Uçaklarda ne tür yakıt kullanılır? UÇAK YAKITLARI Pistonlu tayyare motorlarının yerine daha geliştirilmiş olan jet motorlarının k...
Uçaklarda ne tür yakıt kullanılır?
UÇAK YAKITLARI
Pistonlu tayyare motorlarının yerine daha geliştirilmiş olan jet motorlarının kullanılması benzinin yerine jet yakıtının kullanılmasını lüzumlu kılmıştır.
Jet yakıtı gazyağı türü sınıfından olup adı "Kerosene" olarak tanımlanır. Jet motoru sürekli bir yanma ile çalıştığından alevlenme noktasının yüksek olması gerekir. Bu da jet yakıtlarında 44 0C civarındadır.
Uçaklarımız hava vakalarından kurtulmak yakıt tasarrufu ve sürtünme benzer biçimde bazı etkenlerden dolayı yüksek irtifalara çıkmak zorundadır. Bu yüzden jet yakıtımızın donma noktasının yüksek olması gerekmektedir. Bu donma noktası - 50 0C civarındadır.
Ek olarak uçaklarımıza lüzumlu yakıtı depolayabilmek için uçaklarımızın belirli bölgelerini yakıt tankı olarak kullanmaktayız. Bu sebepten dolayı uçaklarımızda kullandığımız yakıtlar korozyon yapmamalı ve içinde fazla oranda su bulunmamalıdır.
Sivil uçaklarımızda kullanı1an jet yakıtı JP 1~ JET-Al cinsinden askeri uçaklarda ise JP 4 kodlu yakıtlar kullanı1maktadır.
Etanol Yakıtı (Biyoetanol) Nedir? Nerelerde Kullanılır?
Yolcu Toolbar - Yolcu Topluluk Vasıta Çubuğu
Yolcu Nedir?
Bu ileti 'en iyi çözüm' seçilmiştir.
UÇAK YAKITLARI
Pistonlu tayyare motorlarının yerine daha geliştirilmiş olan jet motorlarının kullanılması benzinin yerine jet yakıtının kullanılmasını lüzumlu kılmıştır.
Jet yakıtı gazyağı türü sınıfından olup adı "Kerosene" olarak tanımlanır. Jet motoru sürekli bir yanma ile çalıştığından alevlenme noktasının yüksek olması gerekir. Bu da jet yakıtlarında 44 0C civarındadır.
Uçaklarımız hava vakalarından kurtulmak yakıt tasarrufu ve sürtünme benzer biçimde bazı etkenlerden dolayı yüksek irtifalara çıkmak zorundadır. Bu yüzden jet yakıtımızın donma noktasının yüksek olması gerekmektedir. Bu donma noktası - 50 0C civarındadır.
Ek olarak uçaklarımıza lüzumlu yakıtı depolayabilmek için uçaklarımızın belirli bölgelerini yakıt tankı olarak kullanmaktayız. Bu sebepten dolayı uçaklarımızda kullandığımız yakıtlar korozyon yapmamalı ve içinde fazla oranda su bulunmamalıdır.
Sivil uçaklarımızda kullanı1an jet yakıtı JP 1~ JET-Al cinsinden askeri uçaklarda ise JP 4 kodlu yakıtlar kullanı1maktadır.
Bir tayyare yakıtı;
1- Ergonomik olarak uzun vakit depo edilebilir ve soğuğa dayanıklı olmalıdır.
2- Yapışkan olmamalıdır.
3- Korozyon tesiri yapmamalıdır. Temas etmiş olduğu yüzeyleri olmamalıdır.
4- Yeter derecede uçucu olmalıdır.
5- Yanma kıymeti iyi olmalıdır.
6- Vuruntuya karşı dayanıklı olmalıdır.
7- Artık bırakmadan yanmalıdır.
8- Her an kullanılabilme olanağı sağlamalıdır.
9- Hava ile kolayca ideal şekilde karışabilmelidir.
Yakıtın birim hacminin kütlesine yakıt yoğunluğu denir. Yakıt yoğunluğu sıcaklıkla ters orantılı olarak değişmektedir. Deniz seviyesinde standart yakıt yoğunluğu;
Metrik olarak 0,803 Kilogram/Lt.
İngiliz, Amerikan sistemine bakılırsa ise 6,70 Lb/US galondur.
Normalde kapasitans esasına bakılırsa çalışan yakıt indikasyon sistemi yakıt yoğunluğundaki değişimleri değerlendirerek yakıt ağırlığının tam olarak indikatörde görünmesi sağlanır. ,
Yakıt miktar indikasyon sisteminin arızalanması halinde uçağa alınabilecek yakıt miktarını öğrenmek istersek tankımızın hacmini ve o andaki yakıt yoğunluğunu öğrenmemiz gerekir. Bu tarz şeyleri tespit ettikten sonrasında aşağıdaki formül uygulanarak uçağa alınabilecek yakıt miktarını tespit ederiz.
Tank yakıt miktarı = Tank hacmi x Yakıt Yoğunluğu
Kilogram = Lt x Kilogram/Lt.
Lb = USG x Lb/USG
Uçağa yakıt ikmalinden ilkin alacağımız yakıtın bazı kontrolleri yapılması gereklidir. Denetim etmemizin sebepleri ;
1- JP 1 ya da JET A 1 olup olmadığı
2- Pislik ve tortu kontrolü
3- Renk kontrolü
4- Su kontrolü
1- Ergonomik olarak uzun vakit depo edilebilir ve soğuğa dayanıklı olmalıdır.
2- Yapışkan olmamalıdır.
3- Korozyon tesiri yapmamalıdır. Temas etmiş olduğu yüzeyleri olmamalıdır.
4- Yeter derecede uçucu olmalıdır.
5- Yanma kıymeti iyi olmalıdır.
6- Vuruntuya karşı dayanıklı olmalıdır.
7- Artık bırakmadan yanmalıdır.
8- Her an kullanılabilme olanağı sağlamalıdır.
9- Hava ile kolayca ideal şekilde karışabilmelidir.
YAKIT YOĞUNLUĞU (DENSITY)
Yakıtın birim hacminin kütlesine yakıt yoğunluğu denir. Yakıt yoğunluğu sıcaklıkla ters orantılı olarak değişmektedir. Deniz seviyesinde standart yakıt yoğunluğu;
Metrik olarak 0,803 Kilogram/Lt.
İngiliz, Amerikan sistemine bakılırsa ise 6,70 Lb/US galondur.
Normalde kapasitans esasına bakılırsa çalışan yakıt indikasyon sistemi yakıt yoğunluğundaki değişimleri değerlendirerek yakıt ağırlığının tam olarak indikatörde görünmesi sağlanır. ,
Yakıt miktar indikasyon sisteminin arızalanması halinde uçağa alınabilecek yakıt miktarını öğrenmek istersek tankımızın hacmini ve o andaki yakıt yoğunluğunu öğrenmemiz gerekir. Bu tarz şeyleri tespit ettikten sonrasında aşağıdaki formül uygulanarak uçağa alınabilecek yakıt miktarını tespit ederiz.
Tank yakıt miktarı = Tank hacmi x Yakıt Yoğunluğu
Kilogram = Lt x Kilogram/Lt.
Lb = USG x Lb/USG
YAKIT KONTROLLERİ
Uçağa yakıt ikmalinden ilkin alacağımız yakıtın bazı kontrolleri yapılması gereklidir. Denetim etmemizin sebepleri ;
1- JP 1 ya da JET A 1 olup olmadığı
2- Pislik ve tortu kontrolü
3- Renk kontrolü
4- Su kontrolü
Etanol Yakıtı (Biyoetanol) Nedir? Nerelerde Kullanılır?
Yolcu Toolbar - Yolcu Topluluk Vasıta Çubuğu
Yolcu Nedir?
YORUMLAR