MAAD a. (ar. mcad). Esk. 1. Kendisine geri dönülen yer, dönüş noktası. 2. Dönme, geriye gitme, avdet. 3. Dünyanın sonu, ahiret. (Bk...
MAAD a. (ar. mcad). Esk.
1. Kendisine geri dönülen yer, dönüş noktası.
2. Dönme, geriye gitme, avdet.
3. Dünyanın sonu, ahiret. (Bk. ansikl. bölî)
4. Ilmi maad, hayat sonu bilgisi.
*-*isi. fels. Dönülen köken, . (Bk. ansikl. böl.)
*-*ANSİKL. İslam kelam biliminde “maad" sözcüğü, genellikle mebde (başlangıç) sözcüğüyle birlikte kullanılır ve bu iki sözcük, dünyanın ve dünya varlıklarının başlangıcıyla son buluşunu dile getirir. İslam inancına göre, tüm varlıkların başlangıcı “yoklukâ€tur (mebde); başka bir deyişle her şey Allah'tan gelmiştir ve yine O'na dönerek son bulacaktır (maad). Bu nedenle kıyamet gününün bir adı da yevm ül-maad'dır.
*-*isi. fels. Kuran'da merci sözcüğünün türediği rücu (geri dönme) sözcüğü ile ilgili birçok sözcük geçtiği (II, 28 vb.) halde avd (dönme, avdet etme) mastarından gelen maad sözcüğüne yalnızca bir kez rastlanır (XXIII, 85). Bazı tefsirciler, bu sözcüğü, fetihten sonra Peygamberin döneceği vaat edilen Mekke kenti olarak yorumlarlar. Bazıları da maad sözcüğünü “yinelemek, yeniden başlamak, geri döndürmek" anlamlarına gelen iade mastarı ile ilgili görerek sözcüğün, hacıların haccı yinelemek istedikleri yer olması nedeniyle, Mekke anlamına geldiğini öne sürerler.
İslam felsefesindeki maad kuramı ise, "Fler şey Tanrı'dan gelir ve Tanrı'ya döner†inancına dayanır. Felsefe ve İslam dininde daha çok bu "aslına dönüşâ€ biçimi üzerinde durulur; ruh ve bedenden oluşan insanın bu dönüşünü yalnızca bedeniyle mi, ruhuyla mı ya da her ikisiyle birlikte mi gerçekleştireceği sorusuna yanıt aranır. Eski yunan felsefesinin etkisindeki bu "asla dönüş" kuramına göre, insan ruhu salt bir ruhsal cevherdir; bedene sonradan girmiştir. Ruh, bir an önce bedenden kurtulup aslına dönmek ister. İslam inancına göre, insanların Tanrı'ya dönmeleri kıyamet gününde dirilmekle (basubadelmevt) gerçekleşir. Bu dönüş, bazılarına göre yalnızca ruh, bazılarına göre hem beden hem ruh; bazılarına göre ise önce ruh, sonra o ruh için Tanrı tarafından yaratılan beden ile gerçekleşir.
*-*Tasav. Sufiler Tanrı'ya dönüşü (maad) dünyada gerçekleştirmeye çalışırlar. Sufi inancına göre, bütün insanlar niteliklerden sıyrılarak adeta ruhlaşan sâlik, bu dönüşü sağlamak için manevi bir yolculuğa çıkar ve sonunda Tanrı'ya ulaşır.
1. Kendisine geri dönülen yer, dönüş noktası.
2. Dönme, geriye gitme, avdet.
3. Dünyanın sonu, ahiret. (Bk. ansikl. bölî)
4. Ilmi maad, hayat sonu bilgisi.
*-*isi. fels. Dönülen köken, . (Bk. ansikl. böl.)
*-*ANSİKL. İslam kelam biliminde “maad" sözcüğü, genellikle mebde (başlangıç) sözcüğüyle birlikte kullanılır ve bu iki sözcük, dünyanın ve dünya varlıklarının başlangıcıyla son buluşunu dile getirir. İslam inancına göre, tüm varlıkların başlangıcı “yoklukâ€tur (mebde); başka bir deyişle her şey Allah'tan gelmiştir ve yine O'na dönerek son bulacaktır (maad). Bu nedenle kıyamet gününün bir adı da yevm ül-maad'dır.
*-*isi. fels. Kuran'da merci sözcüğünün türediği rücu (geri dönme) sözcüğü ile ilgili birçok sözcük geçtiği (II, 28 vb.) halde avd (dönme, avdet etme) mastarından gelen maad sözcüğüne yalnızca bir kez rastlanır (XXIII, 85). Bazı tefsirciler, bu sözcüğü, fetihten sonra Peygamberin döneceği vaat edilen Mekke kenti olarak yorumlarlar. Bazıları da maad sözcüğünü “yinelemek, yeniden başlamak, geri döndürmek" anlamlarına gelen iade mastarı ile ilgili görerek sözcüğün, hacıların haccı yinelemek istedikleri yer olması nedeniyle, Mekke anlamına geldiğini öne sürerler.
İslam felsefesindeki maad kuramı ise, "Fler şey Tanrı'dan gelir ve Tanrı'ya döner†inancına dayanır. Felsefe ve İslam dininde daha çok bu "aslına dönüşâ€ biçimi üzerinde durulur; ruh ve bedenden oluşan insanın bu dönüşünü yalnızca bedeniyle mi, ruhuyla mı ya da her ikisiyle birlikte mi gerçekleştireceği sorusuna yanıt aranır. Eski yunan felsefesinin etkisindeki bu "asla dönüş" kuramına göre, insan ruhu salt bir ruhsal cevherdir; bedene sonradan girmiştir. Ruh, bir an önce bedenden kurtulup aslına dönmek ister. İslam inancına göre, insanların Tanrı'ya dönmeleri kıyamet gününde dirilmekle (basubadelmevt) gerçekleşir. Bu dönüş, bazılarına göre yalnızca ruh, bazılarına göre hem beden hem ruh; bazılarına göre ise önce ruh, sonra o ruh için Tanrı tarafından yaratılan beden ile gerçekleşir.
*-*Tasav. Sufiler Tanrı'ya dönüşü (maad) dünyada gerçekleştirmeye çalışırlar. Sufi inancına göre, bütün insanlar niteliklerden sıyrılarak adeta ruhlaşan sâlik, bu dönüşü sağlamak için manevi bir yolculuğa çıkar ve sonunda Tanrı'ya ulaşır.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR