KAÇIRILMA a. 1. Kaçırılmak eylemi. 2. Bir kimsenin zor kullanılarak ya da aşk sebebiyle yakınlarının elinden alınması. (Bk. ansikl. ...
KAÇIRILMA a.
1. Kaçırılmak eylemi.
2. Bir kimsenin zor kullanılarak ya da aşk sebebiyle yakınlarının elinden alınması. (Bk. ansikl. böl.)
—ANSİKL. ikonogr. Mitolojide çok sık görülen kaçırılma teması yunanlı heykelciler tarafınca da sık sık işlenmiştir: Eretria (Khalkis) alınlığında, Antiope'nin Theseus tarafınca kaçırılması; Olympia alınlığında, Lapithai kadınlarının Kentauroslar tarafınca kaçırılması. Çağdaş heykelciler de çoğu zaman açık havada sergilenen ve her yönden görülen heykel gruplarını yaparken bu mevzudan yararlandılar. Bu türün öncüsü olan Giambologna'yı (Deianeira'nın kaçırılması, Leningrad), Adriaen De Vries (Psykhe'nin kaçırılması, Louvre), Bernini (Proserpina'nın kaçırılması. Villa Borghese, Roma), Girardon (aynı mevzu, Versailles), Regnaudin (Kybele ve Orythia'nın kaçırılması, Tuileries bahçesi), P Fedi (Polyksenos'un kaçırılması, Loggia dei Lanzi, Floransa) izledi. Kaçırılma sahneleri resimde de oldukça sık işlendi. (KEPHALOS, DEİANEİRA, EUROPE. GANYMEDES, HELENE, PROSERPİNA, PSYKHE.) Bundan başka, Rubens'in Leukıppos'un kızlarının kaçırılması (Münih), Pietro da Cortona (Musei Capitolini, Roma) ve Po- ussin (Louvre ve New York) tarafınca işlenen Sabinalar'ın kaçırılması, Delacroix' nın Rebeka'ntn kaçırılması (Louvre) benzer biçimde tabloları da saymak gerekir.
Kaynak: Büyük Larousse
1. Kaçırılmak eylemi.
2. Bir kimsenin zor kullanılarak ya da aşk sebebiyle yakınlarının elinden alınması. (Bk. ansikl. böl.)
—ANSİKL. ikonogr. Mitolojide çok sık görülen kaçırılma teması yunanlı heykelciler tarafınca da sık sık işlenmiştir: Eretria (Khalkis) alınlığında, Antiope'nin Theseus tarafınca kaçırılması; Olympia alınlığında, Lapithai kadınlarının Kentauroslar tarafınca kaçırılması. Çağdaş heykelciler de çoğu zaman açık havada sergilenen ve her yönden görülen heykel gruplarını yaparken bu mevzudan yararlandılar. Bu türün öncüsü olan Giambologna'yı (Deianeira'nın kaçırılması, Leningrad), Adriaen De Vries (Psykhe'nin kaçırılması, Louvre), Bernini (Proserpina'nın kaçırılması. Villa Borghese, Roma), Girardon (aynı mevzu, Versailles), Regnaudin (Kybele ve Orythia'nın kaçırılması, Tuileries bahçesi), P Fedi (Polyksenos'un kaçırılması, Loggia dei Lanzi, Floransa) izledi. Kaçırılma sahneleri resimde de oldukça sık işlendi. (KEPHALOS, DEİANEİRA, EUROPE. GANYMEDES, HELENE, PROSERPİNA, PSYKHE.) Bundan başka, Rubens'in Leukıppos'un kızlarının kaçırılması (Münih), Pietro da Cortona (Musei Capitolini, Roma) ve Po- ussin (Louvre ve New York) tarafınca işlenen Sabinalar'ın kaçırılması, Delacroix' nın Rebeka'ntn kaçırılması (Louvre) benzer biçimde tabloları da saymak gerekir.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR