Evliya Çelebi'ye ait gezi yazısı örnekleri var mı? Seyahatnameden Seçmeler Viyana'da Bîr Hastanın Ameliyatı Viyana'da...
Evliya Çelebi'ye ait gezi yazısı örnekleri var mı?
Seyahatnameden Seçmeler
Viyana'da Bîr Hastanın Ameliyatı
Viyana'da bir hastanın şakağına mermi girmişti. Doktor ve yardımcısı bu mermiyi çıkarmak için ameliyata başladılar. Ben de izin istedim ve sessizce onları izledim. Doktor öncelikÂle hastanın alnının ortasından başlamak üzere baştaki deriyi iki tarafa doğru soydu. Ardından başının yan tarafından bir delik açtı. Sonra bir demir parçasıyla kafatasını kaktırarak a-yırdı. Kafatasının tam ortası keserin dişleri gibi birbirine geçÂmiş olduğu için tam ortadan ikiye bölündü. Ben hastaya daÂha yakından bakmak için yaklaştım, bu arada mendille ağzıÂmı kapattım. Doktor bana niçin ağzını bu şekilde kapattın deÂyince: “Belki hapşırırım ve hastaya zarar verebilirim.†deyinÂce doktor: “Sen doktor olmalıymışsın.†dedi. Ardından dokÂtor kurşunu çıkardı, kurşunun yerini de bir süngerle temizleÂdi. Sonra da kemikleri eskisi gibi birleştirdi. Deriyi de kapattı. Ardından yüzlerce iri at karıncası getirdiler. Doktor karıncaları tek tek derinin bitiştiği yerlere yaklaştırıyordu. Karınca bu biÂtişen deriyi ısırır ısırmaz, doktor karıncayı belinden kesiyordu. Böylece deriyi baştan başa kapattılar. Birkaç hafta sonra adam iyileşti, karınca parçaları da kendiliğinden döküldü.
Erzurum'un Soğuğu
Halkın ağzında şöyle bir fıkra vardır: Bir dervişe “NereÂden geliyorsun?†demişler. O da “Kar rahmetinden geliyoÂrum.†demiş. Bunun üzerine “O ne diyardır?†demişler. DerÂviş “Soğuktan insana zulüm olan Erzurum'dur.†demiş. “OraÂda yaz olduğuna rast geldin mi?†demişler. Derviş “Vallahi 11 ay, 29 gün sakin oldum. Halk hep yaz gelecek dedi. Ben göremedim.†demiş. Bir diğer fıkra da şudur: Kedinin biri kara kışta bir damÂdan diğer dama sıçrarken havada donup kalmış. Sekiz ay sonra don çözülünce miyavlayarak yere düşmüş. Gerçekten de bir adamın eli yaş iken bir demir parçasına yapışsa derhâl donar. Elini demirden koparmak ihtimali olÂmaz. Ancak bir miktar derisi yüzülerek demirden kurtulabilir.
İstanbul Hastaneleri'nden Fatih Hastanesi
70 oda, 80 kubbe ve 200 memuru vardır. İpek altın işleÂmeli, bürümcük gecelikleri vardır. Birisi hasta olsa hastaneye götürüp ona bakarlar ve ilaç verirler. Günde iki defa türlü türlü güzel yemekler verilir. Vakıf kuralları öylesine sağlamdır ki şöyle denilmiştir: “Eğer mutfakta keklik, turaç ve sülün kuşÂlarının eti bulunmazsa bülbül, serçe ve güvercin pişirilip hasÂtalara bol bol verilsin.†diye yazılıdır. Hastanelerde, akıl hasÂtalarının hastalıklarının geçmesi için müzikçiler ve okuyucular tayin edilmiştir.
İstanbul'daki Marifet Sahibi üstadlar
Hezarfen Ahmed Çelebi
Önce Ok Meydanı'nın minberi üzerinde, rüzgârın sert olÂduğu sırada kartal kanatlarıyla sekiz dokuz kere havada uçaÂrak talim etmiştir. Sonra Murad Han, Sarayburnu'ndaki Sinan Paşa Köşkü'nde boğazı seyrederken Galata Kulesi'nin ta tepeÂsinden lodos rüzgârıyla uçarak üsküdar'a kadar uçabilmiştir.
Lagarı Hasan Çelebi ve Bir Nükte
Murad Han'ın kızı dünyaya geldiği gece kurban keserek bayram ettiler. Bu Lagarı, elli okka barut macunundan yedi kollu bir fişek yaptı. Sarayburnu'nda hünkârın huzurunda fiÂşeğe bindi. Çırakları fişeği ateşlediler.
Lagarı: Padişahım Allah'a ısmarladık! İsa Peygamberle konuşmaya gidiyorum, diyerek göğe yükseldi. Yanında olan fişekleri ateşleyip deniz yüzünü aydınlattı. En yukarı çıkıp da barutu bitince kartal kanatlarını açıp denize indi. Oradan yüzerek padişahın huzuruna geldi ve: “Padişahım İsa PeyÂgamber size selam söyledi.†diye şakaya başladı.
İstanbul Beyanındadır
Bu şehri Hazret-i Süleyman'ın kurduğu söylenir. Ayrıca Türklerin bu şehri almaları yüce Kur'an'daki “Kutlu Belde†tamlamasıyla anlatılır. Sözün kısası Türk gümbürtüsü, Türk görkemi, Türk velÂvelesi, Türk debdebesi ve Türk'ün zaferi olan bu beldenin yeryüzünde bir benzeri yoktur. Yunan ve öteki tarihçelerin İstanbul'un kuruluşunda söz birliği ettikleri hikâye şöyledir. Hazret-i Peygamber'in doğumundan 1600 yıl önce HazÂret-i Süleyman, insanlara, cirilere, kuşlara, vahşi hayvanlara ve rüzgâra hükmederken, bir padişah ona isyan etti. Hazret-i Süleyman bu padişahın ülkesine varıp, onu tutsak etti. Ancak bu padişahın periler kadar güzel bir kızı vardı. Dul olan Süleyman Nebi padişahın kızıyla evlenince onu Rum ilÂlerine getirdi. Kız, şeytanın aldatmasıyla durmadan ağlamakÂta idi. Süleyman Peygamber eşinin ağlamasının ve kederinin nedenini sorunca: “Ya Emİnallah! Dilerim ki benim için buraÂda büyük bir saray yaptırırsın, ben de geri kalan ömrümü orada daima ibadetle geçiririm.†diyerek ricada bulundu. Hazret-i Süleyman uzun araştırmalardan sonra İstanbul topÂrağına geldi. Şimdi Hünkâr Bahçesi denilen Sarayburnu'na gelip orada otağını kurdu, bir gecede su ve havasının güzelÂliğine vuruldu. Orada da büyük bir saray ve rengarenk bahÂçeler içinde köşkler yaptırdı. Daha sonra da İstanbul için şöyle bir duada bulundu: “Bu şehir cihan yıkılıncaya değin bakımlı ve onarımh kalsın.â€
DEVAMI
Evliya Çelebi
Gezi yazısı örnekleri verir misiniz?
Evliya Çelebi nereleri gezmiştir?
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Viyana'da Bîr Hastanın Ameliyatı
Viyana'da bir hastanın şakağına mermi girmişti. Doktor ve yardımcısı bu mermiyi çıkarmak için ameliyata başladılar. Ben de izin istedim ve sessizce onları izledim. Doktor öncelikÂle hastanın alnının ortasından başlamak üzere baştaki deriyi iki tarafa doğru soydu. Ardından başının yan tarafından bir delik açtı. Sonra bir demir parçasıyla kafatasını kaktırarak a-yırdı. Kafatasının tam ortası keserin dişleri gibi birbirine geçÂmiş olduğu için tam ortadan ikiye bölündü. Ben hastaya daÂha yakından bakmak için yaklaştım, bu arada mendille ağzıÂmı kapattım. Doktor bana niçin ağzını bu şekilde kapattın deÂyince: “Belki hapşırırım ve hastaya zarar verebilirim.†deyinÂce doktor: “Sen doktor olmalıymışsın.†dedi. Ardından dokÂtor kurşunu çıkardı, kurşunun yerini de bir süngerle temizleÂdi. Sonra da kemikleri eskisi gibi birleştirdi. Deriyi de kapattı. Ardından yüzlerce iri at karıncası getirdiler. Doktor karıncaları tek tek derinin bitiştiği yerlere yaklaştırıyordu. Karınca bu biÂtişen deriyi ısırır ısırmaz, doktor karıncayı belinden kesiyordu. Böylece deriyi baştan başa kapattılar. Birkaç hafta sonra adam iyileşti, karınca parçaları da kendiliğinden döküldü.
Erzurum'un Soğuğu
Halkın ağzında şöyle bir fıkra vardır: Bir dervişe “NereÂden geliyorsun?†demişler. O da “Kar rahmetinden geliyoÂrum.†demiş. Bunun üzerine “O ne diyardır?†demişler. DerÂviş “Soğuktan insana zulüm olan Erzurum'dur.†demiş. “OraÂda yaz olduğuna rast geldin mi?†demişler. Derviş “Vallahi 11 ay, 29 gün sakin oldum. Halk hep yaz gelecek dedi. Ben göremedim.†demiş. Bir diğer fıkra da şudur: Kedinin biri kara kışta bir damÂdan diğer dama sıçrarken havada donup kalmış. Sekiz ay sonra don çözülünce miyavlayarak yere düşmüş. Gerçekten de bir adamın eli yaş iken bir demir parçasına yapışsa derhâl donar. Elini demirden koparmak ihtimali olÂmaz. Ancak bir miktar derisi yüzülerek demirden kurtulabilir.
İstanbul Hastaneleri'nden Fatih Hastanesi
70 oda, 80 kubbe ve 200 memuru vardır. İpek altın işleÂmeli, bürümcük gecelikleri vardır. Birisi hasta olsa hastaneye götürüp ona bakarlar ve ilaç verirler. Günde iki defa türlü türlü güzel yemekler verilir. Vakıf kuralları öylesine sağlamdır ki şöyle denilmiştir: “Eğer mutfakta keklik, turaç ve sülün kuşÂlarının eti bulunmazsa bülbül, serçe ve güvercin pişirilip hasÂtalara bol bol verilsin.†diye yazılıdır. Hastanelerde, akıl hasÂtalarının hastalıklarının geçmesi için müzikçiler ve okuyucular tayin edilmiştir.
İstanbul'daki Marifet Sahibi üstadlar
Hezarfen Ahmed Çelebi
Önce Ok Meydanı'nın minberi üzerinde, rüzgârın sert olÂduğu sırada kartal kanatlarıyla sekiz dokuz kere havada uçaÂrak talim etmiştir. Sonra Murad Han, Sarayburnu'ndaki Sinan Paşa Köşkü'nde boğazı seyrederken Galata Kulesi'nin ta tepeÂsinden lodos rüzgârıyla uçarak üsküdar'a kadar uçabilmiştir.
Lagarı Hasan Çelebi ve Bir Nükte
Murad Han'ın kızı dünyaya geldiği gece kurban keserek bayram ettiler. Bu Lagarı, elli okka barut macunundan yedi kollu bir fişek yaptı. Sarayburnu'nda hünkârın huzurunda fiÂşeğe bindi. Çırakları fişeği ateşlediler.
Lagarı: Padişahım Allah'a ısmarladık! İsa Peygamberle konuşmaya gidiyorum, diyerek göğe yükseldi. Yanında olan fişekleri ateşleyip deniz yüzünü aydınlattı. En yukarı çıkıp da barutu bitince kartal kanatlarını açıp denize indi. Oradan yüzerek padişahın huzuruna geldi ve: “Padişahım İsa PeyÂgamber size selam söyledi.†diye şakaya başladı.
İstanbul Beyanındadır
Bu şehri Hazret-i Süleyman'ın kurduğu söylenir. Ayrıca Türklerin bu şehri almaları yüce Kur'an'daki “Kutlu Belde†tamlamasıyla anlatılır. Sözün kısası Türk gümbürtüsü, Türk görkemi, Türk velÂvelesi, Türk debdebesi ve Türk'ün zaferi olan bu beldenin yeryüzünde bir benzeri yoktur. Yunan ve öteki tarihçelerin İstanbul'un kuruluşunda söz birliği ettikleri hikâye şöyledir. Hazret-i Peygamber'in doğumundan 1600 yıl önce HazÂret-i Süleyman, insanlara, cirilere, kuşlara, vahşi hayvanlara ve rüzgâra hükmederken, bir padişah ona isyan etti. Hazret-i Süleyman bu padişahın ülkesine varıp, onu tutsak etti. Ancak bu padişahın periler kadar güzel bir kızı vardı. Dul olan Süleyman Nebi padişahın kızıyla evlenince onu Rum ilÂlerine getirdi. Kız, şeytanın aldatmasıyla durmadan ağlamakÂta idi. Süleyman Peygamber eşinin ağlamasının ve kederinin nedenini sorunca: “Ya Emİnallah! Dilerim ki benim için buraÂda büyük bir saray yaptırırsın, ben de geri kalan ömrümü orada daima ibadetle geçiririm.†diyerek ricada bulundu. Hazret-i Süleyman uzun araştırmalardan sonra İstanbul topÂrağına geldi. Şimdi Hünkâr Bahçesi denilen Sarayburnu'na gelip orada otağını kurdu, bir gecede su ve havasının güzelÂliğine vuruldu. Orada da büyük bir saray ve rengarenk bahÂçeler içinde köşkler yaptırdı. Daha sonra da İstanbul için şöyle bir duada bulundu: “Bu şehir cihan yıkılıncaya değin bakımlı ve onarımh kalsın.â€
DEVAMI
Evliya Çelebi Darüşşifayı Anlatıyor
1682 yılında Edirne'yi ziyaret eden Evliya Çelebi, külliyeden; “Orada bir Darüşşifa vardır ki dil ile tarif edilmez, kalemler ile yazılmaz “ diye bahseder. ünlü seyyah, ayrıca külliye için şu ilginç tanımlamaları kullanmıştır:
“Adı geçen bağın ortasında, göğe baş uzatmış bir yüksek kubbedir ki güya aydınlık hamam camekanı gibi tepesi açıktır. Bu açık yerde altı adet ince mermer sütunlar üzerinde Kiyanıyan tacı gibi bir kubbecik vardır. San'atkar iş üstadı, bu küçük kubbenin ta tepesine halis altın ile yaldızlanmış bir çeşit demir mil üzerine bir bayrak yapmış, ne taraftan rüzgar eserse, o bayrak o tarafa döner. Garip görünüşlüdür. Ama aşağı büyük kubbe sekiz köşelidir. Bu kemerli kubbe içinde dahi sekiz kemer vardır. Her kemerin altında bir kış odası vardır. Bu odaların her birinde ikişer pencere vardır. Bir penceresi odanın dışında olan gülistanlı ağaçlığa bakar, diğeri de bu büyük kubbenin ortasındaki büyük havuz ve şadırvana bakar. Bu sekiz adet kış odalarının önünde , yine büyük kubbe içinde sekiz adet yazlık odalar vardır.
üç tarafı kafesli mermerler ile yapılmış bu büyük kubbe altındaki büyük havuzun çevresindeki sel sebillerden berrak su çağlayıp havuza girince , fıskiyelerden berrak su, kemerli kubbenin göbeğinde nihayet bulur.
Böyle dikkat ve özenle yapılmış şifa yurdunun anlatılan odalarında çeşitli hastalıklara tutulmuş zengin ve fakir, ihtiyar ve genç doludur.
Bazı odalarda ilkbaharda delilik mevsiminde Edirne'nin aşk denizi derinliğine düşmüş sevdalı aşıklar çoğalıp, hekimin emriyle bu tımarhaneye getirilerek altun ve gümüş yaldızlı zincirlerle kerevetlerine takılıp, her biri aslan yatağında yatar gibi kükreyip yatarlar... Kimisi havuz ve şadırvanlara bakıp kalender hülyası kabilinden sözler eder, nicesi dahi o kemerli kubbenin etrafında olan gülistan ve bağ ve bostan içindeki binlerce kuşların cıvıltılarını dinleyip, delilerin perdesiz ve ölçüsüz sesleriyle feryada başlarlar.
Bahar mevsiminde çiçek kısmından sim ve zerrin, deveboynu, müşkü rumi, yasemin, gülnesrin, şebboy, karanfil, reyhan, lale, sümbül gibi çiçekler hastalara verilip güzel kokuları ile hastalar iyileştirilirler. Fakat delilere bu çiçekleri verince kimini yerler, kimini ayakları altında çiğnerler. Bazıları dahi meyveli ağaçları seyredip, ah daha hel hope pe pohe pelo deyip, çimenlik temaşası ederler...â€
Konuşma dili , anlatım biçimi ile Türk kültürünü devam ettiren 'EVLİYA ÇELEBİ' Darüşşifa'dan bahsederken şu cümleleri kullanıyor
1682 yılında Edirne'yi ziyaret eden Evliya Çelebi, külliyeden; “Orada bir Darüşşifa vardır ki dil ile tarif edilmez, kalemler ile yazılmaz “ diye bahseder. ünlü seyyah, ayrıca külliye için şu ilginç tanımlamaları kullanmıştır:
“Adı geçen bağın ortasında, göğe baş uzatmış bir yüksek kubbedir ki güya aydınlık hamam camekanı gibi tepesi açıktır. Bu açık yerde altı adet ince mermer sütunlar üzerinde Kiyanıyan tacı gibi bir kubbecik vardır. San'atkar iş üstadı, bu küçük kubbenin ta tepesine halis altın ile yaldızlanmış bir çeşit demir mil üzerine bir bayrak yapmış, ne taraftan rüzgar eserse, o bayrak o tarafa döner. Garip görünüşlüdür. Ama aşağı büyük kubbe sekiz köşelidir. Bu kemerli kubbe içinde dahi sekiz kemer vardır. Her kemerin altında bir kış odası vardır. Bu odaların her birinde ikişer pencere vardır. Bir penceresi odanın dışında olan gülistanlı ağaçlığa bakar, diğeri de bu büyük kubbenin ortasındaki büyük havuz ve şadırvana bakar. Bu sekiz adet kış odalarının önünde , yine büyük kubbe içinde sekiz adet yazlık odalar vardır.
üç tarafı kafesli mermerler ile yapılmış bu büyük kubbe altındaki büyük havuzun çevresindeki sel sebillerden berrak su çağlayıp havuza girince , fıskiyelerden berrak su, kemerli kubbenin göbeğinde nihayet bulur.
Böyle dikkat ve özenle yapılmış şifa yurdunun anlatılan odalarında çeşitli hastalıklara tutulmuş zengin ve fakir, ihtiyar ve genç doludur.
Bazı odalarda ilkbaharda delilik mevsiminde Edirne'nin aşk denizi derinliğine düşmüş sevdalı aşıklar çoğalıp, hekimin emriyle bu tımarhaneye getirilerek altun ve gümüş yaldızlı zincirlerle kerevetlerine takılıp, her biri aslan yatağında yatar gibi kükreyip yatarlar... Kimisi havuz ve şadırvanlara bakıp kalender hülyası kabilinden sözler eder, nicesi dahi o kemerli kubbenin etrafında olan gülistan ve bağ ve bostan içindeki binlerce kuşların cıvıltılarını dinleyip, delilerin perdesiz ve ölçüsüz sesleriyle feryada başlarlar.
Bahar mevsiminde çiçek kısmından sim ve zerrin, deveboynu, müşkü rumi, yasemin, gülnesrin, şebboy, karanfil, reyhan, lale, sümbül gibi çiçekler hastalara verilip güzel kokuları ile hastalar iyileştirilirler. Fakat delilere bu çiçekleri verince kimini yerler, kimini ayakları altında çiğnerler. Bazıları dahi meyveli ağaçları seyredip, ah daha hel hope pe pohe pelo deyip, çimenlik temaşası ederler...â€
Darüşşifa
Konuşma dili , anlatım biçimi ile Türk kültürünü devam ettiren 'EVLİYA ÇELEBİ' Darüşşifa'dan bahsederken şu cümleleri kullanıyor
Evliya Çelebi
Gezi yazısı örnekleri verir misiniz?
Evliya Çelebi nereleri gezmiştir?
YORUMLAR