Rast Makamı : Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 4. derecedeki rast perdesi, durağı 8. derecedeki neva perdesi olan m...
Rast Makamı : Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 4. derecedeki rast perdesi, durağı 8. derecedeki neva perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir. Tarihteümmül makamat (makamların anası) olarak adlandırılan bir makamdır.
Rast makamı en eski makamlardan biridir. Notası bu güne kadar gelen eserlerden hoca abdulkadir.Maragi (1360-1435) nin eserleri en eski eserlerdir. 13 rest ederi bu güne kadar gelebilmiştir. benli hasan ağa'nın (1607-1662) peşrev ve sazsemaileri en eski saz eserleridir.Arel'e Nazaran Rast Makamı
Rast makamı çıkıcıdır. Bir rast beşlisinin tiz tarafına bir rast dörtlüsü ilave edilerek elde edilir. Donanına si için bir koma bemol, fa içinde 4 koma diyez konur.Rast Makanına Eleştiri
Geleneğe bakacak olursak gelenekte rast makamı ana makam olarak kabul edilmiştir. (ümmül makamat). arel ise türk müziğini garp sistemine uyarlamaya çalışmış olduğu için, ana makam olarak do majör dizisine eşitlediği çargah makamını ana makam kabul etmiştir. Geleneğe nazaran rast makamının birinci güçlüsü rast perdesi, ikinci güçlüsü neva perdesi ve durağı rast perdesidir. Arel'e nazaran rast makamı ise rast 5'lüsü ile rast 4'lüsünün birleşmesiyle oluşur. Dörtlü beşli birleşimi güçlüdür. şimdi, dörtlü ile beşlinin birleştiği ses kuvvetli ama ikinci derecede kuvvetli. şu demek oluyor ki olsa da olur olmasa da olur güçlüsü. Bu kanıya eserlere bakarak ulaşıyoruz. birinci kuvvetli ve durak rast perdesidir. Arel ise durak sesi kuvvetli olmaz diyor. bu durumu da garp sistemine dayanarak diyor. Oysa geleneksel türk müziğinin garp müziğinin tampere dizgeli sistemine uyarlanması imkansızdır. dörtlü beşli terimleri de eski yunan terimidir. (tetrakord, pentakord).
YORUMLAR