TALCOTT PARSONS'A GÖRE SINIF Onun çalışmalarının çoğu, toplum gibi geniş toplumsal sistemler üzerinedir. Fakat "The School Class as...
TALCOTT PARSONS'A GÖRE SINIF
Onun çalışmalarının çoğu, toplum gibi geniş toplumsal sistemler
üzerinedir. Fakat "The School Class as a Social System" (Toplumsal
sistem olarak okullardaki sınıf) isimli incelemesinde uyum modelini
sınıfa uygular.
Okul organizasyonunda sınıfın iki işlevine değinir. Birincisi,
"Toplumsallaşma", ikincisi "Seçme" dir. Toplumsallaşma, bireylerin
gelecekteki rol performansları için gerekli uyum ve kapasitelerinin
gelişmesidir. Eğitim sisteminin ikinci işlevi, öğrencileri farklı meslek
alanlarına seçmektir. Kim üniversiteye gidecek, kim gitmeyecek gibi.
Çağdaş teknolojik toplumlarda bu işi okullar yapar. Bunun da temeli,
başarıdır. Okulların başarı esasına- göre çocukları ödüllendirmeleri,
modern toplumlarda eğitimsel ve ekonomik bütünleşme görüşünün
temelidir.
Fonksiyonalist açıdan okullardaki sınıf, toplumsallaştırma kurumudur.
Bu kurumla bireysel beşerî kişilikler motivasyon ve teknik bakımdan
yeterli olarak yetişkin rollerini yerine getirmek için eğitilirler.
Toplumsallaşma, bireylerin gelecekteki rollerini en iyi biçimde yerine
getirmelerinin ön koşulu olan uyumların ve kapasitelerin gelişimidir.
Uyumun iki eğesi vardır: Toplumun geniş değerlerinin uygulanmasına
uyum: İkincisi ise toplumun yapısında özel bir rol tipinin icrasına
uyum. Kapasite de iki öğeden oluşur: Birincisi, bireysel rollere dahil
görevlerin icrası için beceri ya da yeterlik: İkincisi, rol sorumluluğu
(Başkalarıyla ilişkilerde uygun davranışlar).
Parsorıs, eğitimsel kurumlar ve diğer toplumsal kurumlar arasında
işlevsel bağlar üzerinde ısrarla durur. Eğitimin toplumsallaşma ve
seçme işlevleriyle okullar, topluma, rollerini iyi biçimde yerine getiren
kişiler sağlar.
Bu rollere dağılım, başarı ve liyakatle olur. Okullar, hem değerlerde
birlik sağlamayı geliştirmeye çalışır, hem de onların muntazam
işlemesi için onlara bağlıdır.
YORUMLAR