Bağımlı, bağımsız ve kontrol edilebilen değişkenler nelerdir?

Bağımlı değişken, bağımsız değişken, kontrol edilebilen değişken nedir? Bir deneyde sırasıyla;bağımlı değişken,bağımsız değişken ...

Bağımlı değişken, bağımsız değişken, kontrol edilebilen değişken nedir?

Bir deneyde sırasıyla;bağımlı değişken,bağımsız değişken ve kontrol grubu bulunur.Bağımlı değişken, bağımsız değişkene bağlı olarak değişen değişkendir.Bağımsız değişken ise bir araştırmada bağımlı değişken üzerinde etkisi incelenen değişkendir.Kontrol grubu bağımsız değişkenin etkisine açık olmayan ,etkisinde olmayan gruba deniyordur!







Sebep: İç başlık düzeni!!






  • Bağımlı, bağımsız ve sabit tutulan değişken nedir, örnek verir misiniz?


  • Bağımlı ve bağımsız olayla ilgili soru cevap örnekleri verir misiniz?


  • Bağımlı ve Bağımsız Olay




Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Bir deneyde sırasıyla;bağımlı değişken,bağımsız değişken ve kontrol grubu bulunur.Bağımlı değişken, bağımsız değişkene bağlı olarak değişen değişkendir.Bağımsız değişken ise bir araştırmada bağımlı değişken üzerinde etkisi incelenen değişkendir.Kontrol grubu bağımsız değişkenin etkisine açık olmayan ,etkisinde olmayan gruba deniyordur!






Alıntı
Misafir

Kontrol edilebilen değişken nedir?

Kontrol edilebilen değişken(kontrol grubu);üzerinde hiçbir değişiklik uygulanmayan ve gözlenmeyen değişkendir.Kısaca bağımsız değişkenden etkilenmeyen değişkendir!


1. Giri
ş


Birinci ünitede bilimin olu

şumu ve bağlantılı olarak fen bilimlerinin gelişimi ile ilgili

yap
ılan açıklamalardan anlaşılacağı üzere, fen bilimleri denildiğinde "bilimsel bilgiler"

ile "bilgi edinme yollar
ı" (bilimsel süreçler) akla gelmektedir. Fen bilgisi içeriğinin

incelendi
ği bu ünitede, önce bilimsel bilgilerle ilgili açıklamalar yapılmış, daha

sonra da bilgi edinme yollar
ı üzerinde durulmuştur.


2. Bilimsel Bilgiler
Bilimsel bilgiler, insan

ın yeryüzüne gelişinden bugüne kadar, gereksinimlerini gidermek

için do
ğal çevresiyle etkileşmesi sırasında edindiği bilgiler arasından süzülmüş,

belli bir düzene göre biriktirilmi
ş,denenerek güvenirliği kanıtlanmış geçerli

bilgileri kapsar. Bilimsel bilgiler insano
ğlunun, doğal çevresini anlama, açıklama ve

kontrol alt
ına almasını kolaylaştırarak daha rahat ve güvenli bir yaş** sürmesini

olanakl
ı kılar.


Bilimsel bilgiler nas

ıl gruplandırılır?


Bilimsel bilgiler;

*olgusal önermeler

*kavramlar

*bilimsel genellemeler

*denenceler

*bilimsel yasalar

*kuramlar

olarak grupland

ırılır.


2.1. Olgusal Önermeler
Do

ğrudan veya dolaylı bir tek gözlem sonucunda saptanan ve herkes tarafından aynı


ş

ekilde gözlenebilen gerçeklere olgu denir. Bir tek gözlem sonucu saptanan olgunun

ifade edilmi
ş biçimine de olgusal önerme denilir. Hiçbir önerme, gözlem ve deney

sonuçlar
ına dayanılarak kanıtlanmadıkça doğru kabul edilmez.Örneğin, â€bakırın

elektri
ği iletmesi†bir olgudur. Bu olgu, isteyen herkes tarafından tekrarlanıp

gözlenebilir. Bu olguyu, “Bak
ır elektriği iletir†cümlesiyle anlatabiliriz. Bu anlatım

bir olgusal önermedir.



F E N B İ L G İ S İ N İ N İ Ç E R İ Ğ İ 33
?
A N A D O L U ü N

İ V E R S İ T E S İ


2.2. Kavramlar
Kavramlar, ayn

ı guruptan varlıklar veya olguların ortak özelliklerini içeren anlamlardır.

Kavramlar, varl
ıklar veya olgularla ilgili olarak geçirilen yaşantılar sonucu

zihinde olu
şur.Varlık veya olgu türüyle ilgili olarak geçirilen yaşantı sayısı ne kadar

fazla ve çe
şitliyse, zihinde o varlık veya olgu türüyle ilgili olarak geliştirilen kavram

da o kadar soyut olur. Örne
ğin evlerindeki çöp kutusu ile ilgili olarak zihninde belli

bir çöp kutusu kavram
ı oluşturan, ancak daha sonra bilgisayar monitöründeki sanal

çöp kutusunu da tan
ıyan bir çocuk, zihninde çöp kutusu ile ilgili olarak önceden

olu
şturduğu kavramı yeniden düzenleyerek ona daha soyut bir nitelik kazandırır.

Kavramlar
ın öğrenciler tarafından anlaşılıp anlaşılmadığı, onlara çeşitli seçenekler

sunularak s
ınanır. Örneğin,öğrencilere sodyum kavramı ile ilgili olarak “Sodyum

metal midir, yoksa ametal midir ?†sorusu yöneltilerek ö
ğrencilerin kendilerine sunulan

bu iki seçenekten do
ğru olanını seçmeleri istenir.Öğrencilerin kavramla ilgili

do
ğru seçeneği seçmeleri onların kavramı anladıklarını gösterir.

Kavramlar
ın varlıkları veya olguları sınıflama, ayırt etme özellikleri olduğu gibi ortak

hale getirme, bütünle
ştirme özellikleri de vardır. Örneğin rende, makara, kaldıraç

basit makinalar olarak s
ınıflandırılır. "Tüylü olma, ve yumurtlama†gibi özellikler

de ku
ş kavramında bir araya gelir.


2.3.Bilimsel Genellemeler
Bilimsel genellemelere de

ğişik türden olgu ya da olgusal durumlar gözlenerek ulaşılır.

Bilimsel genellemeler, olgular ya da olgusal önermeler aras
ındaki ilişkileri belirleyen

ifadelerdir.Örne
ğin, herbiri bir olgu olan, "suyun içinde bulunduğu kabın


ş

eklini alması," "zeytinyağının içinde bulunduğu kabın şeklini alması," "gaz yağının

içinde bulundu
ğu kabın şeklini alması" .... gibi "farklı sıvıların içinde bulundukları


kab

ın şeklini almaları," sayılan bütün maddelerin sıvı olduğu düşünülerek, “Sıvılar

içinde bulunduklar
ı kabın şeklini alır†biçiminde ifade edilir. Böylece değişik maddelerle

ayr
ı ayrı gözlenen bir özellik daha büyük bir guruba genellenmiş olur.


2.4. Denenceler
Denence, yeni gözlenen bir olgu veya olay

ın ya da karşılaşılan bir problemin, daha

önceki bilgi ve deneyimlere dayal
ı olarak önerilmiş, ancak doğruluğu henüz sınanmamış


bir ifadesidir. Bir ba

şka deyişle denenceler, denenmeye ve doğru ya da yanlışlığı


kan

ıtlanmaya muhtaç genelleme veya önermelerdir. Denenceler, doğrudan

ya da dolayl
ı gözlem yoluyla elde edilen veriler çözümlenerek sınanır. Verilerin çözümlenmesi



sonucunda denence kabul ya da red edilir.









Bilimsel bir deneyde üç çeşit değişken bulunur

-Bağımsız Değişken(Etkisi araştırılan,değiştirilen değişken):Araştırmada bilinçli olarak değiştirilen değişken ya da koşuldur.

-Bağımlı Değişken(Etkilenen,cevap veren değişken):Bir koşuldaki değişiklikten etkilenen değişkendir mesela bağımsız değişkenin değiştirilmesinden etkilenen değişken de denebilir.

