Âdem özel, isim (a:dem) Arapça Â¥dem Dinî inanışlara göre dünya üzerindeki ilk insan. Atasözü, deyim ve birleşik fiiller Âdem ba...
Âdem
özel, isim (a:dem) Arapça Â¥dem
- Dinî inanışlara göre dünya üzerindeki ilk insan.
Atasözü, deyim ve birleşik fiiller
- Âdem baba
âdem (II)
isim (a:dem) Arapça Â¥dem
- İnsan, insanoğlu, adam.
Birleşik Sözler
- âdembaba
- âdemelması
âdem evladıâ- demoğlu
- beniâdem
Yokluk. Karşıtı "vücut" (varlık) olan bu sözcük, İslâm düşünüşünün ana terimlerinden biridir.
Özellikle tasavvufta ve tasavvufî edebiyatta önemli bir yer tutar. Ayrıca insanın var olması açıklanırken dayanılan temel varsayımlardandır. Türk edebiyatında "fenâ" (yok olma), ölüm, yokluk ülkesi anlamlarında da kullanılmıştır. Tanzimat döneminde Akif Paşa'nın bu konuyu işleyen şiiri "Adem Kasidesi" adını taşır.
Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
Adem
Dini Kavramlar Sözlüğü
Sözlükte "yokluk, hiçlik, varlığın zıddı ve varlığın yaratılmasından önceki hal" anlamına gelen adem, tasavvufta, "mâsivâ, zulmet, bâtıl, çirkin" anlamında kullanılmaktadır. Tasavvufta adem iki çeşittir: a) Mutlak adem (adem-i mahz); sırf yokluk anlamına gelir. Bu manada adem, var olması mümkün olmayan yok anlamındadır. b) Mümkün adem; mevcut olmayan, ancak var olması mümkün olan yokluktur. Bu anlamda adem, "şey", "ayn" ve "zât" olup bir kısım nitelik ve özelliklere sahiptir. Mümkün adem, Hakk'ın kendisinde tecelli ettiği bir aynadır. (M.C.)
Dini Kavramlar Sözlüğü
Sözlükte "yokluk, hiçlik, varlığın zıddı ve varlığın yaratılmasından önceki hal" anlamına gelen adem, tasavvufta, "mâsivâ, zulmet, bâtıl, çirkin" anlamında kullanılmaktadır. Tasavvufta adem iki çeşittir: a) Mutlak adem (adem-i mahz); sırf yokluk anlamına gelir. Bu manada adem, var olması mümkün olmayan yok anlamındadır. b) Mümkün adem; mevcut olmayan, ancak var olması mümkün olan yokluktur. Bu anlamda adem, "şey", "ayn" ve "zât" olup bir kısım nitelik ve özelliklere sahiptir. Mümkün adem, Hakk'ın kendisinde tecelli ettiği bir aynadır. (M.C.)
YORUMLAR