Mevlevilik nedir? Mevlevilik Celaleddin Rumi'nin (Mevlânâ) fikirlerini temel alan tarikat. 15. yüzyılda Konya ve çevresinde y...
Mevlevilik nedir?
Mevlevilik
Celaleddin Rumi'nin (Mevlânâ) fikirlerini temel alan tarikat.
15. yüzyılda Konya ve çevresinde yaygınlaşan Meylevilik 17. yüzyılda tüm Anadolu'ya ve İstanbul'a, da yayılmıştır. Celaleddin Rumi tarikat kurallarına uymadığı şeklinde kendisine bağlananlar içinde kurallar koymadı. Celaleddin Rumi'nin malum uygulamaları, müritliğe kabul edilenlerin bıyık, sakal, kaş ve saçlarından kıl kesmek, halifelik verilenlere fereci ve geniş kollu, yakasız, önü açık bir kıyafet giydirmek ve halkı aydınlatmayı simgeleyen bir çerağ vermekten oluşurdu. Tasavvufi eğitimin temeli olarak şeriata uymayı, sevgi ve cezbeyi kabul eden Celaleddin Rumi, semayı da sevgi ve cezbe için destek bir unsur sayıyordu. Oğlu Sultan Veled, onun fikirlerini temel ile birlikte Mevleviliği bir tarikat durumuna getirdi. Bu yüzden Mevleviler tarafınca ikinci pir (pir-i sani) sayıldı.
Mevleviliğe bakılırsa tasavvufi eğitimin (sülük) gayesi kişinin kendine gelmesini, kendini bulmasını sağlamaktır. Gerçeğe ulaşmanın aslolan yolu zikir ve çile değildir, sevgi ve cezbedir. Bundan ötürü de isim ve sözcüklerden geçip Tanrı'yı sağlamak, varlıktan annmak gerekir. Var görünen şeyler gerçekte yoktur; görünen nesnelerle varlığını duyuran Tanrı'dır.
Tarikatlar - Mevlevilik
Mevlevilik hakkında bilgi verir misiniz?
Bu bildiri 'en iyi yanıt' seçilmiştir.
Mevlevilik
Celaleddin Rumi'nin (Mevlânâ) fikirlerini temel alan tarikat.
15. yüzyılda Konya ve çevresinde yaygınlaşan Meylevilik 17. yüzyılda tüm Anadolu'ya ve İstanbul'a, da yayılmıştır. Celaleddin Rumi tarikat kurallarına uymadığı şeklinde kendisine bağlananlar içinde kurallar koymadı. Celaleddin Rumi'nin malum uygulamaları, müritliğe kabul edilenlerin bıyık, sakal, kaş ve saçlarından kıl kesmek, halifelik verilenlere fereci ve geniş kollu, yakasız, önü açık bir kıyafet giydirmek ve halkı aydınlatmayı simgeleyen bir çerağ vermekten oluşurdu. Tasavvufi eğitimin temeli olarak şeriata uymayı, sevgi ve cezbeyi kabul eden Celaleddin Rumi, semayı da sevgi ve cezbe için destek bir unsur sayıyordu. Oğlu Sultan Veled, onun fikirlerini temel ile birlikte Mevleviliği bir tarikat durumuna getirdi. Bu yüzden Mevleviler tarafınca ikinci pir (pir-i sani) sayıldı.
Mevleviliğe bakılırsa tasavvufi eğitimin (sülük) gayesi kişinin kendine gelmesini, kendini bulmasını sağlamaktır. Gerçeğe ulaşmanın aslolan yolu zikir ve çile değildir, sevgi ve cezbedir. Bundan ötürü de isim ve sözcüklerden geçip Tanrı'yı sağlamak, varlıktan annmak gerekir. Var görünen şeyler gerçekte yoktur; görünen nesnelerle varlığını duyuran Tanrı'dır.
YORUMLAR