SAMAH a. (ar. semâmdan). Tasav. ve Folk. Alevilerin ve bektaşilerin bezmi cemde çalgılar eşliğinde uyguladıkları dinsel merasim. *...
SAMAH a. (ar. semâmdan). Tasav. ve Folk. Alevilerin ve bektaşilerin bezmi cemde çalgılar eşliğinde uyguladıkları dinsel merasim.
*ANSİKL. Samahın çeşitli biçimleri vardır. Hanım adam beraber icra edilir; ayakkabısız yapılır. Samah esnasında meşhur alevi ve bektaşi şairlerden nefesler okunması mümkün. Şamalılarda el ele tutuşmak yoktur. Karşı karşıya geçilir, kollar ileriye uzatılır ve geri çekilerek göğse kavuşturulmak suretiyle hareket yinelenir. Ayaklar, çalınan ezginin temposuna uygun, ayak parmakları birbiri üstüne konularak yürünüp dolaşılır. El, kol ve ayaklara gene tempoya uygun özgür hareketler de icra edilir. Samahta bulunanlar mumların yanmakta olduğu çerağ tahtı denilen ve mukaddes sayılan yerin önünden, buraya arkalarını dönmeden, yüzleri mumlara dönük, elleri göğüslerinde, başları hafifçe yana eğik, saygılı bir görünümle geçerler.
Alevi ve bektaşi inançlarında samah kesinlikle bir "oyun†olarak kabul edilmez. Bu mevzuda Hacı Bektaş Veli şu şekilde der: “Samah, ariflerin aleti, muhiplerin ibadeti, taliplerin maksududur. Hakka ki bizim samahımız oyuncak şey değil, tanrısal bir sırdır, mecazi değildir. O kimse ki samahı bir oyun sayar; o, cifedir, namazı kılınır kimse değildir."
Bazı araştırmacılarca kökeni şamanlığa kadar uzatılan samahın Çoban baba, toyun baba, Kırat, Gönüller, Kırklar vb. adlarla anılan birçok türü vardır.
Alevi ve bektaşi inançlarında samah kesinlikle bir "oyun†olarak kabul edilmez. Bu mevzuda Hacı Bektaş Veli şu şekilde der: “Samah, ariflerin aleti, muhiplerin ibadeti, taliplerin maksududur. Hakka ki bizim samahımız oyuncak şey değil, tanrısal bir sırdır, mecazi değildir. O kimse ki samahı bir oyun sayar; o, cifedir, namazı kılınır kimse değildir."
Bazı araştırmacılarca kökeni şamanlığa kadar uzatılan samahın Çoban baba, toyun baba, Kırat, Gönüller, Kırklar vb. adlarla anılan birçok türü vardır.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR