Mustafa Kemal Atatürk'ün bizlere kazandırdığı matematik terimlerinin önceki adları nedir ? M.KEMAL ATATüRK'üN TüRKÇEMİZE ...
Mustafa Kemal Atatürk'ün bizlere kazandırdığı matematik terimlerinin önceki adları nedir ?
M.KEMAL ATATüRK'üN TüRKÇEMİZE KAZANDIRDIĞI MATEMATİKSEL TERİMLER
- Maksumunaleyh >BÖLEN
- Bölme >BÖLME
- Haric-i Kısmet >BÖLüM
- Kabiliyet-i Bölme >BÖLüNEBİLME
- Zarb >ÇARPI
- Mazrup >ÇARPAN
- Mazrubata Ayrım >ÇARPANLARA AYIRMA
- Çevre-i daire >ÇEMBER
- Tarh > ÇIKARMA
- Amudi>DİKEY
- Amaç >LİMİT
- Aşa'ri >ONDALIK
- Kat'ı Mükafti >PARABOL EHRAM PİRAMİD
- Menşur >PRİZMA
- İhtisar > SADELEŞTİRME
- Suret > PAY
- Mahrec > PAYDA
- Hatt-ı Mümas > TEĞET
vs...
Mustafa Kemal Atatürk'ün bulmuş olduğu terimlerin neredeyse bir çok bugüne dek asla değiştirilmeden kullanılmıştır. O'nun bir tek birkaç terimi sonradan birazcık değişikliğe uğramıştır.Örneğin varsayı-varsayım, tümey açı-tümler açı, bütey açı-bütünler açı haline gelmiştir.
Mustafa Kemal Atatürk ek olarak bu kitabı eğitim sisteminde uygulanmasını elde etmiş ve 13 Kasım 1937 tarihinde Sivas'ta geometri dersine girmiş,kendisi ders anlatmıştır.*
"Bilinmiş olduğu benzer biçimde ilim mevzusu iki ayrı bölümde işlenir ve bunlardan faydalanır; Olumlu İlimler, Toplumsal ilimler.. Mustafa Kemal Atatürk gerek öğrencilik devirlerinde gerekse ömrü süresince bu iki ilimden çok faydalanmıştır... Aslolan olumlu ilimlerin başlangıcında gelen matematik bilgisi, Mustafa Kemal Atatürk için başlıca bir mevzudur. Bundan dolayı matematik insan topluluklarına olumlu yol gösteren ve uygulanmasında yarar elde eden olumlu bir ilim dalıdır. işte Mustafa Kemal Atatürk bu ilme çok kıymet verdiği içinhem nazari kısımları çok iyi bellemiş hem de bunların uygulamasına her bakımdan ehemmiyet vermiştir. Mustafa Kemal Atatürk bu mevzuda konuşurken bilhassa söylediklerinden şunları anımsıyorum: "ben tahsil devrimde matematik mevzusuna çok ehemmiyet vermişimdir ve bundan hayatımın değişik safhalarında yararlanmış olduğumu söyleyebilirim. onun için hepimiz matematik bilgisinin çok lüzumlu olduğuna inanmalıdır.
Kare, dikdörtgen ve çemberin eski adları nedir?
Mustafa Kemal Atatürk'ün değiştirdiği eski matematik araçları nedir?
Mustafa Kemal Atatürk'ün alfabemize kazandırdığı yenilikler nedir?
Bu bildiri 'en iyi çözüm' seçilmiştir.
- Maksumunaleyh >BÖLEN
- Bölme >BÖLME
- Haric-i Kısmet >BÖLüM
- Kabiliyet-i Bölme >BÖLüNEBİLME
- Zarb >ÇARPI
- Mazrup >ÇARPAN
- Mazrubata Ayrım >ÇARPANLARA AYIRMA
- Çevre-i daire >ÇEMBER
- Tarh > ÇIKARMA
- Amudi>DİKEY
- Amaç >LİMİT
- Aşa'ri >ONDALIK
- Kat'ı Mükafti >PARABOL EHRAM PİRAMİD
- Menşur >PRİZMA
- İhtisar > SADELEŞTİRME
- Suret > PAY
- Mahrec > PAYDA
- Hatt-ı Mümas > TEĞET
vs...
Mustafa Kemal Atatürk'ün bulmuş olduğu terimlerin neredeyse bir çok bugüne dek asla değiştirilmeden kullanılmıştır. O'nun bir tek birkaç terimi sonradan birazcık değişikliğe uğramıştır.Örneğin varsayı-varsayım, tümey açı-tümler açı, bütey açı-bütünler açı haline gelmiştir.
Mustafa Kemal Atatürk ek olarak bu kitabı eğitim sisteminde uygulanmasını elde etmiş ve 13 Kasım 1937 tarihinde Sivas'ta geometri dersine girmiş,kendisi ders anlatmıştır.*
"Bilinmiş olduğu benzer biçimde ilim mevzusu iki ayrı bölümde işlenir ve bunlardan faydalanır; Olumlu İlimler, Toplumsal ilimler.. Mustafa Kemal Atatürk gerek öğrencilik devirlerinde gerekse ömrü süresince bu iki ilimden çok faydalanmıştır... Aslolan olumlu ilimlerin başlangıcında gelen matematik bilgisi, Mustafa Kemal Atatürk için başlıca bir mevzudur. Bundan dolayı matematik insan topluluklarına olumlu yol gösteren ve uygulanmasında yarar elde eden olumlu bir ilim dalıdır. işte Mustafa Kemal Atatürk bu ilme çok kıymet verdiği içinhem nazari kısımları çok iyi bellemiş hem de bunların uygulamasına her bakımdan ehemmiyet vermiştir. Mustafa Kemal Atatürk bu mevzuda konuşurken bilhassa söylediklerinden şunları anımsıyorum: "ben tahsil devrimde matematik mevzusuna çok ehemmiyet vermişimdir ve bundan hayatımın değişik safhalarında yararlanmış olduğumu söyleyebilirim. onun için hepimiz matematik bilgisinin çok lüzumlu olduğuna inanmalıdır.
Eski İsmi---------------Yeni İsmi
Maksumunaleyh -------- Bölen
Bölme------------------- Bölme
Haric-i Kısmet ---------- Bölüm
Kabiliyet-i Bölme ----- Bölünebilme
Zarb ----------------------Çarpı
Mazrup -------------------Çarpan
Mazrubata Ayrım ------- Çarpanlara Ayırma
Çevre-i Daire ------------Çember
Tarh ----------------------Çıkarma
Amudi --------------------Dikey
Amaç --------------------- Limit
Aşar'i --------------------Ondalık
Kat'ı Mükafti ------------ Parabol
Ehram --------------------Piramit
Menşur -------------------Prizma
İhtisar -------------------Sadeleştirme
Suret --------------------Hisse
Mahrec ------------------Payda
Hatt-ı Mümas ----------Teğet
Mustafa Kemal Atatürk bu terimlerin yer almış olduğu 1937 senesinde piyasaya sürülen bir de geometri kitabı yazmıştır. Bu kitapta kullanılan yeni terimler ayrıntılarıyla açıklanmış ve üstlerine örnekler de verilmiştir. Bu kitap geometri öğretenlere ve bu mevzuda bilgi edinmek isteyenlere kılavuz olarak Kültür Bakanlığınca yayınlanmıştır.
Mustafa Kemal bu geometri kitabını yazarak matematiğe daha anlaşılır yeni terimler kazandırmak isteğini Sivas'ta girmiş olduğu bir geometri dersinde ortaya koymuştur. Mustafa Kemal Atatürk 13 Kasım 1937 tarihinde Sivas'a gitmiş ve 1919 senesinde Sivas kongresinin yapıldığı lise binasında bir geometri (o zamanki adıyla hendese) dersine girmiştir. Bu derste öğrencilerle konuşmuş ve geometri üstüne çeşitli sorular yöneltmiştir. Ders esnasında eski terimlerle matematik öğreniminin ve öğretiminin zorluğunu bir kez daha saptayan Mustafa Kemal Atatürk "Bu anlaşılmaz terimlerle bilgi verilemez. Dersler Türkçe terimlerle anlatılmalıdır." Diyerek bu konudaki kati yargısını açıkladıktan sonrasında, dersi kendi buluşu olan Türkçe terimlerle ve çizimleriyle anlatmıştır. Bu sırada derste Pisagor teoremini de çözümlemiştir.
Normal olarak ki, matematik ve geometri bilgisi kafi olmayan bir insanoğlunun bilimsel ve dolayısıyla toplumsal açıdan bu denli mühim bir emek vermeyi ortaya çıkararak nesiller boyu kabul edilebilir bir forma sokması mümkün değildir. Böylece Mustafa Kemal Atatürk bir tek siyasal ve yönetimsel alandaki dehasıyla değil, sayısal dünyadaki üstün başarısıyla da karşımıza çıkmış oluyor.
Sizin de gördüğünüz benzer biçimde Mustafa Kemal Atatürk'ün yaşamında matematiğin önemi bugüne dek bildiğimiz ya da ilkokullarda öğrenmiş olduğumuz benzer biçimde matematik öğretmeninin ona "Kemal" adını vermesinden çok ötedir. Matematiğin bilimsel gelişme acısından anlaşılır bir dilde öğretilmesi gerektiği düşüncesi ve bu konudaki emek harcamaları yardımıyla bizlere kazandırdığı onca güzelliğe bir yenisini daha eklemiştir. Ümit ederim bu yazıyla beraber onun başlatmış olduğu bilimsel gelişme arzusunun biz için de ne kadar lüzumlu bulunduğunu anımsar ve bunun yanında mütevazı ve anlaşılır bir dile haiz olmanın bir toplumda her alanda ne denli lüzumlu bulunduğunu daha iyi anlamış oluruz.
Kaynak: Gültekin BUZKAN
Maksumunaleyh -------- Bölen
Bölme------------------- Bölme
Haric-i Kısmet ---------- Bölüm
Kabiliyet-i Bölme ----- Bölünebilme
Zarb ----------------------Çarpı
Mazrup -------------------Çarpan
Mazrubata Ayrım ------- Çarpanlara Ayırma
Çevre-i Daire ------------Çember
Tarh ----------------------Çıkarma
Amudi --------------------Dikey
Amaç --------------------- Limit
Aşar'i --------------------Ondalık
Kat'ı Mükafti ------------ Parabol
Ehram --------------------Piramit
Menşur -------------------Prizma
İhtisar -------------------Sadeleştirme
Suret --------------------Hisse
Mahrec ------------------Payda
Hatt-ı Mümas ----------Teğet
Mustafa Kemal Atatürk bu terimlerin yer almış olduğu 1937 senesinde piyasaya sürülen bir de geometri kitabı yazmıştır. Bu kitapta kullanılan yeni terimler ayrıntılarıyla açıklanmış ve üstlerine örnekler de verilmiştir. Bu kitap geometri öğretenlere ve bu mevzuda bilgi edinmek isteyenlere kılavuz olarak Kültür Bakanlığınca yayınlanmıştır.
Mustafa Kemal bu geometri kitabını yazarak matematiğe daha anlaşılır yeni terimler kazandırmak isteğini Sivas'ta girmiş olduğu bir geometri dersinde ortaya koymuştur. Mustafa Kemal Atatürk 13 Kasım 1937 tarihinde Sivas'a gitmiş ve 1919 senesinde Sivas kongresinin yapıldığı lise binasında bir geometri (o zamanki adıyla hendese) dersine girmiştir. Bu derste öğrencilerle konuşmuş ve geometri üstüne çeşitli sorular yöneltmiştir. Ders esnasında eski terimlerle matematik öğreniminin ve öğretiminin zorluğunu bir kez daha saptayan Mustafa Kemal Atatürk "Bu anlaşılmaz terimlerle bilgi verilemez. Dersler Türkçe terimlerle anlatılmalıdır." Diyerek bu konudaki kati yargısını açıkladıktan sonrasında, dersi kendi buluşu olan Türkçe terimlerle ve çizimleriyle anlatmıştır. Bu sırada derste Pisagor teoremini de çözümlemiştir.
Normal olarak ki, matematik ve geometri bilgisi kafi olmayan bir insanoğlunun bilimsel ve dolayısıyla toplumsal açıdan bu denli mühim bir emek vermeyi ortaya çıkararak nesiller boyu kabul edilebilir bir forma sokması mümkün değildir. Böylece Mustafa Kemal Atatürk bir tek siyasal ve yönetimsel alandaki dehasıyla değil, sayısal dünyadaki üstün başarısıyla da karşımıza çıkmış oluyor.
Sizin de gördüğünüz benzer biçimde Mustafa Kemal Atatürk'ün yaşamında matematiğin önemi bugüne dek bildiğimiz ya da ilkokullarda öğrenmiş olduğumuz benzer biçimde matematik öğretmeninin ona "Kemal" adını vermesinden çok ötedir. Matematiğin bilimsel gelişme acısından anlaşılır bir dilde öğretilmesi gerektiği düşüncesi ve bu konudaki emek harcamaları yardımıyla bizlere kazandırdığı onca güzelliğe bir yenisini daha eklemiştir. Ümit ederim bu yazıyla beraber onun başlatmış olduğu bilimsel gelişme arzusunun biz için de ne kadar lüzumlu bulunduğunu anımsar ve bunun yanında mütevazı ve anlaşılır bir dile haiz olmanın bir toplumda her alanda ne denli lüzumlu bulunduğunu daha iyi anlamış oluruz.
Kaynak: Gültekin BUZKAN
bölü teriminin eski adı ne acaba????
