LOMBARDİAa. (öz. a. Lombardia' dan). [Tamlayan olarak] Lombardia ile ilgili, Lombardia'ya ilişkin. —Bank. Lombardia oram, ...
LOMBARDİAa. (öz. a. Lombardia'dan). [Tamlayan olarak] Lombardia ile ilgili, Lombardia'ya ilişkin.
—Bank. Lombardia oram, Almanya'daki ticari bankalar için, finansman yenileme işlemlerinde uygulanmak suretiyle, Bundesbank tarafınca saptanan "hisse senetleri ve tahviller üstüne ön ödeme" oranı.
—Sonbahar. sant. Lombardia okulu, Lombar- . dia'da gelişen sanat okulu. (Bk. ansikl. böl.)
—Paleogr. Lombardia yazısı, VII. yy.'dan XII. yy.'a dek Şimal İtalya'da kullanılan işlek minik yazı.
—ANSİKL. Sonbahar. sant. Lombardia okulu.
•Mimarlık. Lombardia'daki kiliselerin pek bir çok XI. ve XII. yy.'lardan kalmadır. Milano'daki S. Ambrogio'da 1100'e doğru meydana getirilen onarım emekleri, roman mimarlığının gelişmesinde mühim bir yer meblağ. Çok geçmeden lombardia yapılarına özgü bazı çizgiler belirginleşti: Emilia kiliselerine nazaran oldukça hantal cepheler ve fazla gelişmemiş payanda ayakları; Pavia, Como ve Bergamo kiliselerinde, kalkan duvarının derhal altında yer edinen sırakemerli galeriler; taçkapıları ve cepheleri süsleyen, fantastik hayvan motiflerinin bol miktarda kullanıldığı heykeller. XIV. yy.'da gotik mimarlık ve heykelcilik Bergamo, Milano ve Cremona'da etkinlik gösteren Campione kökenli heykelcilerle (Campionesi) temsil edildi. XV. yy.'da yeni mimarlık kavramları, birçok bakımdan Bramante'ye öncülük eden, Brunelleschi'nin talebesi Filarete tarafınca Milano'ya getirildi. XVI. yy.'da, L. Leoni, bilhassa de R Tibaldi, bu kentte, iddialı ve karmaşık bir manierismonun önde gelen sanatçıları oldular. Barok dönemde (XVII. yy.), Lombardia'da, Fabio Mangone (Milano'da Collegio elvetico, 1608) ve Richini ile (aynı yapının [bugün Devlet arşivi] cephesi ve Brera sarayı) pek parlak olmayan bir mimarlık gelişti.
•Fotoğraf. XVIII. yy. sonlarında rahip Lanzi, aynı ad altında toplanamayacak kadar birbirinden değişik Mantova, Modena, Parma, Cremona, Milano ve Lombardia okullarından söz eder. XV. yy.'ın ikinci yarısına egemen olan Foppa, ilk Milano okulunun kurucusu olarak kabul edilebilir. Mimar ve ressam Bramante, talebesi Bramantino ve A. Bergognone, yeni Milano okuluna bağlıydı. Bu okul, Boltraffio, Cesare da Sesto, Marco d'Oggiono, F. Melzi, Luini ve Solario'nun da etkilediği Leonardo'nun inceliğinin ve gerçekçiliğinin izlerini taşıyordu. Devrin en usta ressamlarından kabul edilen ve B. Lanino şeklinde sanatçıları yetiştiren G. Ferrari, eski okula bağlıydı. XVI. yy.'ın sonunda, Carlo ve Federico Borromeo'nun desteklediği parlak bir ressamlar topluluğu (G.B. Crespi, Morazzone, Procaccini, D. Crespi), Karşı Düzeltim'un duyuru etmiş olduğu kuralları uyguladı. XVII. yy.'da F. Del Cairo, kendinden öncekilerin yaptıkları araştırmaları çarpık bir yönde geliştirdi. XVIII. yy.'da ise, yalnızca Filippo Abbiati (MSgnasco'nun ustası) ve A. Appiani (Brera pinakoteği'nin kurucusu) dikkati çektiler.
Kaynak: Büyük Larousse
Lombardiya ingilizcesi
- Lombardy
YORUMLAR