Tümce, yargı bildiren sözcük ya da söz öbeğidir. Bir sözün yargı bildirmesi, kişi ve kip bildirecek şekilde çekimlenmesine bağlıdır. Bu özel...
Tümce, yargı bildiren sözcük ya da söz öbeğidir. Bir sözün yargı bildirmesi, kişi ve kip bildirecek şekilde çekimlenmesine bağlıdır. Bu özelliği gösteren tek bir sözcük tümce olabileceği şeklinde birbirini tamamlayan pek çok sözcük de tümce özelliği izah edebilir. Kısaca âgeliyorumâ, âhastayımâ sözleri de cümledir; âDün seni okulun bahçesinde arkadaşlarınla gezerken görmüştüm.â de cümledir. Daha uzun cümleler de kurulabilir.
Bizim burada üstünde duracağımız mevzu cümlenin yapısal özellikleri değildir anlamlarıdır. Sınavlarda çıkan tümce anlamıyla ilgili soruları iki grupta değerlendirebiliriz. Birincisi cümlelerin anlamca eşleştirilmesi şeklindedir. Bir bilgi gerektirmeyen söz konusu soruların çözümünde cümlelerin ifade etmiş olduğu anlamların iyi kavranması gerekir. Kimi süre ise böylece eşleştirme sorulmaz da tümcede anlatılmak istenenin ne olduğu, sözü edilen düşünceyle, hangi cümlenin aynı doğrultuda olduğu ya da sözü edilen düşünceyle hangi cümlenin çeliştiği sorulabilir
Bir takım tümce anlamı soruları da tümce tamamlama şeklinde olabilir.
İkinci grup tümce anlamı soruları ise kavramlar ve duygularla ilgilidir. âTarif, üslup, değerlendirme, öznellik, nesnellik, karşıtlık, eşitlik, karşılaştırma, önyargı, neden-sonuç, koşula bağlılık, beğenme...â sorulan kavram ve duygulardan bazılarıdır. Bunlardan biride mühim gördüklerimizi açıklayarak mevzuyu pekiştirelim.TANIMLAMA
Bir şeyin ne işe yaradığını gösteren cümleler tarif cümleleridir. Bu şekilde cümleler âBu nedir?â sorusuna yanıt verir. Mesela, âSözcük, dilin anlamlı en ufak parçasıdır.â cümlesinde tarif yapılmıştır. Çünkü, âSözcük nedir?â sorusuna yanıt verir.ÜSLUP
Sanatçının dili kullanma şekli, ifade şekli üslupla ilgilidir. Cümlelerin uzunluğu, kısalığı, sözcük seçimi, sanatlı ya da yalın oluş, sanatçının üslubunu ortaya koyar. Mesela, âSanatçı eserinde gerçekleri dile getirir.â cümlesi üslupla ilgili değildir. Çünkü anlatımdan söz edilmemiş. Ama âSanatçı, eserinde gerçekleri kısa, yalın cümlelerle dile getirmiş.â sözü üslupla ilgilidir.KARŞILAŞTIRMA
Bir düşünceyi ya da terimi daha anlaşılır hale getirmek için onu başka bir fikir ya da kavramla herhangi bir yönden değerlendirmeye denir. Karşılaştırma, ortak ya da değişik yönlerden yapılabilir. Mesela âAhmet’in boyu Ali kadar uzundur.â cümlesinde Ahmet ve Ali boyları yönünden karşılaştırılmışlardır. âAli, Ahmet’ten çalışkandır.â cümlesi de bir karşılaştırmadır. Karşılaştırma çalışkanlık yönünden yapılmış. âAhmet gezmeyi çok sever, Ali ise ders emek harcamayı tercih eder.â cümlesinde de karşılaştırma vardır. Ali ve Ahmet sevdikleri durumlar yönünden karşılaştırılmışlardır.
Karşılaştırmayla benzetmeyi karıştırmamalıyız. Karşılaştırmada üstünlük, aşağılık ya da aynı seviyede olmak şeklinde bir derecelendirme vardır. Benzetmede bu görülmez. âO aslan şeklinde bir delikanlıdır.â cümlesinde benzetme vardır. Ama âO aslan kadar güçlüdür.â cümlesinde karşılaştırma vardır; çünkü birincisinde benzerlik, ikincisinde derecelendirme söz mevzusudur.ÖZNELLİK VE NESNELLİK
Kimi yargıların kişiden kişiye farklılık gösteren göreli bir yanı vardır. Bu yargıların doğru ya da yanlış olduğu kanıtlanamaz. Söyleyenin yorumunu içeren söz konusu yargılara öznel yargılar denir. Mesela âEn sevilen edebiyat türü romandır.â cümlesinde beğeni ifadesi, söyleyenin yorumuna bağlıdır ve bu yorum kişiden kişiye değişiyor.
Doğruluğu ya da yanlışlığı kişiden kişiye değişmeyen, kanıtlanabilir bir bilgi özelliği taşıyan ve söyleyenin yorumunu içermeyen yargılar ise nesneldir. Mesela, âEn fazlaca satan romanlar sevgi romanlarıdır.â cümlesi nesneldir. Çünkü satış sayıları incelenerek kanıtlanabilecek bir bilgi cümlesidir.DEÄERLENDİRME
Bir sanat eserinin, sanatçının ya da herhangi bir durumun iyi ya da fena taraflarını ortaya koymaya ya da özelliklerini belirlemeye değerlendirme denir. Değerlendirmeler öznel ya da nesnel kalite izah edebilir. Mesela âSanatçı şiirinde yabancı sözcüklere asla yer vermemiş.â cümlesi nesnel bir değerlendirmedir. Ama âŞiirde her insanı derinden etkileyen hayal alemlerine yer verilmiş.â cümlesi öznel bir değerlendirmedir.
Değerlendirme belirgin bir yapıt, şahıs ya da vaziyet üstüne yapılır ve genel kanı niteliği taşımaz.KOŞULA BAÄLILIK
Bir eylemin ya da durumun gerçekleşebilmesi için evvel olması ihtiyaç duyulan başka bir durumun varlığı, koşula bağlılıktır. Mesela âSizinle gelirim, ama ilkin bu işi bitirmeme yardım ederseniz.â cümlesinde âgelmeâ eyleminin olması âyardım etmeâ eyleminin gerçekleşmesine bağlıdır. Şart olarak ileri sürülen vaziyet gerçekleşmezse netice olacak vaziyet da gerçekleşmez. Cümledeki koşulu bulabilmek için yükleme âhangi şartla, hangi taktirdeâ şeklinde sorular sorulabilir.NEDEN - SONUÇ
Bir eylemin hangi gerekçeyle ya da hangi nedenden dolayı yapıldığını bildiren tümcelerde neden-sonuç ilgisi vardır. Bu durumu sağlamak için yükleme âniçinâ sorusu sorulabilir. Bu şekilde sorularda neden-sonuç sorulabileceği şeklinde hangi gerekçeyle yapıldığı da sorulabilir.
YORUMLAR