Tarihi çağlara ayrılmasının amacı nedir?

Zamanı çaglara ayırmanın amacı nedir?Hangi kriterlere bakılırsa tarih çağlara ayrılmıştır?Tarih çağları nedir? Tarihin Çağlara Ay...

Zamanı çaglara ayırmanın amacı nedir?Hangi kriterlere bakılırsa tarih çağlara ayrılmıştır?Tarih çağları nedir?

Tarihin Çağlara Ayrılarak İncelenmesi





Geçmiş, geleceğe yön verir. Geçmiş iyi mi yazılırsa yetişen kuşaklar o geçmişe bakarak geleceğin doğrultusunu çizmeye çalışırlar. Başka deyişle iyi mi bir gelecek tasarımı yapılmışsa, ona bakılırsa bir geçmiş yazılır. Bu anlaşılabilir bir durumdur. Perşembenin iyi mi olmasını istiyorsanız ona bakılırsa bir Çarşamba düzenlerseniz yetişen kuşaklar büyük seviyede verilen doğrultuda yollarına devam ederler ve tasarım gerçekleşir. Tasarımın gerçekleşmesi yetişen kuşaklara yüklenen paradigmaya ve onun niteliğine bağlıdır.




Paradigma:

Dünyaya iyi mi bakılması gerektiği mevzusunda bir ekip önerme ve tezler... Aldığımız eğitim ve deneyimler sonucu kazandığımız görüş açısı... Farkına varmadan taktığımız ruhsal bir gözlük...


Sistemler iyi mi bir gelecek tasarımı yapmışlarsa, geçmişi ona bakılırsa yazarlar. Geçmiş ile gelecek içinde çelişkinin ortaya çıkması, sistemin çocuklar tarafınca yok edilmesi böylelikle önlenmeye çalışılır. Aşağıda tarihteki iki büyük siyasal ekonomik ve felsefi sistemin (bir tek) zamanı sınıflamaları karşılaştırılarak ikisinin de aslında tarihin (en azından) çağ sınıflamaları mevzusunda kafi açıklamayı yapamadıkları ortaya konmakta ve bir başka yaklaşım sunulmaktadır.


1. Liberal Tarih Anlayışının Sınıflaması

2. Tarihsel Materyalizmin Sınıflaması

Liberal Tarih Anlayışının Çağ Sınıflaması:




Belirli vakaları dönüm noktası olarak alır.
İLKÇAĞ -3000/ 476 => Batı Roma İmparatorluğu'nun yıkılışı

ORTAÇAĞ 476 /1453 => İstanbul'un Kurtarılışı - Rönesans

YENİÇAĞ 1453-1789 => Fransız İhtilâli

YAKINÇAĞ 1789- .........?
Bu çağ sınıflamasının gerek bizim, gerekse insanlık zamanı açısından açıklayıcılığı tartışılabilir. Mesela Sina Akşin (1997: 11) Türkiye açısından ayrı bir çağ sınıflaması yapmıştır:
  • İlkçağ -220-MS 1071 (Göçebelik-hayvancılık)
  • Ortaçağ 1071-1839 (Yerleşiklik, ziraat, köylülük)
  • Yeniçağ 1839-1908 (Çağdaşlaşma çabaları)
  • Yakınçağ 1908- ....... (Modernleşme, kapitalizme yöneliş)
Batı Roma İmparatorluğu'nun yıkılışının batılılar için anlamı olabilir fakat sözkonusu olan tüm insanlık tarihini bilimsel olarak izah etmek ise “Batı Roma'nın yıkılışının Pigmeler, Amazon yerlileri, Peştunlar ya da Tatarlar için iyi mi bir dönüşüme yol açtığını açıklamak†zorunluluğu vardır. Benzer soruları öteki çağların başlangıç ya da bitişleri için de sorabiliriz. üstelik böylesi bir izah etme devletler ya da hanedanlar zamanı açısından açıklayıcı olsa bile uygarlık zamanı bakımından kafi değildir. Ek olarak “yakın çağ†bir türlü bitmek bilmemekte, geleceğe yönelik kestirimde bulunmamıza olanak sağlamamaktadır.

Tarihsel Materyalizmin Çağ Sınıflaması:




Marksçı tasnif ezen ve ezilen sınıflar arasındaki savaşım sonucu son zamanların değişmiş olduğu tezine dayanır. Onlara bakılırsa tüm insanlık bu aşamalardan geçmiş ya da geçecektir. Bu sınıflama da şöyledir:


İLKEL TOPLUM (Komünal - Sınıfsız)

KÖLECİ TOPLUM (Efendi-Köle)

FEODAL TOPLUM (Ağalık, derebey-serf, maraba)

KAPİTALİST TOPLUM (Burjuvazi-proletarya)


Toplumcu Cemiyet (ütopya - ideal) Komünist (Sınıfsız) Cemiyet (ütopya-ülkü)

Bu izah etme da öncekine bakılırsa daha açıklayıcı olsa bile genelleme yapmada gene sıkıntılar taşımaktadır. Mesela Asya toplumlarında kölecilik uygulamaları yoktur. Türkler köle kullanmamışlardır. Cariyelik benzer biçimde uygulamalar hem kısa süreli ham de ciddiye alınır bir yekûn oluşturmamıştır. Durumu “Asya Tipi üretim Seçimi-ATüT†ile izah etmek kolaycılıktır. üstelik ütopya ya da ideal olarak nitelenen geleceğin toplumcu ya da komünist toplumları (en azından yakın gelecekte) görünür değildir. Kısacası bu izah etme da doyurucu değildir.

Yeni Paradigma: üç Dalga Kuramı:




Temel üretim araçlarındaki (üretim teknolojisindeki) değişme, toplumları, kültürleri baştan aşağı değiştirir. Yeni paradigmalar oluşur. Bunlar dalgalar halindedir ve tüm insanlık bu aşamalardan ya geçmiş ya da geçmek zorundadır. Şimdiye kadar insanlık üç büyük devrim (dalga) yaşamıştır: Ziraat, Endüstri, Bilişim.


Bu yaklaşıma bakılırsa;
  • İLK TOPLUM (İlkel yaşam, avcılık ve toplayıcılık)
  • TARIM TOPLUMU (I. Dalga)-Geleneksel Cemiyet. (-6000 / 1750,1950) Karasaban
  • SANAYİ TOPLUMU (II. Dalga) - Çağcıl (Çağdaş) Cemiyet. (1750-1950) Buharlı Makine
  • BİLİŞİM TOPLUMU (III. Dalga) - Çağdaş ötesi Cemiyet (1950- ) Bilgisayar


Hangi sınıflama daha açıklayıcıdır?

Hangi sınıflama ufkumuzu açar?


* Geleceğe yönelik mühim ipuçları da bulunduğundan okullarda bu paradigmanın kavratılması öğrencilerin kafalarını daha netleştirebilir mi? İlköğretim okullarındaki “tarih şeritleriâ€ni artık değişiklik yapmak gerekmiyor mu?


Aşağıda Toffler'in üç dalga yaklaşımı ele alınmakta ve tarihsel sınıflama yapılmaktadır. Yaklaşıma bakılırsa üç büyük teknolojik buluş tüm toplumsal yapıları, kültürleri, değerler sistemini baştan aşağı değiştirmiştir. Bunlar ve yol açtıkları gelişmeler aşağıda sıralanmıştır. Bunlar yapılırken bir teknolojik determinizme düşmemek için uygarlık zamanı de göz önünde tutulmalıdır. Mesela karasabanın, buharlı makinenin ya da bilgisayarın bulunuşunu tetikleyen ekonomik, siyasal, kültürel ... mekanizmaların neler olduğu bilinmelidir.

I. İLK TOPLUM




Iktisat: Avcılık, toplayıcılık, balıkçılık

Yaşama biçimi: Göçebelik, minik gruplar, aşiretler

Önderler: Büyücüler, Şamanlar, Kâhinler, aşiret şefleri

İşbölümü: Hanım-Adam

Eğitim: Yaygın eğitim, ailede ve çevrede

Enerji: İnsan enerjisi

İletişim: İşaretler ve konuşma


İnsanlık bu koşullarda yaşayıp giderken, muhtemelen ateşin bulunuşunun da etkisiyle karasaban ortaya çıkarılmıştır. Karasaban ilk dalgaya yol açmıştır: Ziraat toplumu ortaya çıkmıştır. Aşağıdaki gelişme ve değişmeler karasabanın çığır açan sonuçlarıdır.

II. TARIM TOPLUMU




(Geleneksel Cemiyet) Karasabanın bulunuşuyla adım atar.

(-6000)

Iktisat: Takas ekonomisi

Temel üretim etkeni: Toprak

Temel yerleşim birimi: Köy

Yaşama biçimi: Yerleşik yaşam (tek tanrılı dinlerin yayılması, geleneklerin ortaya çıkışı)

Dünya görüşü: Geleneklerin belirlediği durağanlık

İdeoloji: Teosantrik, ümmetçilik, adam egemen düşünüş.

Önder: Din adamları, ulema, aristokratlar (doğumdan kazanılan yetki)

Eğitim: Yaygın eğitim, dinsel örgün eğitim (isteğe bağlı) seçkinlerle sınırı olan formal eğitim

İşbölümü: Soylular, Askerler, Köleler ve Serfler (maraba)

Değerler: Dindarlık (tasavvuf), namus (=hanım)

Aile tipi: Geniş aile (çok eşlilik), kadının itilmişliği

Güvence: Aile

Enerji: Organik (insan, hayvan, rüzgâr)

İletişim: Söz ve Yazı

III. SANAYİ TOPLUMU




Endüstri Toplumu (Çağdaş Cemiyet) Buharlı makinenin icadı ile adım atar.

(1750-1950)

Düzeltim, Rönesans ve Aydınlanma Felsefesinin birikimi sonucu ortaya çıkmıştır. Geleneksel düşünceden mekanik düşünceye geçilmiştir (Newton Fiziği).


Iktisat: Para ekonomisi, ulusal pazar, ana para birikimi, fiziki ana para,

Temel üretim etkeni: Endüstri, emek yoğun üretimden teknoloji yoğun üretime geçiş

Temel yerleşim birimi: Şehir

Yaşama biçimi: Kentlileşme

Dünya görüşü: Aydınlanma, akılcılık, bilimsellik (pozitivist), laiklik, millet devlet

İdeoloji: Paracı ve toplumcu temsili demokrasi, kuvvetli merkeziyetçilik

Önder: Bilginler, teşkilat (sendika, dernek, parti) liderleri

Eğitim: Yetişkinlikte tamamlanan kitle eğitimi (mecburi)

İşbölümü: Kapitalistler, İşçiler, hizmet sektörleri, bilimsel işbölümü (siyaset), uzmanlaşma

Değerler: Değişme ve yenileşme, rekabet, tasavvufun ayak bağları olması, laiklik, ulusçuluk, eşitlik, özgürlük, insan hakları, temsili demokrasi, kalkınma, rekabet, verimlilik, tutumluluk

Aile tipi: Çekirdek aile, hanım haklarında gelişmeler, güvence; aile ve sigorta

Güvence: Aile ve sigorta

Enerji: Petrol, kömür

Öncü Bilim: Fizik, kimya

İletişim: Basın, tv

Problemler: Büyük savaşlar, işsizlik, grevler, dikta rejimleri (faşizm, komünizm), yabancılaşma, bunalım, hazcılık, sınıflar arası farkın büyümesi, terör


Yukarıdaki değişme ve gelişmelerin genel adı “modernleşme†olarak da bilinir. Mustafa Kemal Atatürk'ün 20'li yıllarda Türkiye'de yapmış olduğu devrimlere bu açıdan bakıldığında, Mustafa Kemal Atatürk ilke ve devrimlerinin anlamı daha iyi kavranabilir. Mustafa Kemal Atatürk, bir ziraat toplumu olan Türkiye'yi çağıl cemiyet haline getirmek için ihtiyaç duyulan düzenlemeleri icra eden kişidir. Bu açıdan bakıldığında aşağıdaki bilişim toplumunu da görünce “Atatürk ilke ve devrimlerine artık ne gerek var†sorusu sorulabilir. Sadece bilinmelidir ki ziraat toplumundan modernliği atlayarak bilişim toplumuna geçilemez.

IV. BİLİŞİM TOPLUMU




Bilgisayarın bulunuşuyla adım atar. 1950-

Mekanik düşünceden kuantum fikir ve teknolojisine geçiş (Kuantum Fiziği) mühim bir belirleyicidir.

Iktisat: Bilgi ekonomisi,




Temel üretim etkeni: İnsan sermayesi (bilgi),

üretim araçları: Robotlar ve nanoteknoloji

Yaşama biçimi: Kentli, aykırı yaşam biçimleri

Dünya görüşü: Büyük anlatıların çöküşü, çokkültürlülük, postpozitivizm, küreselleşme, sermayenin küreselleşmesine karşı ulusçuluk

İdeoloji:

Önder: Bilginler, felsefeciler, sanatçılar

Eğitim: Kitle eğitimi (mecburi), yaşam boyu eğitim (mecburi)

İşbölümü: Bilişimciler, medya, hizmet sektörleri, adhokrasi, teleiş,

Değerler: Süratli değişme, rekabet, eşitlik, özgürlük, kişinin hakları, vakit, yaratıcılık, ortaklaşa iş, özdenetim, hazcılık, terbiye, çevrecilik, kalite, özgerçekleştirim, ademi merkeziyetçi yönetim, direkt demokrasi (sanal demokrasi)

Aile tipi: Çekirdek ailenin parçalanması ya da daha güçlenmesi, hanım egemen düşüncenin ağırlığı,

Enerji: Organik (güneş, rüzgâr), nükleer

İletişim: Elektronik ağ

Öncü Bilim: Kuantum elektroniği, moleküler biyoloji, çevre bilimleri

Problemler: Gelecek şoku, kıymet bunalımı, terör, insanoğlu arası eşitsizlik, sermayenin küreselleşmesi

Netice




Türkiye'de her üç cemiyet kendi değerleriyle bir arada yaşamaktadır.

Ziraat toplumundan endüstri toplumunu yaşamadan bilişim toplumuna atlanılmaz. Kısaca; modernleşmeden postmodernleşilemez!

>








  • Eğitimin amacı nedir?


  • Restorasyonun amacı nedir?


  • Çağlara bakılırsa saat çeşitleri hakkında bilgi verir misiniz?




Bu ileti 'en iyi yanıt' seçilmiştir.

Tarihin Çağlara Ayrılarak İncelenmesi





Geçmiş, geleceğe yön verir. Geçmiş iyi mi yazılırsa yetişen kuşaklar o geçmişe bakarak geleceğin doğrultusunu çizmeye çalışırlar. Başka deyişle iyi mi bir gelecek tasarımı yapılmışsa, ona bakılırsa bir geçmiş yazılır. Bu anlaşılabilir bir durumdur. Perşembenin iyi mi olmasını istiyorsanız ona bakılırsa bir Çarşamba düzenlerseniz yetişen kuşaklar büyük seviyede verilen doğrultuda yollarına devam ederler ve tasarım gerçekleşir. Tasarımın gerçekleşmesi yetişen kuşaklara yüklenen paradigmaya ve onun niteliğine bağlıdır.




Paradigma:

Dünyaya iyi mi bakılması gerektiği mevzusunda bir ekip önerme ve tezler... Aldığımız eğitim ve deneyimler sonucu kazandığımız görüş açısı... Farkına varmadan taktığımız ruhsal bir gözlük...


Sistemler iyi mi bir gelecek tasarımı yapmışlarsa, geçmişi ona bakılırsa yazarlar. Geçmiş ile gelecek içinde çelişkinin ortaya çıkması, sistemin çocuklar tarafınca yok edilmesi böylelikle önlenmeye çalışılır. Aşağıda tarihteki iki büyük siyasal ekonomik ve felsefi sistemin (bir tek) zamanı sınıflamaları karşılaştırılarak ikisinin de aslında tarihin (en azından) çağ sınıflamaları mevzusunda kafi açıklamayı yapamadıkları ortaya konmakta ve bir başka yaklaşım sunulmaktadır.


1. Liberal Tarih Anlayışının Sınıflaması

2. Tarihsel Materyalizmin Sınıflaması

Liberal Tarih Anlayışının Çağ Sınıflaması:




Belirli vakaları dönüm noktası olarak alır.
İLKÇAĞ -3000/ 476 => Batı Roma İmparatorluğu'nun yıkılışı

ORTAÇAĞ 476 /1453 => İstanbul'un Kurtarılışı - Rönesans

YENİÇAĞ 1453-1789 => Fransız İhtilâli

YAKINÇAĞ 1789- .........?
Bu çağ sınıflamasının gerek bizim, gerekse insanlık zamanı açısından açıklayıcılığı tartışılabilir. Mesela Sina Akşin (1997: 11) Türkiye açısından ayrı bir çağ sınıflaması yapmıştır:
  • İlkçağ -220-MS 1071 (Göçebelik-hayvancılık)
  • Ortaçağ 1071-1839 (Yerleşiklik, ziraat, köylülük)
  • Yeniçağ 1839-1908 (Çağdaşlaşma çabaları)
  • Yakınçağ 1908- ....... (Modernleşme, kapitalizme yöneliş)
Batı Roma İmparatorluğu'nun yıkılışının batılılar için anlamı olabilir fakat sözkonusu olan tüm insanlık tarihini bilimsel olarak izah etmek ise “Batı Roma'nın yıkılışının Pigmeler, Amazon yerlileri, Peştunlar ya da Tatarlar için iyi mi bir dönüşüme yol açtığını açıklamak†zorunluluğu vardır. Benzer soruları öteki çağların başlangıç ya da bitişleri için de sorabiliriz. üstelik böylesi bir izah etme devletler ya da hanedanlar zamanı açısından açıklayıcı olsa bile uygarlık zamanı bakımından kafi değildir. Ek olarak “yakın çağ†bir türlü bitmek bilmemekte, geleceğe yönelik kestirimde bulunmamıza olanak sağlamamaktadır.

Tarihsel Materyalizmin Çağ Sınıflaması:




Marksçı tasnif ezen ve ezilen sınıflar arasındaki savaşım sonucu son zamanların değişmiş olduğu tezine dayanır. Onlara bakılırsa tüm insanlık bu aşamalardan geçmiş ya da geçecektir. Bu sınıflama da şöyledir:


İLKEL TOPLUM (Komünal - Sınıfsız)

KÖLECİ TOPLUM (Efendi-Köle)

FEODAL TOPLUM (Ağalık, derebey-serf, maraba)

KAPİTALİST TOPLUM (Burjuvazi-proletarya)


Toplumcu Cemiyet (ütopya - ideal) Komünist (Sınıfsız) Cemiyet (ütopya-ülkü)

Bu izah etme da öncekine bakılırsa daha açıklayıcı olsa bile genelleme yapmada gene sıkıntılar taşımaktadır. Mesela Asya toplumlarında kölecilik uygulamaları yoktur. Türkler köle kullanmamışlardır. Cariyelik benzer biçimde uygulamalar hem kısa süreli ham de ciddiye alınır bir yekûn oluşturmamıştır. Durumu “Asya Tipi üretim Seçimi-ATüT†ile izah etmek kolaycılıktır. üstelik ütopya ya da ideal olarak nitelenen geleceğin toplumcu ya da komünist toplumları (en azından yakın gelecekte) görünür değildir. Kısacası bu izah etme da doyurucu değildir.

Yeni Paradigma: üç Dalga Kuramı:




Temel üretim araçlarındaki (üretim teknolojisindeki) değişme, toplumları, kültürleri baştan aşağı değiştirir. Yeni paradigmalar oluşur. Bunlar dalgalar halindedir ve tüm insanlık bu aşamalardan ya geçmiş ya da geçmek zorundadır. Şimdiye kadar insanlık üç büyük devrim (dalga) yaşamıştır: Ziraat, Endüstri, Bilişim.


Bu yaklaşıma bakılırsa;
  • İLK TOPLUM (İlkel yaşam, avcılık ve toplayıcılık)
  • TARIM TOPLUMU (I. Dalga)-Geleneksel Cemiyet. (-6000 / 1750,1950) Karasaban
  • SANAYİ TOPLUMU (II. Dalga) - Çağcıl (Çağdaş) Cemiyet. (1750-1950) Buharlı Makine
  • BİLİŞİM TOPLUMU (III. Dalga) - Çağdaş ötesi Cemiyet (1950- ) Bilgisayar


Hangi sınıflama daha açıklayıcıdır?

Hangi sınıflama ufkumuzu açar?


* Geleceğe yönelik mühim ipuçları da bulunduğundan okullarda bu paradigmanın kavratılması öğrencilerin kafalarını daha netleştirebilir mi? İlköğretim okullarındaki “tarih şeritleriâ€ni artık değişiklik yapmak gerekmiyor mu?


Aşağıda Toffler'in üç dalga yaklaşımı ele alınmakta ve tarihsel sınıflama yapılmaktadır. Yaklaşıma bakılırsa üç büyük teknolojik buluş tüm toplumsal yapıları, kültürleri, değerler sistemini baştan aşağı değiştirmiştir. Bunlar ve yol açtıkları gelişmeler aşağıda sıralanmıştır. Bunlar yapılırken bir teknolojik determinizme düşmemek için uygarlık zamanı de göz önünde tutulmalıdır. Mesela karasabanın, buharlı makinenin ya da bilgisayarın bulunuşunu tetikleyen ekonomik, siyasal, kültürel ... mekanizmaların neler olduğu bilinmelidir.

I. İLK TOPLUM




Iktisat: Avcılık, toplayıcılık, balıkçılık

Yaşama biçimi: Göçebelik, minik gruplar, aşiretler

Önderler: Büyücüler, Şamanlar, Kâhinler, aşiret şefleri

İşbölümü: Hanım-Adam

Eğitim: Yaygın eğitim, ailede ve çevrede

Enerji: İnsan enerjisi

İletişim: İşaretler ve konuşma


İnsanlık bu koşullarda yaşayıp giderken, muhtemelen ateşin bulunuşunun da etkisiyle karasaban ortaya çıkarılmıştır. Karasaban ilk dalgaya yol açmıştır: Ziraat toplumu ortaya çıkmıştır. Aşağıdaki gelişme ve değişmeler karasabanın çığır açan sonuçlarıdır.

II. TARIM TOPLUMU




(Geleneksel Cemiyet) Karasabanın bulunuşuyla adım atar.

(-6000)

Iktisat: Takas ekonomisi

Temel üretim etkeni: Toprak

Temel yerleşim birimi: Köy

Yaşama biçimi: Yerleşik yaşam (tek tanrılı dinlerin yayılması, geleneklerin ortaya çıkışı)

Dünya görüşü: Geleneklerin belirlediği durağanlık

İdeoloji: Teosantrik, ümmetçilik, adam egemen düşünüş.

Önder: Din adamları, ulema, aristokratlar (doğumdan kazanılan yetki)

Eğitim: Yaygın eğitim, dinsel örgün eğitim (isteğe bağlı) seçkinlerle sınırı olan formal eğitim

İşbölümü: Soylular, Askerler, Köleler ve Serfler (maraba)

Değerler: Dindarlık (tasavvuf), namus (=hanım)

Aile tipi: Geniş aile (çok eşlilik), kadının itilmişliği

Güvence: Aile

Enerji: Organik (insan, hayvan, rüzgâr)

İletişim: Söz ve Yazı

III. SANAYİ TOPLUMU




Endüstri Toplumu (Çağdaş Cemiyet) Buharlı makinenin icadı ile adım atar.

(1750-1950)

Düzeltim, Rönesans ve Aydınlanma Felsefesinin birikimi sonucu ortaya çıkmıştır. Geleneksel düşünceden mekanik düşünceye geçilmiştir (Newton Fiziği).


Iktisat: Para ekonomisi, ulusal pazar, ana para birikimi, fiziki ana para,

Temel üretim etkeni: Endüstri, emek yoğun üretimden teknoloji yoğun üretime geçiş

Temel yerleşim birimi: Şehir

Yaşama biçimi: Kentlileşme

Dünya görüşü: Aydınlanma, akılcılık, bilimsellik (pozitivist), laiklik, millet devlet

İdeoloji: Paracı ve toplumcu temsili demokrasi, kuvvetli merkeziyetçilik

Önder: Bilginler, teşkilat (sendika, dernek, parti) liderleri

Eğitim: Yetişkinlikte tamamlanan kitle eğitimi (mecburi)

İşbölümü: Kapitalistler, İşçiler, hizmet sektörleri, bilimsel işbölümü (siyaset), uzmanlaşma

Değerler: Değişme ve yenileşme, rekabet, tasavvufun ayak bağları olması, laiklik, ulusçuluk, eşitlik, özgürlük, insan hakları, temsili demokrasi, kalkınma, rekabet, verimlilik, tutumluluk

Aile tipi: Çekirdek aile, hanım haklarında gelişmeler, güvence; aile ve sigorta

Güvence: Aile ve sigorta

Enerji: Petrol, kömür

Öncü Bilim: Fizik, kimya

İletişim: Basın, tv

Problemler: Büyük savaşlar, işsizlik, grevler, dikta rejimleri (faşizm, komünizm), yabancılaşma, bunalım, hazcılık, sınıflar arası farkın büyümesi, terör


Yukarıdaki değişme ve gelişmelerin genel adı “modernleşme†olarak da bilinir. Mustafa Kemal Atatürk'ün 20'li yıllarda Türkiye'de yapmış olduğu devrimlere bu açıdan bakıldığında, Mustafa Kemal Atatürk ilke ve devrimlerinin anlamı daha iyi kavranabilir. Mustafa Kemal Atatürk, bir ziraat toplumu olan Türkiye'yi çağıl cemiyet haline getirmek için ihtiyaç duyulan düzenlemeleri icra eden kişidir. Bu açıdan bakıldığında aşağıdaki bilişim toplumunu da görünce “Atatürk ilke ve devrimlerine artık ne gerek var†sorusu sorulabilir. Sadece bilinmelidir ki ziraat toplumundan modernliği atlayarak bilişim toplumuna geçilemez.

