Kolaj nedir?

Kolaj nedir? Kolaj Sanatı Resimden fotoğraf yapma sanatı da denilebilir. Kolaj "collage", düz bir yüzey üstüne fotoğr...

Kolaj nedir?

Kolaj Sanatı






Resimden fotoğraf yapma sanatı da denilebilir. Kolaj "collage", düz bir yüzey üstüne fotoğraf, gazete kâğıdı ve benzeri nesnelerin yapıştırılmasıyla, kimi zaman de boya ile karıştırılarak uygulanan bir resimleme tekniğidir.
Eğlence amaçlı uygulanması çok eskilere gitmesine karşın sadece 20. yüzyılda kübistlerin kullanımının etkisiyle bir sanat tekniği olarak kabul görmüştür. Hemen sonra bu tekniği kendi fikirlerine uygun gören fütüristler, dadaistler ve sürrealistler (gerçeküstücüler) de kullanmıştır.
Sanat yapma kaygısı taşıyan ya da kendi yaklaşımları doğrultusunda içeriğine anlam katmaya / bildiri yüklemeye emek vererek fotoğraf hayata geçirmeye çalışan fotoğrafçıların (bilhassa de amatörlerin) sıkça başvurdukları oldukça etkili yöntemlerden biridir Kolaj.
Birbirleriyle ilişkisiz benzer biçimde görünen, hatta aykırı benzer biçimde duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik bir komiklik içine sokarak izleyiciyi şaşırtmak , birbirleriyle haberleşme-iletişim içinde olabilecekken dahi, fiziki ya da toplumsal koşulların engellediği olağan birliktelikleri sağlayabilmek ya da bazı olağan dışılıkları sunabilmek için kolaj yöntemi fotoğrafçılara geniş olanaklar sağlamaktadır.
Kolaj yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, teknik olarak çok hususi ya da özenli bir çabaya gerek kalmayabilir, Eğer iki ayrı fotoğraftaki (üç, dört ya da daha çok da olabilir) görüntü kesilip bir araya taşınarak (bunlardan biri fotoğraf iken, diğeri fotoğraf, gazete küpuru ya da basılı herhangi bir görüntü olabilir, Hatta direkt somut bir nesne bile sunum esnasında kullanılabilir) üst üste -yan yana, birbirlerine yapıştırılarak direkt sunuluyorsa, burada çok hususi bir çaba, teknik olarak lüzumlu değildir. Bununla beraber, bir araya getirilecek materyallerin seçimi mevzusunda elbetteki hususi bir çabanın varlığı hissettirilmelidir, Kolajı meydana getirilen fotoğrafların (ya da öteki nesnelerin) direkt sunumu düşünülmüyor ise, şu demek oluyor ki meydana getirilen birleştirmenin bir röprodüksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte ya da pozitifte nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir görüntü sunulmak isteniyorsa, teknik olarak itina gösterilmesi ihtiyaç duyulan en mühim aşama röprodüksiyon aşamasıdır, Röprodüksiyon alınırken (eğer suni ışık kullanılmıyorsa) çekimi meydana getirilen kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye dikkat edilmesi ve ışığın benzeşik olması ehemmiyet kazanmaktadır.
Siyah-Beyaz fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, siyah-beyaz fotoğraflarla renkli fotoğraflar kolajlanabilir. Renkli fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir. Ya da fotoğraf dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir.
Siyah-Beyaz fotoğrafların kendi aralarında kolajlanmaları ve kolaj yapıldıktan sonrasında elde edilmiş yeni fotoğrafların kolaj bulunduğunun anlaşılmaması veya kolaj izlenimi vermemesi istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve itina gereklidir.

DEVAMI :







  • Kolaj Sanatı


  • Kolaj Nedir? (Lügat)



Kolaj Nedir?

Fransızca 'yapıştırma' anlamına gelen kolaj, yüzey üstüne cam, kağıt, basılı malzemeler, ayna, duvar kağıdı benzer biçimde nesnelerin yapıştırılmasıyla elde edilmiş resimsel bir kompozisyon tekniğidir. Sanat tarihinde kolaj tekniğini ilk kez bilgili olarak kullanan akım kübizmdir. Kübizm akımındaki sanatçılar bayağı nesneleri kolajda bilgili olarak tercih ederek sanatı paha biçilmez gören burjuva sanat kuramına meydan okurlar.





Eğlence amaçlı uygulanması çok eskilere gitmesine karşın sadece 20. Yüzyılda kübistlerin kullanımının etkisiyle bir sanat tekniği olarak kabul görmüştür. Hemen sonra bu tekniği kendi fikirlerine uygun gören fütüristler, dadaistler ve sürrealistler (gerçeküstücüler) de kullanmıştır.


Sanat yapma kaygısı taşıyan ya da kendi yaklaşımları doğrultusunda içeriğine anlam katmaya / bildiri yüklemeye emek vererek fotoğraf hayata geçirmeye çalışan fotoğrafçıların (bilhassa de amatörlerin) sıkça başvurdukları oldukça etkili yöntemlerden biridir Kolaj.


KolajBirbirleriyle ilişkisiz benzer biçimde görünen, hatta aykırı benzer biçimde duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik bir komiklik içine sokarak izleyiciyi şaşırtmak , birbirleriyle haberleşme-iletişim içinde olabilecekken dahi, fiziki ya da toplumsal koşulların engellediği olağan birliktelikleri sağlayabilmek ya da bazı olağan dışılıkları sunabilmek için kolaj yöntemi fotoğrafçılara geniş olanaklar sağlamaktadır.


Kolaj yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, teknik olarak çok hususi ya da özenli bir çabaya gerek kalmayabilir, Eğer iki ayrı fotoğraftaki (üç, dört ya da daha çok da olabilir ) görüntü kesilip bir araya taşınarak ( bunlardan biri fotoğraf iken, diğeri fotoğraf, gazete küpuru ya da basılı herhangi bir görüntü olabilir, Hatta direkt somut bir nesne bile sunum esnasında kullanılabilir) üst üste -yan yana, birbirlerine yapıştırılarak direkt sunuluyorsa, burada çok hususi bir çaba, teknik olarak lüzumlu değildir. Bununla beraber, bir araya getirilecek materyallerin seçimi mevzusunda elbetteki hususi bir çabanın varlığı hissettirilmelidir, Kolajı meydana getirilen fotoğrafların (ya da öteki nesnelerin) direkt sunumu düşünülmüyor ise, şu demek oluyor ki meydana getirilen birleştirmenin bir röprodüksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte ya da pozitifte nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir görüntü sunulmak isteniyorsa, teknik olarak itina gösterilmesi ihtiyaç duyulan en mühim aşama röprodüksiyon aşamasıdır, Röprodüksiyon alınırken (eğer suni ışık kullanılmıyorsa) çekimi meydana getirilen kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye dikkat edilmesi ve ışığın benzeşik olması ehemmiyet kazanmaktadır.


Siyah-Beyaz fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, Siyah-Beyaz fotoğraflarla Renkli fotoğraflar kolajlanabilir. Renkli fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir. Ya da fotoğraf dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir.


Siyah-Beyaz fotoğrafların kendi aralarında kolajlanmaları ve kolaj yapıldıktan sonrasında elde edilmiş yeni fotoğrafların kolaj bulunduğunun anlaşılmaması veya kolaj izlenimi vermemesi istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve itina gereklidir.


Kolaj


Bunun ilk aşaması; şüphe yok ki her fotoğrafın tasarlanması, kurgulanması aşamasıdır. Hatta eskizlerinin yapılması, buna dair notların tutulması, çekimlerin yapılacağı koşulların düşünülmesi ve öteki ayrıntıların belirlenmesidir.


Kolajlanacak fotoğrafların çekimlerinde ince gren (düşük süratli filmler) kullanmaktan kaçınmak gerekir. 400 asa ya da daha yüksek hızda iri grenli filmler kullanılmalıdır.


Çekimler aynı ya da benzer ışık koşullarında gerçekleştirilmelidir. Kapalı benzeşik aydınlık koşulları bilhassa amatörler için en elverişli ışık koşullarıdır.


Kullanılan objektif aynı olmalıdır. Bir fotoğrafta 24 mm. geniş açı bir objektif kullanırken, diğerinde 50 mm. düzgüsel bir objektif kullanılmamalıdır. Her ikisinde de 24 mm. ya da 50 mm. objektif kullanılmalıdır. Bu biçim çalışmalarda 50 mm. düzgüsel bir objektif kullanılması isabetli bir seçim olacaktır. Aksi halde ortaya çıkan nihai fotoğraf bunun bir kolaj emek vermesi olduğu mevzusunda ipuçları verecektir. Bu şekilde olması bilhassa istenebilir ya da bir tercih sebebi olabilir elbetle. Sadece meydana getirilen fotoğrafın kolaj olduğu izlenimini ortadan kaldırmak için de objektif seçimine dikkat edilmesi çok önemlidir.


Çekimler esnasında dikkat edilecek en mühim hususlardan biri de, ayrı ayrı çekimleri yapılacak ve kolajlanacak olan nesne, mekan ya da alanların hep aynı düzlemden çekilmesidir. Biri göz düzleminden çekilirken, diğeri aşağıdan yukarı doğru ya da yukarıdan aşağı doğru çekilmemelidir.


Çekimler esnasında kısık diyafram kullanılmaya itina gösterilmelidir. Yüksek süratli ve iri grenli filmler kullanılarak çekilen ve kolaj gerçekleştirildikten sonrasında tekrardan yüksek süratli bir filmle röprodüksiyonu alınacak olan bu fotoğraflarda belirgin bir halde görüntü kayıpları oluşacağından, net alan derinliği kafi olmayan fotoğraflarda görüntü berraklığındaki kayıplar istenmeyen boyutlara ulaşabilir.


Varsayalım tabiat koşullarında çıplak insan fotoğrafı tasarladınız. Sadece tabiat koşullarında insansız çok rahat fotoğraf çekebiliyorken, toplumsal nedenlerle ya da fiziki yetersizlikler sebebiyle doğada çıplak insan fotoğrafları yapma olanağı bulamadınız. Buna rağmen iç mekanda , kapalı ortamda ( insanoğlunun izlendiği-görüldüğü hissine kapılmadığı koşullarda ) çıplak insan fotoğrafları çekme olanağına sahipsiniz. Bu aşamada kolaj emek vermesi size oldukça geniş bir hareket kabiliyeti elde edecektir. Yukarıda irdelenen kriterleri dikkate alarak çıplak insanı iç mekanda, naturel ortamı kendi koşullarında ayrı ayrı çektikten sonrasında her ikisinin tasarlanmış karelerinin baskılarını yapmalısınız.


Çekimleriniz esnasında; aynı düzlemde çekim, iri grenli film kullanımı, aynı objektifin kullanılması, benzeşik ışık koşullarından yararlanılması, kısık diyafram kullanılması...benzer biçimde koşulları unutmamalısınız.


Kolajlanacak fotoğrafların baskılarında, ilk olarak tonlamaların eşit olmasına itina gösterilmelidir. Biri koyu bir baskı, diğeri açık bir baskı olursa fotoğrafta kolaj izlenimi olayca belirebilir. O nedenle baskıların tonlarının birbirine çok yakın olması şarttır. Baskının mat kartlara yapılması gerekir. Kullanılacak kartın minimum 3 numara bir kart olması, 4 -5 numara kartların tercih edilmesi daha doğru olacaktır.


Baskılar da birbirine uygun tonlarda ve uygun büyüklüklerde yapıldıktan sonrasında kesip yapıştırma işlemine geçilecektir. Kesilip yapıştırılacak olan fotoğrafın kesilmesinde bir bistürü' den yararlanılabilir. Kesilen kenarlarda iz bırakılmayacak şekilde kesilmeli ve kesme işi tamamlandıktan sonrasında kesilen bu bölüm tabanından ayrılmalıdır. (fotoğraf kartını kenarlarından tırnak ucuyla yokladığınızda kolayca alt katmanından ayrılabildiğini görmüş olacaksınız). Tabanından da muntazam bir halde ayrılan fotoğraf Japon yapıştırıcı benzer biçimde kuvvetli bir yapıştırıcı ile öteki fotoğrafa yapıştırılacaktır. Yapıştırılan yüzeyin pürüzsüz olmasına dikkat edilmeli, katlanma-kırılma olmamasına itina gösterilmelidir.


Yapıştırma işlemi gerçekleştirildikten sonrasında, yapıştırılan fotoğrafın kenarları gereğinde rötuşlaşmak suretiyle ( siyah çini mürekkep sulandırılarak istenen tonlara alınabilir ve ince bir fırça kullanılarak rötuş yapılabilir ya da bu amaçla üretilmiş olan Tombo ve öteki markalardaki rötüş kalemlerinden yararlanılabilir ) iki fotoğraf içinde belirgin bir iz -çizgi ya da ton farkı bırakılmamalıdır. Hatla bu kalemlerle ya da fırça ile fotoğrafa kendi çizgilerinizle yeni eklemeler yapabilirsiniz. Bir başka figür oluşturabilir, öteki bir nesneyi çizebilirsiniz. iri grenli filmler ve sert kartlar yardımıyla bu çizimler fotoğrafın içindeki naturel nesnelermiş benzer biçimde görüneceklerdir.


Son aşamada, meydana getirilen kolaj çalışmasının röprodüksiyonu alınacaktır. Bu aşamada kullanılacak film minimum 400 asa olmalıdır. 800 asa ya da 1600 asa benzer biçimde yüksek hızlıfilmler de kullanılabilir. Amaç çıkacak yeni görüntünün bir kolaj uygulaması bulunduğunun anlaşılmamasıdır. İri grenli filmler baskı esnasında bu amacın gerçekleştirilmesini mühim seviyede kolaylaştırmaktadır. Röprodüksiyonun, benzeşik ışık koşullarında ve fotoğraf makinasının objektifi fotoğrafa tam paralel tutulmak suretiyle gerçekleştirilmesi gerekir. Fotoğrafın net çekilmesine itina gösterilmelidir.


Çekim işlemi gerçekleştirildikten sonrasında, film banyosu yapılacaktır. Yeni negatif baskıya hazır hale ulaşınca, filmin iri grenli yapısından maksimum yararlanabilmek için minimum 30 x 40 boyutunda baskı yapılmalıdır. Baskıda kullanılacak kart, mat kart olmalı ve 4 -5 numara kartlar tercih edilmelidir. Sert kart seçilmesinin sebebi de yüksek süratli filmlerin kullanılmasında olduğu benzer biçimde, kolaj izlenimini tamamen ortadan kaldırmak içindir.


:











Kolaj


Bunun ilk aşaması; şüphe yok ki her fotoğrafın tasarlanması, kurgulanması aşamasıdır. Hatta eskizlerinin yapılması, buna dair notların tutulması, çekimlerin yapılacağı koşulların düşünülmesi ve öteki ayrıntıların belirlenmesidir.

Kolajlanacak fotoğrafların çekimlerinde ince gren (düşük süratli filmler) kullanmaktan kaçınmak gerekir. 400 asa ya da daha yüksek hızda iri grenli filmler kullanılmalıdır.


Çekimler aynı ya da benzer ışık koşullarında gerçekleştirilmelidir. Kapalı benzeşik aydınlık koşulları bilhassa amatörler için en elverişli ışık koşullarıdır.


Kullanılan objektif aynı olmalıdır. Bir fotoğrafta 24 mm. geniş açı bir objektif kullanırken, diğerinde 50 mm. düzgüsel bir objektif kullanılmamalıdır. Her ikisinde de 24 mm. ya da 50 mm. objektif kullanılmalıdır. Bu biçim çalışmalarda 50 mm. düzgüsel bir objektif kullanılması isabetli bir seçim olacaktır. Aksi halde ortaya çıkan nihai fotoğraf bunun bir kolaj emek vermesi olduğu mevzusunda ipuçları verecektir. Bu şekilde olması bilhassa istenebilir ya da bir tercih sebebi olabilir elbetle. Sadece meydana getirilen fotoğrafın kolaj olduğu izlenimini ortadan kaldırmak için de objektif seçimine dikkat edilmesi çok önemlidir.


