REMJET a. (ing. ram-jet). 1. Uçakları ve roketleri itmede kullanılan tepkili motor. (Bk. ansikl. böl.) 2. Roketli remjet. seyir uçu...
REMJET a. (ing. ram-jet).
1. Uçakları ve roketleri itmede kullanılan tepkili motor. (Bk. ansikl. böl.)
2. Roketli remjet. seyir uçuşunda bir remjetten, kalkış ve hızlanma evresinde de bir roket-motordan yararlanan tepkili itici. (Roket-motorun görevi uçağa, remjetin emek harcaması için lüzumlu hızı sağlamaktır.) [Bk. ansikl. böl.]
*Ansİkl. 1911'de transız R. Lorin tarafınca buluş edilen remjet, sonrasında 1936'da R. Löduc tarafınca geliştirildi ve uygulamaya geçirildi. Remjet, tepkili motorların en basitidir; hiçbir hareketli organı yoktur. Bu tepkili motor, bir hava girişinden oluşur; buradan direkt giren hava, uçağın ya da roketin hızıyla sıkışır. Motorun merkezinde ise, yakıtla beslenen enjektörleri taşıyan birkaç halka vardır; sıkıştırılmış hava içinde yanan bu yakıttan çıkan gazlar bir lüleyle hızlandırılarak atmosfere atılır ve bûylece oluşan tepkimeyle uçağın itilmesi sağlanır.
Hafifçe bir yapısı olan remjet, yüksek ses üstü hızlarda çok iyi bir verim sağlar; ek olarak günümüzde kullanılan tûrbojetlerle karşılaştırılamayacak kadar yüksek bir itme kuvveti vardır; bununla beraber, düşük hızda çok çok fazla yakıt tüketir. Remjetin en mühim sakıncası, durağan(durgun) noktada bir itme kuvveti sağlayamamasıdır. Taşıyıcı vasıta evvelde belli bir hıza ulaşmamışsa bu tepkili motor çalışmaz. Bu yüzden, remjet çoğu zaman bir türbojetle ya da bir roket-motor'la meydana gelen bir ilk itme evresinden sonrasında kullanılır. Nord-Aviation tarafınca geliştirilen Griffon uçağı, Fransa'da remjet kullanan ilk gözlem uçağıdır; burada, tek bir hava girişiyle beslenen bir türbojet-remjet (“türbo-rem") bileşimi söz mevzusudur. Birçok rus taktik güdümlü mermisinde, ikinci itici kat olarak bir remjet kullanılır. Havadan yere orta menzilli fransız güdümlü mermisi, kerosenle çalışan bir remjetle itilir.
*Roketli remjet. Günümüzde, ivmelendiricisi ya da katı yakıtlı roket-motoru rem- jetın yanma odasına yerleştirilmiş roketli remjetler yapılabilmektedir; böylece iki itme yönteminden, yanı remjet ve roket -motordan oluşan ve çok geniş bir hız yelpazesinde kabul edilebilir bir verimle çalışan kolay bir itici elde edilir.
1. Uçakları ve roketleri itmede kullanılan tepkili motor. (Bk. ansikl. böl.)
2. Roketli remjet. seyir uçuşunda bir remjetten, kalkış ve hızlanma evresinde de bir roket-motordan yararlanan tepkili itici. (Roket-motorun görevi uçağa, remjetin emek harcaması için lüzumlu hızı sağlamaktır.) [Bk. ansikl. böl.]
*Ansİkl. 1911'de transız R. Lorin tarafınca buluş edilen remjet, sonrasında 1936'da R. Löduc tarafınca geliştirildi ve uygulamaya geçirildi. Remjet, tepkili motorların en basitidir; hiçbir hareketli organı yoktur. Bu tepkili motor, bir hava girişinden oluşur; buradan direkt giren hava, uçağın ya da roketin hızıyla sıkışır. Motorun merkezinde ise, yakıtla beslenen enjektörleri taşıyan birkaç halka vardır; sıkıştırılmış hava içinde yanan bu yakıttan çıkan gazlar bir lüleyle hızlandırılarak atmosfere atılır ve bûylece oluşan tepkimeyle uçağın itilmesi sağlanır.
Hafifçe bir yapısı olan remjet, yüksek ses üstü hızlarda çok iyi bir verim sağlar; ek olarak günümüzde kullanılan tûrbojetlerle karşılaştırılamayacak kadar yüksek bir itme kuvveti vardır; bununla beraber, düşük hızda çok çok fazla yakıt tüketir. Remjetin en mühim sakıncası, durağan(durgun) noktada bir itme kuvveti sağlayamamasıdır. Taşıyıcı vasıta evvelde belli bir hıza ulaşmamışsa bu tepkili motor çalışmaz. Bu yüzden, remjet çoğu zaman bir türbojetle ya da bir roket-motor'la meydana gelen bir ilk itme evresinden sonrasında kullanılır. Nord-Aviation tarafınca geliştirilen Griffon uçağı, Fransa'da remjet kullanan ilk gözlem uçağıdır; burada, tek bir hava girişiyle beslenen bir türbojet-remjet (“türbo-rem") bileşimi söz mevzusudur. Birçok rus taktik güdümlü mermisinde, ikinci itici kat olarak bir remjet kullanılır. Havadan yere orta menzilli fransız güdümlü mermisi, kerosenle çalışan bir remjetle itilir.
*Roketli remjet. Günümüzde, ivmelendiricisi ya da katı yakıtlı roket-motoru rem- jetın yanma odasına yerleştirilmiş roketli remjetler yapılabilmektedir; böylece iki itme yönteminden, yanı remjet ve roket -motordan oluşan ve çok geniş bir hız yelpazesinde kabul edilebilir bir verimle çalışan kolay bir itici elde edilir.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR