mahlas isim (l ince okunması mümkün) Arapça ma¬la¹ Takma isim. Mahlas bulma mevzusunda destek verir musunuz? Paylaş  ...
mahlas
isim (l ince okunması mümkün) Arapça ma¬la¹
Mahlas bulma mevzusunda destek verir musunuz?
Şairliğe başladıkları zamanki aldıkları 2 isim, takma isim...
Mahlas
MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Bir kimsenin ikinci ismi. Edebiyat terimi olarak eskiden sanatçıların yapıtlarında kullanmak için aldıkları ikinci ada denilmiştir. Mahlas kullanmaya tahallüs, mahlasın geçmiş olduğu beyite de mahlas beyti denilirdi. Mahlas, günümüzdeki kullanımıyla takma adın karşılığı sayılamaz. Çünkü takma isim şeklinde belli başlı amaçlarla, ara sıra kullanılan bir isim değildir. Tersine, sanatçının ilk ismi unutulmuş, sanatçılar mahlaslarıyla anılmışlardır. Bunun sebebi şairlerin şiire başladıklarında mahlas edinmelerinin gelenekselleşmiş olmasıdır. Aynı anane halk şiirinde de görülür.
MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Bir kimsenin ikinci ismi. Edebiyat terimi olarak eskiden sanatçıların yapıtlarında kullanmak için aldıkları ikinci ada denilmiştir. Mahlas kullanmaya tahallüs, mahlasın geçmiş olduğu beyite de mahlas beyti denilirdi. Mahlas, günümüzdeki kullanımıyla takma adın karşılığı sayılamaz. Çünkü takma isim şeklinde belli başlı amaçlarla, ara sıra kullanılan bir isim değildir. Tersine, sanatçının ilk ismi unutulmuş, sanatçılar mahlaslarıyla anılmışlardır. Bunun sebebi şairlerin şiire başladıklarında mahlas edinmelerinin gelenekselleşmiş olmasıdır. Aynı anane halk şiirinde de görülür.
MAHLAS a. (ar. mahlas, kurtulacak yer). Esk.
1. Ed. Divan edebiyatında ve âşık edebiyatında sanatçının benimsediği, yapıtında kendi ismi yerine anmış olduğu takma isim. (Bk. ansikl. böl.)
2. Bir kimsenin ikinci ismi.
3. Mahlas beyti, gazelde mahlasın yer almış olduğu son beyit.
*-*ANSİKL. Ed. Mahlas sanatçının soyu sopu (Dadaloğlu), memleketi (Magriplioğlu), yaşamöyküsü ve yaşam şekli (Köroğlu, Seyrani), mesleği, bilgi ve becerileri (Kâtibi, Sipahi), görünümü (Kabasakal Mehmet, Benli Ali), inancı, tarikatı (Kul Nesimi, Pir Sultan Abdal) vb. ile ilgilidir Sanatçı kimi zaman övünme (Baki, Fasih), yakınma (Çevri, Dertli) duygularını, alçakgönüllülüğünü (Fakiri, Fuzuli) dile getiren mahlaslar benimser. Kıymet verdiği nitelikleri ortaya koyar (Adli, Avni). Divan edebiyatında bir ustanın, kimi zaman mahlasname adlı şiirle verdiği mahlası, halk şiiri geleneğinde çoğu zaman düşte sunulan badeyle beraber bir pirin verdiğine inanılırdı. Mahlaslar divan şiirinde çoğu zaman gazelin son beytinde, koşmanın son dörtlüğünde anılır.
1. Ed. Divan edebiyatında ve âşık edebiyatında sanatçının benimsediği, yapıtında kendi ismi yerine anmış olduğu takma isim. (Bk. ansikl. böl.)
2. Bir kimsenin ikinci ismi.
3. Mahlas beyti, gazelde mahlasın yer almış olduğu son beyit.
*-*ANSİKL. Ed. Mahlas sanatçının soyu sopu (Dadaloğlu), memleketi (Magriplioğlu), yaşamöyküsü ve yaşam şekli (Köroğlu, Seyrani), mesleği, bilgi ve becerileri (Kâtibi, Sipahi), görünümü (Kabasakal Mehmet, Benli Ali), inancı, tarikatı (Kul Nesimi, Pir Sultan Abdal) vb. ile ilgilidir Sanatçı kimi zaman övünme (Baki, Fasih), yakınma (Çevri, Dertli) duygularını, alçakgönüllülüğünü (Fakiri, Fuzuli) dile getiren mahlaslar benimser. Kıymet verdiği nitelikleri ortaya koyar (Adli, Avni). Divan edebiyatında bir ustanın, kimi zaman mahlasname adlı şiirle verdiği mahlası, halk şiiri geleneğinde çoğu zaman düşte sunulan badeyle beraber bir pirin verdiğine inanılırdı. Mahlaslar divan şiirinde çoğu zaman gazelin son beytinde, koşmanın son dörtlüğünde anılır.
Kaynak: Büyük Larousse
Mahlas bulma mevzusunda destek verir musunuz?
YORUMLAR