STABİLİTE a. (fr. stabilitd). Dengelilik, kararlılık. *Dy. Demiryolu taşıtlarında seyir esnasında görülen ve sönümsüz salınım özel...
STABİLİTE a. (fr. stabilitd). Dengelilik, kararlılık.
*Dy. Demiryolu taşıtlarında seyir esnasında görülen ve sönümsüz salınım özelliği göstermeyen tedirginlik hareketlerini azaltmak için, dinamik araştırmalarında amaçlanan netice. (Rastlantısal olmalarına rağmen, bu hareketler yolun belirli bir noktasında tam olarak saptanabilir.) [Bk. ansikl. böl.]
*ANSİKL. Dy. Seyir esnasında bir demiryolu taşıtının stabilitesini etkileyebilecek tedirginlik hareketleri, çoğu zaman yuvarlanmada anormal bir direnci önlemek için tekerlek budenleri ile raylar içinde bırakılan enine boşluktan lanır; bu boşluk dingilde kimi tepkimelere niçin olur. Bunların en belirginlerinden olan İaşe hareketleri, birbirine temas eden yuvarlanma yüzeylerinin şeklinden ileri gelir ve dingilin kıvrımlı yol almasına niçin olur; ek olarak, raylardaki düzeltme hatalarından lanan rastlantısal hareketler de bu tepkimelere eklenebilir. Bu hareketlerin tümü, enine süspansiyon vasıtasıyla ilkin boji şasisine, arkasından da taşıtın kasasına iletilir. Bojinin süratli hareketlerinin kasaya geçmesini önlemek için enine süspansiyonun ayırtedici özellikleri iyice incelenmelidir. Bojinin stabilitesiyse, bojinin mekanik özelliklerine ve dingiller ile boji şasisi arasındaki bağlantılara bağlıdır.
*Dy. Demiryolu taşıtlarında seyir esnasında görülen ve sönümsüz salınım özelliği göstermeyen tedirginlik hareketlerini azaltmak için, dinamik araştırmalarında amaçlanan netice. (Rastlantısal olmalarına rağmen, bu hareketler yolun belirli bir noktasında tam olarak saptanabilir.) [Bk. ansikl. böl.]
*ANSİKL. Dy. Seyir esnasında bir demiryolu taşıtının stabilitesini etkileyebilecek tedirginlik hareketleri, çoğu zaman yuvarlanmada anormal bir direnci önlemek için tekerlek budenleri ile raylar içinde bırakılan enine boşluktan lanır; bu boşluk dingilde kimi tepkimelere niçin olur. Bunların en belirginlerinden olan İaşe hareketleri, birbirine temas eden yuvarlanma yüzeylerinin şeklinden ileri gelir ve dingilin kıvrımlı yol almasına niçin olur; ek olarak, raylardaki düzeltme hatalarından lanan rastlantısal hareketler de bu tepkimelere eklenebilir. Bu hareketlerin tümü, enine süspansiyon vasıtasıyla ilkin boji şasisine, arkasından da taşıtın kasasına iletilir. Bojinin süratli hareketlerinin kasaya geçmesini önlemek için enine süspansiyonun ayırtedici özellikleri iyice incelenmelidir. Bojinin stabilitesiyse, bojinin mekanik özelliklerine ve dingiller ile boji şasisi arasındaki bağlantılara bağlıdır.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR