a) Uzun soluklu gözlem: Geceleyin aynı saatte ay’ın gökyüzünde bulunmuş olduğu yeri gözleme, bir tohumun çimlenip, büyüyüp çiçek açıncaya k...
a) Uzun soluklu gözlem:
Geceleyin aynı saatte ay’ın gökyüzünde bulunmuş olduğu yeri gözleme, bir tohumun çimlenip, büyüyüp çiçek açıncaya kadar geçen tüm aşamalarını gözlemek uzun soluklu gözleme örnektir.b) Kısa süreli gözlem:
Bir müzenin, hayvanat bahçesinin, fabrikanın, inşaatın gezilip gözlenmesi kısa süreli gözleme örnektir.c) Birdenbire gözlem:
Bir tesadüf sonucu meydana getirilen gözlemdir. Bir yangının başlayıp söndürülmesi, bir trafik kazası birdenbire gözleme örnektir.d) Araçlı gözlem:
Bir destek araç kullanılarak meydana getirilen gözlemdir. Büyüteçle kumaş ve türlü eşyanın gözlenmesi, mikroskop altında eşyanın, soğan zarının, amiplerin gözlenmesi, dürbün ile gökyüzünün gözlenmesi araçlı gözleme örnektir.Gözlem nedir? (Detay)
Herhangi bir vakası, o vaka esnasında herhangi varlığı, o varlık üstünde belirgin bir gaye ile planlı olarak araştırma halletmeye gözlem yapmak denir.
Gözlem, bilimsel amaçlara uygun planlı ve dikkatli bir algıdır. Bakmak ve seyretmekle gözlem birbirlerinden çok farklıdır. Gözlemin yararları:
a. Kişide araştırma, araştırma alışkanlığı kazandırır.
b. Kişileri daha dikkatli yapar.
c. Gözlem yöntemiyle elde edilmiş bilgiler daha kalıcıdır.
d. Gözlemde şahıs daha dikkatli çalışır.
e. Gözlem, öğrencinin planlı çalışmasını sağlar.
f. Gözlem, öğrencinin etkin olmasını gerektirir.
Kelime anlamıyla gözlem; Bir nesnenin, olayın ya da bir gerçeğin, niteliklerini bilmek amacıyla,dikkatli ve planlı olarak ele alınarak incelenmesi, °müşahede. İnceleme sonucu elde edilmiş kıymet, °müşahede. Türlü araç ve gereçlerin yardımıyla olayların sebeplerini bilmek için uygulanan bilimsel yöntem. Bir yazı ya da yapıtı yazmaya başlamadan ilkin mevzusuyla ilgili lüzumlu bilgi, deney, araştırma ve araştırma yapma işi. Bir gökcismini ya da vakasını çıplak gözle ya da bir araç yardımıyla izleyerek, görülen değerleri saptama işlemidir
Gözlem, insanoğlunun tüm dikkatini bir araya biriktirerek tüm detayları inceden inceye gözetlemesini gerektirir. Beceri, sabır ve alışkanlık isteyen bir iştir. Gözlem icra eden kimse, pek çok gözlemden sonrasında ne benzer biçimde düzenlilikler çıktı? Bu tür durumlar nedir diye kendi kendine sorar. Eğer kimi zaman düzenliliklere rastlarsa bu tarz şeyleri yeni gözlemlerinde de denetim eder. Düzenliliklerin araştırılması, gözlem ve anlatımın kaçınılmaz bir devamıdır. Gözlem esnasında toplanan bilgilerin rahatlıkla gözden geçirilmesi için kendi içinde sınıflandırılır. Fen bilgisi derslerinde sınıflandırma mühim bir rol oynar. Gözlemler esnasında soyutlamaya gidilir.
Gözlem yöntemiyle bir çok şey öğrenebilirsiniz. Çoğu zaman hepimiz kendini iyi bir gözlemci görür.Gözlemin Zamanı
a) Mevzunun işlenmesinden ilkin meydana getirilen gözlemler: Bu mevzu ile ilgili bir film olabilir. Mevzu işlenmeden ilkin film gösterilir ve gözlenir. Eskimoların yaşamı ile ilgili bir filmin gözlenmesi benzer biçimde. Bu şekilde mevzu hakkında dikkat çekilmiş olur.
b) Mevzu işlenirken meydana getirilen gözlem: Okullarımızda en fazlaca başvurulan gözlem çeşididir. Sınıfa bir içeceğin getirilip gözlenmesi, bir tavşanın, kedinin gözlenmesi benzer biçimde.
c) Mevzunun işlenmesinden sonrasında meydana getirilen gözlem: Diri varlıklar mevzusu işlendikten sonrasında hayvanat bahçesinde meydana getirilen gözlem benzer biçimde. Aynı şekilde beslenme mevzusu işlendikten sonrasında fırında, konserve fabrikasında meydana getirilen gözlem benzer biçimde.Gözlemin yeri
Gözlem yapılacak yer, çoğu zaman varlıkların ve olayların tabii durumda bulunmuş olduğu yerlerdir. Yapı malzemelerinin gözlenmesi en iyi şekilde bir inşaatın yapıldığı yerde olabilir.Gözlemde destek araçlar
a) Duyu organlarımızın enerjisini artıran araçlar: Görme duyumuzun enerjisini çoğaltmak için büyüteç, mikroskop, işitme duyumuzun enerjisini çoğaltmak için doktorların kullandığı dinleme aleti benzer biçimde araçlar kullanırız.
b) Duyu organlarımızın yanılmasını önlemek: Uzunluk ölçmede metre, mikrometre, kompas, ağırlık ölçmede: Terazi, ısı ölçmede termometre benzer biçimde araçlar kullanırız.
c) Bizim yerimize gözlem icra eden araçlar: Meteoroloji gözlemleri için kullanılan; barometre, termometre, higrometre benzer biçimde araçlar, depremlerin sertliğini, yerini saptamak için sismograf benzer biçimde araçlar kullanılır. Bu tür durumlar bizim yerimize gözlem yaparlar. Neticelerini bizlere bildirirler.Gözlem nasıl yapılır?
a. Gözleme başlamadan ilkin bir gözlem planı yapılır.
b) Gözlem yapılırken öğrencilerin duyu organları iyice çalışmalıdır. Miyop olan bir talebe vakaları iyi göremeyebilir. Ağır işiten bir çocuk açıklamaları izleyemez.
c) Öğrenciler ruhsal olarak gözleme hazır olmalıdır.
d) Gözlemden tüm öğrencilerin aynı derecede yararlanmaları sağlanmalıdır
YORUMLAR