Laik devlette devletin dini olmaz. Çünkü hukuk devleti fikri ile, mevcut dinlerden birinin üstün tutulması fikrini bagdastırmak mümkün degil...
Laik devlette devletin dini olmaz. Çünkü hukuk devleti fikri ile, mevcut dinlerden birinin üstün tutulması fikrini bagdastırmak mümkün degildir. Devletin dini, ayrı dinlere mensup veya inanmayan vatandasların kamu önünde esitligine aykırı düser. Laik devlette din hürriyetinin dogal sonucu olarak, bütün dinler kamu düzenine aykırı düsmedikçe tanınır. Laikligi kabul ederken onu yeni bir dünya mezhebi durumuna da sokmamak gerekir.
Atatürk Türk inkılabını laik ve çagdas temeller üzerine oturtmayı amaçlamıstır. Çünkü Türk toplumu çagdas uygarlıga ulasmak için atılımlar yapabilmek zorundadır. Bu nedenle laikligi temel ilkeler arasına özenle oturtmustur. Bundan dolayı onun inkılap hareketlerinden birçokları laik bir toplum olusturma isteginden kaynaklanmaktadır. Bundan baska laiklik ilkesi, birçok inkılap hareketlerinin gerçeklestirilmesine imkan saglamıstır. Çünkü laikligin düsünce ve tutumda yerlesmesi hem ilericilik, hem de demokratik yasam felsefesine uygundur. Kaynagını hayat anlayısından alan gerçekçilik ve akılcılık, arastırma, deneme ve iyiyi bulma zihniyetine de yardımcıdır.
Atatürk’ün laiklik ilkesinde, birkaç yönlü amaçların varlıgı görülür. Bunları özlü yönleriyle belirtmek gerekirse, devlet yönetiminde dinin vesayetinin ayrılması, bireylere din vicdan özgürlügünün saglanması ve inkılap için gerekli olan ve toplumu olusturan bireylerde akılcı ve gerçekci bir düsünüsün yerlestirilmesidir. Bir baska deyisle günümüzde niçin laiklik sorusuna üç yönlü cevap verilmektedir.
Bunlar:
1. Çagdaslasmak için laiklik
2. Millilesmek için laiklik
3. Demokratiklesmek için laikliktir
YORUMLAR