Plan (Mana) : Bir işin gerçekleştirilmesinde, uyulması tasarlanan seviye ve ilkeler bütününü ifade eder. Plan (Coğrafya): Bir evin, bir ma...
Plan (Mana) : Bir işin gerçekleştirilmesinde, uyulması tasarlanan seviye ve ilkeler bütününü ifade eder.
Plan (Coğrafya): Bir evin, bir mahallenin, bir köyün ya da bir ilçenin caddelerinin ve sokaklarının belirgin bir oran dahilinde küçültülerek kuş bakışı görünüşünün kağıda çizilmesine plan denir. Plan Nedir ? (Detay)
Plan, hedeflenen bir amaca ulaşılmasını sağlayacak diagram ya da adımlardan oluşan dokümandır. Neyi ne vakit niçin ve nasıl yapacağımızı bizlere gösteren bir taslaktır. İş yapılmadan ilkin hazırlanmış olur. İşin üstesinden gelmek için gereklidir. Planlamanın gayesi bir işin en az maliyetle,en etkili ve verimli bir biçimde yapılacağının öncesinden kestirilmesidir. Plan daima yazılı olmayabilir kimi zaman düşüncelerle de plan yapılır. Başka bir tanıma bakılırsa plan; bir takım amaçlara ulaşmak için gelecekte uygulanacak bir takım kararları hazırlamayı içeren bir süreçtir. İşe ulaşmak için yapılacak tüm faaliyetleri kapsar. Eğitim planlaması: eğitimi öğrencilerin ve toplumun gereksinimlerini karşılamada ve amaçlarını gerçekleştirmede daha etkili ve verimli kılmak amacıyla rasyonel ve tertipli çözümleme tekniğinin eğitim sürecine uygulanmasıdır.Planların Yararları
Yapı, park, vb. bölgeler yapılırken, yapının tüm kısımları ve ölçüleri planda gösterilir. Plandaki ölçülerden yararlanılarak, kullanılacak malzemelerin miktarı hesaplanır ve ona bakılırsa alınır. Bu hesaplamada deprem ve benzeri tabii vakaları dikkate alınır. Böylelikle yapı tam ve hatasız olur. Saydığımız işlemlerin plansız yapıldığı vakit hatalı işler olabilir. Bularda hem vakit yitirilmesine hem maddi kayıplara niçin olur. Plan Yapmanın Önemi
Plan; neyin, nerede,nasıl yapılacağını belirlemektir. Bizler burada uzun vadeli yaşam planlarından bahsetmeyeceğiz. Okulların yeni eğitim-öğretim yılına başlaması vesilesiyle, öğrencilere plan yapma ve planlı çabalama mevzusunda kısa bilgiler vereceğiz.
Hayatta aradığınızı bulabilmeniz nasıl aradığınıza bağlıdır. Derslerde de başarıya ulaşmış olabilmek, ama iyi bir planla mümkündür. Plansız analiz etmek kör döğüşüne benzer. Yada DescartesÂin deyimiyle plansız insan, ülke ülke dolaşıp altın arayan insana benzer. Senelerce dolaşır da, altını nasıl, nerede bulacağını bilmediği için, amacına bir türlü ulaşamaz.
Eğer bir talebe plansızsa, ona çok kolay işler, çok zormuş şeklinde görünür. Kim bilir plan meydana getiren bir öğrenciye bu tür durumlar çocuk oyuncağı şeklinde gelecektir. Henry fordÂun deyimiyle Âzor iş zamanında yapmamız gerekip de yapmadığımız işlerin birikmesiyle oluşur. Gene plansızlık öğrencide emek vermeye başlayamama, emek harcamadan erken bıkma,konsantre olamama şeklinde sorunlara niçin olur.
Planlı çalışan bir talebe, plan dahilinde bir takım şeyleri başardığında, kendine özgüven kazanır. Hayatındaki karışıklıkların önüne geçer ve daha az hata yapar.Plan yapılırken dikkat edilecek hususlar:
1-Plan esnek olmalıdır. Şu ana kadar sıkı bir ders çabalama alışkanlığınız yoksa, ve ilk kez sıkı bir ders emek vermeye karar vermişseniz, sizi ders analiz etmekten bıktıracak bir plan yapmayın.
2-Kontrolünüz haricinde ki vakaları dikkate alın. Mesela herhangi bir telefon görüşmesi, yada misafirinizin gelmesi planınızı aksatıyorsa, sonraki günlerde bunun telafisini yapın.
-Bir günde faklı dersler gayret edin. çünkü beynimiz yorulmaz,bir tek monotonluktan sıkılır. Onun için bir dersi bir günde beş saat çalışmaktansa, o dersi beş günde birer saat analiz etmek daha iyidir.
3- Aynı dersi her gün aynı saatte gayret edin. Böylelikle o saat vardığında motive olmuş bilinçaltınız sizi ders emek vermeye yönlendirecektir.
4-Toplumsal etkinliklere vakit ayırın. Kendinize işkence ederek değildir, zevk alıp ders gayret edin. Diyelim ki çok sevdiğiniz bir takım var ve siz o sırada ders emek vermeye çalışıyorsunuz. Bir saat sonrasında ara verdiğinizde, bir saat boşu boşuna dersin başlangıcında oturduğunuzun farkına varacaksınız.
-Öğrenilmesi güç dersleri, zihnin idrak etme gücünün yüksek olduğu saatlere koyun. Kişinin idrak etme gücünün yüksek olduğu saatler gün içinde şöyledir:
*Sabah 8-11 arası zihnin idrak etme gücü yüksektir.
*Öğle saatlerinde vücudun dinlenmeye ihtiyacı vardır.
*Öğleden sonrasında 4 Â6 arası ile akşam 7-10 arası zihin idrak etme düzeyi yüksektir. Sabah çalışılan derslerin bilhassa 4-6 arası yine edilmesi unutmayı önleyecektir.
5-Yiyeceklerden sonrasında emek vermeye otuz dakika ara verin.
6-İdeal ders çabalama süresi şöyledir: 45 dk. ders, 5 dk. o dersin tekrarı, 10 dk. solunum. Çalışmada bu sürenin üstüne çıktığınızda, dikkatinizin dağılmaya başladığını hissedeceksiniz.
7-Solunum aralarında dikkat dağıtıcı işlerle meşgul olmayın. Mesela gazete yada kitap okumayın,tv seyretmeyin.
8-Öğrenmede birbirine yakın dersleri peş peşe çabalamayın. Sözel ağırlıklı bir ders çalıştıktan sonrasında, sayısal bir derse geçin.
9-Uyumadan ilkin o gün çalıştığınız dersleri yine edin. Uykudan önceki yarım saatinizi bundan ötürü ayırırsanız; zihin, uykuda dış uyarıcılara kapalı olduğundan, öğrenme kalıcı olacaktır.
10-Uyumadan ilkin,ertesi gün hangi dokümanlardan neyi çalışacağınızı kararlaştırın.
11-Planı yazılı hale getirin ve daima görüp motive olacağınız bir yere asın.
12-Planınızın alt kısmına fikirlerine kıymet verdiğiniz bir kişiye, değerlendirme yazısı yazdırın.
13-Plana uyacağınıza dair kendinize söz verin ve bu lafınızı planınıza yazarak belgeleyin.
14-Plan yapmaktan daha önemlisi,plandan sonrasında harekete geçmektir. Planınız ne kadar muhteşem olursa olsun, o plana uymadıktan sonrasında planın muhteşem olmasının pratikte hiçbir önemi yoktur. Şu demek oluyor ki plan yapmaktan daha mühim olan, planı hayata geçirmektir.
Yapılmış ufak işler, planlanmış büyük işlerden daha önemlidir.
Peter marshall
YORUMLAR