Münakaşa nedir? Dolaylı yoldan münakaşanın açıklaması iyi mi olur? TARTIŞMA Bir grubu (ya da çoğunluğu) ilgilendiren, daha evveli...
Münakaşa nedir? Dolaylı yoldan münakaşanın açıklaması iyi mi olur?
TARTIŞMA
Bir grubu (ya da çoğunluğu) ilgilendiren, daha evvelinde belirlenen bir mevzu hakkında değişik düşünceleri olan kişilerin mevzuyla ilgili görüşlerini izah etmek, mevzuyu (ya da problemi) çözmek, muhatabın zayıf taraflarını aramak amacıyla bir araya gelmiş olarak yaptıkları karşılıklı konuşmaya münakaşa denir.
“Tartışmadan beklenen; gerçeği aramak, gerçeğin aydınlattığı hareket yolunu seçmektir. Söz cambazlıklarının, körü körüne direnmelerin, içten pazarlıklı propagandaların, duygusal çıkmazların gerçekleri kararttığı bir yerde tartışmadan beklenen faydalar derlenemez.
...Sakin konuşan, soğukkanlılıkla yanıt veren, söylenecek sözü olmadığı süre susmasını bilen, konuşurken kendine güvenç duyan bir kimse her çeşit konuşmada başarı gösterir. â€
Tartışmaları bir başkan yönetir. Tartışmada başkanın görevlerini hatırlayarak başkana destek olmakla bir anlamda münakaşanın kurallarına da uyulmuş olunur.
Tartışmalarda başkanın görevleri
- Mevzuyu özellikleri ve sınırlarıyla dinleyicilere belirtmek.
- Konuşmacıları dinleyicilere tanıtmak.
- Tartışmayı başlatmak.
- Konuşmacıların mevzu dışına çıkmalarını engellemek.
- Her insana eşit konuşma süresi vermek.
- Konuşmacılara yerine gore sorular yöneltmek.
- Yansız olmak.
- Münakaşa kurallarına uymayanları uyarmak.
- Kısa özetler yaparak mevzuyu toparlamak.
- Münakaşanın sonucunu izah etmek.
Münakaşa Teknikleri:
a) Beyin Fırtınası , yaygınlıkta kullanılan münakaşa tekniklerinden biridir. Burada, ele alınan mevzuyla ilgili olarak hepimiz düşüncelerini belirtir, bunların bir sıralaması oluşturulur ve sonrasında listede yer edinen görüşlerin tartışması yapılır. Beyin fırtınası, bilhassa çok sayıda görüş üretmenin lüzumlu olduğu münakaşa durumlarında kullanılan bir tekniktir. Sadece, bu tekniğin başarıya ulaşmış şekilde uygulanabilmesi için çoğulcu, eşitlikçi ve kalıtımcı bir ortamın bulunması zorunluluğu vardır. Mesela, “Türkiye'de trafik kazalarının önlenmesi†mevzusunda bir beyin fırtınası yapılıyorsa, ilkin her insanın aklına gelen ihtimaller içinde önlemler sıralanmalı; arkasından bunların ayrıntıları tartışılarak, işlevsel çözümler üretilmelidir.
b) Vızıltı Kümeleri , iyi bir hazırlıktan sonrasında münakaşa hayata geçirmeye dayanır. Burada, alt mevzulara yada değişik görüşlere gore ufak kümeler oluşturulur, bu kümeler kendi mevzularını detaylı bir şekilde tartışarak hazırlık yaparlar, arkasından talebe kitlesinin tümüne kümelerin sözcüleri görüşlerini sunarlar. Genel anlamda “vızıltı22†ve “vızıltı66†en sık kullanılan tekniklerdir. Bunlardan vızıltı22 tekniğinde iki kümenin sözcüleri ikişer dakika kullanarak görüşlerini açıklarlar.
TARTIŞMA METODU
Münakaşa, herhangi bir grubun, bir başkanın yönetimi altında belli bir seviye içinde hepsini ilgilendiren sorular üstünde ve belirli bir amaca dönük karşılıklı görüşmelerdir. Sınıflarda çokça yer verilen her metottur. Münakaşa metodu, öğrencilerin ilgilerini uyandırır. Anlayışlarını değerlendirme, gerçekleri kavrama, eleştirici düşünme kabiliyetini geliştirir.
DEVAMI
Münakaşa Nedir? Iyi mi Yapılır?
Münakaşa, açık oturum ve sunum nedir?
Münakaşa Nedir?
Bu bildiri 'en iyi yanıt' seçilmiştir.
TARTIŞMA
Bir grubu (ya da çoğunluğu) ilgilendiren, daha evvelinde belirlenen bir mevzu hakkında değişik düşünceleri olan kişilerin mevzuyla ilgili görüşlerini izah etmek, mevzuyu (ya da problemi) çözmek, muhatabın zayıf taraflarını aramak amacıyla bir araya gelmiş olarak yaptıkları karşılıklı konuşmaya münakaşa denir.
“Tartışmadan beklenen; gerçeği aramak, gerçeğin aydınlattığı hareket yolunu seçmektir. Söz cambazlıklarının, körü körüne direnmelerin, içten pazarlıklı propagandaların, duygusal çıkmazların gerçekleri kararttığı bir yerde tartışmadan beklenen faydalar derlenemez.
...Sakin konuşan, soğukkanlılıkla yanıt veren, söylenecek sözü olmadığı süre susmasını bilen, konuşurken kendine güvenç duyan bir kimse her çeşit konuşmada başarı gösterir. â€
Tartışmaları bir başkan yönetir. Tartışmada başkanın görevlerini hatırlayarak başkana destek olmakla bir anlamda münakaşanın kurallarına da uyulmuş olunur.
Tartışmalarda başkanın görevleri
- Mevzuyu özellikleri ve sınırlarıyla dinleyicilere belirtmek.
- Konuşmacıları dinleyicilere tanıtmak.
- Tartışmayı başlatmak.
- Konuşmacıların mevzu dışına çıkmalarını engellemek.
- Her insana eşit konuşma süresi vermek.
- Konuşmacılara yerine gore sorular yöneltmek.
- Yansız olmak.
- Münakaşa kurallarına uymayanları uyarmak.
- Kısa özetler yaparak mevzuyu toparlamak.
- Münakaşanın sonucunu izah etmek.
Münakaşa Teknikleri:
a) Beyin Fırtınası , yaygınlıkta kullanılan münakaşa tekniklerinden biridir. Burada, ele alınan mevzuyla ilgili olarak hepimiz düşüncelerini belirtir, bunların bir sıralaması oluşturulur ve sonrasında listede yer edinen görüşlerin tartışması yapılır. Beyin fırtınası, bilhassa çok sayıda görüş üretmenin lüzumlu olduğu münakaşa durumlarında kullanılan bir tekniktir. Sadece, bu tekniğin başarıya ulaşmış şekilde uygulanabilmesi için çoğulcu, eşitlikçi ve kalıtımcı bir ortamın bulunması zorunluluğu vardır. Mesela, “Türkiye'de trafik kazalarının önlenmesi†mevzusunda bir beyin fırtınası yapılıyorsa, ilkin her insanın aklına gelen ihtimaller içinde önlemler sıralanmalı; arkasından bunların ayrıntıları tartışılarak, işlevsel çözümler üretilmelidir.
b) Vızıltı Kümeleri , iyi bir hazırlıktan sonrasında münakaşa hayata geçirmeye dayanır. Burada, alt mevzulara yada değişik görüşlere gore ufak kümeler oluşturulur, bu kümeler kendi mevzularını detaylı bir şekilde tartışarak hazırlık yaparlar, arkasından talebe kitlesinin tümüne kümelerin sözcüleri görüşlerini sunarlar. Genel anlamda “vızıltı22†ve “vızıltı66†en sık kullanılan tekniklerdir. Bunlardan vızıltı22 tekniğinde iki kümenin sözcüleri ikişer dakika kullanarak görüşlerini açıklarlar.
TARTIŞMA METODU
Münakaşa, herhangi bir grubun, bir başkanın yönetimi altında belli bir seviye içinde hepsini ilgilendiren sorular üstünde ve belirli bir amaca dönük karşılıklı görüşmelerdir. Sınıflarda çokça yer verilen her metottur. Münakaşa metodu, öğrencilerin ilgilerini uyandırır. Anlayışlarını değerlendirme, gerçekleri kavrama, eleştirici düşünme kabiliyetini geliştirir.
DEVAMI
YORUMLAR