Nakliye Nedir? Günümüzde meydana getirilen işlerde, üretimde ve tedarikte maliyeti etkileyen bir başka öğe olan satınalmanın lojisti...
Nakliye Nedir?
Günümüzde meydana getirilen işlerde, üretimde ve tedarikte maliyeti etkileyen bir başka öğe olan satınalmanın lojistik kısmını oluşturan birazda içinde bulunduğum nakliye mevzusuna küçük oranda değinmek isterim. Nakliye bir eşyanın bir yerden bir yere taşınması olarak adlandırılabilir.
Nakliyenin Başlangıcı:
İlk çağlarda insanoğlu göçebe yaşam sürmekteydi ve yanlarında bir kaç rahat eşyasını taşırlardı. Daha çok malzemelerin taşınması zaman içinde büyük bir gereksinim haline geldi. Ve türlü yöntemler denenmeye başlandı. Tekerleğin icadı, hayvanların evcilleştirilmesi ve türlü araç gereçlerle kuşatılması nakliyenin başlangıç aşamalarını oluşturmaktadır. İlk insanlardan başlayarak günümüze kadar çok değişik araçlar ve vasıtalar ile yapılmıştır.
Nakliye Türleri:
Temelde Kara Nakliyesi olarak süregelen taşımacılık, Kara Nakliyesi, Hava Nakliyesi, Deniz Nakliyesi ve Demir Yolu nakliyesi şeklinde bölümlere ayrılmıştır. Tecim için nakliye eğer olmazsa olmazdır. Esasen ticaretin artmasını sağlamak için nakliye kanallarının geliştirilmesi kaçınılmazdır. Günümüzde teknoloji de bu sektörün içine katılarak haberleşme-iletişim hızı yüksek bir ağ oluşmuştur. Geriye kalan nakliye işi bireysellikten çıkarak toplu bir hareket halini almaktadır. Gaye yükü alıp en kısa sürede, ucuza ve sorunsuz şekilde son kullanıcıya iletmektir. Bu yüzden yurtiçi ve yurtdışı bir sürü nakliye, kargo şirketleri kurulmakta ve büyümektedir.
Malzemenin vasıtaya koyuş şekline nazaran nakliye, parsiyel ve topyekün yükleme olarak ikiye ayrılır. Parsiyel yüklemede, aniden fazla firmanın yükü aynı araca konurken, topyekün yüklemede tek firmanın yükünü taşımak söz mevzusudur. Parsiyel yüklemede az oranda malzemenin daha ucuza getirilmesi amaçlanır.
Kimi zaman nakliye işlemlerinde miktardan daha ziyade zamanlama ehemmiyet kazanmaktadır.
Mesela Türkiye'de bulunan bir şirket yapılacak işin adetine ve teslim evveliyatına nazaran siparişte bulunup üretimden çıkar çıkmaz tayyare kargosu ile hızlıca yurtdışı alıcısından temin edebilmektedir. İster küresel ekonominin talep etmiş olduğu modern siparişe dayalı üretim modeline uygun tam zamanında sevkiyatlar için isterse de klasik büyük montajlı işler için olsun günümüz lojistik dünyası yapılacak nakliye işlemlerinde kullanılacak en uygun taşıma yönteminin seçimi için sayısız olanak sunmaktadır.
Taşıma yöntemlerini özetlemek gerekirse tanımak gerekirse;
Denizyolu Taşımacılığı:
Denizyolu taşımacılığı, büyük tonajdaki ürünlerin uygun maliyet ile uzun mesafeler içinde taşınmasını olanaklı kılması dolayısı ile tercih edilmektedir. En köklü taşıma yöntemidir. Hukuku gelişmiştir. Kendisine özgü kuralları vardır. Denizyolu taşımacılığı çoğu zaman dökme yükleme ve konteyner taşımacılığı olmak suretiyle iki ana koldan ilerlemektedir. Nakliye için geçen süre çok uzun olduğundan dolayı, termin süresi mevzusunda büyük bir dezavantaj mevcuttur.
Karayolu Taşımacılığı:
Çoğu zaman birbirine yakın ülkeler içinde meydana getirilen taşımalarda kullanılmaktadır. Denizyolu taşımacılığına nazaran daha süratli olmakla birlikte daha pahalıdır. Türkiye'nin Avrupa ve Rusya şeklinde komşuları ile yapmış olduğu ithalat ve ihracatlarda karayolu taşımacılığına çoğunlukla başvurulmaktadır.
Havayolu Taşımacılığı:
Süratli fakat pahalı bir taşıma yöntemi olan havayolu taşımacılığı ithalat ve ihracatta süratli sevkiyatların ehemmiyet kazanılmış olduğu hallerde kullanılmaktadır. Bununla birlikte ithalat ve ihracat evraklarını taşıyan hava kuryeleri, yedek parça gönderileri, numuneler de havayolu taşımacılığının mevzusuna girmektedir.
Demiryolu Taşımacılığı:
ABD ve Almanya şeklinde demiryolu ağları gelişmiş ülkelerde mahalli taşımalarda kullanılmasının yanı sıra aynı karayolu taşımacılığında olduğu şeklinde birbirine yakın ülkeler içinde büyük montajlı yüklerin ekonomik olarak taşınmasında kullanılabilen bir taşıma yöntemidir.
Karma Taşımacılık:
Kombine taşımacılık olarak da geçen karma taşıma işlemi deniz, kara, hava ya da demiryolu taşımalarından minimum iki değişik seçeneğin bir arada kullanılması ile elde edilmiş taşıma yöntemidir. Karma taşımacılığın son zamanlarda çok revaçta olmasının başlıca sebebi artan aracı (acente) işlemlerinin internasyonal taşımacılığa olan etkileridir.
Taşıma yöntemi seçilirken dikkat edilmesi ihtiyaç duyulan başlıca noktalar, nakliye için geçecek sürenin uzunluğu, nakliyenin maliyeti ve ürünlerin hasar görmeden teslim edilme olasılığıdır. Gelecek günlerde gelişen teknoloji ile beraber daha ekonomik, süratli ve sorunsuz yöntemlerin geliştirilmesi kaçınılmazdır.
Günümüzde meydana getirilen işlerde, üretimde ve tedarikte maliyeti etkileyen bir başka öğe olan satınalmanın lojistik kısmını oluşturan birazda içinde bulunduğum nakliye mevzusuna küçük oranda değinmek isterim. Nakliye bir eşyanın bir yerden bir yere taşınması olarak adlandırılabilir.
Nakliyenin Başlangıcı:
İlk çağlarda insanoğlu göçebe yaşam sürmekteydi ve yanlarında bir kaç rahat eşyasını taşırlardı. Daha çok malzemelerin taşınması zaman içinde büyük bir gereksinim haline geldi. Ve türlü yöntemler denenmeye başlandı. Tekerleğin icadı, hayvanların evcilleştirilmesi ve türlü araç gereçlerle kuşatılması nakliyenin başlangıç aşamalarını oluşturmaktadır. İlk insanlardan başlayarak günümüze kadar çok değişik araçlar ve vasıtalar ile yapılmıştır.
Nakliye Türleri:
Temelde Kara Nakliyesi olarak süregelen taşımacılık, Kara Nakliyesi, Hava Nakliyesi, Deniz Nakliyesi ve Demir Yolu nakliyesi şeklinde bölümlere ayrılmıştır. Tecim için nakliye eğer olmazsa olmazdır. Esasen ticaretin artmasını sağlamak için nakliye kanallarının geliştirilmesi kaçınılmazdır. Günümüzde teknoloji de bu sektörün içine katılarak haberleşme-iletişim hızı yüksek bir ağ oluşmuştur. Geriye kalan nakliye işi bireysellikten çıkarak toplu bir hareket halini almaktadır. Gaye yükü alıp en kısa sürede, ucuza ve sorunsuz şekilde son kullanıcıya iletmektir. Bu yüzden yurtiçi ve yurtdışı bir sürü nakliye, kargo şirketleri kurulmakta ve büyümektedir.
Malzemenin vasıtaya koyuş şekline nazaran nakliye, parsiyel ve topyekün yükleme olarak ikiye ayrılır. Parsiyel yüklemede, aniden fazla firmanın yükü aynı araca konurken, topyekün yüklemede tek firmanın yükünü taşımak söz mevzusudur. Parsiyel yüklemede az oranda malzemenin daha ucuza getirilmesi amaçlanır.
Kimi zaman nakliye işlemlerinde miktardan daha ziyade zamanlama ehemmiyet kazanmaktadır.
Mesela Türkiye'de bulunan bir şirket yapılacak işin adetine ve teslim evveliyatına nazaran siparişte bulunup üretimden çıkar çıkmaz tayyare kargosu ile hızlıca yurtdışı alıcısından temin edebilmektedir. İster küresel ekonominin talep etmiş olduğu modern siparişe dayalı üretim modeline uygun tam zamanında sevkiyatlar için isterse de klasik büyük montajlı işler için olsun günümüz lojistik dünyası yapılacak nakliye işlemlerinde kullanılacak en uygun taşıma yönteminin seçimi için sayısız olanak sunmaktadır.
Taşıma yöntemlerini özetlemek gerekirse tanımak gerekirse;
Denizyolu Taşımacılığı:
Denizyolu taşımacılığı, büyük tonajdaki ürünlerin uygun maliyet ile uzun mesafeler içinde taşınmasını olanaklı kılması dolayısı ile tercih edilmektedir. En köklü taşıma yöntemidir. Hukuku gelişmiştir. Kendisine özgü kuralları vardır. Denizyolu taşımacılığı çoğu zaman dökme yükleme ve konteyner taşımacılığı olmak suretiyle iki ana koldan ilerlemektedir. Nakliye için geçen süre çok uzun olduğundan dolayı, termin süresi mevzusunda büyük bir dezavantaj mevcuttur.
Karayolu Taşımacılığı:
Çoğu zaman birbirine yakın ülkeler içinde meydana getirilen taşımalarda kullanılmaktadır. Denizyolu taşımacılığına nazaran daha süratli olmakla birlikte daha pahalıdır. Türkiye'nin Avrupa ve Rusya şeklinde komşuları ile yapmış olduğu ithalat ve ihracatlarda karayolu taşımacılığına çoğunlukla başvurulmaktadır.
Havayolu Taşımacılığı:
Süratli fakat pahalı bir taşıma yöntemi olan havayolu taşımacılığı ithalat ve ihracatta süratli sevkiyatların ehemmiyet kazanılmış olduğu hallerde kullanılmaktadır. Bununla birlikte ithalat ve ihracat evraklarını taşıyan hava kuryeleri, yedek parça gönderileri, numuneler de havayolu taşımacılığının mevzusuna girmektedir.
Demiryolu Taşımacılığı:
ABD ve Almanya şeklinde demiryolu ağları gelişmiş ülkelerde mahalli taşımalarda kullanılmasının yanı sıra aynı karayolu taşımacılığında olduğu şeklinde birbirine yakın ülkeler içinde büyük montajlı yüklerin ekonomik olarak taşınmasında kullanılabilen bir taşıma yöntemidir.
Karma Taşımacılık:
Kombine taşımacılık olarak da geçen karma taşıma işlemi deniz, kara, hava ya da demiryolu taşımalarından minimum iki değişik seçeneğin bir arada kullanılması ile elde edilmiş taşıma yöntemidir. Karma taşımacılığın son zamanlarda çok revaçta olmasının başlıca sebebi artan aracı (acente) işlemlerinin internasyonal taşımacılığa olan etkileridir.
Taşıma yöntemi seçilirken dikkat edilmesi ihtiyaç duyulan başlıca noktalar, nakliye için geçecek sürenin uzunluğu, nakliyenin maliyeti ve ürünlerin hasar görmeden teslim edilme olasılığıdır. Gelecek günlerde gelişen teknoloji ile beraber daha ekonomik, süratli ve sorunsuz yöntemlerin geliştirilmesi kaçınılmazdır.
The Nakliye İlanları Android Uygulaması
Güvercin Nakliye - İstanbul
NAKLİYE a. (ar. nakl ve -iyye'den nakliyye).
1. Bir malı, eşyayı vb. bir yerden bir yere taşıma işi: Nakliye şirketi.
2. Bir eşyayı taşıtırken ödenen ücret, taşıma parası; taşımacılık: Nakliyecin genel giderler içindeki oranı.
*Ask. havc. Askeri hava nakliye, ASKERİ hava ULAŞTiRMA'nın eşanlamlısı.
*Tic. huk. TAŞIMA'nın eşanlamlısı. || Nakliye mukavelesi - TAŞIMA- SÖZLEŞME- Si'nin eşanlamlısı. || Nakliye senedi - TAŞIMA- SENEDİ'nin eşanlamlısı.
1. Bir malı, eşyayı vb. bir yerden bir yere taşıma işi: Nakliye şirketi.
2. Bir eşyayı taşıtırken ödenen ücret, taşıma parası; taşımacılık: Nakliyecin genel giderler içindeki oranı.
*Ask. havc. Askeri hava nakliye, ASKERİ hava ULAŞTiRMA'nın eşanlamlısı.
*Tic. huk. TAŞIMA'nın eşanlamlısı. || Nakliye mukavelesi - TAŞIMA- SÖZLEŞME- Si'nin eşanlamlısı. || Nakliye senedi - TAŞIMA- SENEDİ'nin eşanlamlısı.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR