Maske Zamanı - Maske Nedir - Maske Hakkında MASKE, yüzü gizlemek, korumak ya da değişik bir kişiliğe bürünmek amacıyla kullanılır. M...
Maske Zamanı - Maske Nedir - Maske Hakkında
MASKE, yüzü gizlemek, korumak ya da değişik bir kişiliğe bürünmek amacıyla kullanılır. Malum en eski maske örnekleri 30 bin yıl öncesinden kalmadır. Cenup Fransa'da ve Şimal Afrika'daki mağaraların duvarlarında maske resimlerine rastlanmıştır.
Maskeler tarihöncesi çağlardan bu zamana kadar tiyatro gösterilerinde, dinsel törenlerde ya da eğlence amacıyla şenliklerde kullanılmıştır. Maskenin yanı sıra ona uyan ve tüm vücudu örtecek şekilde giyilen bir kıyafet maskenin tesirini sağlamlaştırır. Maskeler çevreden korunmak ve tanınmamak için de kullanılır. Korunma amacıyla kullanılanlar gaz maskeleri, operatör maskeleri, eskrim, beyzbol ve buz hokeyinde takılan maskelerdir. Cellatlar, caniler ve soy-guncularsa tanınmamak için maske takar.
Maske yapımında kullanılan gereçler ülke¬lere ve kullanım amacına gore değişiyor. Çoğu zaman ahşap, metal, pişmiş toprak, bez, lif, boynuz, tüy, ten benzer biçimde gereçlerle yapılır ve önyüzü çok türlü biçimlerde işlenir.
Eski Yunan'da maskeler tiyatro oyunları¬nın olmazsa olmaz bir öğesiydi. Türlü biçimlerde boyanmış bez maskeler oyuncuların tek bir oyun içinde türlü tipleri canlandırmasına yarardı.
14. yüzyılda ortaya çıkan ve günümüzde de hâlâ sürmekte olan Japon no tiyatrosunda oyuncular, ahşaptan yapılmış, boyalı maskeler takar. İnce ve ustalıklı bir işçiliğin ürünü olan bu maskeler tanrıları, tanrıçaları, insanları, şeytanları ve cinleri simgeler. Bu maskeler oyuncuların türlü duyguları ve kişilikleri yansıtmasında mühim bir ifade aracıdır.
Japon ve Eski Yunan tiyatrolarında kulla¬nılan maskelerin kökeni dinsel inançlara ve törelere dayanır. Maskeler bugün dünyanın pek çok yöresinde dinsel ayinlerde hâlâ kulla¬nılmaktadır. Güneydoğu Asya devletlerinde hastalan iyileştirmek için meydana getirilen törenlerde, maskeler hastalığa neden olan fena ruhları simgeler.
Şimal ABD Yerlileri'nden Kuvakiyut-lar atalarının efsanevi serüvenlerini canlandır¬dıkları danslarda maske takarlar. Dans sıra¬sında yüzlerindeki maskeyi çıkarıp, aniden başka bir kişiliğe bürünerek izleyenleri şaşırtırlar. Afrika halklarının pek çok doğaüstü güçleri simgeleyen maskelerin, insan ve tabiat vakalarını etkileyip yönlendirdiğine inanır. Mali Yerlileri'nden Bambaralar ürünün verimli olması için meydana getirilen ayinlerde antilop kafası şeklinde maskeler takar. Liberya'da yaşayan Mendeler'in erişkinlik çağındaki evlatlarının erişkinliğe kabul törenlerinde, bu evlatların ormanın tenha bir köşesinde en korkulu maskeyi takmış olan kişiye yaklaşabilirle cesaretleri sınanır. Nijerya'da Yoruba-lar atalarını simgeleyen maskelerle köyde dans ederek dolaşır ve atalarına türlü yiyecekler sunar. Bu törenin, insanları ruhlar yaşamına yakınlaştırdığına ve atalarının kendilerini kötülüklerden koruduğuna, bereketi artırdığına inanırlar.
Maskeler cenaze törenlerinde ölen kimse¬nin yüzünü örtmek için de kullanılır. Eski uygarlıklardan kalma altın, gümüş, tunç ya da taştan yapılmış bu şekilde maskeler bulunmuştur. Kristof Kolomb'un 1492'de ABD kıtasını keşfetmesinden ilkin Meksika'da yaşayan Az-tekler mühim kişiler öldüğünde ölünün kefe¬ninin üstüne yeşim taşından yontulmuş maskeler koyarlardı. Eski Mısır'da Kral Tutanha-mon'un altın mumya maskesi günümüze ulaşabilen en güzel örneklerdendir.
16. ve 17. yüzyıllarda değişik giysiler ve maskelerle meydana getirilen danslı eğlenceler Avrupa' da oldukça yaygındı. İlkel dinsel ayinlerden ve geleneklerden landığı sanılan bu eğlencelere mask (Fransızca'da masque) deniyordu. Rönesans döneminde İtalya'da soylular göz kamaştırıcı giysiler ve maskelerle saray eğlencelerine katılırdı. Tiyatro oyunlarının da yer almış olduğu bu gösterilerde hareketli sahne dekorları kullanılır, kral ve kraliçeler için dönemin önde gelen şairlerinin yazdığı övgü dolu şiirler okunurdu. Mask 17. yüzyılda İngiltere'de, sahne tasarımcısı Inigo Jones ve saray şairi Ben Jonson'un katkılarıyla en diri sürecini yaşadı. Bale, opera ve mim sanatı üstünde etkili olan bu keyifli gösteriler sonraki yıllarda tüm Avrupa devletlerinde eski önemini yitirdi.
MASKE, yüzü gizlemek, korumak ya da değişik bir kişiliğe bürünmek amacıyla kullanılır. Malum en eski maske örnekleri 30 bin yıl öncesinden kalmadır. Cenup Fransa'da ve Şimal Afrika'daki mağaraların duvarlarında maske resimlerine rastlanmıştır.
Maskeler tarihöncesi çağlardan bu zamana kadar tiyatro gösterilerinde, dinsel törenlerde ya da eğlence amacıyla şenliklerde kullanılmıştır. Maskenin yanı sıra ona uyan ve tüm vücudu örtecek şekilde giyilen bir kıyafet maskenin tesirini sağlamlaştırır. Maskeler çevreden korunmak ve tanınmamak için de kullanılır. Korunma amacıyla kullanılanlar gaz maskeleri, operatör maskeleri, eskrim, beyzbol ve buz hokeyinde takılan maskelerdir. Cellatlar, caniler ve soy-guncularsa tanınmamak için maske takar.
Maske yapımında kullanılan gereçler ülke¬lere ve kullanım amacına gore değişiyor. Çoğu zaman ahşap, metal, pişmiş toprak, bez, lif, boynuz, tüy, ten benzer biçimde gereçlerle yapılır ve önyüzü çok türlü biçimlerde işlenir.
Eski Yunan'da maskeler tiyatro oyunları¬nın olmazsa olmaz bir öğesiydi. Türlü biçimlerde boyanmış bez maskeler oyuncuların tek bir oyun içinde türlü tipleri canlandırmasına yarardı.
14. yüzyılda ortaya çıkan ve günümüzde de hâlâ sürmekte olan Japon no tiyatrosunda oyuncular, ahşaptan yapılmış, boyalı maskeler takar. İnce ve ustalıklı bir işçiliğin ürünü olan bu maskeler tanrıları, tanrıçaları, insanları, şeytanları ve cinleri simgeler. Bu maskeler oyuncuların türlü duyguları ve kişilikleri yansıtmasında mühim bir ifade aracıdır.
Japon ve Eski Yunan tiyatrolarında kulla¬nılan maskelerin kökeni dinsel inançlara ve törelere dayanır. Maskeler bugün dünyanın pek çok yöresinde dinsel ayinlerde hâlâ kulla¬nılmaktadır. Güneydoğu Asya devletlerinde hastalan iyileştirmek için meydana getirilen törenlerde, maskeler hastalığa neden olan fena ruhları simgeler.
Şimal ABD Yerlileri'nden Kuvakiyut-lar atalarının efsanevi serüvenlerini canlandır¬dıkları danslarda maske takarlar. Dans sıra¬sında yüzlerindeki maskeyi çıkarıp, aniden başka bir kişiliğe bürünerek izleyenleri şaşırtırlar. Afrika halklarının pek çok doğaüstü güçleri simgeleyen maskelerin, insan ve tabiat vakalarını etkileyip yönlendirdiğine inanır. Mali Yerlileri'nden Bambaralar ürünün verimli olması için meydana getirilen ayinlerde antilop kafası şeklinde maskeler takar. Liberya'da yaşayan Mendeler'in erişkinlik çağındaki evlatlarının erişkinliğe kabul törenlerinde, bu evlatların ormanın tenha bir köşesinde en korkulu maskeyi takmış olan kişiye yaklaşabilirle cesaretleri sınanır. Nijerya'da Yoruba-lar atalarını simgeleyen maskelerle köyde dans ederek dolaşır ve atalarına türlü yiyecekler sunar. Bu törenin, insanları ruhlar yaşamına yakınlaştırdığına ve atalarının kendilerini kötülüklerden koruduğuna, bereketi artırdığına inanırlar.
Maskeler cenaze törenlerinde ölen kimse¬nin yüzünü örtmek için de kullanılır. Eski uygarlıklardan kalma altın, gümüş, tunç ya da taştan yapılmış bu şekilde maskeler bulunmuştur. Kristof Kolomb'un 1492'de ABD kıtasını keşfetmesinden ilkin Meksika'da yaşayan Az-tekler mühim kişiler öldüğünde ölünün kefe¬ninin üstüne yeşim taşından yontulmuş maskeler koyarlardı. Eski Mısır'da Kral Tutanha-mon'un altın mumya maskesi günümüze ulaşabilen en güzel örneklerdendir.
16. ve 17. yüzyıllarda değişik giysiler ve maskelerle meydana getirilen danslı eğlenceler Avrupa' da oldukça yaygındı. İlkel dinsel ayinlerden ve geleneklerden landığı sanılan bu eğlencelere mask (Fransızca'da masque) deniyordu. Rönesans döneminde İtalya'da soylular göz kamaştırıcı giysiler ve maskelerle saray eğlencelerine katılırdı. Tiyatro oyunlarının da yer almış olduğu bu gösterilerde hareketli sahne dekorları kullanılır, kral ve kraliçeler için dönemin önde gelen şairlerinin yazdığı övgü dolu şiirler okunurdu. Mask 17. yüzyılda İngiltere'de, sahne tasarımcısı Inigo Jones ve saray şairi Ben Jonson'un katkılarıyla en diri sürecini yaşadı. Bale, opera ve mim sanatı üstünde etkili olan bu keyifli gösteriler sonraki yıllarda tüm Avrupa devletlerinde eski önemini yitirdi.
Kaynak: Temel Britannica
Maske Resimleri
Maske
Maske Tiyatrosu
Maske
Maske, en genel anlamıyla boyalı karton, kumaş, ten ya da plastikten meydana getirilen ve başkalarınca tanınmamak için yüze geçirilerek kullanılan yapma yüzdür. Gene bu tanımla ilişkili olmak suretiyle, başka unsurlar için de "maske" ismi kullanılır. Bu tür durumlar şöyleki sıralanabilir:
Maske, en genel anlamıyla boyalı karton, kumaş, ten ya da plastikten meydana getirilen ve başkalarınca tanınmamak için yüze geçirilerek kullanılan yapma yüzdür. Gene bu tanımla ilişkili olmak suretiyle, başka unsurlar için de "maske" ismi kullanılır. Bu tür durumlar şöyleki sıralanabilir:
- Gaz maskesi benzer biçimde, korunmak için hususi olarak yapılıp yüze geçirilen gereç.
- Yüz ve boyun güzelliği için cilde sürülen krem, macun vb. kozmetik maddeler.
- Mecazi mealde, gerçek duyguları ya da bir şeyin gerçek görünüşünü gizleyen aldatıcı görünüş, davranış.
- Ruh bilimi açısından, kişinin oynadığı rol ya da hem kendisine hem de çevresine karşı takındığı davranış.
- Latince'deki mascus; masca, hayalet
- Arapça'daki maskara; soytarı, kostüm giymiş şahıs.
Maske Nedir?
Boyalı karton, kumaş, plastikten yapılmış olan, tanınmamak için kullanllan yapma yüz. Korunmak için, hususi olarak yapılmış, yüze geçirilen şey. Yüz ve boyun güzelliği için cilde sürülen krem, macun vb. Gerçek duyguları ya da bir şeyin gerçek görünüşünü gizleyen aldatıcı görünüş, davranış. Kişinin oynadığı rol ya da hem kendisine hem de çevresine karşı takındığı davranış.
Boyalı karton, kumaş, plastikten yapılmış olan, tanınmamak için kullanllan yapma yüz. Korunmak için, hususi olarak yapılmış, yüze geçirilen şey. Yüz ve boyun güzelliği için cilde sürülen krem, macun vb. Gerçek duyguları ya da bir şeyin gerçek görünüşünü gizleyen aldatıcı görünüş, davranış. Kişinin oynadığı rol ya da hem kendisine hem de çevresine karşı takındığı davranış.
MASKE a. (fr. masque; ital. maschera' dan).
1. Tanınmamak ya da kimliğini gizlemek amacıyla yüzün tümünü ya da bir kısmını örtecek şekilde takılan örtü ya da yapma yüz: Sonuncunun yüzünde maske vardı. Karnaval maskeleri.
2. Bir takım belirgin durumlarda takılan ve dinsel bir işlevi olan, insan ya da hayvan vücutları ya da bedeninin bir parçası. (Bk. ansikl. böl. Antropol. ve Arkeol.)
3. Korunmak amacıyla yüzü ya da bir kısmını ört mek için kullanılan maske: Gaz maskesi.
4. His ve düşünceyi gizleyen, soğuk, mat yüz ifadesi.
5. Bir kimsenin, arkasında gerçek duygularını gizlemeye çalışmış olduğu aldatıcı görünüşü: Namuslu adam maskesiyle karşımıza çıktı.
6. Maske benzer biçimde, mat, cansız, duygusuz yüz için kullanılır. || Maskesi düşmek, gerçek yüzü, gerçek niteliği ortaya çıkmak. || (Kendi) maskesini atmak (indirmek, kaldırmak), gizlenmeyi bırakmak, açık oynamak. || (Birinin) maskesini indirmek, o kimsenin gizlemeye çalışmış olduğu gerçek amacını ve niteliğini ortaya çıkarmak.
*-*Anestez. Yüze uygulanan ve anestezik gaz ya da oksijen vermeye yarayan aygıt.
*-*Arıc. Arıcı maskesi, başı ve boynu arı sokmasına karşı korumak için bezden ya da ince telden meydana getirilen ve arılıkta çalışırken başa giyilen koruncak.
*-*Böcbil. Bir takım böceklerde, ağzı kaplayacak kadar uzamış prasternum. || Kızböceklerinde, larvanın alt dudağı. (Dirsek biçimindeki bir sapa eklenjlenen bu alt dudak, oldukça ileri doğru fırlatılarak kerpeten benzer biçimde duran dış lopları yardımıyla avlar yakalanabilir. Dinlenme anındaysa bu parça larvanın yüzünü bütünüyle örter.) || Başka bir takım böceklerin larvalarında, ağzı çevreleyen kıvrımlı ya da dikenli bölge.
*-*Cerr. Bir takım yüz yaralarının pansumanını yapmakta yararlanılan bandaj.
*-*Elektron. Mikroelektronikte, entegre devrelerin yapımında kullanılan örtü.
*-*Esk. giy. Yarım maske, XVI. yy.'da asil batılı bayanların dışarı çıkarken taktıkları ve bugün de maskeli baloda kullanılan, yüzün bir kısmını örten siyah kadife ya da satenden maska
*-*Fota Düzeltici maske, kontaktla basılmış pozitif fototip; alındığı negatifle üst üste konduğunda daha sonraki baskı esnasında oluşabilecek kontrastı değiştirir. (Renklilerde maske, renklendiricilerin kusurlarını örtmeye de yarar.) || Ekleme maske, çokrenkli negatife eklenen, çoğu zaman turuncu renkte ve renklendiricilerin soğurma kusurlarını örtmeye yarayan düzeltici unsur.
*-*Havc. Oksijen maskesi, büyük yükseltilere çıkması ve orada kalması ihtiyaç duyulan havacıların kullandığı, çevredeki azalan hava basıncını giderici oksijeni elde eden depoya ya da üretece bağlı bir tür maske. (Basınçlanan kabinlerde ve pilot mahallerinde basıncın kaza sonucu düşmesi durumunda kullanılmak suretiyle, yardım maskeleri de bulunmaktadır.)
*-*Heykc. Yüzün alçak, orta ya da yüksek- kabartma olarak temsili.
*-*Kaynakç. Kaynak maskesi, gözlerin etkilenmemesi için koruyucu hususi bir filtresi olan ve çının yüzü ile boğazını korumuş olan aygıt.
*-*Kozmet. Teni derinlemesine temizlemek, gözeneklerini daraltmak, kan dolaşımını hızlandırmak amacıyla yüze ve boyuna geçici olarak sürülen hamur harcı, krem, jöle ya da sıvı halde kozmetik ürün; yıkanarak ya da polimerleşme sonunda oluşan ince zar kaldırılarak temizlenir.
*-*Matbaac. Saydam bir aslolan ya da bir renk aynmı negatifinden korıtakt yöntemiyle, fotoğraf çekilerek elde edilmiş film. (Maskeler, renkli röprodüksiyonlarda renk ayrımlarının standardını iyileştirmek amacıyla örneksiz fotoğraf ya da negatifiyle üst üste konulur.)
*-*Müz. ve Tiyat. İngiltere'de en parlak çağını James I döneminde (1603-1625) yaşayan, şiir, dram, sahne mimarisi, dekor, müzik ve dans öğelerini birleştiren saray gösterisi ve eğlencesi. (Bk. ansikl. böl.)
*-*Patol. Bir takım fizyolojik durumlarda yüzün almış olduğu hususi görünüm. || Gebelik maskesi, KLOAZMA'nın eşanlamlısı.
*-*Sil. Far maskesi, harp esnasında uçaklar tarafınca saptanmasını önlemek için, bir ışık kaynağından (taşıt farı, demiryolu işareti vb.) çıkan ışınları, dar bir demet şeklinde yönlendirmeyi elde eden düzenek. || Gaz maskesi, harp gazlarından ve nükleer ışımalardan korunmak için kullanılan bireysel aygıt. (Bk. ansikl. böl.)
*-*Teknol. Solunan havayı süzmeye, tehlikeli ışımaları ya da sıçrayan parçacıkları, tozları, sıvıları vb. durdurmaya yarayan yüz koruma donanımı.
*-*Tiyat. ve Koregr. Yüzlerini kısmen ya da tümüyle kapatmak suretiyle oyuncuların ve dansçıların taktıkları, belirgin bir kişiliği simgeleyen nesne (Bk. ansikl. böl.)
*-*Tuhf. Bayanların, tenlerini korumak için yüzlerine örttükleri kadife ya da saten parçası.
*-*ANSİKL. Antropol ve Arkeol. Tüm top- lumlarda her boyda, her şekilde ve her tür maddeden (çok kalınca boya, tahta, kuştüyü, hayvan kabukları, kumaş, hasır vb.) maskelere rastlanır. Bazıları tam anlamıyla bir manken gibidir ve tüm vücudu örter. Maskapin çok türlü işlevleri vardır. Ekranda görülen pencereden belirgin başlı üç tanesi çoğu zaman bir arada bulunmaktadır: saklamak, değişik görünüş vermek ve korkutmak. Hakikaten de, maske, kişinin tanınmamasını sağlar ve onu başka insanlardan ve fena ruhlardan korur; ona, ayin esnasında çağırılan tanrıyı, atayı, görünmez gücü kendi vücudunda cisimleştirmek olanağını verir: maske, doğaüstü âleme ait güçler üstünde tesiri olan bir aracıdır; nihayet, maske taşımak, bir korku salma aracıdır ve bu şekilde olduğundan de, pek çok toplumlarda onun yapımı ve kullanımı, kabul töreni denen temel bir kurum tarafınca sıkı bir kontrol ve seviye altına alınmıştır.
Afrika'da, Mali Dogonlarf nda ve Yukarı Gine'nin Konolarfnda, merasim maskesinin yapımı çok sıkı kurallara ve yasaklara bağlıdır. Maskelerin ana örneklerini mitler belirler. Dogon maskelerinin yaşamı simgeleyen kırmızı rengi, bir büyü gücüne haizdir. Zenci Afrika'nın her yanında, maske yontucuları kabul töreninden geçmiş olmak zorundadırlar ve bir takım hususi dinsel ve büyüsel kurallara uymakla yükümlüdürler.
ABD Kızılderilileri'nde de maske üretimi ve giyimi sıkı kurallara bağlıdır, iroquoilar'ın ağaçtan (kavak, akağaç, ıhlamur) maskeleri, hastalıkların büyüyle tedavisinde kullanılır. Maske sanatı Cenup ABD'da daha az gelişmiştir.
Okyanusya'da, son derecede stilize edilmiş olan maskeler, kimi zaman dünyanın öğelerini, doğuşunu simgeler (Yeni Kaledonya).
Cava'da, gölge tiyatrosundan türemiş olan tahta, ten ya da madenden maskeler, bir masal hayvanını temsil eder. Tibette, maskenin büyük rol oynadığı eski şeytan kovma dansı ayinleri, buddhacılık tarafınca tamamen başka şekle sokulmuştur. Japonya'da, gerçekçi ya da anlatımcı insan maskeleri, no tiyatrosunda kullanılır.
Firavunlar çağlarında Mısır'da başlıca iki tip maske vardı:
1. mumya maskesi (bunun en ünlü örneği Tutankhamon'un altın maskeleridir ve Eski İmparatorluk'un ya da Amarna dönemine ait alçıdan portre-maskeleri de bu kategoriye sokulabilir).
2. hayvan maskesi (rahiplerin ayinler esnasında taşıdıkları şahin, ibiş, aslan, boğa maskeleri). En eski maskeli şahıs tasviri Eski imparatorluk döneminden kalmadır (Sahure'nin abide mezarı) ve Bes maskesi taşıyan bir insanı, dans edip darbuka çalarak kötülükleri defederken gösterir. Bununla birlikte, alt çenesi oynayan mermer taklidi tahtadan bir çakal maskesi (Louvre müzesi), rahibin, maskesini taşımış olduğu tanrının ayinle ilgili sözlerini tekrarladığını kanıtlamaktadır.
Şimal Yunanistan'da geometrik üslup dönemine kadar varlığını korumuş olan Myke- nai periyodu altın gömüt maskeleri haricinde, maskenin Yunanistan'daki görevi mevzusunda elde fazla bir bilgi yoktur ve bu rolün pek mühim olmadığı sanılmaktadır. Yalnız, Artemis Orthia ya da Dionysos kültü benzer biçimde bir takım kültlerde maskeye rastlanır, ama bu da klasik dönemde giderek kaybolur. Maske, Yunanistan'da çarçabuk vazgeçil Blf nus» yapımcısı, mez bir tiyatro aksesuvarı haline geldi. Hanım rollerinin oynanmasında ve kişilerin zahmetsizce tanınmasında (yaşlanmış, köle, vb.) ondan yararlanıldı.
Etrüsk mitolojisinde phersu adıyla (latince, tiyatro maskesi demek olan persona buradan gelir) maskeli bir şahıs vardır. Açıkça ölümle ilgili bir anlamı olan bu kişinin görüntüsüne pek çok mezarda kanlı görüntüler içinde rastlanır. Roma imparatorluğu'nda, bilhassa "yüz biçimli miğferâ€ler görülür. Bu şekilde miğferler, Keltler'de ve Germenlerde de yaygındı. Roma'da tiyatro maskesi, Yunanlılarda görmüş olduğu işlevin aynını görür.
Maskeli merasim tanzim etme âdeti, mevsimlik kutlamalarla (hasat, Noel, yılbaşı, karnaval) ya da insan yaşamının mühim evreleriyle ilgili törenlerle (düğün, cenaze) bağlantılıdır. Günümüzde, maskeli şenlikler tamamen dindışı gösterilere (maskeli balolar, vb.) dönüşmüştür.
*-*ikonogr. Ressamlar alegorik betimlemelerde, maskeyi çoğu zaman yanılsama ve aldatmacanın simgesi olarak kullandılar ((Sevgi alegorisi, National Gallery, Londra). Tiepololar, Longhi benzer biçimde XVIII. yy.'da yaşayan Venedikli ressamların yapıtları, o dönemde maskenin kıyafet kadar lüzumlu bulunduğunu gösterir. Ensor'dan sonrasında, XX. yy.'ın Rouault, Nolde, Javvlensky, Dix, Grosz ve Beckmann benzer biçimde anlatımcı ressamlar, maske simgesini, insanlık komedyası alegorisi olarak ele aldılar.
*-*Koregr. XVII. ve XVIII. yy.'larda, dansçıların maske takması âdettendi. Kişiliklerin üsluplaştırmasının (mesela tanrıça Furialar [Furiae] tombul yanaklı kafalarla temsil edilirdi) ötesinde, başrol dansçıları, bir yanı gülen, diğer yanı ağlayan iki yüzlü maskelerle, karakterlerinin iki ayrı yönünü gösterebilirlerdi. Bununla birlikte, maske, bir dansçıya pek çok değişik görevi üstlenme olanağı veriyordu. Sanatçının seyircilerle senli benli olmasına engel olan maske, ona alışılmadık ve gizemli bir kimlik kazandırıyordu. Noverre, Letlres sur la danse et les ballets (Dans ve bale üstüne mektuplar) [1760] başlıklı yapıtında, dansçıların hareketlerini, maskeyi gereksiz kılan pantomimi ve mimikleri köstekleyen aksesuvarların geriye kalan kullanılmaması icap ettiğini savundu. Rameau'nun lirik trajedisi Castor et Pollux'ündeki Apollon rolünü oynayamayan Gaâtan Vestris, 1772'de yerini, rolün maskesini takmayı reddeden Maximilien Gardel'e bıraktı. Izleyici, bu uygulamayı çok beğendi. Bu tarihten sonrasında nadir olarak maske kullanıldı.
*-*Müz. ve Tiyat. Maskenin kökeni, XIV. ya da XV. yy.'ların mumming'terinde ve dis- guisirg'lerindedir. Bu gösteriler, kostümlü bir topluluğun bir şenlik salonuna ansızın girip müzik eşliğinde, mimiklerle bir öykü anlatması ve arkasından dans etmesi biçimindeydi. 1512'de Henry Vlll'in yanında maskeli centilmenle salona girip bayanları dansa davet etmesiyle disguising saray şenliğine bağlanmış oldu. "Maske†sözcüğü, işte bu yenilikten sonrasında kullanılmaya başladı. Tüm XVI. yy. süresince büyük rağbet gören "maske"nin altın çağı, en büyüğü Ben Jonson olan yetenekli şairlerin, dekoratör mimar İnigo Jones'un ve pek çok müzikçinin yetiştiği XVII. yy.'ın ilk çeyreğidir. Jonson'ın sanatı, ustaca bir araya getirilmiş karşıtlıklara, diyaloglarla şarkıların dozajına, hümanistlere özgü derin bilgi, v/'s comica, düşlem ve muhteşem öğeler arasındaki dengeye dayalıdır. Günümüze ulaşan maske müzikleri, lavta eşlikli arya derlemelerinde, bas partisi rakamlarla belirtilmemiş- bir melodi şeklinde klavye transkripsiyonlarında yer alır. Maskeler için müzik yazan A. Ferrabosco, Coperario benzer biçimde besteciler, türe İtalya'ya özgü öğeler kattı. Flenry ve VVİlliam lawes, Simon ives, Louis Richard benzer biçimde besteciler de maskeler için beste yaptılar. Bu şekilde, monarşinin çöküşüyle devrini tamamladı. Ama, FL Purcell'ın The Fairy Oueerı ve The Tempest benzer biçimde "opera"larında, "maskeâ€nin kimi öğeleri yaşamayı sürdürdü.
*-*Sil. Gaz maskeleri. Harp gazlarının ilk kez Almanlar tarafınca kullanılmasından sonrasında 1915'te ortaya çıktı. Yüze sıkıca oturtulan gaz maskeleri kirli havada görmeyi ve solumayı sağlar; bu maskenin süzücü maddeleri, doyana dek kirli havanın zararı olan öğelerini meblağ. Bu da, bu maskelerin tesirinin süre içinde sınırı olan bulunduğunu gösterir. Gaz maskelerindeki süzücü maddeler, çoğu zaman zehirli gazları soğuran etkin kömür tozu, yansızlaştırıcı sodyum karbonat ve permanganat ile havadaki minik parçacıkları süzen filtredir. Süzücü maddeler belli başlı bir süre sonrasında, havadaki zararı olan öğeleri tutamayacak duruma geldiğinden, durağan filtreli maskeleri' kullanım süresi oldukça kısadır. Ama, sc külüp takılabilen bir süzücü kartuş kulla nılarak maskenin kullanım süresi uzatıla bilir.
Çağdaş gaz maskeleri, havadaki zararı olan maddeleri süzen bir kutuya hortumla bağlı, yüze iyice oturan, lastikten bir ön bölümden oluşur. Yalnız hortum ve kutu vesilesiyle havayla temas eden bu ön bölümde, görmeyi elde eden camdan ya da saydam bir malzemeden yapılmış gözlükler bulunmaktadır. Solunum için lüzumlu hava, önceleri, sırtta taşınan basınçlı ya da seyreltik oksijen tüpleriyle sağlanıyordu. Belirgin bir tür gaza karşı korunmayı elde eden filtreler yapılmasına rağmen, tüm zehirli gazlara karşı koruyucu bir filtre üretimi olanaksızdır. Zehirli gazlara karşı kullanılan gaz maskesi, göz yaşartıcı gazlardan koruduğu benzer biçimde, sinirleri tahrip edici gazlardan da korur. Bununla birlikte hususi bir kartuş takılarak, ışımaya karşı da sınırı olan bir koruma sağlayabilir.
Çoğu zaman, bir harp donatımı olarak gerçekleştirilmiş olan gaz maskeleri, ziraat sanayisinde (haşaratla harp), kimya sanayisinde (asit, organik madde, amonyak vb. buharlarına karşı), maden ocaklarında, itfaiyecilikte ve genel hizmet alanlarında da kullanılır.
*-*Tiyat. Flangi çağda olursa olsun, tiyatro maskesi, oyuncunun yüzünü iptal eder ve hususi oyun koşulları yaratır. Mimiği ve yüzün ruhsal anlatımını dönem dışı bırakan maske, vücut hareketlerine dayalı bir oyun seçimi gerektirir. Kişinin gerçekliğini. bir oranda kaldırır ve kuvvetli bir tiyatrosallık ve üsluplama olanağı sağlar.
Antikçağ tiyatrosunda, daima, türlere (güldürü, trajedi vb.) gore farklılık gösteren ve belirgin sayıda geleneksel tipi (tanrılar, krallar, kahramanlar, din adamları vb.) simgeleyen maskeler kullanılmıştır. Bunların sayısı 76'ya değin çıkmıştır (28'i trajedi için). Maske, commedia dell'arte için de büyük ehemmiyet taşımıştır. Commedia dell'arte' de maske, neredeyse örnek tiplerin portresiydi ve onların ana özelliklerini yansıtırdı. Maske, buradan Fransa'ya geçti, Moliöre'in oyunları, maskeli oyuncularca oynandı.
XIX. yy.'da geçici olarak kullanılmaz olan maske, söz gelimi Copeau'nun etkisiyle, erkek oyuncular oyunculuğun kökenlerine dönmek istedikçe tekrardan ehemmiyet kazanmıştır. Uygar garp tiyatrosu, maskeyle beraber vücudun ve teatral ya da dinsel törenlere ilişkin değerlerin tekrardan kullanılmasına yöneldi.
1. Tanınmamak ya da kimliğini gizlemek amacıyla yüzün tümünü ya da bir kısmını örtecek şekilde takılan örtü ya da yapma yüz: Sonuncunun yüzünde maske vardı. Karnaval maskeleri.
2. Bir takım belirgin durumlarda takılan ve dinsel bir işlevi olan, insan ya da hayvan vücutları ya da bedeninin bir parçası. (Bk. ansikl. böl. Antropol. ve Arkeol.)
3. Korunmak amacıyla yüzü ya da bir kısmını ört mek için kullanılan maske: Gaz maskesi.
4. His ve düşünceyi gizleyen, soğuk, mat yüz ifadesi.
5. Bir kimsenin, arkasında gerçek duygularını gizlemeye çalışmış olduğu aldatıcı görünüşü: Namuslu adam maskesiyle karşımıza çıktı.
6. Maske benzer biçimde, mat, cansız, duygusuz yüz için kullanılır. || Maskesi düşmek, gerçek yüzü, gerçek niteliği ortaya çıkmak. || (Kendi) maskesini atmak (indirmek, kaldırmak), gizlenmeyi bırakmak, açık oynamak. || (Birinin) maskesini indirmek, o kimsenin gizlemeye çalışmış olduğu gerçek amacını ve niteliğini ortaya çıkarmak.
*-*Anestez. Yüze uygulanan ve anestezik gaz ya da oksijen vermeye yarayan aygıt.
*-*Arıc. Arıcı maskesi, başı ve boynu arı sokmasına karşı korumak için bezden ya da ince telden meydana getirilen ve arılıkta çalışırken başa giyilen koruncak.
*-*Böcbil. Bir takım böceklerde, ağzı kaplayacak kadar uzamış prasternum. || Kızböceklerinde, larvanın alt dudağı. (Dirsek biçimindeki bir sapa eklenjlenen bu alt dudak, oldukça ileri doğru fırlatılarak kerpeten benzer biçimde duran dış lopları yardımıyla avlar yakalanabilir. Dinlenme anındaysa bu parça larvanın yüzünü bütünüyle örter.) || Başka bir takım böceklerin larvalarında, ağzı çevreleyen kıvrımlı ya da dikenli bölge.
*-*Cerr. Bir takım yüz yaralarının pansumanını yapmakta yararlanılan bandaj.
*-*Elektron. Mikroelektronikte, entegre devrelerin yapımında kullanılan örtü.
*-*Esk. giy. Yarım maske, XVI. yy.'da asil batılı bayanların dışarı çıkarken taktıkları ve bugün de maskeli baloda kullanılan, yüzün bir kısmını örten siyah kadife ya da satenden maska
*-*Fota Düzeltici maske, kontaktla basılmış pozitif fototip; alındığı negatifle üst üste konduğunda daha sonraki baskı esnasında oluşabilecek kontrastı değiştirir. (Renklilerde maske, renklendiricilerin kusurlarını örtmeye de yarar.) || Ekleme maske, çokrenkli negatife eklenen, çoğu zaman turuncu renkte ve renklendiricilerin soğurma kusurlarını örtmeye yarayan düzeltici unsur.
*-*Havc. Oksijen maskesi, büyük yükseltilere çıkması ve orada kalması ihtiyaç duyulan havacıların kullandığı, çevredeki azalan hava basıncını giderici oksijeni elde eden depoya ya da üretece bağlı bir tür maske. (Basınçlanan kabinlerde ve pilot mahallerinde basıncın kaza sonucu düşmesi durumunda kullanılmak suretiyle, yardım maskeleri de bulunmaktadır.)
*-*Heykc. Yüzün alçak, orta ya da yüksek- kabartma olarak temsili.
*-*Kaynakç. Kaynak maskesi, gözlerin etkilenmemesi için koruyucu hususi bir filtresi olan ve çının yüzü ile boğazını korumuş olan aygıt.
*-*Kozmet. Teni derinlemesine temizlemek, gözeneklerini daraltmak, kan dolaşımını hızlandırmak amacıyla yüze ve boyuna geçici olarak sürülen hamur harcı, krem, jöle ya da sıvı halde kozmetik ürün; yıkanarak ya da polimerleşme sonunda oluşan ince zar kaldırılarak temizlenir.
*-*Matbaac. Saydam bir aslolan ya da bir renk aynmı negatifinden korıtakt yöntemiyle, fotoğraf çekilerek elde edilmiş film. (Maskeler, renkli röprodüksiyonlarda renk ayrımlarının standardını iyileştirmek amacıyla örneksiz fotoğraf ya da negatifiyle üst üste konulur.)
*-*Müz. ve Tiyat. İngiltere'de en parlak çağını James I döneminde (1603-1625) yaşayan, şiir, dram, sahne mimarisi, dekor, müzik ve dans öğelerini birleştiren saray gösterisi ve eğlencesi. (Bk. ansikl. böl.)
*-*Patol. Bir takım fizyolojik durumlarda yüzün almış olduğu hususi görünüm. || Gebelik maskesi, KLOAZMA'nın eşanlamlısı.
*-*Sil. Far maskesi, harp esnasında uçaklar tarafınca saptanmasını önlemek için, bir ışık kaynağından (taşıt farı, demiryolu işareti vb.) çıkan ışınları, dar bir demet şeklinde yönlendirmeyi elde eden düzenek. || Gaz maskesi, harp gazlarından ve nükleer ışımalardan korunmak için kullanılan bireysel aygıt. (Bk. ansikl. böl.)
*-*Teknol. Solunan havayı süzmeye, tehlikeli ışımaları ya da sıçrayan parçacıkları, tozları, sıvıları vb. durdurmaya yarayan yüz koruma donanımı.
*-*Tiyat. ve Koregr. Yüzlerini kısmen ya da tümüyle kapatmak suretiyle oyuncuların ve dansçıların taktıkları, belirgin bir kişiliği simgeleyen nesne (Bk. ansikl. böl.)
*-*Tuhf. Bayanların, tenlerini korumak için yüzlerine örttükleri kadife ya da saten parçası.
*-*ANSİKL. Antropol ve Arkeol. Tüm top- lumlarda her boyda, her şekilde ve her tür maddeden (çok kalınca boya, tahta, kuştüyü, hayvan kabukları, kumaş, hasır vb.) maskelere rastlanır. Bazıları tam anlamıyla bir manken gibidir ve tüm vücudu örter. Maskapin çok türlü işlevleri vardır. Ekranda görülen pencereden belirgin başlı üç tanesi çoğu zaman bir arada bulunmaktadır: saklamak, değişik görünüş vermek ve korkutmak. Hakikaten de, maske, kişinin tanınmamasını sağlar ve onu başka insanlardan ve fena ruhlardan korur; ona, ayin esnasında çağırılan tanrıyı, atayı, görünmez gücü kendi vücudunda cisimleştirmek olanağını verir: maske, doğaüstü âleme ait güçler üstünde tesiri olan bir aracıdır; nihayet, maske taşımak, bir korku salma aracıdır ve bu şekilde olduğundan de, pek çok toplumlarda onun yapımı ve kullanımı, kabul töreni denen temel bir kurum tarafınca sıkı bir kontrol ve seviye altına alınmıştır.
Afrika'da, Mali Dogonlarf nda ve Yukarı Gine'nin Konolarfnda, merasim maskesinin yapımı çok sıkı kurallara ve yasaklara bağlıdır. Maskelerin ana örneklerini mitler belirler. Dogon maskelerinin yaşamı simgeleyen kırmızı rengi, bir büyü gücüne haizdir. Zenci Afrika'nın her yanında, maske yontucuları kabul töreninden geçmiş olmak zorundadırlar ve bir takım hususi dinsel ve büyüsel kurallara uymakla yükümlüdürler.
ABD Kızılderilileri'nde de maske üretimi ve giyimi sıkı kurallara bağlıdır, iroquoilar'ın ağaçtan (kavak, akağaç, ıhlamur) maskeleri, hastalıkların büyüyle tedavisinde kullanılır. Maske sanatı Cenup ABD'da daha az gelişmiştir.
Okyanusya'da, son derecede stilize edilmiş olan maskeler, kimi zaman dünyanın öğelerini, doğuşunu simgeler (Yeni Kaledonya).
Cava'da, gölge tiyatrosundan türemiş olan tahta, ten ya da madenden maskeler, bir masal hayvanını temsil eder. Tibette, maskenin büyük rol oynadığı eski şeytan kovma dansı ayinleri, buddhacılık tarafınca tamamen başka şekle sokulmuştur. Japonya'da, gerçekçi ya da anlatımcı insan maskeleri, no tiyatrosunda kullanılır.
Firavunlar çağlarında Mısır'da başlıca iki tip maske vardı:
1. mumya maskesi (bunun en ünlü örneği Tutankhamon'un altın maskeleridir ve Eski İmparatorluk'un ya da Amarna dönemine ait alçıdan portre-maskeleri de bu kategoriye sokulabilir).
2. hayvan maskesi (rahiplerin ayinler esnasında taşıdıkları şahin, ibiş, aslan, boğa maskeleri). En eski maskeli şahıs tasviri Eski imparatorluk döneminden kalmadır (Sahure'nin abide mezarı) ve Bes maskesi taşıyan bir insanı, dans edip darbuka çalarak kötülükleri defederken gösterir. Bununla birlikte, alt çenesi oynayan mermer taklidi tahtadan bir çakal maskesi (Louvre müzesi), rahibin, maskesini taşımış olduğu tanrının ayinle ilgili sözlerini tekrarladığını kanıtlamaktadır.
Şimal Yunanistan'da geometrik üslup dönemine kadar varlığını korumuş olan Myke- nai periyodu altın gömüt maskeleri haricinde, maskenin Yunanistan'daki görevi mevzusunda elde fazla bir bilgi yoktur ve bu rolün pek mühim olmadığı sanılmaktadır. Yalnız, Artemis Orthia ya da Dionysos kültü benzer biçimde bir takım kültlerde maskeye rastlanır, ama bu da klasik dönemde giderek kaybolur. Maske, Yunanistan'da çarçabuk vazgeçil Blf nus» yapımcısı, mez bir tiyatro aksesuvarı haline geldi. Hanım rollerinin oynanmasında ve kişilerin zahmetsizce tanınmasında (yaşlanmış, köle, vb.) ondan yararlanıldı.
Etrüsk mitolojisinde phersu adıyla (latince, tiyatro maskesi demek olan persona buradan gelir) maskeli bir şahıs vardır. Açıkça ölümle ilgili bir anlamı olan bu kişinin görüntüsüne pek çok mezarda kanlı görüntüler içinde rastlanır. Roma imparatorluğu'nda, bilhassa "yüz biçimli miğferâ€ler görülür. Bu şekilde miğferler, Keltler'de ve Germenlerde de yaygındı. Roma'da tiyatro maskesi, Yunanlılarda görmüş olduğu işlevin aynını görür.
Maskeli merasim tanzim etme âdeti, mevsimlik kutlamalarla (hasat, Noel, yılbaşı, karnaval) ya da insan yaşamının mühim evreleriyle ilgili törenlerle (düğün, cenaze) bağlantılıdır. Günümüzde, maskeli şenlikler tamamen dindışı gösterilere (maskeli balolar, vb.) dönüşmüştür.
*-*ikonogr. Ressamlar alegorik betimlemelerde, maskeyi çoğu zaman yanılsama ve aldatmacanın simgesi olarak kullandılar ((Sevgi alegorisi, National Gallery, Londra). Tiepololar, Longhi benzer biçimde XVIII. yy.'da yaşayan Venedikli ressamların yapıtları, o dönemde maskenin kıyafet kadar lüzumlu bulunduğunu gösterir. Ensor'dan sonrasında, XX. yy.'ın Rouault, Nolde, Javvlensky, Dix, Grosz ve Beckmann benzer biçimde anlatımcı ressamlar, maske simgesini, insanlık komedyası alegorisi olarak ele aldılar.
*-*Koregr. XVII. ve XVIII. yy.'larda, dansçıların maske takması âdettendi. Kişiliklerin üsluplaştırmasının (mesela tanrıça Furialar [Furiae] tombul yanaklı kafalarla temsil edilirdi) ötesinde, başrol dansçıları, bir yanı gülen, diğer yanı ağlayan iki yüzlü maskelerle, karakterlerinin iki ayrı yönünü gösterebilirlerdi. Bununla birlikte, maske, bir dansçıya pek çok değişik görevi üstlenme olanağı veriyordu. Sanatçının seyircilerle senli benli olmasına engel olan maske, ona alışılmadık ve gizemli bir kimlik kazandırıyordu. Noverre, Letlres sur la danse et les ballets (Dans ve bale üstüne mektuplar) [1760] başlıklı yapıtında, dansçıların hareketlerini, maskeyi gereksiz kılan pantomimi ve mimikleri köstekleyen aksesuvarların geriye kalan kullanılmaması icap ettiğini savundu. Rameau'nun lirik trajedisi Castor et Pollux'ündeki Apollon rolünü oynayamayan Gaâtan Vestris, 1772'de yerini, rolün maskesini takmayı reddeden Maximilien Gardel'e bıraktı. Izleyici, bu uygulamayı çok beğendi. Bu tarihten sonrasında nadir olarak maske kullanıldı.
*-*Müz. ve Tiyat. Maskenin kökeni, XIV. ya da XV. yy.'ların mumming'terinde ve dis- guisirg'lerindedir. Bu gösteriler, kostümlü bir topluluğun bir şenlik salonuna ansızın girip müzik eşliğinde, mimiklerle bir öykü anlatması ve arkasından dans etmesi biçimindeydi. 1512'de Henry Vlll'in yanında maskeli centilmenle salona girip bayanları dansa davet etmesiyle disguising saray şenliğine bağlanmış oldu. "Maske†sözcüğü, işte bu yenilikten sonrasında kullanılmaya başladı. Tüm XVI. yy. süresince büyük rağbet gören "maske"nin altın çağı, en büyüğü Ben Jonson olan yetenekli şairlerin, dekoratör mimar İnigo Jones'un ve pek çok müzikçinin yetiştiği XVII. yy.'ın ilk çeyreğidir. Jonson'ın sanatı, ustaca bir araya getirilmiş karşıtlıklara, diyaloglarla şarkıların dozajına, hümanistlere özgü derin bilgi, v/'s comica, düşlem ve muhteşem öğeler arasındaki dengeye dayalıdır. Günümüze ulaşan maske müzikleri, lavta eşlikli arya derlemelerinde, bas partisi rakamlarla belirtilmemiş- bir melodi şeklinde klavye transkripsiyonlarında yer alır. Maskeler için müzik yazan A. Ferrabosco, Coperario benzer biçimde besteciler, türe İtalya'ya özgü öğeler kattı. Flenry ve VVİlliam lawes, Simon ives, Louis Richard benzer biçimde besteciler de maskeler için beste yaptılar. Bu şekilde, monarşinin çöküşüyle devrini tamamladı. Ama, FL Purcell'ın The Fairy Oueerı ve The Tempest benzer biçimde "opera"larında, "maskeâ€nin kimi öğeleri yaşamayı sürdürdü.
*-*Sil. Gaz maskeleri. Harp gazlarının ilk kez Almanlar tarafınca kullanılmasından sonrasında 1915'te ortaya çıktı. Yüze sıkıca oturtulan gaz maskeleri kirli havada görmeyi ve solumayı sağlar; bu maskenin süzücü maddeleri, doyana dek kirli havanın zararı olan öğelerini meblağ. Bu da, bu maskelerin tesirinin süre içinde sınırı olan bulunduğunu gösterir. Gaz maskelerindeki süzücü maddeler, çoğu zaman zehirli gazları soğuran etkin kömür tozu, yansızlaştırıcı sodyum karbonat ve permanganat ile havadaki minik parçacıkları süzen filtredir. Süzücü maddeler belli başlı bir süre sonrasında, havadaki zararı olan öğeleri tutamayacak duruma geldiğinden, durağan filtreli maskeleri' kullanım süresi oldukça kısadır. Ama, sc külüp takılabilen bir süzücü kartuş kulla nılarak maskenin kullanım süresi uzatıla bilir.
Çağdaş gaz maskeleri, havadaki zararı olan maddeleri süzen bir kutuya hortumla bağlı, yüze iyice oturan, lastikten bir ön bölümden oluşur. Yalnız hortum ve kutu vesilesiyle havayla temas eden bu ön bölümde, görmeyi elde eden camdan ya da saydam bir malzemeden yapılmış gözlükler bulunmaktadır. Solunum için lüzumlu hava, önceleri, sırtta taşınan basınçlı ya da seyreltik oksijen tüpleriyle sağlanıyordu. Belirgin bir tür gaza karşı korunmayı elde eden filtreler yapılmasına rağmen, tüm zehirli gazlara karşı koruyucu bir filtre üretimi olanaksızdır. Zehirli gazlara karşı kullanılan gaz maskesi, göz yaşartıcı gazlardan koruduğu benzer biçimde, sinirleri tahrip edici gazlardan da korur. Bununla birlikte hususi bir kartuş takılarak, ışımaya karşı da sınırı olan bir koruma sağlayabilir.
Çoğu zaman, bir harp donatımı olarak gerçekleştirilmiş olan gaz maskeleri, ziraat sanayisinde (haşaratla harp), kimya sanayisinde (asit, organik madde, amonyak vb. buharlarına karşı), maden ocaklarında, itfaiyecilikte ve genel hizmet alanlarında da kullanılır.
*-*Tiyat. Flangi çağda olursa olsun, tiyatro maskesi, oyuncunun yüzünü iptal eder ve hususi oyun koşulları yaratır. Mimiği ve yüzün ruhsal anlatımını dönem dışı bırakan maske, vücut hareketlerine dayalı bir oyun seçimi gerektirir. Kişinin gerçekliğini. bir oranda kaldırır ve kuvvetli bir tiyatrosallık ve üsluplama olanağı sağlar.
Antikçağ tiyatrosunda, daima, türlere (güldürü, trajedi vb.) gore farklılık gösteren ve belirgin sayıda geleneksel tipi (tanrılar, krallar, kahramanlar, din adamları vb.) simgeleyen maskeler kullanılmıştır. Bunların sayısı 76'ya değin çıkmıştır (28'i trajedi için). Maske, commedia dell'arte için de büyük ehemmiyet taşımıştır. Commedia dell'arte' de maske, neredeyse örnek tiplerin portresiydi ve onların ana özelliklerini yansıtırdı. Maske, buradan Fransa'ya geçti, Moliöre'in oyunları, maskeli oyuncularca oynandı.
XIX. yy.'da geçici olarak kullanılmaz olan maske, söz gelimi Copeau'nun etkisiyle, erkek oyuncular oyunculuğun kökenlerine dönmek istedikçe tekrardan ehemmiyet kazanmıştır. Uygar garp tiyatrosu, maskeyle beraber vücudun ve teatral ya da dinsel törenlere ilişkin değerlerin tekrardan kullanılmasına yöneldi.
Kaynak: Büyük Larousse
maske yüzünü yada bir şeyden korunabilmek için yüze takılan bir nesnadir
Maske Resimleri
Maske
Maske Tiyatrosu
YORUMLAR