GREK TRAGEDYASININ YAPISI Konuşmalı ve şarkılı bölümlerle kuruludur. Konuşmalı kısımlar üçe ayrılır: Prolog, doğrusu başlangıç. Koronun orta...
GREK TRAGEDYASININ YAPISI
Konuşmalı ve şarkılı bölümlerle kuruludur. Konuşmalı kısımlar üçe ayrılır:
Prolog, doğrusu başlangıç. Koronun ortaya çıkmasından ilkin söylenen bölümdü. Oyun üstünde bir takım açıklamaların yapıldığı yerdi. Bu bölüm yalnız bir şahıs tarafınca seyirciye doğru söylenirdi. Bir tür anlatıcının kısımı. Bu başlangıç bitince koro oyun alanına girer ve oyun bitinceye kadar kalırdı.
Epeisodion’lar: Bu tür şeyler koronun şarkıları arasındaki bölümlerdi. İ.Ö. V. YY. dan itibaren her oyunda üç epeisodion’un olması bir kaide durumuna gelmiştir.
[/b]Eksodos:[/b] Tragedyanın bitişiydi. İlk dönemlerde koronun dışarı çıkması esnasında söylenen lirik bir şarkıydı. Bu bölümlerde tragedyanın başı, ortası ve sonu, doğrusu şimdiki terimlerle ,serim kısımı,gelişim
(çatışam,düğüm) kısımı ve cevap kısımı ortaya çıktı. Koronun söylediği lirik parçalar iki çeşitti.
Parados: Koronun içeri girerken söylediği şarkılar
Stasima: Epeisodionlar içinde söylenen lirik parçalardı. Grek tragedyası dinsel bir merasim niteliği taşıyordu. Bununla birlikte bir tiyatro oyunundan çok operaya ya da müzikli oyuna yakındı. Tragedyalardaki dinsel hava seyirciyi etkilerdi.
Antik tragedya ile iki düzeyde gelişirdi izleyici; oyun kişileriyle şahsi duyguya yönelirdi, koro ise bu şahsi duyguyu genelleştirir ve dinsel bir hava içine sokardı. Grek tragedyasının anahtarı, seyircide şahsi duygunun dinsel bir duyguya doğru gelişmesiydi.
YORUMLAR