Çekimler esnasında dikkat edilecek en mühim hususlardan biri de, ayrı ayrı çekimleri yapılacak ve kolajlanacak olan nesne, mekan ya da alanların hep aynı düzlemden çekilmesidir. Biri göz düzleminden çekilirken, diğeri aşağıdan yukarı doğru ya da yukarıdan aşağı doğru çekilmemelidir.


Çekimler esnasında kısık diyafram kullanılmaya itina gösterilmelidir. Yüksek süratli ve iri grenli filmler kullanılarak çekilen ve kolaj gerçekleştirildikten sonrasında tekrardan yüksek süratli bir filmle röprodüksiyonu alınacak olan bu fotoğraflarda belirgin bir halde görüntü kayıpları oluşacağından, net alan derinliği kafi olmayan fotoğraflarda görüntü berraklığındaki kayıplar istenmeyen boyutlara ulaşabilir.


Varsayalım tabiat koşullarında çıplak insan fotoğrafı tasarladınız. Sadece tabiat koşullarında insansız çok rahat fotoğraf çekebiliyorken, toplumsal nedenlerle ya da fiziki yetersizlikler sebebiyle doğada çıplak insan fotoğrafları yapma olanağı bulamadınız. Buna rağmen iç mekanda , kapalı ortamda ( insanoğlunun izlendiği-görüldüğü hissine kapılmadığı koşullarda ) çıplak insan fotoğrafları çekme olanağına sahipsiniz. Bu aşamada kolaj emek vermesi size oldukça geniş bir hareket kabiliyeti elde edecektir. Yukarıda irdelenen kriterleri dikkate alarak çıplak insanı iç mekanda, naturel ortamı kendi koşullarında ayrı ayrı çektikten sonrasında her ikisinin tasarlanmış karelerinin baskılarını yapmalısınız.


Çekimleriniz esnasında; aynı düzlemde çekim, iri grenli film kullanımı, aynı objektifin kullanılması, benzeşik ışık koşullarından yararlanılması, kısık diyafram kullanılması...benzer biçimde koşulları unutmamalısınız.


Kolajlanacak fotoğrafların baskılarında, ilk olarak tonlamaların eşit olmasına itina gösterilmelidir. Biri koyu bir baskı, diğeri açık bir baskı olursa fotoğrafta kolaj izlenimi olayca belirebilir. O nedenle baskıların tonlarının birbirine çok yakın olması şarttır. Baskının mat kartlara yapılması gerekir. Kullanılacak kartın minimum 3 numara bir kart olması, 4 -5 numara kartların tercih edilmesi daha doğru olacaktır.


Baskılar da birbirine uygun tonlarda ve uygun büyüklüklerde yapıldıktan sonrasında kesip yapıştırma işlemine geçilecektir. Kesilip yapıştırılacak olan fotoğrafın kesilmesinde bir bistürü' den yararlanılabilir. Kesilen kenarlarda iz bırakılmayacak şekilde kesilmeli ve kesme işi tamamlandıktan sonrasında kesilen bu bölüm tabanından ayrılmalıdır. (fotoğraf kartını kenarlarından tırnak ucuyla yokladığınızda kolayca alt katmanından ayrılabildiğini görmüş olacaksınız). Tabanından da muntazam bir halde ayrılan fotoğraf Japon yapıştırıcı benzer biçimde kuvvetli bir yapıştırıcı ile öteki fotoğrafa yapıştırılacaktır. Yapıştırılan yüzeyin pürüzsüz olmasına dikkat edilmeli, katlanma-kırılma olmamasına itina gösterilmelidir.


Yapıştırma işlemi gerçekleştirildikten sonrasında, yapıştırılan fotoğrafın kenarları gereğinde rötuşlaşmak suretiyle ( siyah çini mürekkep sulandırılarak istenen tonlara alınabilir ve ince bir fırça kullanılarak rötuş yapılabilir ya da bu amaçla üretilmiş olan Tombo ve öteki markalardaki rötüş kalemlerinden yararlanılabilir ) iki fotoğraf içinde belirgin bir iz -çizgi ya da ton farkı bırakılmamalıdır. Hatla bu kalemlerle ya da fırça ile fotoğrafa kendi çizgilerinizle yeni eklemeler yapabilirsiniz. Bir başka figür oluşturabilir, öteki bir nesneyi çizebilirsiniz. iri grenli filmler ve sert kartlar yardımıyla bu çizimler fotoğrafın içindeki naturel nesnelermiş benzer biçimde görüneceklerdir.


Son aşamada, meydana getirilen kolaj çalışmasının röprodüksiyonu alınacaktır. Bu aşamada kullanılacak film minimum 400 asa olmalıdır. 800 asa ya da 1600 asa benzer biçimde yüksek hızlıfilmler de kullanılabilir. Amaç çıkacak yeni görüntünün bir kolaj uygulaması bulunduğunun anlaşılmamasıdır. İri grenli filmler baskı esnasında bu amacın gerçekleştirilmesini mühim seviyede kolaylaştırmaktadır. Röprodüksiyonun, benzeşik ışık koşullarında ve fotoğraf makinasının objektifi fotoğrafa tam paralel tutulmak suretiyle gerçekleştirilmesi gerekir. Fotoğrafın net çekilmesine itina gösterilmelidir.


Çekim işlemi gerçekleştirildikten sonrasında, film banyosu yapılacaktır. Yeni negatif baskıya hazır hale ulaşınca, filmin iri grenli yapısından maksimum yararlanabilmek için minimum 30 x 40 boyutunda baskı yapılmalıdır. Baskıda kullanılacak kart, mat kart olmalı ve 4 -5 numara kartlar tercih edilmelidir. Sert kart seçilmesinin sebebi de yüksek süratli filmlerin kullanılmasında olduğu benzer biçimde, kolaj izlenimini tamamen ortadan kaldırmak içindir.
Msn HappyMsn HappyMsn HappyMsn Happy









Kolaj nedir?

Kolaj (Fransızca "collage"), düz bir yüzey üstüne fotoğraf, gazete kağıdı ve benzeri nesnelerin yapıştırılmasıyla ve kimi zaman boya ile de karıştırılarak uygulanan bir resimleme tekniğidirkolaj

Fotoğraf alanından gelme bu terim, hazır ünitelerin bir araya getirilmesiyle oluşan kompozisyondur.

Kağıt üstüne meydana getirilen fıkra ya da benzeri şeylerin fotoğrafların üstlerine değişik malzemeler ile yapıştırma sanatıdır. Yandaki resimde de olduğu benzer biçimde kolaj eski fotoğrafların saklanmasındada büyük rol oynar.

Sanat tarihinde kolaj tekniğini ilk kez bilgili olarak kullanan akım kübizmdir. Kübizm akımındaki sanatçılar bayağı nesneleri kolajda bilgili olarak tercih ederek sanatı paha biçilmez gören burjuva sanat kuramına meydan okurlar.

Eğlence amaçlı uygulanması çok eskilere gitmesine karşın sadece 20. Yüzyılda kübistlerin kullanımının etkisiyle bir sanat tekniği olarak kabul görmüştür. Hemen sonra bu tekniği kendi fikirlerine uygun gören fütüristler, dadaistler ve sürrealistler (gerçeküstücüler) de kullanmıştır.

Sanat yapma kaygısı taşıyan ya da kendi yaklaşımları doğrultusunda içeriğine anlam katmaya / bildiri yüklemeye emek vererek fotoğraf hayata geçirmeye çalışan fotoğrafçıların (bilhassa de amatörlerin) sıkça başvurdukları oldukça etkili yöntemlerden biridir kolaj.

Birbirleriyle ilişkisiz benzer biçimde görünen, hatta aykırı benzer biçimde duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik bir komiklik içine sokarak izleyiciyi şaşırtmak , birbirleriyle haberleşme-iletişim içinde olabilecekken dahi, fiziki ya da toplumsal koşulların engellediği olağan birliktelikleri sağlayabilmek ya da bazı olağan dışılıkları sunabilmek için kolaj yöntemi fotoğrafçılara geniş olanaklar sağlamaktadır.

Kolaj yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, teknik olarak çok hususi ya da özenli bir çabaya gerek kalmayabilir, Eğer iki ayrı fotoğraftaki (üç, dört ya da daha çok da olabilir ) görüntü kesilip bir araya taşınarak ( bunlardan biri fotoğraf iken, diğeri fotoğraf, gazete küpuru ya da basılı herhangi bir görüntü olabilir, Hatta direkt somut bir nesne bile sunum esnasında kullanılabilir) üst üste -yan yana, birbirlerine yapıştırılarak direkt sunuluyorsa, burada çok hususi bir çaba, teknik olarak lüzumlu değildir. Bununla beraber, bir araya getirilecek materyallerin seçimi mevzusunda elbetteki hususi bir çabanın varlığı hissettirilmelidir, Kolajı meydana getirilen fotoğrafların (ya da öteki nesnelerin) direkt sunumu düşünülmüyor ise, şu demek oluyor ki meydana getirilen birleştirmenin bir röprodüksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte ya da pozitifte nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir görüntü sunulmak isteniyorsa, teknik olarak itina gösterilmesi ihtiyaç duyulan en mühim aşama röprodüksiyon aşamasıdır, Röprodüksiyon alınırken (eğer suni ışık kullanılmıyorsa) çekimi meydana getirilen kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye dikkat edilmesi ve ışığın benzeşik olması ehemmiyet kazanmaktadır.

Siyah-Beyaz fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, Siyah-Beyaz fotoğraflarla Renkli fotoğraflar kolajlanabilir. Renkli fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir. Ya da fotoğraf dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir.

Siyah-Beyaz fotoğrafların kendi aralarında kolajlanmaları ve kolaj yapıldıktan sonrasında elde edilmiş yeni fotoğrafların kolaj bulunduğunun anlaşılmaması veya kolaj izlenimi vermemesi istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve itina gereklidir.

Bunun ilk aşaması; şüphe yok ki her fotoğrafın tasarlanması, kurgulanması aşamasıdır. Hatta eskizlerinin yapılması, buna dair notların tutulması, çekimlerin yapılacağı koşulların düşünülmesi ve öteki ayrıntıların belirlenmesidir.

Kolajlanacak fotoğrafların çekimlerinde ince gren (düşük süratli filmler) kullanmaktan kaçınmak gerekir. 400 asa ya da daha yüksek hızda iri grenli filmler kullanılmalıdır.

Çekimler aynı ya da benzer ışık koşullarında gerçekleştirilmelidir. Kapalı benzeşik aydınlık koşulları bilhassa amatörler için en elverişli ışık koşullarıdır.

