MUŞTULAMA a. Din. Meleklerden Cebrail'in Meryem Ana'ya, Mesih'in anası olacağını bildiren haberi (Aziz Luka İncili, 1, ...
MUŞTULAMA a. Din. Meleklerden Cebrail'in Meryem Ana'ya, Mesih'in anası olacağını bildiren haberi (Aziz Luka İncili, 1, 26-38).
—ANSİKL. Güz. sant. Muştulama bizans bazilikalarının kemerleri üzerinde mozaikle sıkça işlenen bir temadır. Meryem Ana burada çoğunlukla bir kuyu başında otururken betimlenir: Dhafni, Kiev, Venedik' te San Marco (XI. yy), Palermo (XII. yy.) mozaikleri. Meryem Ana, örekeyle iplik eğirirken de canlandırılır: Roma'da Santa Maria Maggiore (V. yy.); Kiev; Pisa katedrali'nin bronz kapıları (XII. yy.). Muştulama, Amiens ve Reims katedrallerinin cephelerinde de oymalarla betimlenmiştir. Ortaçağ'ın sonunda Muştulama temasındaki Meryem Ana, elinde bir kitapla gösteriliyordu (Louvre'da Van der Weyden'in tablosu). Bu tema, Van Eyck'in Mistik kuzu (Gent) ya da Van der Goes'un Portinari (Uffizi müzesi) gibi sunakarkalıklarının dış kanatlarında da yer alır. Ayrıca, Fra Angelico'nun San Marco manastırındaki freski ile Leonardo da Vinci'nin Uffizi'deki tablosunu sayabiliriz.
—ANSİKL. Güz. sant. Muştulama bizans bazilikalarının kemerleri üzerinde mozaikle sıkça işlenen bir temadır. Meryem Ana burada çoğunlukla bir kuyu başında otururken betimlenir: Dhafni, Kiev, Venedik' te San Marco (XI. yy), Palermo (XII. yy.) mozaikleri. Meryem Ana, örekeyle iplik eğirirken de canlandırılır: Roma'da Santa Maria Maggiore (V. yy.); Kiev; Pisa katedrali'nin bronz kapıları (XII. yy.). Muştulama, Amiens ve Reims katedrallerinin cephelerinde de oymalarla betimlenmiştir. Ortaçağ'ın sonunda Muştulama temasındaki Meryem Ana, elinde bir kitapla gösteriliyordu (Louvre'da Van der Weyden'in tablosu). Bu tema, Van Eyck'in Mistik kuzu (Gent) ya da Van der Goes'un Portinari (Uffizi müzesi) gibi sunakarkalıklarının dış kanatlarında da yer alır. Ayrıca, Fra Angelico'nun San Marco manastırındaki freski ile Leonardo da Vinci'nin Uffizi'deki tablosunu sayabiliriz.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR