Kiel Kanalı Baltık Denizinde ulaşım açısından ehemmiyet taşır. Şimal Denizinde Elbe Irmağı ağzındaki Brünsbüttelkoog’dan, doğuda Baltık Deni...
Kiel Kanalı
Baltık Denizinde ulaşım açısından ehemmiyet taşır. Şimal Denizinde Elbe Irmağı ağzındaki Brünsbüttelkoog’dan, doğuda Baltık Denizi kıyısındaki Kiel limanında yer edinen Holtenau’ya kadar 98 km uzanır. İki deniz arasındaki en güvenli, kısa ve ucuz ulaşım yoludur. Genişliği 103 m, derinliği 11 m olan kanalın üstünde ortalama 42 m yükseklikte yedi köprü bulunur.
Kanal, 1887-95 içinde, kuzeye gidecek harp gemilerine kestirme bir yol sağlamak amacıyla yapılmış oldu. Daha ilkin gemiler Danimarka’nın çevresini dolaşmak zorundaydı. 1907-14 içinde genişletilerek büyük harp gemilerinin geçmiş olmasına elverişli hale getirildi. O dönemde adı Kaiser-Wilhelm olan kanal, I. Dünya Savaşı öncesinde Alman hükümetine aitti. 28 Haziran 1919â²da imzalanan Versailles Antlaşması ile internasyonal statü kazanmıştır, fakat yönetimi Almanlarda kaldı. Kanal trafiği, yalnızca genel polis, ulaşım, sıhhat ve gümrük kurallarına uygun şekilde işleyecekti. Adolf Hitler 1936â²da bu hükümleri tanımadığını duyuru etti. II. Dünya Savaşı’ndan sonrasında kanal Schleswig-Holstein eyaletinde {Land) kaldı ve seyrüsefer özgürlüğü tanıyan Versailles Antlaşması koşulları tekrardan uygulamaya kondu.
YORUMLAR