fason isim Fransızca façon 1 . Kesim. 2 . tecim Malzemesi marka sahibi tarafınca karşılanarak başka bir firmaya yaptırılan ...
fason
isim Fransızca façon
1 . Kesim.
2 . tecim Malzemesi marka sahibi tarafınca karşılanarak başka bir firmaya yaptırılan mal, fason mal.
Birleşik Sözler
fason imalat
fason mal
fason üretim
Fason Nedir?
Günümüzde işletmelerin üretim kapasitelerinin yetmediği, süre açısından süratli teslimatın söz mevzusu olduğu ya da uğraşmak istemediği işlerde fason işçilik ve imalat, işletmelerde yara bandı görevi görmektedir.
Peki, nedir bu fason işçilik ve imalat?
Birçok sektörlerde çoğunlukla uygulanan ve hammaddelerin bizzat işi veren işletmece sağlanıp, işçiliğinin bedeli karşılığında başka işletmece yapılmasıdır. Daha başka bir ifadeyle yapılacak işi sizin adınıza başkasını yapması da diyebiliriz.
Bilhassa büyük ölçekli imalathanelerde ürün çeşitliğinin üretim ve takip edeni zor olsa gerek. Çok çeşitli ürün üretilmesi büyük ölçekli üretim icra eden imalathaneler için ekonomik bir yöntem olmayışı ve özgür piyasada rekabetçi üretim yaparak pazarın gereksinimlerini karşılatacak şekilde ürün çeşitliği gereksinimini fason üretim sistemini ortaya çıkarmıştır. Örnek vermek gerekirse; bilhassa tekstilde çalışan işçilere makine ve emek verme alanı verilerek onların minik atölyeler açmaları sağlandı. Bazı işletmelerde bu küçük atölyeler büyük fabrikaların içinde yer aldı. Böylece hem maliyeti düşürmüş oldular, hem de üretimde sürekliliği sağladılar. Fason üretim günümüzde de aynı temel esasları üstüne emek verme ilkeleriyle devam etmektedir.
Fasonculuk kabiliyet gerektirmeyen montaj işleriyle başlayarak, zaman içinde emsalsiz tasarım ve teknoloji üretimine geçmiştir.
Mesela; büyük markalara fason iş icra eden firmalar, yalnız markalara iş yaparak büyük bir gelişme sağlayamayacağını anlayınca, çalmış olduğu firmalara onların hammaddeleri, teknolojik alt yapısı ve bilgi birikimiyle onların markalarını üretebileceklerini söylediler. Böylece büyük markaların teknolojisini kendisine aktarma ederek büyük bir gelişme seviyesi yakalamışlardır. Bu örneği bir çok Çin'de etkinlik gösteren firmalar başarıyla uygulamışlardır.
Dünyada fasoncular içinde, üretim şirketlerinin yanı sıra hizmet sektöründe etkinlik gösterenler de mühim büyüklüklere ulaşmıştır. Mesela temizlik şirketleri günümüzde hızla artmakta ve büyümektedir. Bir tek fasonla üretim icra eden şirket, bugün kendi imkanlarıyla yeni üretim gerçekleştiren dev firmalar haline gelmiştir.
Bir şirket devamlı fason iş icra eden olarak kalmamalıdır.
Marka yaratmak, markalaşmaya çalışmak veyahut marka satın almak daha ileriye gitmesi açısından şarttır. Boynuz kulağı devamlı geçmelidir. Aksi takdirde devamlı çırak olarak kalmaya mahkumdur. Tedarikçilik ise şirketlere yenilikçiliği ve yaratıcılığı öğretiyor, dünyayı tanımalarına olanak sağlıyor. Marka yaratma yolunda şirketlere çok mühim katkılar sağlıyor. Büyüklerin emek verme sistemlerini öğreniyorlar. Bundan sonrasında marka yaratmaya adım atmak gerekiyor. İyi tedarikçi ya da fasoncu olabilirsiniz fakat bu kafi değildir. Sizden daha ucuza yapanlara ya da yapabileceklere karşı o işi devamlı yitirme riskiniz vardır.
Asla tasarım yapmadan, yenilik ortaya çıkarmadan yalnız bu benim için kafi diyerek kendini üretime adayanlar daha ne kadar yol alabilir?
Daima bizlerden daha ucuza üretim yapabilen üreticiler karşımıza çıkacaktır. Gelecekte fikirler, patentler ve ticari sırların savaşına şahit olacağız. üretim iyi mi olsa bir halde yapılacak. Sadece işletmelerimizin sürdürülebilirliğini güvence altına almak istiyorsak üretimin yanı sıra tasarımı da yapmalıyız. Ne olursa olsun Ar-Ge ile katma kıymetli üretim yapmalıyız.
Günümüzde işletmelerin üretim kapasitelerinin yetmediği, süre açısından süratli teslimatın söz mevzusu olduğu ya da uğraşmak istemediği işlerde fason işçilik ve imalat, işletmelerde yara bandı görevi görmektedir.
Peki, nedir bu fason işçilik ve imalat?
Birçok sektörlerde çoğunlukla uygulanan ve hammaddelerin bizzat işi veren işletmece sağlanıp, işçiliğinin bedeli karşılığında başka işletmece yapılmasıdır. Daha başka bir ifadeyle yapılacak işi sizin adınıza başkasını yapması da diyebiliriz.
Bilhassa büyük ölçekli imalathanelerde ürün çeşitliğinin üretim ve takip edeni zor olsa gerek. Çok çeşitli ürün üretilmesi büyük ölçekli üretim icra eden imalathaneler için ekonomik bir yöntem olmayışı ve özgür piyasada rekabetçi üretim yaparak pazarın gereksinimlerini karşılatacak şekilde ürün çeşitliği gereksinimini fason üretim sistemini ortaya çıkarmıştır. Örnek vermek gerekirse; bilhassa tekstilde çalışan işçilere makine ve emek verme alanı verilerek onların minik atölyeler açmaları sağlandı. Bazı işletmelerde bu küçük atölyeler büyük fabrikaların içinde yer aldı. Böylece hem maliyeti düşürmüş oldular, hem de üretimde sürekliliği sağladılar. Fason üretim günümüzde de aynı temel esasları üstüne emek verme ilkeleriyle devam etmektedir.
Fasonculuk kabiliyet gerektirmeyen montaj işleriyle başlayarak, zaman içinde emsalsiz tasarım ve teknoloji üretimine geçmiştir.
Mesela; büyük markalara fason iş icra eden firmalar, yalnız markalara iş yaparak büyük bir gelişme sağlayamayacağını anlayınca, çalmış olduğu firmalara onların hammaddeleri, teknolojik alt yapısı ve bilgi birikimiyle onların markalarını üretebileceklerini söylediler. Böylece büyük markaların teknolojisini kendisine aktarma ederek büyük bir gelişme seviyesi yakalamışlardır. Bu örneği bir çok Çin'de etkinlik gösteren firmalar başarıyla uygulamışlardır.
Dünyada fasoncular içinde, üretim şirketlerinin yanı sıra hizmet sektöründe etkinlik gösterenler de mühim büyüklüklere ulaşmıştır. Mesela temizlik şirketleri günümüzde hızla artmakta ve büyümektedir. Bir tek fasonla üretim icra eden şirket, bugün kendi imkanlarıyla yeni üretim gerçekleştiren dev firmalar haline gelmiştir.
Bir şirket devamlı fason iş icra eden olarak kalmamalıdır.
Marka yaratmak, markalaşmaya çalışmak veyahut marka satın almak daha ileriye gitmesi açısından şarttır. Boynuz kulağı devamlı geçmelidir. Aksi takdirde devamlı çırak olarak kalmaya mahkumdur. Tedarikçilik ise şirketlere yenilikçiliği ve yaratıcılığı öğretiyor, dünyayı tanımalarına olanak sağlıyor. Marka yaratma yolunda şirketlere çok mühim katkılar sağlıyor. Büyüklerin emek verme sistemlerini öğreniyorlar. Bundan sonrasında marka yaratmaya adım atmak gerekiyor. İyi tedarikçi ya da fasoncu olabilirsiniz fakat bu kafi değildir. Sizden daha ucuza yapanlara ya da yapabileceklere karşı o işi devamlı yitirme riskiniz vardır.
Asla tasarım yapmadan, yenilik ortaya çıkarmadan yalnız bu benim için kafi diyerek kendini üretime adayanlar daha ne kadar yol alabilir?
Daima bizlerden daha ucuza üretim yapabilen üreticiler karşımıza çıkacaktır. Gelecekte fikirler, patentler ve ticari sırların savaşına şahit olacağız. üretim iyi mi olsa bir halde yapılacak. Sadece işletmelerimizin sürdürülebilirliğini güvence altına almak istiyorsak üretimin yanı sıra tasarımı da yapmalıyız. Ne olursa olsun Ar-Ge ile katma kıymetli üretim yapmalıyız.
Sebep: sayfa düzeni yapılmış oldu.
YORUMLAR