KAYIP ARANIYOR AMAÇ: Öğrencilerin gözlem becerilerini geliştirmelerine destek olmak. 1. Öğrencilerden sınıfı özenle gözden geçire...
KAYIP ARANIYOR
AMAÇ: Öğrencilerin gözlem becerilerini geliştirmelerine destek olmak.
1. Öğrencilerden sınıfı özenle gözden geçirerek tüm arkadaşlarına bakmalarını isteyin
2. Tüm öğrencilerden her zamankinden değişik bölgelere oturmalarını isteyin
3. Gönüllü bir yada bir çok talebe belirleyerek onun gözlerini kapamasını isteyin.
4. Bir öğrenciyi sınıftan çıkarın.
5. Gönüllü öğrenciden sınıfa 10 saniye baktıktan sonrasında yitik öğrenciyi tesbit etmesini isteyin.
6. Başka gönüllülerle süreci yeniden.
7. Hemen aşağıdaki soruları yönelterek grup etkileşimini başlatın.
* Yitik arkadaşlarınızı bulmaya çalışırken nelere dikkat ettiniz.
* Tüm yitik arkadaşlarınızı sağlamak aynı derecede kolay mıydı? Değilse niçin?
GüVEN YüRüYüŞü
AMAÇ: Öğrencilerin itimat duygusunun önemini kavramalarına destek olmak.
1. Hemen aşağıdaki mevzuları münakaşa başlatın.
* Herhangi birine itimat duyduğunuz bir yaşantınızı hatırlıyor musunuz.
* Birinin size itimat duyduğu bir yaşantınızı hatırlıyor musunuz.
2. Bu mevzularda kafi sayıda örnek aldıktan sonrasında öğrencileri ikişerli gruplara ayırın.
3. Çiftlerden birer üyenin rehber olmasını isteyin. Başka üyenin gözlerini bağlatın.
4. Sırayla rehberlerden başka üyeyi sesle talimatlar vererek sıraların yerlerini değiştirerek tekrardan düzenlediğiniz sınıfta dolaştırmalarını isteyin.(rehber başka üyenin koluna girerek de bu işlemi gerçekleştirebilir. )
5. Gruplardaki rolleri değiştirdikten sonrasında süreci yeniden edin.
6. Hemen aşağıdaki benzer sorularla grup etkileşimini başlatın.
* Birinin sorumluluğunu alabilmek sizde iyi mi bir his yaratır.
* Birisi tarafınca rehberlik edilmek sizde iyi mi bir his yarattı.
KüÇüK FARKLAR
AMAÇ: Öğrencilerin insanoğlu arasındaki bazı farklılıkların, onların daha iyi ya da fena yapmayacağını anlamalarına destek olmak.
1. Öğrencilerden kalemlerinin özelliklerini iyice inceledikten sonrasında onları masaya koyduğunuz sepete atmalarını isteyin.
2. Kalemleri karıştırın.
3. Öğrencilerden teker teker masaya gelmiş olarak kalemlerini bulmalarını isteyin.
4. Hemen aşağıdaki soruları derslik yönelterek grup etkileşimini başlatın.
* Kimler güçlük çekmeden kalemlerini bulabildi.
* Hangi özelliklerine bakarak kalemlerinizi ayırabildiniz.
* Sizi başka insanlardan ayrıştıran özellikler nedir.
GRUP HİKAYESİ
AMAÇ: Öğrencilerin açık ve açık olmayan iletişimleri ayırabilmelerine destek olmak
1. Öğrencileri beşer kişilik gruplara ayırın.
2. Her gruba ikişer tane kağıt dağıtın.
3. Gruplara birer öykü yazacaklarını belirtin ve hemen aşağıdaki talimatı verin.
Elinizdeki kağıtlardan herhangi birine sırayla hepiniz birer tümce yazacaksınız. Fakat her insanın kendi cümlesini yazdıktan sonrasında kağıdı kendisinden sonrasında gelecek arkadaşının göremeyeceği şekilde kapatmasını isterim. üçüncü turun sonunda öykü bitecek.
4. Tüm gruplar işlemi tamamladıktan sonrasında sırayla hikayeleri okutun.
5. Hikayelerin okunması sonlandıktan sonrasında hemen aşağıdaki soruları sınıftakilere yöneltin.
* Hikayeler anlamlımıydı?
* Niçin bu şekilde bir netice çıktı.
6. Bu mevzuları tartıştıktan sonrasında 3, 4 ve 5. basamakları yeniden edin. Fakat bu kez öğrenciler cümleleri yazdıktan sonrasında kağıdı katlamayacaklar ve arkadaşlarının yazdıklarını görecekler.
7. Hemen aşağıdaki soruları öğrencilere sorarak tartışmayı sürdürün.
* Sizin yanlış anladığınız bir yaşantınız oldu mu?
* İletişim kurarken karşımızdakinin mesajlarını anlamıyorsak başarı göstermiş bir haberleşme-iletişim kurabilir miyiz?
* Sizin başkasını yanlış anladığınız anlamış olur oldu mu?
KAYNAK: Serdar ERKAN- Örnek Grup Rehberlik Faaliyetleri
DAVRANIŞI DEĞERLENDİRME
AMAÇ: Bir takım davranışları çözümleme ederek yeni beceriler kazandırma
DüZEY: 7-15 yaş
İŞLEM
Bu etkinliği hayata geçirmeye hemen aşağıdaki izah etme ile başlayınız.
Bir takım davranışlarımızın üstünden geçip çözümleme ederek değerlendirerek de yeni toplumsal beceriler kazanabiliriz. Genel olarak, uygun olmayan davranışlarımızın temelinde iyi mi davranacağımıza ilişkin ipuçlarını bilmememiz ya da öğrenmemiş olmamız vardır. Hemen aşağıdaki etkinlikler de size bu yönde destek olabilir. Ilkin örnek etkinliği yapalım, sonda da başka faaliyetleri yaparak üstünde konuşalım.
Örnek Etkinlik:
Vaziyet: üç çocuk futbol oynarken birisi topu devamlı ayağında tutmaktadır.
Buradaki doğru davranış: Çocuğun başka arkadaşları ile oynaması
Uygun olmayan davranış: Çocuğun topu ayağında tutması
Etkinlik A:
Bir grup arkadaşlarınızla birliktesiniz. Bir dostunuz devamlı konuşulanları kesiyor ve diğerlerine konuşma fırsatı tanımıyor.
Buradaki doğru davranışâ€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦
Uygun olmayan davranışâ€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦
Etkinlik B:
Okulun bahçesinde bir çocuk yalnız durmakta ve oyuna katılmamaktadır.
Buradaki doğru davranışâ€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦
Uygun olmayan davranışâ€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦â€¦
HATAYI KABUL ETME VE BİR İSTEĞİ İFADE ETME
AMAÇ: Öğrencilerin yaptıkları davranışların neticelerini kabul etmeleri, özür dilemeleri
DüZEY: 6-7 yaş
İŞLEM
1. Bölüm
Ali ile Ayşe iki arkadaştırlar. İkisi de okula yeni başlamışlardı. Bigün Ayşe elindeki bir kitaba özenle bakıyor ve okumaya çalışıyordu. Ali geldi “ Ona ben bakacağım†diyerek kitabı Ayşe'nin elinden çekti, aldı. Ayşe kalakaldı.
1. Ayşe ve Ali kim?
2. Ayşe'nin elinde ne vardı?
3. Ali ne yapmış oldu?
4. Ayşe ne hissetti?
5. Ayşe ne dedi?
6. bu aşamada Ali'nin davranışını sınıfla tartışınız ve gelen tepkilerin üstünde konuşunuz. 7. sual ile emek vermeyi sürdürünüz.
7. Şimdi Ali'nin ne yapması gerek? Ayşe'nin ne yapması gerek?
8. Ali özür dilemek için ne söylemeli, iyi mi davranmalı?
9. Sen birisinden özür dilesen iyi mi davranırsın? Ne söylersin?
10. Sana bu şekilde bir davranışta bulunulsa neler hissedersin?
2. Bölüm
Bir Türkçe dersinde öğrencileri inciten ya da kendilerinin bir başkasını inciten bir davranışların yazmalarını kompozisyon olarak isteyiniz ve size en etkisinde bırakan gelenleri sınıfta dramatize ettiriniz.(rol yaptırarak oynatınız)
SELAMLAŞMA
AMAÇ: Görgü kurallarını geliştirme
DüZEY: 6-13 yaş
İŞLEM
Bugüne dek siz, bir tanıdığınızın yanından “Merhaba, günaydın…†demeden geçtiniz mi? Niçin?
Bugüne dek bir tanıdığınız, yanınızdan “Merhaba, günaydın…†demeden geçti mi? Siz bu durumda ne hissettiniz?
DİNLEME
AMAÇ: Karşımızdaki kişilerle ilişkiyi başlatmaları için temel becerileri kazanma(Dinleme, konuşmayı başlatma)
DüZEY: 6-15 yaş
Bu beceriyi basamaklara bölerek öğretiniz.
1. Konuşan kişinin yüzüne bakın
2. Söylenen üstünde düşünüp, bu durumu da başınızı dinlediğinizi belirtecek şekilde sallayarak ya da “hı hı†diyerek karşınızdakine hissettirin.
3. Karşınızdakinin sözünün bitmesini bekleyin.
4. Söylemek istediğinizi ifade edin. Bu durumu da sual sorarak ya da duygularınızı ve fikirlerinizi söyleyerek ifade edin.
KONUŞMAYI BAŞLATMA
Basamaklar,
1. Karşınızdaki kişiyi “ Merhaba, Iyi sabahlar vb.†sözlerle, uygunsa el sıkarak selamlayın
2. “Nasılsınız? vb.†kısa bir giriş hitabı yapın
3. Karşınızdakinin siz dinleyip dinlemediği anlamaya gayret edin
4. Konuşmak istediğiniz ana mevzuyu konuşmaya başlayın.
KAYNAK: Serdar ERKAN- Örnek Grup Rehberlik Faaliyetleri
Füsun AKKÖK-İlköğretimde Toplumsal Becerilerin Geliştirilmesi
Toplumsal Grup Nedir? Toplumsal Grup Türleri ve Özellikleri
Ruhsal Danışmanlık ve Rehberlik
Eğitimde Rehberlik
Kaynak:msxlabs.org
YORUMLAR