Yeniden Oluşturmacılık (Reconstructionizm) Eğitimciler, çocuğa herşeyi içine alan ayrıntılı bir toplumsal reform programını öğreterek kendi ...
Yeniden Oluşturmacılık (Reconstructionizm)
Eğitimciler, çocuğa herşeyi içine alan ayrıntılı bir toplumsal reform
programını öğreterek kendi başlarına toplumu yeniden kurmalıdırlar.
Böylece eğitim, yeni bir toplumsal düzen yaratacaktır. Yeni toplum,
temel kurumların ve kaynakların halkın kendisince denetlendiği
gerçek bir demokrasi olacaktır. Bunlar, progressivizmin başaramadığı
üç hususa çare bulmak arzusundadırlar.
Bu hususlar:
a) Amaç yoksunluğu ya da eksikliği,
b) Bireycilik üzerindeki anlamsız
direniş,
c) toplumsal değişmeyi geciktiren kültürel engelleri
öngörememek.
Bunlara devrimciler de denebilir. Uygulama yoluyla değişmeyi
sağlamak isterler. Yaşam felsefeleri harekettir. Bir sonraki hareketi
daima planlamak gerekir. Yaşamın temeli harekettir. Bugünkü kül-
türden memnun değillerdir. Ortak bir dünya kültürü isterler. Ütopiktirler.
Fakat ütopyanın uygulanması düşünülmemiştir. Uygulamak
için en geniş, en etkin örgüt, okuldur diyorlar. Okul örgütlenmiştir,
bir değerlendirme ve eleştirme merkezi olmalıdır. Okul, değişmeyi
bizzat yaratan kurum olacaktır. Böyle olunca okul programları
eskiye dönük olamaz. İlericilere göre sorun çözme amaç, bunlara göre
ise araçtır.
Çağımız, doğal bir toplumsal değişme içerisinde olmadığı için doğal
eğilimlerin ve bireysel özelliklerin gelişmesini amaçlayan bir eğitim
görüşünün gerçekçi olmadığım düşünürler. Çağımızda atom enerjisinden
yararlanma, dünya savaşları, rejimler arası sürekli çatışmalar,
devrimler ve girişimleri vs. her an büyük ve köklü dönüşüm imkânlarını
içinde saklamaktadır. Görüşleri, büyük halk kitlelerini azamî bir
kendini gerçekleştirme, bütün imkânlarını dışlaştırma aşamasına
getirme amacıyla belirlenir. Bunun için ekonomik, toplumsal, siyasal
nitelikte pek çok dönüşümlerin gerçekleşmesi gerekir. Böylece onların
eğitim görüşleri, bugüne değil, geleceğe yönelik bir içerik ve amaç taşımaktadır.
Bu görüş, gereken ilgiyi görmüş olmakla beraber, destek bulamamıştır.
Özellikle siyasal iktidarların hiçbirisi, kendilerine karşı bir görüşü
destekleyen okulun bu görüşlerini uygulamak istememektedir.
Eğitimciler de, bu görüşü, eğitimin amacını daraltması, okulun
toplumsal reform aracı yapılması yönünden eleştirmişlerdir.
YORUMLAR