Rektör TDK, Türk Dil Kurumu isim Fransızca recteur üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eden, yönetimden, eğitim ve öğretimin t...
Rektör
TDK, Türk Dil Kurumu
isim Fransızca recteur
üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eden, yönetimden, eğitim ve öğretimin tertipli yürütülmesinden görevli profesör.
Birleşik Sözler
TDK, Türk Dil Kurumu
üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eden, yönetimden, eğitim ve öğretimin tertipli yürütülmesinden görevli profesör.
Birleşik Sözler
- rektör yardımcısı
Rektör
Rüyada Rektör Görmek
Şubat düet Rektör - Gelebiliriz!
REKTÖR a. (fr. recteuı). üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eden, üniversitede öğretimin yürütülmesinden ve yönetimden görevli, profesörlük aşamasındaki yetkili görevli.
*ANSİKL. 4 kasım 1981'de yürürlüğe giren 2547 sayılı Yükseköğretim kanunu ile üniversitelerin yapısına ve organlarına yeni düzenlemeler getirilirken rektörlerin o zamana kadarki atanma biçimi, vazife, yetki ve sorumlulukları da değişikliğe uğradı. Adı geçen yasaya bakılırsa rektör, Yükseköğretim kurulu'nun (YÖK) öngöreceği, yükseköğretimden sonrasında minimum on beş yıl başarı göstermiş hizmet vermiş, tercihan devlet hizmetinde bulunmuş, ikisi üniversitede görevli profesörlerden olmak suretiyle aday dört şahıs arasından Cumhurbaşkanı tarafınca seçilip beş yıl için atanır. Tavsiyeler uygun görülmez ve YÖK iki hafta içinde yeni adaylar göstermezse Cumhurbaşkanı direkt atama yapar. Vazife süresi biten rektör tekrardan atanabilir. Rektörler için yaş sınırı 67'dir. Sadece, rektörlüğü yürütmekte olanlarda, vazife süreleri bitinceye dek yaş sınırı aranmaz.
Rektör, çalışmalarında kendisine yardım etmek suretiyle, üniversitenin aylıklı profesörlerinden en fazla üçünü, beş yıllığına rektör yardımcısı olarak seçer; kendisi olmadığı zamanlarda bunlardan birini vekil bırakır. Rektör, görevinden iki haftadan fazla uzaklaştığında Yükseköğretim kurulu' na bilgi verir. Göreve vekâlet altı ayı aşarsa, yeni bir rektör atanır.
Rektörün vazife, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
1. üniversite kurullarına başkanlık etmek, yükseköğretim üst müesseselerinin kararlarını uygulamak, üniversite kurullarının önerilerini inceleyerek karara bağlamak, üniversite yapısı içinde yer edinen kuruluşlar içinde tertipli emek harcamayı sağlamak;
2. her eğitim-öğretim yılı sonunda ve gerektiğinde, üniversitenin eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayım etkinlikleri hakkında üniversitelerarası kurul'a bilgi vermek;
3. üniversitenin yatırım programlarını, bütçesini ve kadro gereksinimlerini, bağlı birimlerinin ve üniversite yönetim kurulu ile Senato'nun görüş ve önerilerini aldıktan sonrasında hazırlamak ve Yükseköğretim kurulu'na sunmak;
4. lüzumlu görmüş olduğu durumlarda üniversiteyi oluşturan kurum ve birimlerde görevli öğretim elemanlarının ve diğeri personelin vazife yerlerini değişiklik yapmak ya da bunlara yeni görevler vermek;
5. üniversitenin birimleri ve her düzeydeki çalışanı üstünde genel nezaret ve denetim yapmak.
Yasanın kendisine verdiği diğeri görevleri de meydana getiren rektör, üniversitenin ve bağlı birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel olarak kullanılmasında ve geliştirilmesinde, öğrencilere lüzumlu toplumsal hizmetlerin sağlanmasında, gerektiğinde .güvenlik önlemlerinin alınmasında; eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayım etkinliklerinin devlet kalkınmasında, plan, ilke ve hedefleri doğrultusunda planlanıp yyrütülmesinde, bilimsel ve yönetsel nezaret ve de netimin yapılmasında ve bu görevlerin alt birimlere aktarılmasında, izlenmesinde ve denetlenmesinde birinci derecede yetkili ve mesuldür.
*ANSİKL. 4 kasım 1981'de yürürlüğe giren 2547 sayılı Yükseköğretim kanunu ile üniversitelerin yapısına ve organlarına yeni düzenlemeler getirilirken rektörlerin o zamana kadarki atanma biçimi, vazife, yetki ve sorumlulukları da değişikliğe uğradı. Adı geçen yasaya bakılırsa rektör, Yükseköğretim kurulu'nun (YÖK) öngöreceği, yükseköğretimden sonrasında minimum on beş yıl başarı göstermiş hizmet vermiş, tercihan devlet hizmetinde bulunmuş, ikisi üniversitede görevli profesörlerden olmak suretiyle aday dört şahıs arasından Cumhurbaşkanı tarafınca seçilip beş yıl için atanır. Tavsiyeler uygun görülmez ve YÖK iki hafta içinde yeni adaylar göstermezse Cumhurbaşkanı direkt atama yapar. Vazife süresi biten rektör tekrardan atanabilir. Rektörler için yaş sınırı 67'dir. Sadece, rektörlüğü yürütmekte olanlarda, vazife süreleri bitinceye dek yaş sınırı aranmaz.
Rektör, çalışmalarında kendisine yardım etmek suretiyle, üniversitenin aylıklı profesörlerinden en fazla üçünü, beş yıllığına rektör yardımcısı olarak seçer; kendisi olmadığı zamanlarda bunlardan birini vekil bırakır. Rektör, görevinden iki haftadan fazla uzaklaştığında Yükseköğretim kurulu' na bilgi verir. Göreve vekâlet altı ayı aşarsa, yeni bir rektör atanır.
Rektörün vazife, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
1. üniversite kurullarına başkanlık etmek, yükseköğretim üst müesseselerinin kararlarını uygulamak, üniversite kurullarının önerilerini inceleyerek karara bağlamak, üniversite yapısı içinde yer edinen kuruluşlar içinde tertipli emek harcamayı sağlamak;
2. her eğitim-öğretim yılı sonunda ve gerektiğinde, üniversitenin eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayım etkinlikleri hakkında üniversitelerarası kurul'a bilgi vermek;
3. üniversitenin yatırım programlarını, bütçesini ve kadro gereksinimlerini, bağlı birimlerinin ve üniversite yönetim kurulu ile Senato'nun görüş ve önerilerini aldıktan sonrasında hazırlamak ve Yükseköğretim kurulu'na sunmak;
4. lüzumlu görmüş olduğu durumlarda üniversiteyi oluşturan kurum ve birimlerde görevli öğretim elemanlarının ve diğeri personelin vazife yerlerini değişiklik yapmak ya da bunlara yeni görevler vermek;
5. üniversitenin birimleri ve her düzeydeki çalışanı üstünde genel nezaret ve denetim yapmak.
Yasanın kendisine verdiği diğeri görevleri de meydana getiren rektör, üniversitenin ve bağlı birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel olarak kullanılmasında ve geliştirilmesinde, öğrencilere lüzumlu toplumsal hizmetlerin sağlanmasında, gerektiğinde .güvenlik önlemlerinin alınmasında; eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayım etkinliklerinin devlet kalkınmasında, plan, ilke ve hedefleri doğrultusunda planlanıp yyrütülmesinde, bilimsel ve yönetsel nezaret ve de netimin yapılmasında ve bu görevlerin alt birimlere aktarılmasında, izlenmesinde ve denetlenmesinde birinci derecede yetkili ve mesuldür.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR