Kuramci, Erikson a gore, gelisim yasamin tumune yayilmaktadir.Bu kuramcinin belirttigi gelisim evrelerinden bazilari, yas sinirlari ...
Kuramci, Erikson a gore, gelisim yasamin tumune yayilmaktadir.Bu kuramcinin belirttigi gelisim evrelerinden bazilari, yas sinirlari kati olmamakla birlikte, söyledir:
1-Oral dönem (0 - 1 yas...itimat ya da güvensizlik):
Bu zamanda cocugun cevresiyle etkilesimi, itimat ya da güvensizlik duygularinin yerlesmesinde etkilidir.Bebegin annesiyle olan iliskisi onun herseyidir.Dolayisiyla bebegin ihtiyac ver gereksinimlerinin karsilanmasi, anne ile bebek arasinda karsilikli anlayis ve guvenin olusmasini saglar. Bu temel duygunun gelisimi ise ilerideki yillarda bieryin cevresiyle kurdugu ilsikilerde kendine guven duymasi anlamına gelir.
Kendine guvenen kisiler, kendi degerlerinin bilincinde olarak, digerleriyle daha rahat ve şefkatli iliskiler kurarlar.
2- Anal- kas periyodu ( 1 - 3 yas....özerklik ya da utanc ve kararsizlik.)
Bu dönemdeki fizyolojik olgunluk, bebeklerin emeklemelerine, yürüyüp kosmalarina olanak saglar.Bu vaziyet da kisilik acisindan özerklik ve bagimsizlik anlamına gelir.
Ayrica, tuvaletegitiminin verildigi bir donem olarak ta onemlidir..bu donemde ebeveynler hela egitimi sirasinda baskici ve sert tutumlari ile cocukta bir cok nevrozon yerlesmesine niçin olabilirler..dolayisiyla, cocugu wcye alistirirken oncelikle fizyolojik olgunluga erismesi beklenmeli sonrasinda da yumusak fakat kararli bir egitsel tutum sergilenmelidir..diskisini ya da çisini kaciran cocuk korkutulmamali, cezalandirilmamalidir.
Bu evrede cezalandirilan, kisitlanan ve bagimli olmaya yonlendirilen cocuklar, ileriki yaslarinda bastirilan ofke ve utanci yasarlar, kararsiz yetiskinler olurlar.
3- Cinsel dönem ( 3 - 5 yas....girisim ya da sucluluk duygulari)
Cocugun cevresindeki her seye ilgi ve merakla yaklastigi donemdir.Bu yüzden de girisimcidir, arastiricidir, surekli sorar, ogrenmek ister, hareketlidir.
Bu donemde, cocugun ana babasina olan cinsel ilgisi de söz mevzusu olablir.(Freud u odipal ve elektra kompleksleri)
Ana babanin elestirel yaklasimi ve ya cocugun merakini örseleyici tutumlar, sucluluk duygusuna niçin olacaktir..Dolayisiyla bu donemde cocugun merek ve ilgisini destekleyici, sorularina çözüm verici yaklasimlar, özgüvenin olusmasinda da etkili olacaktir.
4- Gizli saklı dönem ( 6 - 11 yas...beceri ya da asagilik duygulari)
6 - 11 yaslari arasindaki bu donem , surekli etkinlik icerisinde olan okul cagi cocugunu kapsar.Cocuga amaclarinin ve hedeflerinin degerli oldugu hissettirilirse ve desteklenirse, becerileri ve arastirici doğrusu gelisir.
Bu donem cocugun hayatina "ögretmen" kavraminin girdigi donemdir. Okul problemleri basgösterir.ogretmen ve ailenin isbirlig cok önemlidir.
5 - Erişkinlik periyodu
Kimlik arayisi, dis gorunum ve begenilme arzusu baskindir.Orta okul donemine müsavi dusen bu surecte, cinsel uyanisla birlikte doğrusu ruhsal tepki ve davranislar gelisir..
Ergen kendini begenmez, surekli kusur arar, elestirilere asiri duyarlidir, hircin ve kavgaci olur..
Derslere ilgi azalir, ebeveynle iliskiler kopar, arkadaslar ön plana cikar, bencillik, yasaklara tepki baslar, duygusal gel-gitler artar..
Kisaca, gencin, sudan cikmis baliga dondugu cok firtinali bir donemdir..
Dusunme yetenegi gelisirken, ilgi alanlari cesitlenir.Cosku, hayal, idealizm yogunlasir.
Kimlik karmasasinin yasandigi bu donemde, gene baskic, anlayissiz ve cezalandirici ana baba tutumlari, ergenin isini daha da guclestirir..
Saglikli cinsel egitim icin ebeveyn ve ergen diyalogu sarttir..
Yetiskinler unutmamalidirlar ki..
Her yetiskin ergen olmustur, fakat gençler yetiskin olma yolundadirlar..yardım, sevgi , ilgi ve analyis beklerler..
1-Oral dönem (0 - 1 yas...itimat ya da güvensizlik):
Bu zamanda cocugun cevresiyle etkilesimi, itimat ya da güvensizlik duygularinin yerlesmesinde etkilidir.Bebegin annesiyle olan iliskisi onun herseyidir.Dolayisiyla bebegin ihtiyac ver gereksinimlerinin karsilanmasi, anne ile bebek arasinda karsilikli anlayis ve guvenin olusmasini saglar. Bu temel duygunun gelisimi ise ilerideki yillarda bieryin cevresiyle kurdugu ilsikilerde kendine guven duymasi anlamına gelir.
Kendine guvenen kisiler, kendi degerlerinin bilincinde olarak, digerleriyle daha rahat ve şefkatli iliskiler kurarlar.
2- Anal- kas periyodu ( 1 - 3 yas....özerklik ya da utanc ve kararsizlik.)
Bu dönemdeki fizyolojik olgunluk, bebeklerin emeklemelerine, yürüyüp kosmalarina olanak saglar.Bu vaziyet da kisilik acisindan özerklik ve bagimsizlik anlamına gelir.
Ayrica, tuvaletegitiminin verildigi bir donem olarak ta onemlidir..bu donemde ebeveynler hela egitimi sirasinda baskici ve sert tutumlari ile cocukta bir cok nevrozon yerlesmesine niçin olabilirler..dolayisiyla, cocugu wcye alistirirken oncelikle fizyolojik olgunluga erismesi beklenmeli sonrasinda da yumusak fakat kararli bir egitsel tutum sergilenmelidir..diskisini ya da çisini kaciran cocuk korkutulmamali, cezalandirilmamalidir.
Bu evrede cezalandirilan, kisitlanan ve bagimli olmaya yonlendirilen cocuklar, ileriki yaslarinda bastirilan ofke ve utanci yasarlar, kararsiz yetiskinler olurlar.
3- Cinsel dönem ( 3 - 5 yas....girisim ya da sucluluk duygulari)
Cocugun cevresindeki her seye ilgi ve merakla yaklastigi donemdir.Bu yüzden de girisimcidir, arastiricidir, surekli sorar, ogrenmek ister, hareketlidir.
Bu donemde, cocugun ana babasina olan cinsel ilgisi de söz mevzusu olablir.(Freud u odipal ve elektra kompleksleri)
Ana babanin elestirel yaklasimi ve ya cocugun merakini örseleyici tutumlar, sucluluk duygusuna niçin olacaktir..Dolayisiyla bu donemde cocugun merek ve ilgisini destekleyici, sorularina çözüm verici yaklasimlar, özgüvenin olusmasinda da etkili olacaktir.
4- Gizli saklı dönem ( 6 - 11 yas...beceri ya da asagilik duygulari)
6 - 11 yaslari arasindaki bu donem , surekli etkinlik icerisinde olan okul cagi cocugunu kapsar.Cocuga amaclarinin ve hedeflerinin degerli oldugu hissettirilirse ve desteklenirse, becerileri ve arastirici doğrusu gelisir.
Bu donem cocugun hayatina "ögretmen" kavraminin girdigi donemdir. Okul problemleri basgösterir.ogretmen ve ailenin isbirlig cok önemlidir.
5 - Erişkinlik periyodu
Kimlik arayisi, dis gorunum ve begenilme arzusu baskindir.Orta okul donemine müsavi dusen bu surecte, cinsel uyanisla birlikte doğrusu ruhsal tepki ve davranislar gelisir..
Ergen kendini begenmez, surekli kusur arar, elestirilere asiri duyarlidir, hircin ve kavgaci olur..
Derslere ilgi azalir, ebeveynle iliskiler kopar, arkadaslar ön plana cikar, bencillik, yasaklara tepki baslar, duygusal gel-gitler artar..
Kisaca, gencin, sudan cikmis baliga dondugu cok firtinali bir donemdir..
Dusunme yetenegi gelisirken, ilgi alanlari cesitlenir.Cosku, hayal, idealizm yogunlasir.
Kimlik karmasasinin yasandigi bu donemde, gene baskic, anlayissiz ve cezalandirici ana baba tutumlari, ergenin isini daha da guclestirir..
Saglikli cinsel egitim icin ebeveyn ve ergen diyalogu sarttir..
Yetiskinler unutmamalidirlar ki..
Her yetiskin ergen olmustur, fakat gençler yetiskin olma yolundadirlar..yardım, sevgi , ilgi ve analyis beklerler..
1. ve 2. Meşrutiyet Dönemleri
Televizyonun gelişiminin kronolojik sıralaması nasıldır?
Türk Edebiyatı Dönemleri
Kaynak:msxlabs.org
YORUMLAR