Abdülmecit, ilim ve sanat öğretimini elde eden okulların kurulmasını istiyordu. Padişahın emirlerini yerine getirmek, eğitim ve öğretim prog...
Abdülmecit, ilim ve sanat öğretimini elde eden okulların kurulmasını istiyordu. Padişahın emirlerini yerine getirmek, eğitim ve öğretim programını tanzim etmek için hususi bir komisyon kuruldu. Komisyonun, ulusal eğitime verilmesi ihtiyaç duyulan karakter hakkında emek harcamaları bir kanuna bağlandı. Bu mevzuda medresenin haricinde devletin kontrolü altında bir darülfünun kurulmasını, ortaokulların açılması, bu okullarla ilkokulların ulema elinden alınarak devlete verilmesi kararlaştırıldı. Kanunun yayınlanmasından sonrasında çıkarılan bir hat ile ulusal eğitim işlerinin yürütülmesi ve kontrolü kovuşturmak maksadıyla bir de "Meclis-i Sürekli-i Maarif-i Umumiye" kuruldu. Bu meclis ilk, orta ve yüksek öğretim kurullarını medresenin nüfusundan kurtararak devlet otoritesi altına almaya çalıştı.
Encümen-i Daniş ile eğitim ve kültür işlerine hız verildi. Görünüşte Darülfünun'da okutulacak dersler için lazım olan ders kitaplarının hazırlanması için kurulan Encümen-i Daniş'in aslolan gayesi Avru-pa'daki ilim ve düşünce hayatıyla temas sağlamaktır. Yabancı dil bilen gençler yetiştirmek için kalemler kurulur. Bunların başlangıcında Çeviri Odası, Mabeyn Kalemi, Tophane Kalemi ve Gümrük Kalemi gelir.
Medreseler Tanzimat'tan önceki yapısını korumuştur. Medreseler ile Garp tarzında açılan okullar yan yana yaşamaya devam etmiştir. Bu okullarda yetişen nesiller devamlı çatışmaya düşmüşlerdir. Ulusal eğitimdeki bu ikilik Cumhuriyet dönemine kadar sürmüştür.
YORUMLAR