IV. BİLİŞİM TOPLUMU




Bilgisayarın bulunuşuyla adım atar. 1950-

Mekanik düşünceden kuantum fikir ve teknolojisine geçiş (Kuantum Fiziği) mühim bir belirleyicidir.

Iktisat: Bilgi ekonomisi,




Temel üretim etkeni: İnsan sermayesi (bilgi),

üretim araçları: Robotlar ve nanoteknoloji

Yaşama biçimi: Kentli, aykırı yaşam biçimleri

Dünya görüşü: Büyük anlatıların çöküşü, çokkültürlülük, postpozitivizm, küreselleşme, sermayenin küreselleşmesine karşı ulusçuluk

İdeoloji:

Önder: Bilginler, felsefeciler, sanatçılar

Eğitim: Kitle eğitimi (mecburi), yaşam boyu eğitim (mecburi)

İşbölümü: Bilişimciler, medya, hizmet sektörleri, adhokrasi, teleiş,

Değerler: Süratli değişme, rekabet, eşitlik, özgürlük, kişinin hakları, vakit, yaratıcılık, ortaklaşa iş, özdenetim, hazcılık, terbiye, çevrecilik, kalite, özgerçekleştirim, ademi merkeziyetçi yönetim, direkt demokrasi (sanal demokrasi)

Aile tipi: Çekirdek ailenin parçalanması ya da daha güçlenmesi, hanım egemen düşüncenin ağırlığı,

Enerji: Organik (güneş, rüzgâr), nükleer

İletişim: Elektronik ağ

Öncü Bilim: Kuantum elektroniği, moleküler biyoloji, çevre bilimleri

Problemler: Gelecek şoku, kıymet bunalımı, terör, insanoğlu arası eşitsizlik, sermayenin küreselleşmesi

Netice




Türkiye'de her üç cemiyet kendi değerleriyle bir arada yaşamaktadır.

Ziraat toplumundan endüstri toplumunu yaşamadan bilişim toplumuna atlanılmaz. Kısaca; modernleşmeden postmodernleşilemez!

>







 

YORUMLAR

Ad

Anlamı Nedir?,22,Biyoloji Konu Anlatımı,25,Cilt Bakımı,82,Coğrafya Ders Anlatımı,978,Genel,46,Güzel Sözler,16075,Music,1,Ne Nedir?,32164,Resimli Sözler,4111,Saç Sağlığı,119,Sağlık Bilgileri,1596,Soru-Cevap,10236,Sports,1,Tarih Konu Anlatımı,5,Teknoloji,36,Türk Dili ve Edebiyatı Konu Anlatımı,2,
ltr
item
Ders Kitapları Konu Anlatımı: Tarihi çağlara ayrılmasının amacı nedir?
Tarihi çağlara ayrılmasının amacı nedir?
Ders Kitapları Konu Anlatımı
https://ders-kitabi.blogspot.com/2017/05/tarihi-caglara-ayrlmasnn-amac-nedir.html
https://ders-kitabi.blogspot.com/
http://ders-kitabi.blogspot.com/
http://ders-kitabi.blogspot.com/2017/05/tarihi-caglara-ayrlmasnn-amac-nedir.html
true
5083728687963487478
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi hiçbir mesaj bulunamadı HEPSİNİ GÖR Devamı Cevap Cevabı iptal Silmek Cevabı iptal Home SAYFALARI POST Hepsini gör SİZİN İÇİN ÖNERİLEN ETİKET ARŞİV SEARCH Tüm Mesajlar İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumartesi Pazar Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec Şu anda... 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago Dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago İzleyiciler Takip et THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Tüm Kodunu Kopyala Tüm Kodunu Seç Tüm kodlar panonuza kopyalanmıştır. Kodları / metinleri kopyalayamıyor, kopyalamak için lütfen [CTRL] + [C] tuşlarına (veya Mac ile CMD + C'ye) basınız Table of Content