RABITA a. (ar. rabıt'tan bağlantı). 1. iki şeyi birbirine somut olarak bağlayan ip, bağ vb. 2. ilgi, ilişki. 3. Sıra, seviye, uy...
RABITA a. (ar. rabıt'tan bağlantı).
1. iki şeyi birbirine somut olarak bağlayan ip, bağ vb.
2. ilgi, ilişki.
3. Sıra, seviye, uygunluk: Bir kimsenin konuşmasındaki ve hareketlerindeki bağlantı.
4. Esk. Bağlılık.
*Esk. Bağlantı-bend, bağlayan, bağlayıcı.
*Esk. dilbilg. BAĞLAMA'nın eşanlamlısı.
*Tasav. Dervişin şeyhine gösterdiği bağlılık; duyduğu manevi yakınlık. (Bk. ansikl. böl.)
*ANSİKL. Daha çok nakşibendilik tarikatında sözkonusu olan rabıtanın Kuran'daki "Ey inananlar, Tanrı'a saygılı ve doğrularla beraber olun†(IX, 119) ve "Ey inananlar... aranızda bağlantı kurun†(III, 200) yolundaki ayetlere dayandığı öne sürülür. Sadece, Kuran tefsircilerinin çoğunluğu bu ayetlerden bu şekilde bir anlam çıkarılamayacağını, bundan dolayı, ilk ayette "bağlantı"nın sözkonusu olmadığını, ikinci ayetteki "bağlantı"nın ise, muharebeye hazırlık yapma, harp esnasında nöbet bekleme, birbirine kenetlenme benzer biçimde anlamlara geldiğini belirtirler.
Tasavvufta bağlantı, müridin şeyhinin varlığını kalbinde duyması, ondan uzakta olduğu zamanlarda bile yanındaymış benzer biçimde kendisini onun denetim ve nezaretinde bilerek edebini sürdürmesi biçiminde yorumlanır.
Kaynak: Büyük Larousse
1. iki şeyi birbirine somut olarak bağlayan ip, bağ vb.
2. ilgi, ilişki.
3. Sıra, seviye, uygunluk: Bir kimsenin konuşmasındaki ve hareketlerindeki bağlantı.
4. Esk. Bağlılık.
*Esk. Bağlantı-bend, bağlayan, bağlayıcı.
*Esk. dilbilg. BAĞLAMA'nın eşanlamlısı.
*Tasav. Dervişin şeyhine gösterdiği bağlılık; duyduğu manevi yakınlık. (Bk. ansikl. böl.)
*ANSİKL. Daha çok nakşibendilik tarikatında sözkonusu olan rabıtanın Kuran'daki "Ey inananlar, Tanrı'a saygılı ve doğrularla beraber olun†(IX, 119) ve "Ey inananlar... aranızda bağlantı kurun†(III, 200) yolundaki ayetlere dayandığı öne sürülür. Sadece, Kuran tefsircilerinin çoğunluğu bu ayetlerden bu şekilde bir anlam çıkarılamayacağını, bundan dolayı, ilk ayette "bağlantı"nın sözkonusu olmadığını, ikinci ayetteki "bağlantı"nın ise, muharebeye hazırlık yapma, harp esnasında nöbet bekleme, birbirine kenetlenme benzer biçimde anlamlara geldiğini belirtirler.
Tasavvufta bağlantı, müridin şeyhinin varlığını kalbinde duyması, ondan uzakta olduğu zamanlarda bile yanındaymış benzer biçimde kendisini onun denetim ve nezaretinde bilerek edebini sürdürmesi biçiminde yorumlanır.
Kaynak: Büyük Larousse
GabrieL SB - Bağlantı
YORUMLAR