Tutum değişimi, reklamcılık, propaganda ve benzeri haberleşme-iletişim süreçlerinde özenle dikkat edilen boomerang tesiri ya da nega...
Tutum değişimi, reklamcılık, propaganda ve benzeri haberleşme-iletişim süreçlerinde özenle dikkat edilen boomerang tesiri ya da negatif tesir, bir toplumsal tesir sürecinde, hedefin etkileyen yönünde (pozitif tesir) etkilenmeyip ters yönde bir eğilim geliştirmesini ifade etmektedir. İletişim kendi alanında boomerang tesiri, hedefine ulaşmayan bir mesajın geri dönerek, kaynağına yönelmesi, şu demek oluyor ki vericinin beklemediği sonuçlara yol açması şeklinde tanımlanabilir.
Negatif tesir, etkileyen (haberleşme-iletişim membaı) ile etkilenen (haberleşme-iletişim hedefi) arasındaki ilişki, etkileyenin algılanması ve iletilen mesajın niteliği ile ilgili faktörlere bağlı olarak ortaya çıkmaktadır.
Araştırmalara nazaran bu tür şeyler içinde en önemlisi, etkileyenin, etkileme hedefi tarafınca negatif değerlendirilmesidir; burada haberleşme-iletişim membaı olan kişinin sevilmemesi ya da itimat uyandırmaması söz mevzusudur ve bu olgu, haberleşme-iletişim uzmanlarının "insanoğlu her şeye inanabilir, ama herkesten gelene değildir' özdeyişinde ifadesini bulmaktadır.
İkinci olarak hedefin, eylemlerinin sınırlandırılmasına tepki duyması ve direnmesi söz mevzusu olabilir; bu olgu kişinin özgürlüğünün tehdit edilmesinden, kısıtlanmasından duyduğu rahatsızlıkla ilgilidir.
üçüncü olarak tesir kaynağının istemeksizin mesaja karşıt bilgiler iletmesi de negatif etkiye yol açabilir; mesela yapılmaması istenen davranışlar ayrıntılı bir biçimde anlatıldığında, kimi zaman, bunlardan biride haberdar olmayanlar, neler yapabilecekleri mevzusunda uyarılmış olmaktadırlar.
Nihayet istenen şeyin, hedefe ulaşılamayacak, gerçekleştirilemeyecek kadar zor ve uzak görünmesi de negatif etkiye yol açabilir; bunun klasik örneği bir diş macunu reklamında "tüketicilerin günde minimum beş kez bu macunla dişlerini fırçalamalarının gerektiği, ters halde bunun hiçbir şeye yaramayacağı" mesajının verilmesi ve kampanya sonunda, söz mevzusu marka diş macunu satışlarının azalmasıdır.
Negatif tesir, etkileyen (haberleşme-iletişim membaı) ile etkilenen (haberleşme-iletişim hedefi) arasındaki ilişki, etkileyenin algılanması ve iletilen mesajın niteliği ile ilgili faktörlere bağlı olarak ortaya çıkmaktadır.
Araştırmalara nazaran bu tür şeyler içinde en önemlisi, etkileyenin, etkileme hedefi tarafınca negatif değerlendirilmesidir; burada haberleşme-iletişim membaı olan kişinin sevilmemesi ya da itimat uyandırmaması söz mevzusudur ve bu olgu, haberleşme-iletişim uzmanlarının "insanoğlu her şeye inanabilir, ama herkesten gelene değildir' özdeyişinde ifadesini bulmaktadır.
İkinci olarak hedefin, eylemlerinin sınırlandırılmasına tepki duyması ve direnmesi söz mevzusu olabilir; bu olgu kişinin özgürlüğünün tehdit edilmesinden, kısıtlanmasından duyduğu rahatsızlıkla ilgilidir.
üçüncü olarak tesir kaynağının istemeksizin mesaja karşıt bilgiler iletmesi de negatif etkiye yol açabilir; mesela yapılmaması istenen davranışlar ayrıntılı bir biçimde anlatıldığında, kimi zaman, bunlardan biride haberdar olmayanlar, neler yapabilecekleri mevzusunda uyarılmış olmaktadırlar.
Nihayet istenen şeyin, hedefe ulaşılamayacak, gerçekleştirilemeyecek kadar zor ve uzak görünmesi de negatif etkiye yol açabilir; bunun klasik örneği bir diş macunu reklamında "tüketicilerin günde minimum beş kez bu macunla dişlerini fırçalamalarının gerektiği, ters halde bunun hiçbir şeye yaramayacağı" mesajının verilmesi ve kampanya sonunda, söz mevzusu marka diş macunu satışlarının azalmasıdır.
Hall Tesiri
Bradley Tesiri (Wilder Tesiri)
Boomerang Data Recovery - Silinen Dökümanları Kurtarma Programı
Kaynak:msxlabs.org
YORUMLAR