diferansiyel Fr. différentiel a. 1. Dönemeçlerde otomobilin iki arka tekerleğinin ayrı hızla dönmesini sağlayan bir dişli aygıt....
diferansiyel
Fr. différentiel
a. 1. Dönemeçlerde otomobilin iki arka tekerleğinin ayrı hızla dönmesini sağlayan bir dişli aygıt.
2. mat. Özellikle fonksiyonların değişmeleriyle ilgili matematik dalı.
Güncel Türkçe Sözlük diferansiyel Osm. tefazulî
(matematik)
BSTS / Orta Öğretim Terimleri Kılavuzu 1963
Fr. différentiel
2. mat. Özellikle fonksiyonların değişmeleriyle ilgili matematik dalı.
Güncel Türkçe Sözlük diferansiyel Osm. tefazulî
(matematik)
BSTS / Orta Öğretim Terimleri Kılavuzu 1963
Difransiyel her iki aks ile aynı zamanda çalışırken aksların farklı hızda dönmelerini sağlayarak virajlarda stabilite sağlar Otomobil virajı alırken dairesel yol izler ve bir yay çizer İşte bu yayı çizerken dışta kalan tekerlekler çapı daha geniş bir daire yayı çizeceğinden yani daha fazla mesafe katedeceğinden içtekilerden daha hızlı dönmelidir Aşağıdaki şekilde de göreceğiniz bu durumu sağlayan diferansiyeldir Difransiyel her iki tekerleğin arasında yer alır ve yarım bir dişli şaft ile tekerlere bağlanır
Dört tekerlekten çekişli araçlarda ise her çift teker için ayrı ayrı iki tane difransiyelleri vardır
Diferansiyelin Kısımlarına Bakacak Olursak;
* Diferansiyel Yağları
* Şaft
* Universal Mafsallar
* Sabit Hız(CV) Mafsallar
Diferansiyel Yağları
Difransiyelde yağlama birinci sırada gelen en önemli gerekliliklerden birisidir Yağlama için mutlaka özel difransiyel yağları kullanılmalıdır Yağ yuvarlak dişli tarafından mekanizma içerisinde dolaştırılır Difransiyel kovanının altında yağı boşaltmak için üstünde ise yağ eklenmesi için birer tapa bulunur
Şaft
Şanzımanı difransiyele bağlayan elemana şaft adı verilir Şaft şanzıman ile bağlantısında esnek bir yapıya sahiptir Yolların engebeli yapısında şanzıman düz konumunu her zaman koruyabilsin diye şaft esnek bir yapıdadır Sürüş açısı değiştiğinde universal mafsallar şaftın esnek olmasını sağlar Ağır olmamaları için şaftlar içi boş boru şeklindedir Sarsılmayı engellemek için düzgün ve balansı alınmış olmalıdırlar Genelde motorun dönme hızıyla döndüklerinden hafif bükülmüş yada balanslı olurlarsa otomobilde ciddi hasarlara neden olabilirler
Universal Mafsallar
Universal Mafsal şaftı şanzımana ve difransiyele bağlayan parçaya verilen isimdir Bir şaftın her iki ucunda birer tane bulunmak zorundadır Eğer şaft iki parçadan oluşuyorsa üç tane universal mafsal gerekir Mafsallar yolun yüzeyindeki değişiklikleri hissettirmeyecek ölçüde esnek olmalıdır Şaft dışında daha küçük mafsallar direksiyon sistemlerinde kullanılır İki tip universal mafsal vardır en yaygın kullanılanı haç şeklinde olanıdır
Sabit Hız(CV) Mafsallar
Önden çekişli araçlar sadece aşağı ve yukarı çalışan ve direksiyon kabiliyeti olan mafsallar isterler Dönüş açıları standart mafsala göre daha değişik bir tasarım gerektirir CV mafsallar torku büyük açılarda daha etkili biçimde aktarabilirler Kuvveti çok yumuşak biçimde iletirler
Dört ana parçadan oluşurlar;
1 Dış kısım; içinde oluklar açılmıştır
2 Bilyalar; genelde yuvanın içinde bulunur
3 İç top; bilyaların çalışabilmesi için dış yüzeyinde oluklar bulunur
4 Kauçuk Körük; parçaları kir ve nemden korumak için muhafaza elemanı olarak kullanılır...
Diferansiyel
Karayolu taşıtlarında itici tekerleklerin gerektiğinde farklı hızla dönmesini sağlayan mekanizma.
Taşıtlarda tekerleklerle şaft arasına yerleştirilen diferansiyel, şafttan gelen dönme hareketini, iki ayrı tekerleğe farklı oranda iletebilir. Böylece, örneğin dönemeçte, bir otomobilin içte kalan tekerleğinin, dışta kalandan daha yavaş dönmesini sağlar.
Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
Diferansiyel Nedir?
Diferansiyel genel olarak aracın seyir esnasında dönüş yaparken devrilmemesi ve aracın dönüşünü stabil bir şekilde gerçekleşmesini sağlamak adına her iki tekerin farklı hızlarda dönmesini sağlayan sistem olarak isimlendirilmektedir. Bir araç viraj alırken dış kısımda bulunan tekerler daha çok yol kat eder. İçte kalan tekerlerin alacağı yol ise daha azdır. Dış tekerlerin daha çok, iç tekerlerin daha az dönmesini sağlayan sistem diferansiyel sistemidir. Diferansiyel iki teker arasında bulunan içerisinde çok sayıda konik dişli bulunan bir sistemdir.
Diferansiyel genel olarak aracın seyir esnasında dönüş yaparken devrilmemesi ve aracın dönüşünü stabil bir şekilde gerçekleşmesini sağlamak adına her iki tekerin farklı hızlarda dönmesini sağlayan sistem olarak isimlendirilmektedir. Bir araç viraj alırken dış kısımda bulunan tekerler daha çok yol kat eder. İçte kalan tekerlerin alacağı yol ise daha azdır. Dış tekerlerin daha çok, iç tekerlerin daha az dönmesini sağlayan sistem diferansiyel sistemidir. Diferansiyel iki teker arasında bulunan içerisinde çok sayıda konik dişli bulunan bir sistemdir.
YORUMLAR