Kullanılan objektif aynı olmalıdır. Bir fotoğrafta 24 mm. geniş açı bir objektif kullanırken, diğerinde 50 mm. düzgüsel bir objektif kullanılmamalıdır. Her ikisinde de 24 mm. ya da 50 mm. objektif kullanılmalıdır. Bu biçim çalışmalarda 50 mm. düzgüsel bir objektif kullanılması isabetli bir seçim olacaktır. Aksi halde ortaya çıkan nihai fotoğraf bunun bir kolaj emek vermesi olduğu mevzusunda ipuçları verecektir. Bu şekilde olması bilhassa istenebilir ya da bir tercih sebebi olabilir elbetle. Sadece meydana getirilen fotoğrafın kolaj olduğu izlenimini ortadan kaldırmak için de objektif seçimine dikkat edilmesi çok önemlidir.

Çekimler esnasında dikkat edilecek en mühim hususlardan biri de, ayrı ayrı çekimleri yapılacak ve kolajlanacak olan nesne, mekan ya da alanların hep aynı düzlemden çekilmesidir. Biri göz düzleminden çekilirken, diğeri aşağıdan yukarı doğru ya da yukarıdan aşağı doğru çekilmemelidir.

Çekimler esnasında kısık diyafram kullanılmaya itina gösterilmelidir. Yüksek süratli ve iri grenli filmler kullanılarak çekilen ve kolaj gerçekleştirildikten sonrasında tekrardan yüksek süratli bir filmle röprodüksiyonu alınacak olan bu fotoğraflarda belirgin bir halde görüntü kayıpları oluşacağından, net alan derinliği kafi olmayan fotoğraflarda görüntü berraklığındaki kayıplar istenmeyen boyutlara ulaşabilir.

Varsayalım tabiat koşullarında çıplak insan fotoğrafı tasarladınız. Sadece tabiat koşullarında insansız çok rahat fotoğraf çekebiliyorken, toplumsal nedenlerle ya da fiziki yetersizlikler sebebiyle doğada çıplak insan fotoğrafları yapma olanağı bulamadınız. Buna rağmen iç mekanda , kapalı ortamda ( insanoğlunun izlendiği-görüldüğü hissine kapılmadığı koşullarda ) çıplak insan fotoğrafları çekme olanağına sahipsiniz. Bu aşamada kolaj emek vermesi size oldukça geniş bir hareket kabiliyeti elde edecektir. Yukarıda irdelenen kriterleri dikkate alarak çıplak insanı iç mekanda, naturel ortamı kendi koşullarında ayrı ayrı çektikten sonrasında her ikisinin tasarlanmış karelerinin baskılarını yapmalısınız.

Çekimleriniz esnasında; aynı düzlemde çekim, iri grenli film kullanımı, aynı objektifin kullanılması, benzeşik ışık koşullarından yararlanılması, kısık diyafram kullanılması...benzer biçimde koşulları unutmamalısınız.

Kolajlanacak fotoğrafların baskılarında, ilk olarak tonlamaların eşit olmasına itina gösterilmelidir. Biri koyu bir baskı, diğeri açık bir baskı olursa fotoğrafta kolaj izlenimi olayca belirebilir. O nedenle baskıların tonlarının birbirine çok yakın olması şarttır. Baskının mat kartlara yapılması gerekir. Kullanılacak kartın minimum 3 numara bir kart olması, 4 -5 numara kartların tercih edilmesi daha doğru olacaktır.

Baskılar da birbirine uygun tonlarda ve uygun büyüklüklerde yapıldıktan sonrasında kesip yapıştırma işlemine geçilecektir. Kesilip yapıştırılacak olan fotoğrafın kesilmesinde bir bistürü' den yararlanılabilir. Kesilen kenarlarda iz bırakılmayacak şekilde kesilmeli ve kesme işi tamamlandıktan sonrasında kesilen bu bölüm tabanından ayrılmalıdır. (fotoğraf kartını kenarlarından tırnak ucuyla yokladığınızda kolayca alt katmanından ayrılabildiğini görmüş olacaksınız). Tabanından da muntazam bir halde ayrılan fotoğraf Japon yapıştırıcı benzer biçimde kuvvetli bir yapıştırıcı ile öteki fotoğrafa yapıştırılacaktır. Yapıştırılan yüzeyin pürüzsüz olmasına dikkat edilmeli, katlanma-kırılma olmamasına itina gösterilmelidir.

Yapıştırma işlemi gerçekleştirildikten sonrasında, yapıştırılan fotoğrafın kenarları gereğinde rötuşlaşmak suretiyle ( siyah çini mürekkep sulandırılarak istenen tonlara alınabilir ve ince bir fırça kullanılarak rötuş yapılabilir ya da bu amaçla üretilmiş olan Tombo ve öteki markalardaki rötüş kalemlerinden yararlanılabilir ) iki fotoğraf içinde belirgin bir iz -çizgi ya da ton farkı bırakılmamalıdır. Hatla bu kalemlerle ya da fırça ile fotoğrafa kendi çizgilerinizle yeni eklemeler yapabilirsiniz. Bir başka figür oluşturabilir, öteki bir nesneyi çizebilirsiniz. iri grenli filmler ve sert kartlar yardımıyla bu çizimler fotoğrafın içindeki naturel nesnelermiş benzer biçimde görüneceklerdir.

Son aşamada, meydana getirilen kolaj çalışmasının röprodüksiyonu alınacaktır. Bu aşamada kullanılacak film minimum 400 asa olmalıdır. 800 asa ya da 1600 asa benzer biçimde yüksek hızlıfilmler de kullanılabilir. Amaç çıkacak yeni görüntünün bir kolaj uygulaması bulunduğunun anlaşılmamasıdır. İri grenli filmler baskı esnasında bu amacın gerçekleştirilmesini mühim seviyede kolaylaştırmaktadır. Röprodüksiyonun, benzeşik ışık koşullarında ve fotoğraf makinasının objektifi fotoğrafa tam paralel tutulmak suretiyle gerçekleştirilmesi gerekir. Fotoğrafın net çekilmesine itina gösterilmelidir.

Çekim işlemi gerçekleştirildikten sonrasında, film banyosu yapılacaktır. Yeni negatif baskıya hazır hale ulaşınca, filmin iri grenli yapısından maksimum yararlanabilmek için minimum 30 x 40 boyutunda baskı yapılmalıdır. Baskıda kullanılacak kart, mat kart olmalı ve 4 -5 numara kartlar tercih edilmelidir. Sert kart seçilmesinin sebebi de yüksek süratli filmlerin kullanılmasında olduğu benzer biçimde, kolaj izlenimini tamamen ortadan kaldırmak içindir.

Kolaj sözlükte ne anlama gelmektedir?

1- Değişik malzemeleri bilhassa kesilmiş kağıtları tuvale yapıştırma işlemi ve böylece oluşturulmuş yapıt.

2- Değişik sanat dallarının bir arada düzenlenmesiyle oluşturulan kompozisyon



Kaynak:


KOLAJ


Kolaj (Fransızca "collage") ya da kesyap, düz bir yüzey üstüne fotoğraf, gazete kağıdı keçe ve benzeri nesnelerin yapıştırılmasıyla ve kimi zaman boya ile de karıştırılarak uygulanan bir resimleme tekniğidir.


Fotoğraf alanından gelme bu terim, hazır ünitelerin bir araya getirilmesiyle oluşan kompozisyondur.


Kâğıt üstüne meydana getirilen fıkra ya da benzeri şeylerin fotoğrafların üstlerine değişik malzemeler ile yapıştırma sanatıdır.


Sanat kelimesi dendiği süre akla gelen ilk sanatlardan birisi olan fotoğraf sanatında, birçok değişik yöntem, teknik ve tür bulunmaktadır. Bunlardan birisi de kolajdır.


Fotoğraf sanatı içinde kullanılan bir kavram olan kolaj, son yıllarda ortaya çıkmış olan çağıl kültürle beraber kendini ayrıcalıklı bir konuma sürüklemiş ve oldukça büyük bir ilgi görmeye adım atmıştır. Çağdaş kültür tarafınca kolaj terimi pop-art diye de nitelendirilmektedir. Fotoğraf sanatında kullanılan kolaj çalışmalarında evvelde hazırlanmış olan değişik yapıda bileşenlerin olması gerekmektedir. Bu değişik bileşenler sanatçı tarafınca yorumlanarak kompozisyon oluşabilecek bir halde bir araya getirilir. Kolaj terimi, bu şekilde icra edilmektedir.


Kolajın yapılış şekline bakıldığında, aslında günümüzde yaşamın bir çok alanında kolaj çalışmalarıyla karşılaşılmasının mümkün olduğu ortaya çıkmaktadır. Öyleki ki, değişik fotoğraflarla bir yüzey kaplansa dahi bu emek verme bir kolaj çalışmasını ifade eder. Kolaj çalışmasının aslolan bileşeni fotoğraftır. Fakat sanatçının arzusuna bakılırsa çalışmada çok değişik materyaller de kullanılabilmektedir. Bu duruma örnek verilecek olunursa eğer, bazı kolaj çalışmalarının yanında fotoğrafın haricinde gazetelerden kesilmiş olan köşe yazıları ve denemeler dahi bulunabilmektedir.


Kolaj çalışmalarını okulda öğrenciler de gerçekleştirirler. Burada kullanılan materyal ise, fotoğraftan başka el işi kağıtlarıdır. Materyal ve süslenmek istenen yüzey her ne olursa olsun, kişinin kompozisyon ve de uyum anlayışına bakılırsa şekillenebilen kolaj çalışmalarından bu işte uzman olmayan kişiler dahi görkemli örneksiz emek harcamalar oluşturabilmektedir. Doğrusu kolaj yapım emek harcamaları kişinin hayal gücüne bakılırsa şekillenebilen çalışmalardır.

3477 kolaj

Kolaj çalışmalarının alanı ve kullanılacak materyalleri o denli geniştir ki kolaj, kara kalem çalışmalarıyla bir arada kullanılabilmektedir. Kolaj çalışmalarında kara kalem uygulanırsa fotoğraf çok boyutlu bit hale gelir. Kolaj emek vermesi yapılacak olan kağıdın bir tarafında kara kalem emek vermesi yapılırken, diğer yanda ise kolaj emek vermesi yapılabilir. Bu tür meydana getirilen uygulamalar bilhassa fotoğraf sanatında oldukça kıymetli bir yapıda olan soyut fotoğraf teriminde kendine geniş bir yer edinir. Kara kalemle ortak bir çalışmayla meydana getirilen kolaj emek harcamaları kara kalem çizimlerinin hayal gücünün sınırlarını zorlayabilen görsellere dönüşebilmektedir.


Kolaj emek harcamaları çağıl sanat içinde oldukça büyük ilgi gören bir tekniktir. Bunun sebebi ise, bu çalışmaların araç-gereç ve alan mevzusunda oldukça çok özgürlükler sunması, ek olarak sanatçıların hayal gücünün esere çok daha kolay yansıtılmasıdır. Bu mevzuda bir öteki nokta da, bu çalışmaların fotoğrafla ilgilenen kişilerin de ilgisini çekmektedir. Bundan dolayı kolaj çalışmalarının ana malzemesi fotoğraftır. Tüm bu özellikleri sebebiyle kolaj emek harcamaları çağıl dünya içinde görsel sanat anlamında kendini ayrıcalıklı bir konuma sürüklemiş olan bir terimi ifade etmektedir.



Bu bildiri 'en iyi yanıt' seçilmiştir.
Kolaj Sanatı



Resimden fotoğraf yapma sanatı da denilebilir. Kolaj "collage", düz bir yüzey üstüne fotoğraf, gazete kâğıdı ve benzeri nesnelerin yapıştırılmasıyla, kimi zaman de boya ile karıştırılarak uygulanan bir resimleme tekniğidir.

Eğlence amaçlı uygulanması çok eskilere gitmesine karşın sadece 20. yüzyılda kübistlerin kullanımının etkisiyle bir sanat tekniği olarak kabul görmüştür. Hemen sonra bu tekniği kendi fikirlerine uygun gören fütüristler, dadaistler ve sürrealistler (gerçeküstücüler) de kullanmıştır.
Sanat yapma kaygısı taşıyan ya da kendi yaklaşımları doğrultusunda içeriğine anlam katmaya / bildiri yüklemeye emek vererek fotoğraf hayata geçirmeye çalışan fotoğrafçıların (bilhassa de amatörlerin) sıkça başvurdukları oldukça etkili yöntemlerden biridir Kolaj.
Birbirleriyle ilişkisiz benzer biçimde görünen, hatta aykırı benzer biçimde duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik bir komiklik içine sokarak izleyiciyi şaşırtmak , birbirleriyle haberleşme-iletişim içinde olabilecekken dahi, fiziki ya da toplumsal koşulların engellediği olağan birliktelikleri sağlayabilmek ya da bazı olağan dışılıkları sunabilmek için kolaj yöntemi fotoğrafçılara geniş olanaklar sağlamaktadır.
Kolaj yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, teknik olarak çok hususi ya da özenli bir çabaya gerek kalmayabilir, Eğer iki ayrı fotoğraftaki (üç, dört ya da daha çok da olabilir) görüntü kesilip bir araya taşınarak (bunlardan biri fotoğraf iken, diğeri fotoğraf, gazete küpuru ya da basılı herhangi bir görüntü olabilir, Hatta direkt somut bir nesne bile sunum esnasında kullanılabilir) üst üste -yan yana, birbirlerine yapıştırılarak direkt sunuluyorsa, burada çok hususi bir çaba, teknik olarak lüzumlu değildir. Bununla beraber, bir araya getirilecek materyallerin seçimi mevzusunda elbetteki hususi bir çabanın varlığı hissettirilmelidir, Kolajı meydana getirilen fotoğrafların (ya da öteki nesnelerin) direkt sunumu düşünülmüyor ise, şu demek oluyor ki meydana getirilen birleştirmenin bir röprodüksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte ya da pozitifte nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir görüntü sunulmak isteniyorsa, teknik olarak itina gösterilmesi ihtiyaç duyulan en mühim aşama röprodüksiyon aşamasıdır, Röprodüksiyon alınırken (eğer suni ışık kullanılmıyorsa) çekimi meydana getirilen kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye dikkat edilmesi ve ışığın benzeşik olması ehemmiyet kazanmaktadır.
Siyah-Beyaz fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, siyah-beyaz fotoğraflarla renkli fotoğraflar kolajlanabilir. Renkli fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir. Ya da fotoğraf dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir.
Siyah-Beyaz fotoğrafların kendi aralarında kolajlanmaları ve kolaj yapıldıktan sonrasında elde edilmiş yeni fotoğrafların kolaj bulunduğunun anlaşılmaması veya kolaj izlenimi vermemesi istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve itina gereklidir.

DEVAMI :





  • Kolaj Sanatı


  • Kolaj Nedir? (Lügat)


 

YORUMLAR

Ad

Anlamı Nedir?,22,Biyoloji Konu Anlatımı,25,Cilt Bakımı,82,Coğrafya Ders Anlatımı,978,Genel,46,Güzel Sözler,16075,Music,1,Ne Nedir?,32164,Resimli Sözler,4111,Saç Sağlığı,119,Sağlık Bilgileri,1596,Soru-Cevap,10236,Sports,1,Tarih Konu Anlatımı,5,Teknoloji,36,Türk Dili ve Edebiyatı Konu Anlatımı,2,
ltr
item
Ders Kitapları Konu Anlatımı: Kolaj nedir?
Kolaj nedir?
http://www.muhteva.com/wp-content/uploads/2017/04/msn_happy-154.gif
Ders Kitapları Konu Anlatımı
https://ders-kitabi.blogspot.com/2017/06/kolaj-nedir.html
https://ders-kitabi.blogspot.com/
http://ders-kitabi.blogspot.com/
http://ders-kitabi.blogspot.com/2017/06/kolaj-nedir.html
true
5083728687963487478
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi hiçbir mesaj bulunamadı HEPSİNİ GÖR Devamı Cevap Cevabı iptal Silmek Cevabı iptal Home SAYFALARI POST Hepsini gör SİZİN İÇİN ÖNERİLEN ETİKET ARŞİV SEARCH Tüm Mesajlar İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumartesi Pazar Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec Şu anda... 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago Dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago İzleyiciler Takip et THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Tüm Kodunu Kopyala Tüm Kodunu Seç Tüm kodlar panonuza kopyalanmıştır. Kodları / metinleri kopyalayamıyor, kopyalamak için lütfen [CTRL] + [C] tuşlarına (veya Mac ile CMD + C'ye) basınız Table of Content