Lokomotifler bilinmiş olduğu suretiyle trenleri çeken büyük kuvvetli makinelerdir. Lokomotif türleri nedir? Kısa açıklamaları ile lokomotif ...
Lokomotifler bilinmiş olduğu suretiyle trenleri çeken büyük kuvvetli makinelerdir. Lokomotif türleri nedir? Kısa açıklamaları ile lokomotif türleri.
Buharlı Lokomotif. — Bir kazan, silindirler, pistonlar ve tekerleklerden meydana gelmiştir. Kazan, çelikten yapılmış, uzun, silindir şeklinde bir kutu gibidir. Bu kazanın bir yanında bir ocak, diğer yanında da bir buğu deposu bulunmaktadır. Ocakta, kömür yakılır. Böylelikle elde edilmiş ısı ve gaz, bir takım borulardan geçerek, buğu deposuna usd.
Boruların, deponun etrafındaki su böylelikle buğu haline gelir. Buğu gücü lokomotifin tekerleklerinin dönmesini sağlar.
Buharlı lokomotiflerin pek çok türleri vardır. Bunlardan biride kimisi de yük vagonlarını çekebilecek özellikte yapılmıştır. Yalnız minik demiryolu hatlarında aynı tip lokomotifler hem yolcu, hem de yük vagonlarını çekmekte kullanılır. Genel olarak yük vagonu çekmek için kullanılan lokomotifler, ötekilerden epey büyük, daha ağır olur.
Buharlı lokomotiflerin en gelişmiş tipleri, 15-22 yolcu vagonunu uzun bir yol süresince, oldukça süratli çekebilecek güçte yapılmıştır. Bunların ağırlıkları, 180-350 ton arasındadır.
Elektrikli Lokomotif. — Buharlı lokomotiflerden daha güçlüdürler. Kışın hava dona çekince, kazanları olmadığından, donma tehlikesi yoktur. Herhangi bir yakıta gereksinim göstermedikleri için de istenildiği anda derhal hareket edebilirler. Bununla birlikte, duman da çıkarmazlar. Bu bakımlardan, daha çok, şehirlerde, soğuk yerlerde, dik, yüksek yollarda, trafiğin sıkışık olduğu kalabalık yörelerde, yeraltı geçitlerinde kullanılırlar. Elektriklerini, tramvay, troleybüs şeklinde, bir havai hattan alırlar.
Diesel-Elektrik Lokomotifi. — Diesel motorlarıyla işler. Buharlı lokomotiflerden daha pahalıya mal olursa da işletilmesi daha ucuz imkanlarla sağlandığından bundan sonra bu tip lokomotifler tercih edilmektedir. Çünkü bu lokomotifler, hem personel, hem de yakıt bakımından buharlı lokomotiflerden daha hesaplıdır, daha güçlüdür ve teknolojisi her an geliştirilebilmektedir.
Diesel-elektrik lokomotifleri yolcu trenlerinde ilk olarak 1934’te ABD’ da kullanılmıştır. Bu lokomotiflerin, güçleri 150 – 2.400 beygirgücü içinde pek çok türleri vardır. Ağırlıkları 25 -175 ton arasındadır.
Türbinli Lokomotif. — Bu lokomotiflerde tabiî gaz, petrol, ya da çok minik taneli toz kömür yakılır. Türbinli lokomotiflerin özellikleri, duman çıkarmamaları, yağlanmaya gereksinim göstermemeleri, tekrardan yakıt almadan 1.600 kilometre gidebilmeleridir.
YORUMLAR