MESİH sıf. (ar. mesh, biçimini değiştir- me'den mesib). Esk. 1. Şekil değiştirmiş. 2. Hayvan şekline girmiş ya da acayip bir bi...
MESİH sıf. (ar. mesh, biçimini değiştir- me'den mesib). Esk.
1. Şekil değiştirmiş.
2. Hayvan şekline girmiş ya da acayip bir biçimde dünyaya gelmiş insan için kullanılır.
MESİH a. (ar. gezgin'tan mesih geç. lat. Mesias, aramca meşiha, ibranice maşia).
1. Dinler tarihinde kusurlu ya da fena olan yürürlükteki düzene son verip, bir hak ve mutluluk kuracağına inanılan tanrısal şahıs.
2. Ibraniler'in mukaddes kitabı Eski Ahit'te israiloğulları'nın kurtarıcısı ve Yehova' nın saltanatının kurucusu.
3. Yeni Ahit metinlerinde ve hıristiyan inancında "Tanrı'nın oğlu", düşmüş insanlığın günahlarını bağışlatacak olan İsa.
4. Sabırsızlıkla beklenen ve özlenen tanrısal şahıs.
*-*Esk. Mesih-var, İsa şeklinde.
*-*ANSİKL. Çıkış'tan (İ.Ö. 587-533) başlayarak, yahudi toplumu içinde, Davut soyundan birinin çıkagelip İsrail'e eski enerjisini kazandıracağı ve Yehova'nın saltanatını kuracağı inancına dayanan ve önceki dönemde de tohum halinde mevcud bir düşünce akımı ortaya çıktı. Eskatolojiyle ilgili, geleceğin bu ideal kralı, mesih umudunun cisimleşmiş simgesi durumuna geldi. Danyal'ın kitabından lanan ve Hanoh'a atfedilen metinlerde tekrardan ele alınarak ruhani bir kalite verilen apokaliptik bir akım, bir süre sonra incirlerde görülecek olan "insan oğlu" adlı bir kişiyi sahneye çıkardı. Gerçi yahudi geleneği önceleri umudunu belirgin kişiliği olan bir Mesih'e Davut'un oğluna bağlamıştı, ama bu Mesih bir süre sonra, Kumran'ın bir takım metinlerinde de görüldüğü şeklinde, Davut'un oğlu, yeryüzü kralı Mesih ile eskatolojik büyük-rahip Harun'un oğlu Mesih olarak iki ayrı kişiliğe bölündü. Bu şekilde yahudilikteki temel ikilik bir kez daha ortaya çıkmış oldu: krallık ve ruhban Bu çizgide olmak suretiyle, çoğu zaman Mesih'in bir öncüsü vardır: peygamber ilyas. Bu öncü tema'sı, hıristiyan- lıkta da Vaftizci Yahya'nın kişiliğinde sürdürülmüştür. Hıristiyan geleneği İsa'yı Mesih-Kyrios yapmış oldu. Kyrios, Yehova'nın krallık unvanıdır. Philippoi halkına mektupta ve Yuhanna İncili'nde bu unvan İsa Mesih'e verilir. İnciller, bilhassa Matta İncili, İsa'nın beklenen Mesih bulunduğunu kanıtlamaya çalışırlar.
İ.S. 70 yılındaki vakalar (Kudüs'ün düşüşü, Yahudi devletinin son bulması) ve bu konuyu izleyen jaskı yılları Yahudiler'in mesih bekleyişlerine yeni bir hız kazandırdı. Nitekim, Talmud'da, Midraş' ve Kabala" metinlerinde bu vaziyet görülebilir Bu yüzden hiristiyanlık ve İslam, mesih umudunun gerçekleşme evreleri olarak görüldü. Haham yahudiliği tarihinde Mesih unvanına sahiplenen türlü kişilere rastlanır; bazıları şunlardır: B,ar-Kohba(ll. yy.), David Alroy (XII. yy), David Rubeni (XVI. yy.) ve Sabbatay Sevi (XVII. yy.). Uygar yahudi düşüncesinde mesih bekleyişi, bir şahıs olarak Mesih'ten çok büyük İsrail'in kurulması ve peygamberlik misyonunun gerçekleşmesi üstünde yoğunlaşmaktadır.
*-*İsi. Isa'nın Kuran'da geçen lakabı ya da ikinci ismi. Arapça dilbilimcileri içinde "mesih" sözcüğünün "örtmek' ya da “sıvazlamak" anlamına gelen "m-s-h†kökünden türetildiğini; ibranice, süryanice ya da habeşçeden geldiğini öne sürenler vardır. ünlü tarihçi ve tefsirci Taberi ise, "mesih" sözcüğünü “arınmış", "övgü dolu" anlamlarında arapça bir sözcük olarak değerlendirir. Kuran'da üç ayette "Meryem oğlu el -Mesih İsa", beş ayette "Meryem oğlu el -Mesih", üç ayette de yalnızca "el-Mesih" olarak geçerse de bu ayetlerden hiçbirinde sözcüğün ne anlama geldiği belirtilmez. Yalnız Âli imran suresinin 45. ayetinde "...onun ismi Meryem oğlu el-Mesih Isa'dır†denilmesi, “el-Mesih"in İsa'nın diğeri hususi ismi olabileceği görüşünü destekler Ama, bu durumda sözcüğün aslının da arapça olması gerekir; çünkü arapçada kaide olarak, yabancı lı hususi adların başlangıcında "el†takısı yer almaz.
