rahmet isim Arapça ra§met 1 . Birinin suçunu affetme, yarlıgama, acıma etme: "Tanrı rahmet eylesin."- . 2 . halk a...
rahmet
isim Arapça ra§met
1 . Birinin suçunu affetme, yarlıgama, acıma etme:
"Tanrı rahmet eylesin."- .
"Kubbedeki açıktan rahmet yağar, güneş vurur."- A. H. Tanpınar.
Rahmet nedir?
Rahmet peygamberi ne anlamına gelir?
Rahmet ve Yol Gösterici Olarak Kur'an-ı Kerim
RAHMET, -tl a. (ar. rahmet'ten).
1. Tanrı'nın kullarını, günahlarını bağışlaması, onlara acıma etmesi: Tanrı rahmet eylesin.
2. Yağmur: Rahmet yağıyor.
3. Rahmet okumak, bir kimse için Tanrı'nın acıma ve bağışlamasını dilemek amacıyla yakarma etmek. || Rahmet okumamak, bir kimsenin kötülüğüne çalışmak, onu yerici, aşağılayıcı bir tutum içinde olmak. || Bir hiç kimseye rahmet okutmak, bir kimse sözkonusuysa, fena olarak malum bir kimseden daha fena çıkmak: Oğlu babasına rahmet okutur | Rahmet olsun canına, "Alah rahmet eylesin" anlamanda ölüler ankâğı vakit taAorvtan iyi dtekasözü.J Rahmeti ratmana tokuşmak, ölmek.
*Esk. Rahmet-i hüda, Tarm'ntn rahmeti. || Rahmet-uHahi-aieyh. Tann'nın rahmeti onunla olsun.
*isi. Tanrı'ın sevgisi, acıması ve nimetleri. (Bk. ansikl. böl.)
*ANSİKL. "Rahmet†sözcüğü, Kuran'da 114 kez yinelenir ve bu ayetlerde çoğu zaman Tanrı'ın sevecenlik ve merhametinden, nimetlerinden söz edilir. Buna bakılırsa, “Allah, kendisine merhameti yazmış" (VI, 12,54), doğrusu kutlan na acıma vs onlan nimetlerinden yararlandırmayı, bir bakıma kendisi için bir vazife saymıştır. O'nun rahmeti çok geniştir (VI, 148) ve her şeyi kuşatmıştır (VII, 156; XL, 79). Bir kudsi hadise bakılırsa O, “Rahmetim öfkemi geçmiştir" buyurur. Kuran'da mukaddes kitaplar, peygamberler, insanların şeytana ve genel olarak kötülüklere karşı direnç gösterebilmeleri, ahlaksal annmışlığa yetişebilmeleri Tanrı'ın rahmeti ile açıklanır. Ek olarak, gece ile gündüzün birbirini izlemesi, rüzgârın esmesi, yağmurun yağması ve yeryüzünü nimetlerin kaplaması, insanların bunlardan yararlanmaları da gene Tanrı'ın rahmeti ile olur (XXV, 48; XXVII, 63; XXVIII, 73; XXX, 45; XLII, 28). Tanrı'nın üstün gücü anlatılırken şöyleki denir: “Bak Tanrı'ın rahmetinin işaretlerine, yeryüzü öldükten sonrasında iyi mi canlanıyor!" (X>0lt;, 50). O'nun rahmetinin tecelli etmesine kimse engel olması imkansız (XXXIX, 38) ve O'nun rahmetinden sadece sapkınlar umut keser (XV, 56). Tanrı, Hz. Muhammet'e şöyleki buyurur: "(Günah işlemekle) öz canlarına fenalık eden kullarıma şunları söyle: Tanrı'ın rahmetinden ümidinizi kesmeyiniz. Doğrusu Tanrı günahların hepsini bağışlar. O, bağışlayıcıdır, merhametlidir†(XXXIX, 53).
1. Tanrı'nın kullarını, günahlarını bağışlaması, onlara acıma etmesi: Tanrı rahmet eylesin.
2. Yağmur: Rahmet yağıyor.
3. Rahmet okumak, bir kimse için Tanrı'nın acıma ve bağışlamasını dilemek amacıyla yakarma etmek. || Rahmet okumamak, bir kimsenin kötülüğüne çalışmak, onu yerici, aşağılayıcı bir tutum içinde olmak. || Bir hiç kimseye rahmet okutmak, bir kimse sözkonusuysa, fena olarak malum bir kimseden daha fena çıkmak: Oğlu babasına rahmet okutur | Rahmet olsun canına, "Alah rahmet eylesin" anlamanda ölüler ankâğı vakit taAorvtan iyi dtekasözü.J Rahmeti ratmana tokuşmak, ölmek.
*Esk. Rahmet-i hüda, Tarm'ntn rahmeti. || Rahmet-uHahi-aieyh. Tann'nın rahmeti onunla olsun.
*isi. Tanrı'ın sevgisi, acıması ve nimetleri. (Bk. ansikl. böl.)
*ANSİKL. "Rahmet†sözcüğü, Kuran'da 114 kez yinelenir ve bu ayetlerde çoğu zaman Tanrı'ın sevecenlik ve merhametinden, nimetlerinden söz edilir. Buna bakılırsa, “Allah, kendisine merhameti yazmış" (VI, 12,54), doğrusu kutlan na acıma vs onlan nimetlerinden yararlandırmayı, bir bakıma kendisi için bir vazife saymıştır. O'nun rahmeti çok geniştir (VI, 148) ve her şeyi kuşatmıştır (VII, 156; XL, 79). Bir kudsi hadise bakılırsa O, “Rahmetim öfkemi geçmiştir" buyurur. Kuran'da mukaddes kitaplar, peygamberler, insanların şeytana ve genel olarak kötülüklere karşı direnç gösterebilmeleri, ahlaksal annmışlığa yetişebilmeleri Tanrı'ın rahmeti ile açıklanır. Ek olarak, gece ile gündüzün birbirini izlemesi, rüzgârın esmesi, yağmurun yağması ve yeryüzünü nimetlerin kaplaması, insanların bunlardan yararlanmaları da gene Tanrı'ın rahmeti ile olur (XXV, 48; XXVII, 63; XXVIII, 73; XXX, 45; XLII, 28). Tanrı'nın üstün gücü anlatılırken şöyleki denir: “Bak Tanrı'ın rahmetinin işaretlerine, yeryüzü öldükten sonrasında iyi mi canlanıyor!" (X>0lt;, 50). O'nun rahmetinin tecelli etmesine kimse engel olması imkansız (XXXIX, 38) ve O'nun rahmetinden sadece sapkınlar umut keser (XV, 56). Tanrı, Hz. Muhammet'e şöyleki buyurur: "(Günah işlemekle) öz canlarına fenalık eden kullarıma şunları söyle: Tanrı'ın rahmetinden ümidinizi kesmeyiniz. Doğrusu Tanrı günahların hepsini bağışlar. O, bağışlayıcıdır, merhametlidir†(XXXIX, 53).
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR