İsim ravi Rivayet kısaca söylenti anlatana verilen ad. Kaynak/TDK Ravi İncigöz Ravi Shankar RAVİ sıf. ve a. (ar....
İsim ravi
Rivayet kısaca söylenti anlatana verilen ad.
Rivayet kısaca söylenti anlatana verilen ad.
Kaynak/TDK
Ravi İncigöz
Ravi Shankar
RAVİ sıf. ve a. (ar. rivayetten ravı). Esk.
1. Rivayet eden, özetleyen, söyleyen, hikâye eden.
2. Ravi-i kıssa, hikâye özetleyen,
*isi. Hz. Muhammet'in yaptıklarını, söylediklerini ya direkt Hz. Peygamber'e ya da ilk rr jslümanlara dayanarak aktaran kimse. (Bk. ansikl: böl.)
*ANSİKL. Hz. Muhammet'in söz, davranış ve onaylarının (sünnet) Kuran'dan sonrasında müslümanlığın ikinci ana kaynağını oluşturması, hadis rivayetinin önemini artırdı; bilhassa Hz. Peygamber'in "Benim dediklerime ve yaptıklarıma şahit olanlar bu tarz şeyleri yanımda bulunmayana anlatsınlar" yolundaki sözü müslümanları hadis rivayet etmeye özendirdi. Hadis rivayet etmeyi kendileri için yüksek ve onurlu bir uğraş sayan raviler, kimi zaman bir hadisi başka bir raviden alabilmek için çok uzun emekler ve yorucu yolculuklar yapmayı göze aldılar.
Hz. Muhammet'ten çok sayıda hadis rivayet ettikleri için hadis bilginlerince meıksirun diye adlandırılan sahabelerden Ebu Hureyre 374 hadis, Abdullah bin Ömer 2 630, Enes bin Malik 2 286, Hz. Ayşe 2 210, Abdullah bin Abbas 1 660, Cabir bin Abdullah 1 540, Ebu Sait el-Hudri 1 170 hadis rivayet etmiştir.
Hadisin İslam dinindeki önemi, hadis rivayeti bakımından ravilerin durumunu ve güvenirliklerini araştırmayı mecburi kıldı; bu alanda "hadis ravileri ilmiâ€, "cerh ve tadil (raviyi çürütme ya da temize çıkartma) bilimsel" benzer biçimde birçok bilgi dalı ortaya çıktı. Bu son ilimde hadislerin doğruluğunu saptamak bakımından ravilenn gerek zihinsel gerekse dinsel ve ahlaksal durumlan ya da kusurlan araşbnlır Ravinin aklanabilmesi için bilhassa şu niteliklere ehemmiyet verilir:
1. ravinin müslüman olması;
2. ravinin temyiz gücüne haiz olması;
3. ravinin rivayet etmiş olduğu hadisi doğru olarak duyma ve ezberleme kabiliyetinin bulunması;
4. ravinin dinsel ve ahlaksal yönden görevlerini yerine getiren, doğruluktan aynlmayan ve günahtan sakınan, adil bir şahıs olması.
Hadis bilimi uzmanlannca bir ravinin bu temel ölçüler çerçevesinde kusurlu olduğu saptanarak rivayetinin reddedilmesine cerh, kusursuz ve güvenilir bulunduğunun ortaya çıkanlmasına da tadil denir. Cerh ve tadil konuşluda son aşama titiz davranan hadis bilginleri tüm ravilerin durumlarını inceleyerek bu alanda yapıtlar yazmışlardır.
1. Rivayet eden, özetleyen, söyleyen, hikâye eden.
2. Ravi-i kıssa, hikâye özetleyen,
*isi. Hz. Muhammet'in yaptıklarını, söylediklerini ya direkt Hz. Peygamber'e ya da ilk rr jslümanlara dayanarak aktaran kimse. (Bk. ansikl: böl.)
*ANSİKL. Hz. Muhammet'in söz, davranış ve onaylarının (sünnet) Kuran'dan sonrasında müslümanlığın ikinci ana kaynağını oluşturması, hadis rivayetinin önemini artırdı; bilhassa Hz. Peygamber'in "Benim dediklerime ve yaptıklarıma şahit olanlar bu tarz şeyleri yanımda bulunmayana anlatsınlar" yolundaki sözü müslümanları hadis rivayet etmeye özendirdi. Hadis rivayet etmeyi kendileri için yüksek ve onurlu bir uğraş sayan raviler, kimi zaman bir hadisi başka bir raviden alabilmek için çok uzun emekler ve yorucu yolculuklar yapmayı göze aldılar.
Hz. Muhammet'ten çok sayıda hadis rivayet ettikleri için hadis bilginlerince meıksirun diye adlandırılan sahabelerden Ebu Hureyre 374 hadis, Abdullah bin Ömer 2 630, Enes bin Malik 2 286, Hz. Ayşe 2 210, Abdullah bin Abbas 1 660, Cabir bin Abdullah 1 540, Ebu Sait el-Hudri 1 170 hadis rivayet etmiştir.
Hadisin İslam dinindeki önemi, hadis rivayeti bakımından ravilerin durumunu ve güvenirliklerini araştırmayı mecburi kıldı; bu alanda "hadis ravileri ilmiâ€, "cerh ve tadil (raviyi çürütme ya da temize çıkartma) bilimsel" benzer biçimde birçok bilgi dalı ortaya çıktı. Bu son ilimde hadislerin doğruluğunu saptamak bakımından ravilenn gerek zihinsel gerekse dinsel ve ahlaksal durumlan ya da kusurlan araşbnlır Ravinin aklanabilmesi için bilhassa şu niteliklere ehemmiyet verilir:
1. ravinin müslüman olması;
2. ravinin temyiz gücüne haiz olması;
3. ravinin rivayet etmiş olduğu hadisi doğru olarak duyma ve ezberleme kabiliyetinin bulunması;
4. ravinin dinsel ve ahlaksal yönden görevlerini yerine getiren, doğruluktan aynlmayan ve günahtan sakınan, adil bir şahıs olması.
Hadis bilimi uzmanlannca bir ravinin bu temel ölçüler çerçevesinde kusurlu olduğu saptanarak rivayetinin reddedilmesine cerh, kusursuz ve güvenilir bulunduğunun ortaya çıkanlmasına da tadil denir. Cerh ve tadil konuşluda son aşama titiz davranan hadis bilginleri tüm ravilerin durumlarını inceleyerek bu alanda yapıtlar yazmışlardır.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR