MECMA a (ar cemiden mecma'). Esk. 1. Toplantı yeri. 2. Kavuşma noktası. *-*Hat. Geniş karınlı, kare biçiminde metal hokka. (üze...
MECMA a (ar cemiden mecma'). Esk.
1. Toplantı yeri.
2. Kavuşma noktası.
*-*Hat. Geniş karınlı, kare biçiminde metal hokka. (üzerinde şicab denen kapağı vardır. Bu tür hokkalar celi yazıların kalemlerinin rahatça kullanılması açısından elverişliydi.)
*-*İSİ. Mecma ül-bahreyn, iki denizin kavuşup birleştiği yer. (Bk, ansikl. böl.)
*-*ANSİKL. isi. Kuran'da Kıhf suresinin 61. ayetinde Musa peygamberin birisiyle (tefsircilere göre Hızır ile) buluşmak üzere bir arkadaşıyla "iki denizin birleştiği yere" kadar süren yolculuk yaptığı bildirilmekteyse de bu yer ve denizler hakkında bilgi verilmez. Bazı tefsirciler, bunların Hazar denizi ile Karadeniz olduğunu öne sürerlerse de ağırlıklı görüşe göre iki denizin birleştiği yer Nil ırmağının Sudan'daki iki kolu olan Bahrülebyad (Beyaz Nil) ile Bahrülazrak'ın (Mavi Nil) kavuştuğu noktadır. Sufi bilginlerince yazılan ve "işâriye†diye adlandırılan tefsirlerdeyse iki denizden birinin dış dünyadan (zahir) Musa, ötekinin de duyularüstü âlemden (batın) Hızır olduğu belirtilir. Başka bir tasavvuf anlayışına göre iki denizden biri Tanrı, öteki de insandır. Tanrı ile insanın birleşme makamı da “mecma ül-bahreyndir.
1. Toplantı yeri.
2. Kavuşma noktası.
*-*Hat. Geniş karınlı, kare biçiminde metal hokka. (üzerinde şicab denen kapağı vardır. Bu tür hokkalar celi yazıların kalemlerinin rahatça kullanılması açısından elverişliydi.)
*-*İSİ. Mecma ül-bahreyn, iki denizin kavuşup birleştiği yer. (Bk, ansikl. böl.)
*-*ANSİKL. isi. Kuran'da Kıhf suresinin 61. ayetinde Musa peygamberin birisiyle (tefsircilere göre Hızır ile) buluşmak üzere bir arkadaşıyla "iki denizin birleştiği yere" kadar süren yolculuk yaptığı bildirilmekteyse de bu yer ve denizler hakkında bilgi verilmez. Bazı tefsirciler, bunların Hazar denizi ile Karadeniz olduğunu öne sürerlerse de ağırlıklı görüşe göre iki denizin birleştiği yer Nil ırmağının Sudan'daki iki kolu olan Bahrülebyad (Beyaz Nil) ile Bahrülazrak'ın (Mavi Nil) kavuştuğu noktadır. Sufi bilginlerince yazılan ve "işâriye†diye adlandırılan tefsirlerdeyse iki denizden birinin dış dünyadan (zahir) Musa, ötekinin de duyularüstü âlemden (batın) Hızır olduğu belirtilir. Başka bir tasavvuf anlayışına göre iki denizden biri Tanrı, öteki de insandır. Tanrı ile insanın birleşme makamı da “mecma ül-bahreyndir.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR