Bilgi teknolojilerinin süratli gelişmesiyle tüm dünyayı saran bir haberleşme-iletişim ağı kurulmuştur, bu küresel haberleşme-iletişim ağı bi...
Bilgi teknolojilerinin süratli gelişmesiyle tüm dünyayı saran bir haberleşme-iletişim ağı kurulmuştur, bu küresel haberleşme-iletişim ağı bilimsel araştırmaların, üretkenliğin, kültürel değişmelerin, global ticaretin ve global eğitimin ana bilgi membaı olmuştur. Bu ağ bütün ülkelerde yaşayan tüm insanoğlu içinde yazılı, sözlü ve görüntülü haberleşme-iletişim oluşturmak için küresel bir merkez oluşturmaktadır. Bilişim teknolojileri ve üretim teknolojileri hızla gelişip, değişiyorken artan gaddar rekabet ortamı insanların yaşama dair beklentilerini, taleplerini de değiştirmektedir. Gelişen ve değişim gösteren tüm şartlar incelendiğinde bu küresel hareketlerin kendi anayasalarını, temel ilke ve prensiplerini uygulamaları sonucunda bütün ülkelerde büyümenin, serbestleşmenin ve şeffaflaşmanın artacağı kabul edilmektedir. Devletlerin yönetiminden toplumsal yaşam kadar tüm alanlarında bu gelişmeden etkilenmediğini söylemek mümkün değildir. Bilişim teknolojileri yaşantımızın her santimi için yenilikler getirmiş olmasına karşın toplumların kim bilir en dirimsel işlevi olan eğitim kendi alanında kullanılmaları son aşama sınırlıdır. Bilişim teknolojilerinin, bireysel ve toplumsal yaşamın nerede ise tüm boyutlarını etkilediğini söylemek günümüzde bir sav olmaktan çıkmış ve genel geçer bir görüş haline gelmiştir. Söz mevzusu tesirleri genel olarak bir taraftan pozitif etkisinde bırakır ve negatif etkisinde bırakır, diğer yandan direkt etkisinde bırakır ve dolaylı etkisinde bırakır olarak sınıflamaya çalışıyor olmak olanaklıdır. Pozitif etkilerin, ağırlıklı olarak direkt gözlenebilir ve ekonomik olarak hesaplanabilir olmaları sebebi ile sınıflanmaları ve tartışılmalarının daha kolay olmasına rağmen, negatif etkisinde bırakır için net bir sınıflama ve münakaşa yapabilmek çok kolay değildir. Bunun temel sebebi, negatif etkilerin ağırlıklı olarak toplumsal, kültürel ve dolaylı olmaları ve bundan dolayı üzerlerinde daha öznel değerlendirmelerin yapılabiliyor olmasıdır. Mesela Feysbuk hizmete gireli çok uzun bir süre geçmemesine karşın şikâyetler oldukça fazla artmıştır. İyi niyetle, insanların eski dostlarını bulmalarına destek olmak amacıyla hizmete sunulan Feysbuk, kısa bir sürede tehdit aracı halini almaya adım atmıştır. Bu en güncel uygulamalardan bir tek biridir. Örnekler daha da çoğaltılabilir. Bu çalışmanın gayesi son zamanların sunmuş olduğu bilişim ve haberleşme-iletişim teknolojilerinin toplumların toplumsal yaşamlarını iyi mi etkilediğini ve toplumsal bir varlık olan insanoğlunun sosyalleşmesinde daha işlevsel olarak iyi mi kullanılabileceği mevzusunda seçenek yaklaşımlar sunmaktır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafınca geliştirilen âBilişim Teknolojileri Ve Toplumsal Yaşam Ölçeğiâ ve şahsi bilgi anketi beraber kullanılmıştır. Katılımcılar bir form sitesinden Bilişim Teknolojileri Ve Toplumsal Yaşam Ölçeğindeki maddelere âKatılıyorumâ, âKararsızımâ ve âKatılmıyorumâ seçeneklerinden uygun olan birisini seçerek işaretlemişlerdir. Ölçek ile elde edilmiş sayısal değerler SPSS programında nicel araştırma tekniklerinden t-test hesaplamaları kullanılarak çözümleme edilecektir. Demografik bilgi anketi ile erişilen bilgiler ise betimsel istatistik sistemleri,metotları kullanılarak hesaplanacaktır. Elde edilmiş bulgulara dayalı olarak varılan sonuçlar belirlenerek tavsiyeler geliştirilecektir.
Levent ÇELİK, Yrd. Doç. Dr.
Afyon Kocatepe Üniversitesi
YORUMLAR