-Sabit tutulan değişken(Kontrol grubu):Araştırma boyunca değiştirilmeyen sabit tutulan değişkendir.Bir araştırmada birden fazla sabit değişken bulunabiliyordur.

Başarılı ve güvenilir bir bilimsel deneyde sadece tek bir değişken değiştirilmeli,diğer tüm değişkenler kontrol altında sabit tutulmalıdır.Eğer birden çok değişken aynı anda değiştirilirse deneyin sonuçları güvenilir olmaz.


Bağımlı değişken ve bağımsız değişken terimleri bilimin standart terminolojisi içinde matematik ve itatistik bilim alanlarında birbirine benzer fakat farkedilir gibi değişik anlamlarda kullanılır. Genel olarak incelenen bir sürecin niceliklerini ikiye ayırmaya ve bir sürecin başlangıcında olan nicelikler ile bu sürecin ortaya çıkardığı nicelikleri birbirlerinden ayırmakla ortaya çıkarlar. Bir sürecin ortaya çıkardığı (bağımlı değişkenler) niceliklerin bu sürecin başında bulunan (bağımsız değişkenler) nicelikler dolayısıyla ortaya çıktıklari kabul edilir. Bağımlı değişken ve bağımsız değişken birbirine bağlı olarak değişen değerler olarak atfedilir. Bağımlı değişkenler, bağımsız değişkenlere tepki olarak değiştiği gözlenen değişkenlerdir. Bağımsız değişkenler ise bağımlı değişkenlerde bir değişime neden olmak için bilinçli veya kasti bir şekilde manipüle edilen değişkenlerdir.


Bir deneyde sırasıyla;bağımlı değişken,bağımsız değişken ve kontrol grubu bulunur.Bağımlı değişken, bağımsız değişkene bağlı olarak değişen değişkendir.Bağımsız değişken ise bir araştırmada bağımlı değişken üzerinde etkisi incelenen değişkendir.Kontrol grubu bağımsız değişkenin etkisine açık olmayan ,etkisinde olmayan gruba deniyordur.





  • Bağımlı, bağımsız ve sabit tutulan değişken nedir, örnek verir misiniz?


  • Bağımlı ve bağımsız olayla ilgili soru cevap örnekleri verir misiniz?


  • Bağımlı ve Bağımsız Olay


 

YORUMLAR

Ad

Anlamı Nedir?,22,Biyoloji Konu Anlatımı,25,Cilt Bakımı,82,Coğrafya Ders Anlatımı,978,Genel,46,Güzel Sözler,16075,Music,1,Ne Nedir?,32164,Resimli Sözler,4111,Saç Sağlığı,119,Sağlık Bilgileri,1596,Soru-Cevap,10236,Sports,1,Tarih Konu Anlatımı,5,Teknoloji,36,Türk Dili ve Edebiyatı Konu Anlatımı,2,
ltr
item
Ders Kitapları Konu Anlatımı: Bağımlı, bağımsız ve kontrol edilebilen değişkenler nelerdir?
Bağımlı, bağımsız ve kontrol edilebilen değişkenler nelerdir?
Ders Kitapları Konu Anlatımı
https://ders-kitabi.blogspot.com/2017/05/bagml-bagmsz-ve-kontrol-edilebilen.html
https://ders-kitabi.blogspot.com/
http://ders-kitabi.blogspot.com/
http://ders-kitabi.blogspot.com/2017/05/bagml-bagmsz-ve-kontrol-edilebilen.html
true
5083728687963487478
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi hiçbir mesaj bulunamadı HEPSİNİ GÖR Devamı Cevap Cevabı iptal Silmek Cevabı iptal Home SAYFALARI POST Hepsini gör SİZİN İÇİN ÖNERİLEN ETİKET ARŞİV SEARCH Tüm Mesajlar İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumartesi Pazar Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec Şu anda... 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago Dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago İzleyiciler Takip et THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Tüm Kodunu Kopyala Tüm Kodunu Seç Tüm kodlar panonuza kopyalanmıştır. Kodları / metinleri kopyalayamıyor, kopyalamak için lütfen [CTRL] + [C] tuşlarına (veya Mac ile CMD + C'ye) basınız Table of Content