Bölme BÖLME
Haric-i Kısmet BÖLüM
Kabiliyet-i Bölme BÖLüNEBİLME
Zarb ÇARPI
Mazrup ÇARPAN
Mazrubata Ayrım ÇARPANLARA AYIRMA
Çevre-i daire ÇEMBER
Tarh ÇIKARMA
Amudi DİKEY
Amaç LİMİT
Aşa'ri ONDALIK
Kat'ı Mükafti PARABOL
EHRAM PİRAMİD
Menşur PRİZMA
İhtisar SADELEŞTİRME
Suret PAY
Mahrec PAYDA
Hatt-ı Mümas TEĞET
Matematik-Geometri Terimlerinin Eski Adları
Bu'ud / boyut
kaaide / taban
düzey / düzey
mekan / uzay
ufkî / yatay
mukavves / eğri
satıh / yüzey
şâkulî / düşey
hat / çizgi
Kutur / çap
amûd / dikey
varsayım / varsayım
nısf-ı kutur / yarıçap
va'zîyet / konum
mahrut / koni
kavis / yay
mustatîl / dikdörtgen
müsavi / eşit
muhit-i daire / çember
muhammes / beşgen
müştak / türev
mecmû / toplam
mesâha-i sathiyye / alan
zâviye / açı
nisbet / oran
tenasüb / orantı
re'sen mütekabil zâviyeler / ters açılar
zâviyetân-ı mütevâfıkatân / yöndeş açılar
kaim zaviyeli müselles / dik üçgen
şibh-i münharif / yamuk
müselles-i mütesâviyü'l-adlâ' / eşkenar üçgen
müselles-i mütesâviyü'ssâkeyn / ikizkenar üçgen
dılı / kenar
muvazi / koşut
menşur / prizma
hattı mail / eğik
veter / kiriş
re's / köşe
zaviyei hadde / dar açı
hattı munassıf / açıortay
çevre / çevre
murabba / kare
teğet
Maksumunaleyh >BÖLEN
Bölme >BÖLME
Haric-i Kısmet >BÖLüM
Kabiliyet-i Bölme >BÖLüNEBİLME
Zarb >ÇARPI
Mazrup >ÇARPAN
Mazrubata Ayrım >ÇARPANLARA AYIRMA
Çevre-i daire >ÇEMBER
Tarh > ÇIKARMA
Amudi >DİKEY
Amaç >LİMİT
Aşa'ri >ONDALIK
Kat'ı Mükafti >PARABOL EHRAM PİRAMİD
Menşur >PRİZMA
İhtisar > SADELEŞTİRME
Suret > PAY
Mahrec > PAYDA
Hatt-ı Mümas > TEĞET
vs...
Mustafa Kemal Atatürk'ün bulmuş olduğu terimlerin neredeyse bir çok bugüne dek asla değiştirilmeden kullanılmıştır. O'nun bir tek birkaç terimi sonradan birazcık değişikliğe uğramıştır.Örneğin varsayı-varsayım, tümey açı-tümler açı, bütey açı-bütünler açı haline gelmiştir.
Mustafa Kemal Atatürk ek olarak bu kitabı eğitim sisteminde uygulanmasını elde etmiş ve 13 Kasım 1937 tarihinde Sivas'ta geometri dersine girmiş,kendisi ders anlatmıştır.*
"Bilinmiş olduğu benzer biçimde ilim mevzusu iki ayrı bölümde işlenir ve bunlardan faydalanır; Olumlu İlimler, Toplumsal ilimler.. Mustafa Kemal Atatürk gerek öğrencilik devirlerinde gerekse ömrü süresince bu iki ilimden çok faydalanmıştır... Aslolan olumlu ilimlerin başlangıcında gelen matematik bilgisi, Mustafa Kemal Atatürk için başlıca bir mevzudur. Bundan dolayı matematik insan topluluklarına olumlu yol gösteren ve uygulanmasında yarar elde eden olumlu bir ilim dalıdır. işte Mustafa Kemal Atatürk bu ilme çok kıymet verdiği içinhem nazari kısımları çok iyi bellemiş hem de bunların uygulamasına her bakımdan ehemmiyet vermiştir. Mustafa Kemal Atatürk bu mevzuda konuşurken bilhassa söylediklerinden şunları anımsıyorum: "ben tahsil devrimde matematik mevzusuna çok ehemmiyet vermişimdir ve bundan hayatımın değişik safhalarında yararlanmış olduğumu söyleyebilirim. onun için hepimiz matematik bilgisinin çok lüzumlu olduğuna inanmalıdır.
Kaynak:
Kare, dikdörtgen ve çemberin eski adları nedir?
Mustafa Kemal Atatürk'ün değiştirdiği eski matematik araçları nedir?
Mustafa Kemal Atatürk'ün alfabemize kazandırdığı yenilikler nedir?
YORUMLAR