1. Şekil değiştirmiş.
2. Hayvan şekline girmiş ya da acayip bir biçimde dünyaya gelmiş insan için kullanılır.
MESİH a. (ar. gezgin'tan mesih geç. lat. Mesias, aramca meşiha, ibranice maşia).
1. Dinler tarihinde kusurlu ya da fena olan yürürlükteki düzene son verip, bir hak ve mutluluk kuracağına inanılan tanrısal şahıs.
2. Ibraniler'in mukaddes kitabı Eski Ahit'te israiloğulları'nın kurtarıcısı ve Yehova' nın saltanatının kurucusu.
3. Yeni Ahit metinlerinde ve hıristiyan inancında "Tanrı'nın oğlu", düşmüş insanlığın günahlarını bağışlatacak olan İsa.
4. Sabırsızlıkla beklenen ve özlenen tanrısal şahıs.
*-*Esk. Mesih-var, İsa şeklinde.
*-*ANSİKL. Çıkış'tan (İ.Ö. 587-533) başlayarak, yahudi toplumu içinde, Davut soyundan birinin çıkagelip İsrail'e eski enerjisini kazandıracağı ve Yehova'nın saltanatını kuracağı inancına dayanan ve önceki dönemde de tohum halinde mevcud bir düşünce akımı ortaya çıktı. Eskatolojiyle ilgili, geleceğin bu ideal kralı, mesih umudunun cisimleşmiş simgesi durumuna geldi. Danyal'ın kitabından lanan ve Hanoh'a atfedilen metinlerde tekrardan ele alınarak ruhani bir kalite verilen apokaliptik bir akım, bir süre sonra incirlerde görülecek olan "insan oğlu" adlı bir kişiyi sahneye çıkardı. Gerçi yahudi geleneği önceleri umudunu belirgin kişiliği olan bir Mesih'e Davut'un oğluna bağlamıştı, ama bu Mesih bir süre sonra, Kumran'ın bir takım metinlerinde de görüldüğü şeklinde, Davut'un oğlu, yeryüzü kralı Mesih ile eskatolojik büyük-rahip Harun'un oğlu Mesih olarak iki ayrı kişiliğe bölündü. Bu şekilde yahudilikteki temel ikilik bir kez daha ortaya çıkmış oldu: krallık ve ruhban Bu çizgide olmak suretiyle, çoğu zaman Mesih'in bir öncüsü vardır: peygamber ilyas. Bu öncü tema'sı, hıristiyan- lıkta da Vaftizci Yahya'nın kişiliğinde sürdürülmüştür. Hıristiyan geleneği İsa'yı Mesih-Kyrios yapmış oldu. Kyrios, Yehova'nın krallık unvanıdır. Philippoi halkına mektupta ve Yuhanna İncili'nde bu unvan İsa Mesih'e verilir. İnciller, bilhassa Matta İncili, İsa'nın beklenen Mesih bulunduğunu kanıtlamaya çalışırlar.
İ.S. 70 yılındaki vakalar (Kudüs'ün düşüşü, Yahudi devletinin son bulması) ve bu konuyu izleyen jaskı yılları Yahudiler'in mesih bekleyişlerine yeni bir hız kazandırdı. Nitekim, Talmud'da, Midraş' ve Kabala" metinlerinde bu vaziyet görülebilir Bu yüzden hiristiyanlık ve İslam, mesih umudunun gerçekleşme evreleri olarak görüldü. Haham yahudiliği tarihinde Mesih unvanına sahiplenen türlü kişilere rastlanır; bazıları şunlardır: B,ar-Kohba(ll. yy.), David Alroy (XII. yy), David Rubeni (XVI. yy.) ve Sabbatay Sevi (XVII. yy.). Uygar yahudi düşüncesinde mesih bekleyişi, bir şahıs olarak Mesih'ten çok büyük İsrail'in kurulması ve peygamberlik misyonunun gerçekleşmesi üstünde yoğunlaşmaktadır.
*-*İsi. Isa'nın Kuran'da geçen lakabı ya da ikinci ismi. Arapça dilbilimcileri içinde "mesih" sözcüğünün "örtmek' ya da “sıvazlamak" anlamına gelen "m-s-h†kökünden türetildiğini; ibranice, süryanice ya da habeşçeden geldiğini öne sürenler vardır. ünlü tarihçi ve tefsirci Taberi ise, "mesih" sözcüğünü “arınmış", "övgü dolu" anlamlarında arapça bir sözcük olarak değerlendirir. Kuran'da üç ayette "Meryem oğlu el -Mesih İsa", beş ayette "Meryem oğlu el -Mesih", üç ayette de yalnızca "el-Mesih" olarak geçerse de bu ayetlerden hiçbirinde sözcüğün ne anlama geldiği belirtilmez. Yalnız Âli imran suresinin 45. ayetinde "...onun ismi Meryem oğlu el-Mesih Isa'dır†denilmesi, “el-Mesih"in İsa'nın diğeri hususi ismi olabileceği görüşünü destekler Ama, bu durumda sözcüğün aslının da arapça olması gerekir; çünkü arapçada kaide olarak, yabancı lı hususi adların başlangıcında "el†takısı yer almaz.
Kaynak: Büyük Larousse
Mehdi ve Mesih'in geleceği doğru mudur?
YORUMLAR