Ben ve Sen Dili

Ben ve Sen Dili Çocuk sahibi olmak, her anne-babanın yaşamındaki dönüm noktasıdır. Bu mutluluk kişinin yaşayacağı en muhteşem duyg...


Ben ve Sen Dili







Çocuk sahibi olmak, her anne-babanın yaşamındaki dönüm noktasıdır. Bu mutluluk kişinin yaşayacağı en muhteşem duygudur. Her anne-baba evladı için her şeyin en güzelini ister kuşkusuz.

Çocuğun sıhhatli gelişebilmesi, anne-babanın bu role hazır olması ve çocuk eğitimini bilmesine bağlıdır. Ilk olarak eşler evlilik ilişkilerini değerlendirmeli, ebeveynliğe hazır olup-olmadıklarını tartışmalı, sonrasında çocuk sahibi olmaya karar vermeliler. Bu münakaşa kişilerin özgüveni, evliliğe yükledikleri mana, eşlerin birbirlerinden beklentileri itimat duygularını kapsamalıdır.

Meydana getirilen en büyük hatalardan birisi, enliliği kurtarmak, eve bağlamak hedefiyle çocuk sahibi olma sonucu almaktır.

Çocuğun dünyaya gelmesiyle, ailenin yaşam seçimi değişecektir. Bu değişimin sıhhatli oluşması ehemmiyet taşımaktadır. Günümüzde bir çok klinikte etkili anne-baba olmak, iyi anne-baba olmak benzer biçimde emek harcamalar yürütülmektedir. Gaye, ebeveynlerin çocuklarını tanımaları ve onların bilişsel, toplumsal, duygusal gelişimlerinin en sıhhatli şekilde oluşması için olanak sunmalarını sağlamaktadır.

Ebeveynlerin çocuklarıyla konuşurken kullandıkları dil çok önemlidir. Duygularımız naüreldir, birbirlerinin his ve fikirlerini sözel ifadeler ve gövde diliyle algılarız.

İletişim, kişilerin birbirlerine (dikkatli ya da bilinçsiz olarak) his ve fikirleri aktardıkları süreçtir.

Çocuğuyla kuvvetli haberleşme-iletişim kurmanın birinci basamağı, onun duygularını ve fikirlerini olduğu benzer biçimde kabul etmek ve dinlemektir. Dinleme, etkin dinleme (katılımla dinleme), edilgen dinleme (edilgin dinleme), kapı aralayıcı mesajlarla dinleme şeklinde olur.

Edilgen (edilgin) dinleme herhangi bir yorum katılmadan, jest ve mimiklerle çocuğunuzu dinlediğinizi hissettirmeniz şeklindedir.

Etkin dinleme (katılımlı), söylediği sözleri açarak yeniden etmek ve kendi çözümlerini bulmasında destek olmak şeklindedir.



Kapı aralayıcı mesajlar

"Ben sen dili" ne anlamına gelir?

Ben dili, kişinin karşılaşmış olduğu davranış ve vaziyet karşısında bireysel tepkisini, kendi his ve fikirlerini açıklayan ifade şeklindir. Kendimizi "ben"li cümlelerle anlattığımız vakit karşımızdakini incitmemiş, fakat kendi mesajlarımızı da vermiş oluruz.


"Sen" dili suçlama ihtiva eder ve karşımızdaki şahıs tabii bir savunmaya geçer. Bundan dolayı netice anlaşılamama, münakaşa, kavgaya kadar gidebilir. Sen ve ben diline örnek vermek gerekirse;

Sen dili: Ör. Sen hatalısın! Çok yanlış davranıyorsun!

Ben dili: Ör. Senin bu davranışın beni incitti, üzüldüm!

Şeklinde ifade edilebilir


Çocuklarımızla iletişimi engelleyici etmenler nedir?

  • Nasihat vermek, cevap getirmek, kendi düşüncelerimizle yönlendirmek.
  • Yargılamak, eleştirmek, kıyaslamak.
  • Devamlı sorular sormak, incelemek.
  • Teselli vermek ya da çocuğunuzun anlatmaya çalışmış olduğu mevzuyu değişiklik yapmak.
  • Etiketlemek, tahlil etmek.



Çocuğunuzla başarıya ulaşmış haberleşme-iletişim oluşturmak için neler yapmalısın?

  • Çocuğunuzun his ve fikirlerini anlayın (empati)
  • Çocuğunuza saygı duyun.
  • Gerçekçi ve tabii davranın.
  • Onu kulak verin.
  • Onunla göz teması kurun.
  • Dokunsal teması artırın.
  • Nerede, ne vakit, iyi mi, ne söyleyeceğinizi iyi belirleyin.
  • Akıcı, mütevazi bir dil kullanmaya özen gösterin.
  • Size güvenebileceğini hissettirin.








  • Ben ve sen dili ile ilgili örnekler verir misiniz?


  • "Ben dili" ile ilgili cümleler yazabilir misiniz?


  • "Ben de Ögretmen Olmak İstiyorum" İmza Kampanyasına Sen de Katıl










BEN DİLİ


Çoğu zaman anne ve babalar iletişimde “sen diliâ€ni kullanıyorlar sen iletileri his ifade etmez. Çoğu zaman komut verme, yargılama, nasihat verme benzer biçimde haberleşme-iletişim engellerini ihtiva eder.





Mesela:


•Konuşma bundan böyle

•Yapmamalısın

•Dersine çalışmazsan

•Yaramazlık yapıyorsun

•Bebek şeklindesin

•Dikkât çekmek istiyorsun

•Daha iyi öğrenmelisin......



Ana-baba çocuğun davranışını kabul etmediği vakit o davranış sebebiyle ne hissettiğini çocuğa söylerse ileti “SEN İLETİSİâ€nden “BEN İLETİS݆ne dönüşür. Doğrusu ben dilinde hisleri konuşur.



•Bitkin olduğum vakit canım oyun oynamak istemiyor

•Eğer bugün çok yaramazlık yaparsan ben çok üzülürüm

•Akşam yemeğini zamanında yetiştiremeyeceğim diye endişeleniyorum



Hakikaten de çocuktan beklediğimiz davranışların oluşmasında “ben diliâ€nin ne kadar etkili ve doğru bir haberleşme-iletişim aracı bulunduğunu görmüş olacaksınız.


Ben dili çocuğun ana babasının kabul edemediği davranışını değiştirmesinde daha etkili olduğu benzer biçimde çocuk-ana baba ilişkisi için de daha sağlıklıdır. Ben dili evladı direnmeye, isyan etmeye yöneltmez. Mesela dışarı çıkmak için direnen bir çocuğa:


“Hayır, derhal odana git, sokağa çıkamazsın†demek mi doğrudur?;


yoksa “hava karardığı için sokağa çıkman beni endişelendiriyor. Bu nedenle gitmeni istemiyorum ama, yarın erken saatte arkadaşlarınla beraber olmana izin verebilirim.†demek mi doğrudur?


Doğal ki ilk tümce sen iletilerini ihtiva ettiği için çocukta bir direnme ya da isyana yol açacaktır. Fakat ikinci tümcede duyguların ifadesi söz mevzusu olduğundan ben dilini kullanmak daha etkilidir. Çünkü ben dili davranışı değişiklik yapma sorumluluğunu çocuğa devreder.









SEN DİLİ VE BEN DİLİ

Sen dili ile negatif duygularını dile getirmek, eleştirmek ve hoşnut-suzluğunu vurgulamak karşı tarafta çok negatif hisleri ve sonuçlar doğurur. Kişinin direnmesine, karşı gelmesine kızmasına ve bundan dolayı söz dinle-memesine neden olur.

“Ne şekil annesin sen? Çocuklarına bakmasını bilmiyorsunâ€, “Neden hep derse geç geliyorsun ?†benzer biçimde cümleler sen diline örnek verilebilir. Sen dili yargılayıcı ve suçlayıcı bir dildir. Dinleyenin savunucu bir tutum takınmasına yol acar.

Ben dili direnç ve kafa kaldırmayı daha az ortaya çıkarır ve davranışın değişmesinde karşı tarafa mesuliyet verir. Ben dili kişinin o anda, karşılaş-tığı vaziyet ya da davranış karşısında şahsi tepkisini his ve fikirlerini açıklayan bir ifade tarzıdır.

Ben dili, başkaları hakkında değerlendirme ve yorumlarımızı değildir bi-zim his ve yaşantılarımızı açıklar.

“Ne saygısız çocuksun! Anneyle böylece konuşulur mu? Terbiye-siz!â€benzer biçimde bir sen dili yerine “Bu şekilde çözüm verdiğin için kırılıyorum. üstelik bana saygı duymadığını düşünüyorum†şeklindeki ben dili hislerimizi ve düşüncelerimizi açıklamış olduğu benzer biçimde sen dilinin ihtiva ettiği saldırıyı da ortadan kaldırmaktır.





  • Ben ve sen dili ile ilgili örnekler verir misiniz?


  • "Ben dili" ile ilgili cümleler yazabilir misiniz?


  • "Ben de Ögretmen Olmak İstiyorum" İmza Kampanyasına Sen de Katıl


Kaynak:msxlabs.org

YORUMLAR

Ad

Anlamı Nedir?,22,Biyoloji Konu Anlatımı,25,Cilt Bakımı,82,Coğrafya Ders Anlatımı,978,Genel,46,Güzel Sözler,16075,Music,1,Ne Nedir?,32164,Resimli Sözler,4111,Saç Sağlığı,119,Sağlık Bilgileri,1596,Soru-Cevap,10236,Sports,1,Tarih Konu Anlatımı,5,Teknoloji,36,Türk Dili ve Edebiyatı Konu Anlatımı,2,
ltr
item
Ders Kitapları Konu Anlatımı: Ben ve Sen Dili
Ben ve Sen Dili
Ders Kitapları Konu Anlatımı
https://ders-kitabi.blogspot.com/2017/05/ben-ve-sen-dili.html
https://ders-kitabi.blogspot.com/
http://ders-kitabi.blogspot.com/
http://ders-kitabi.blogspot.com/2017/05/ben-ve-sen-dili.html
true
5083728687963487478
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi hiçbir mesaj bulunamadı HEPSİNİ GÖR Devamı Cevap Cevabı iptal Silmek Cevabı iptal Home SAYFALARI POST Hepsini gör SİZİN İÇİN ÖNERİLEN ETİKET ARŞİV SEARCH Tüm Mesajlar İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumartesi Pazar Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec Şu anda... 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago Dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago İzleyiciler Takip et THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Tüm Kodunu Kopyala Tüm Kodunu Seç Tüm kodlar panonuza kopyalanmıştır. Kodları / metinleri kopyalayamıyor, kopyalamak için lütfen [CTRL] + [C] tuşlarına (veya Mac ile CMD + C'ye) basınız Table of Content