Einstein'ın çocukluğu hakkında bilgi verir misiniz? Einstein, Albert (d. 14 Mart 1879, Ulm, Württemberg, Almanya - ö. 18 Nis...
Einstein'ın çocukluğu hakkında bilgi verir misiniz?
Einstein, Albert
(d. 14 Mart 1879, Ulm, Württemberg, Almanya - ö. 18 Nisan 1955, Princeton, New Jersey, ABD),
20. yüzyılın başlarında geliştirdiği kuramlarıyla ilk kez kütle ile enerjinin eşdeğerliğini kanıtlamış, bununla birlikte uzay, vakit ve kütleçekimi üstüne tümüyle yeni düşünme yolları önermiştir. Bilhassa görelilik ve kütleçekimi kuramları, Newton'dan sonrasında fizik faaliyetinde yeni bir çığır açmış, bilimsel ve felsefi araştırmaları baştan aşağı değiştirmiştir. 1921'de Nobel Fizik Ödülü' nü almıştır.
Yaşamı.
Yahudi kökenli, ama pek de dindar olmayan bir aile olan Einstein'lar, Albert'in doğumundan 1 yıl sonrasında Münih'e taşındı. Başarısız bir işadamı olan baba Hermann Einstein ile Albert'in amcalarından Jakob Einstein, burada bir elektrik atölyesi çalıştırmaya başladılar.
Einstein, içedönük, oyundan hoşlanmayan, geç konuşmuş bir çocuktu. Bu yalnızlık sürecinin izlerini tüm yaşamında koruyacaktı. Anası Pauline'in isteği üstüne altı yaşlarında almaya başladığı keman derslerinin yardımıyla edindiği klasik müzik kültürü, Albert'e yaşamı süresince koruyacağı dinlendirici bir uğraş kazandırdı. Albert hemen hemen minik bir çocukken, amcalarının etkisiyle bilime ve matematiğe karşı derin bir ilgi duymaya başladı. Çok sonraları kaleme alacağı anılarında, dört-beş yaşlarındayken eline geçen bir pusulanın iğnesinin hep aynı yönde dönmesi vakasının ve 12 yaşma vardığında tanıştığı Eukleidesçi geometrideki Pythagoras teoreminin kendisinde, alışılmadık olayların açıklanmasına yönelik bir eğilim yarattığını ve görünürdeki karmaşıklığın altında mantıksal bir çözümün yattığına ilişkin bir düşünceye yol açtığını yazacaktı.
Münih'teki bir Katolik okulunun tek Yahudi talebesi olarak ilköğrenimini tamamlayan Einstein, o dönemde okullara egemen olan çok fazla disiplinli ve skolastik eğitim sistemine pek uyum sağlayamadı. Okumuş olduğu popüler ilim kitapları ile mecburi din derslerinin öğretileri arasındaki çelişkiler, giderek dogmatik düşünceye ve herhangi bir otoritenin zorlamalarına karşı kuşkucu bir tutum benimsemesine yol açtı. Bir süre sonra Luitpol Gymnasium'una (lise) yazıldı. 1894'te babasının işi bozulunca ailesi İtalya'nın Milano kentine göç etti. Bu gelişme üstüne Einstein, esasen benimsemediği okulunu terk etmek ve öğrenimine ara vermek mecburiyetinde bırakıldı. Ertesi yıl yükseköğrenim için İsviçre'deki ünlü Zürich Teknik üniversitesi'ne (ETH) başvurdu. Lise diploması olmadığından giriş imtihanlarına katıldı, ama matematik dışındaki mevzularda geçerli not alamadı. Bunun üstüne, Aarau' daki bir lisede 1 yıl okuyarak diplomasını alıp 1896'da ETH'nin fizik ve matematik öğretmeni yetiştiren kısmına girdi.
1900'de bu okuldan mezun olduktan sonrasında kısa bir süre öğretmenlik yapmış oldu. 1902'de ise Bern'deki patent bürosuna “üçüncü derslik teknik uzman†olarak girdi. Yirmi bir yaşını doldurduğunda İsviçre vatandaşlığına geçti ve iki yıl sonrasında da okul arkadaşlarından Mileva Maric ile evliliğe ilk adımını attı.
DEVAMI
Albert Einstein kimdir, yaşamı ve emekleri hakkında bilgi verir misiniz?
Hz. Muhammed'in çocukluğu hakkında bilgi verir misiniz?
Einstein'in icatları hakkında bilgi verir misiniz?
Einstein'in utangaç ve içine kapalı bir çocukluğu vardır. Hiçbir vakit başarıya ulaşmış bir talebe olamadı. Einstein'in özelliği çok şey bilme değildir,
üşünme ve anlama farkıdır. Onun gözünde ideal yaşam dışardan minimum (Karışılan yaşamdır. Otuz yaşına gelinceye kadar gerçek bir fizikçiyle de karşılaşmamıştır. Bu onun açısından büyük bir talihtir. Bu şekilde çevresinde onun atılımını köstekleyen kimse olmamıştır. Milyonları etkileyen bu ilim adamı bir bakıma kimsenin etkileyemediği bir adamdır.
üşünme ve anlama farkıdır. Onun gözünde ideal yaşam dışardan minimum (Karışılan yaşamdır. Otuz yaşına gelinceye kadar gerçek bir fizikçiyle de karşılaşmamıştır. Bu onun açısından büyük bir talihtir. Bu şekilde çevresinde onun atılımını köstekleyen kimse olmamıştır. Milyonları etkileyen bu ilim adamı bir bakıma kimsenin etkileyemediği bir adamdır.
[H2]Çocukluğu ve eğitimi [/H2
Boyut: 16.7 KB" style="max-width:100%;margin: 2px;"/>
Einstein üç yaşlarında, 1882
Dört beş yaşlarında hasta bir biçimde yataktayken babası neşelendirmek için manyetik bir pusula vermişti. Pusula ibresinin hareketini o yaşta oldukça gizemli bulmuştu ve kendisinde büyük bir merak uyandırmıştı.
Hermann ve Pauline Einstein Yahudi kökenli bir çiftti fakat dindar değillerdi. Dini vecibelerden daha çok evlatlarının eğitiminidüşünüyorlardı. Einstein beş yaşına vardığında onu evlerinin civarlarında daha iyi eğitim verdiğini düşündükleri bir Katolik Hristiyanilkokuluna yazdırdılar. Einstein okula başladıktan sonrasında okuldaki sıkı disiplinden ve ezberci anlayıştan rahatsız olmaya başlamıştı.Ama okul ile hoşnutsuzluğuna karşın yüksek notlar alıyordu. Birinci sınıfı atlamıştı ve büyük bölümü dönemde sınıfında birinci olmuştu.
Einstein'ın anası Pauline evlatlarının erken yaşta müzik ile tanışmalarını istiyordu. Pauline Albert'ı keman derslerine, kız kardeşi Maja'yı ise piyano derslerine göndermişti. Albert keman derslerine altı yaşlarında başladı ve on dört yaşına kadar devam etti. Mozart'ınsonatlarını çok beğendi ve onları çalabilmek için tekniğini geliştirmek istedi. Sonunda iyi bir amatör kemancı olmuştu ve Mozart,Beethoven sonatları çalmaktan hoşlanıyordu.
Albert dokuz buçuk yaşlarındayken Katolik ilkokulundan ayrıldı ve Luitpold Gymnasium'da eğitim görmeye başladı. Gymnasium Antik Yunanca ve Latince'ye büyük ehemmiyet veriyordu. Müfredatta bununla birlikte çağdaş diller, coğrafya, edebiyat ve matematik de bulunuyordu. Einstein Latince ve matematikteki keskin mantığı seviyor ve bu derslerde en yüksek notları alıyordu. Gymnasium ilkokuldan epey sıkı bir disipline sahipti. Einstein burada otoriter öğretmenler ile devamlı çatışıyordu ve öğretmenleri Einstein'ın bağımsız, isyankar kişiliğinden asla hoşlanmıyordu.
Boyut: 15.5 KB" style="max-width:100%;margin: 2px;"/>
Einstein on üç yaşlarında, 1893
Talmud Einstein'a devamlı türlü popüler ilim kitapları getiriyordu ve Einstein hepsini büyük bir heves ile inceliyordu. Bir keresinde Talmud, Öklid'in Elemanlar kitabını getirdi. Einstein kitaptaki problemler üstünde emek vermeye başladı. Yaz bitmeden ilkin Einstein bir tek tüm problemleri çözmek ile kalmamış, bununla birlikte teoremlere seçenek ispatlar da bulmuştu.
Einstein on bir yaşlarındayken Yahudi geleneği olarak evde din dersleri almaya başlamıştı. Einstein bu zamanda büyük bir dini şevk duymaya başladı ve tüm dini vecibeleri yerine getirerek dindar olmayan ailesine örnek olmak istiyordu. Şabat günü dinleniyordu, bir tek Yahudiler için helal olan gıdaları yiyordu, kendi başına dini şarkılar yazmıştı.Ama Einstein'ın dini şevki uzun sürmedi. 1 sene içinde okumuş olduğu ilim kitaplarının mukaddes kitaplar ile çeliştiğini görmüş oldu. Sonrasında her tür otoriteden şüphe duymaya başladı veşüpheci bir tavır geliştirdi.
1891 yazında Mühendis amcası Jakob kendisine bir cebir kitabı getirmişti. Einstein o yaz cebir kitabını emek vermeye karar verdi ve amcasından çözmek için problemler istedi. Einstein en zor ve karmaşık problemleri dahi çözebiliyordu. O yaz, Einstein Pisagor teoreminin yine bir ispatını yapmış oldu. Cebir ve geometriden sonrasında Einstein kalkülüse yöneldi. On altı yaşına vardığında kendi başınadiferansiyel ve integral hesaplamaları ile analitik geometriyi öğrenmişti.
1894'te Einstein'ın babası ve amcasının şirketi 14 senenin arkasından batkı etti. İki aile beraber İtalya'ya gitmek ve şanslarını orada tecrübe etmek istediler.Ailesi Albert'ın Münih'te kalıp okulunu Gymnasium'da bitirmesine karar verdi. Bu sırada Einstein on beş yaşındaydı ve liseyi bitirmesine daha üç yıl vardı. Münih'te tek başına altı ay geçirdikten sonrasında Einsteinbunalıma girdi ve gerginleşmeye başladı. Aile doktorunu ikna ederek sinir sorunları sebebiyle kendisinin ailesinin yanında bulunması icap ettiğini belirten bir rapor aldı. Einstein ailesine haber vermeden Gymnasium'dan ayrıldı ve İtalya'daki ailesinin yanına geldi.
Bu ileti 'en iyi çözüm' seçilmiştir.
(d. 14 Mart 1879, Ulm, Württemberg, Almanya - ö. 18 Nisan 1955, Princeton, New Jersey, ABD),
insanlık tarihinin en yaratıcı zekâlarından olduğu daha sağlığında kabul edilen Alman asıllı ABD'li fizikçi.
20. yüzyılın başlarında geliştirdiği kuramlarıyla ilk kez kütle ile enerjinin eşdeğerliğini kanıtlamış, bununla birlikte uzay, vakit ve kütleçekimi üstüne tümüyle yeni düşünme yolları önermiştir. Bilhassa görelilik ve kütleçekimi kuramları, Newton'dan sonrasında fizik faaliyetinde yeni bir çığır açmış, bilimsel ve felsefi araştırmaları baştan aşağı değiştirmiştir. 1921'de Nobel Fizik Ödülü' nü almıştır.
Yaşamı.
Yahudi kökenli, ama pek de dindar olmayan bir aile olan Einstein'lar, Albert'in doğumundan 1 yıl sonrasında Münih'e taşındı. Başarısız bir işadamı olan baba Hermann Einstein ile Albert'in amcalarından Jakob Einstein, burada bir elektrik atölyesi çalıştırmaya başladılar.
Einstein, içedönük, oyundan hoşlanmayan, geç konuşmuş bir çocuktu. Bu yalnızlık sürecinin izlerini tüm yaşamında koruyacaktı. Anası Pauline'in isteği üstüne altı yaşlarında almaya başladığı keman derslerinin yardımıyla edindiği klasik müzik kültürü, Albert'e yaşamı süresince koruyacağı dinlendirici bir uğraş kazandırdı. Albert hemen hemen minik bir çocukken, amcalarının etkisiyle bilime ve matematiğe karşı derin bir ilgi duymaya başladı. Çok sonraları kaleme alacağı anılarında, dört-beş yaşlarındayken eline geçen bir pusulanın iğnesinin hep aynı yönde dönmesi vakasının ve 12 yaşma vardığında tanıştığı Eukleidesçi geometrideki Pythagoras teoreminin kendisinde, alışılmadık olayların açıklanmasına yönelik bir eğilim yarattığını ve görünürdeki karmaşıklığın altında mantıksal bir çözümün yattığına ilişkin bir düşünceye yol açtığını yazacaktı.
Münih'teki bir Katolik okulunun tek Yahudi talebesi olarak ilköğrenimini tamamlayan Einstein, o dönemde okullara egemen olan çok fazla disiplinli ve skolastik eğitim sistemine pek uyum sağlayamadı. Okumuş olduğu popüler ilim kitapları ile mecburi din derslerinin öğretileri arasındaki çelişkiler, giderek dogmatik düşünceye ve herhangi bir otoritenin zorlamalarına karşı kuşkucu bir tutum benimsemesine yol açtı. Bir süre sonra Luitpol Gymnasium'una (lise) yazıldı. 1894'te babasının işi bozulunca ailesi İtalya'nın Milano kentine göç etti. Bu gelişme üstüne Einstein, esasen benimsemediği okulunu terk etmek ve öğrenimine ara vermek mecburiyetinde bırakıldı. Ertesi yıl yükseköğrenim için İsviçre'deki ünlü Zürich Teknik üniversitesi'ne (ETH) başvurdu. Lise diploması olmadığından giriş imtihanlarına katıldı, ama matematik dışındaki mevzularda geçerli not alamadı. Bunun üstüne, Aarau' daki bir lisede 1 yıl okuyarak diplomasını alıp 1896'da ETH'nin fizik ve matematik öğretmeni yetiştiren kısmına girdi.
1900'de bu okuldan mezun olduktan sonrasında kısa bir süre öğretmenlik yapmış oldu. 1902'de ise Bern'deki patent bürosuna “üçüncü derslik teknik uzman†olarak girdi. Yirmi bir yaşını doldurduğunda İsviçre vatandaşlığına geçti ve iki yıl sonrasında da okul arkadaşlarından Mileva Maric ile evliliğe ilk adımını attı.
DEVAMI
Albert Einstein kimdir, yaşamı ve emekleri hakkında bilgi verir misiniz?
Hz. Muhammed'in çocukluğu hakkında bilgi verir misiniz?
Einstein'in icatları hakkında bilgi verir misiniz?
YORUMLAR