Kemal İlerici kimdir ve ne yapmıştır? Kemal İlerici hayatı, biyografisi, eserleri ve besteleri, müzik kariyeri hakkında bilgi. Kemal İlerici...
Kemal İlerici kimdir ve ne yapmıştır? Kemal İlerici hayatı, biyografisi, eserleri ve besteleri, müzik kariyeri hakkında bilgi.
Kemal İlerici
Kemal İlerici; (d. 15 Ekim 1910, Bolu – ö. 16 Eylül 1986, Ankara), Türk bestecidir. Geleneksel Türk müziğinin kuramsal ilkelerini yeni bir yaklaşımla belirlemeye çalışmış, bunlara dayanarak bir Türk müziği armonisi geliştirmiş ve besteleriyle bu anlayışın örneklerini vermiştir.
Kastamonu Muallim Mektebi’ni bitirerek (1926) öğretmenliğe başladı. 1932’de İstanbul’a atandı. Bir yandan öğretmenlik yaparken, bir yandan da Belediye Konservatuvarı’na (bugün İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı) devam etti. Burada Hasan Ferit Alnar’dan, daha sonra da Ahmet Adnan Saygun‘dan armoni dersleri aldı. 1945’te Ankara Devlet Konservatuvarı’nın kompozisyon bölümünü bitirdi. Kısa bir süre Tatbikat Sahnesi’nde ders verdikten sonra 1949’da Atatürk Lisesi müzik öğretmenliğine atandı. 1953-54 yıllarında Fransa’ da, Batı’nın önde gelen müzikçilerine, geliştirdiği armoni sistemini tanıttı. Türkiye’ye döndükten sonra, emekliye ayrıldığı 1969’a değin Atatürk Lisesi’ndeki görevini sürdürdü.
İlerici, Hüseyin Saadettin Arel gibi, geleneksel Türk perdeleri ve makamları kullanılarak çoksesli bir Türk müziğinin oluşturulmasından yanaydı. Ama bunun, klasik Batı armonisi yerine, Türk makamlarına uygun yeni bir armoniyle yapılmasının gerektiğini savundu. Çargâh dizisini ana dizi kabul eden Arel’e karşı hüseyni dizisini temel aldı. Arel, Türk müziğine özgü değiştirme işaretleri (bemoller, diyezler) kullanırken, İlerici, Türk müziği perdelerini Batı diyez ve bemolünün üzerine koma sayıları koyarak belirtmeyi seçti. Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi (1970, 1981) adlı kitabında açıkladığı armoni anlayışı, akorların dörtlü aralıklarla kurulması temeline dayanır. Oysa klasik Batı armonisinde akorlar, çoğunlukla üçlü aralıklarla kurulur. Kemal İlerici’nin başlıca besteleri arasında Yaylı Sazlar Dörtlüsü (1943), Köyümde (1945) ve Mehmet’le Söyleşiler (1969) süitleri ile Maya (1949), Yurt Renkleri (1950) ve Efe Kaprisi (1967) adlı parçaları sayılabilir. Klasik Türk müziği üslubunda birkaç saz eseri de bestelemiştir. İş Halinde Üçlü Sistem Armoni (1974) adlı bir ders kitabı yayımlamıştır.
YORUMLAR