YARATILIŞ a. 1. Yaratılmak eylemi ya da şekli. 2. Tekvin (bu mealde büyük harfle yazılır), —Ed. ve Mit. Evrenin nasıl oluştuğunu,...
YARATILIŞ a.
1. Yaratılmak eylemi ya da şekli.
2. Tekvin (bu mealde büyük harfle yazılır),
—Ed. ve Mit. Evrenin nasıl oluştuğunu, insanoğlunun ve yeryüzündeki varlıkların nasıl meydana geldiğini gösteren destan.(Bk. ansikl. böl.)
—isi. Her şeyin Tanrı tarafınca yoktan var edilişi inancı. (Bk. ansikl. böl.)
—Ormana Bir ağacın türlü çevre etmenlerine (iklim, toprak, başka ağaçlar) tepkisini belirleyen karakterlerin tümü. (Yaratılışlarına bakılırsa ağaçlar nazik ya da her iklime dayanıklı, büyük bölümü bir arada ya da dağınık diye nitelenirler.)
—ANSİKL. Ed. ve Mit. Türkler'in yaratılışla ilgili inanışlanna yer veren bir destan W. Radloff tarafınca Altay Türkleri içinde derlendi. Buna bakılırsa ilk başlarda yalnız Tann Kayra Han ve uçsuz bucaksız su vardı. Suda imgesel beliren Ak Ana, Tanrı'ya "Yaratl†dedi. Tanrı kendisine benzer Şahıs'yi yarattı, ikisi "iki kara kaz gibi†suyun üstünde uçuyordu. Şahıs daha yüksekte uçmaya kalkınca Tanrı onun uçma enerjisini aldı. Tann'nın talimatıyla Şahıs'nin suyun dibinden çıkardığı toprak dünyayı oluşturdu; ağzına gizlediği topraktan ise bataklıklar, tepeler oldu. Tanrı ışık dünyasından kovduğu Şahıs'ye Erlig (şeytan) ismini verdi. Dokuz dailı bir ağaçtan değişik insan toplulukları türedi, insanları fena yola kışkırtan Erlig, dünyanın en alttaki karanlık katına sürüldü. Tanrı 17'nci kat gökten evreni yönetmeye başladı; 7'nci katta Gün Ana, 6'ncı katta Ay Ana yer aldı. Bu geç dönem efsanesinde şamanizmle beraber buddhacı, manici, hıristiyan ve İslam kökenli inançlar bir arada yer almıştır.
—ikonogr. Dünyanın yaratılışı, Viyana Tek- vini'nin minyatürlerinde (VI. yy.), Venedik' teki San Marco bazilikası'nın bizans üslubundaki mozaiklerinde ve gotik katedrallerin taçkapılannı süsleyen kabartmalarda (Lyon, Rouen) canlandınlmıştır. Ghiberti, Floransa vaftiztıanesi kapısını süsleyen ilk kabartmada insanoğlunun yaratılışı temasını işlemiştir. Michelangelo'nun Sistina capellası'ndaki (Yaratılışın altı gününü ele alan eksiksiz çevrim) ve Raffaello'nun Vatikan loggiaları'ndaki ünlü fresklerinin yanı sıra, Pordenone'nin Piacenza'daki (S. Maria di Campagna) fresklerini ve il Tintoret- to'nun Hayvanların yaratılışı (Accademia, Venedik) adlı tablosunu da saymak gerekir. Dünyanın yaratılışı, resimli Mukaddes Ki- taplar'da (Bernard Salomon'un Ouadra- ins historiques de la Bible'ı, XVI. yy.) ve Ovidius'un Değişimler (Metamorphoseis) adlı yapıtının Ortaçağdan kalma elyazma larının başlangıcında görülür.
—isi. İslam inancına bakılırsa tüm varlık türlerinin içinde yer almış olduğu evren Tanrı tarafınca yaratılmıştır. İslam filozoflarıyla mutasavvıfların çoğunluğu bu yaratmanın Tanrı'nın özünden bulunduğunu, evren ve evrendeki her şeyin bir ve gerçek varlık olan Tanrı'dan taştığını (sudur, feyiz) ileri sürerken kelam bilginleri ve genel olarak geniş müslüman kitleleri Tanrı'nın evreni yoktan yarattığını kabul ederler. Bu yaratma bir takım yorumculara bakılırsa aniden, bazılarına bakılırsa değişik aşamalardan geçerek gerçekleşmiştir. Tasavvuf bilginleri bir kutsi hadise dayanarak ilk başlarda Tanrı'nın "gizli saklı bir hazine†bulunduğunu, sonrasında "bilinmek" istediğini ve bundan ötürü de “varlıkları yarattığım†belirtirler. Bir takım filozoflar haricinde tüm müslümanlar Allah' ın varlıkları kendi özgür iradesiyle yarattığına ve sonunda her şeyin gene O'na döneceğine inanırlar Filozoflara bakılırsa bu dönüş ruhsal, diğeri mûslümanlara göreyse hem bedensel hem de ruhsal olacaktır. Diğeri tektanrıcı dinlerde de evrenin yoktan yaratıldığına inanılır.
1. Yaratılmak eylemi ya da şekli.
2. Tekvin (bu mealde büyük harfle yazılır),
—Ed. ve Mit. Evrenin nasıl oluştuğunu, insanoğlunun ve yeryüzündeki varlıkların nasıl meydana geldiğini gösteren destan.(Bk. ansikl. böl.)
—isi. Her şeyin Tanrı tarafınca yoktan var edilişi inancı. (Bk. ansikl. böl.)
—Ormana Bir ağacın türlü çevre etmenlerine (iklim, toprak, başka ağaçlar) tepkisini belirleyen karakterlerin tümü. (Yaratılışlarına bakılırsa ağaçlar nazik ya da her iklime dayanıklı, büyük bölümü bir arada ya da dağınık diye nitelenirler.)
—ANSİKL. Ed. ve Mit. Türkler'in yaratılışla ilgili inanışlanna yer veren bir destan W. Radloff tarafınca Altay Türkleri içinde derlendi. Buna bakılırsa ilk başlarda yalnız Tann Kayra Han ve uçsuz bucaksız su vardı. Suda imgesel beliren Ak Ana, Tanrı'ya "Yaratl†dedi. Tanrı kendisine benzer Şahıs'yi yarattı, ikisi "iki kara kaz gibi†suyun üstünde uçuyordu. Şahıs daha yüksekte uçmaya kalkınca Tanrı onun uçma enerjisini aldı. Tann'nın talimatıyla Şahıs'nin suyun dibinden çıkardığı toprak dünyayı oluşturdu; ağzına gizlediği topraktan ise bataklıklar, tepeler oldu. Tanrı ışık dünyasından kovduğu Şahıs'ye Erlig (şeytan) ismini verdi. Dokuz dailı bir ağaçtan değişik insan toplulukları türedi, insanları fena yola kışkırtan Erlig, dünyanın en alttaki karanlık katına sürüldü. Tanrı 17'nci kat gökten evreni yönetmeye başladı; 7'nci katta Gün Ana, 6'ncı katta Ay Ana yer aldı. Bu geç dönem efsanesinde şamanizmle beraber buddhacı, manici, hıristiyan ve İslam kökenli inançlar bir arada yer almıştır.
—ikonogr. Dünyanın yaratılışı, Viyana Tek- vini'nin minyatürlerinde (VI. yy.), Venedik' teki San Marco bazilikası'nın bizans üslubundaki mozaiklerinde ve gotik katedrallerin taçkapılannı süsleyen kabartmalarda (Lyon, Rouen) canlandınlmıştır. Ghiberti, Floransa vaftiztıanesi kapısını süsleyen ilk kabartmada insanoğlunun yaratılışı temasını işlemiştir. Michelangelo'nun Sistina capellası'ndaki (Yaratılışın altı gününü ele alan eksiksiz çevrim) ve Raffaello'nun Vatikan loggiaları'ndaki ünlü fresklerinin yanı sıra, Pordenone'nin Piacenza'daki (S. Maria di Campagna) fresklerini ve il Tintoret- to'nun Hayvanların yaratılışı (Accademia, Venedik) adlı tablosunu da saymak gerekir. Dünyanın yaratılışı, resimli Mukaddes Ki- taplar'da (Bernard Salomon'un Ouadra- ins historiques de la Bible'ı, XVI. yy.) ve Ovidius'un Değişimler (Metamorphoseis) adlı yapıtının Ortaçağdan kalma elyazma larının başlangıcında görülür.
—isi. İslam inancına bakılırsa tüm varlık türlerinin içinde yer almış olduğu evren Tanrı tarafınca yaratılmıştır. İslam filozoflarıyla mutasavvıfların çoğunluğu bu yaratmanın Tanrı'nın özünden bulunduğunu, evren ve evrendeki her şeyin bir ve gerçek varlık olan Tanrı'dan taştığını (sudur, feyiz) ileri sürerken kelam bilginleri ve genel olarak geniş müslüman kitleleri Tanrı'nın evreni yoktan yarattığını kabul ederler. Bu yaratma bir takım yorumculara bakılırsa aniden, bazılarına bakılırsa değişik aşamalardan geçerek gerçekleşmiştir. Tasavvuf bilginleri bir kutsi hadise dayanarak ilk başlarda Tanrı'nın "gizli saklı bir hazine†bulunduğunu, sonrasında "bilinmek" istediğini ve bundan ötürü de “varlıkları yarattığım†belirtirler. Bir takım filozoflar haricinde tüm müslümanlar Allah' ın varlıkları kendi özgür iradesiyle yarattığına ve sonunda her şeyin gene O'na döneceğine inanırlar Filozoflara bakılırsa bu dönüş ruhsal, diğeri mûslümanlara göreyse hem bedensel hem de ruhsal olacaktır. Diğeri tektanrıcı dinlerde de evrenin yoktan yaratıldığına inanılır.
Kaynak: Büyük Larousse
Türk Destanları - Altay Yaratılış Destanı
İnsanın yaratılış mucizesi hakkında bilgi verir misiniz?
Kur'an-ı Kerim'e bakılırsa Yaratılış
yaratılış
isim
1 . Yaratılmak işi ya da şekli.
2 . Tanrı tarafınca yoktan var ediliş, takvin.
isim
1 . Yaratılmak işi ya da şekli.
2 . Tanrı tarafınca yoktan var ediliş, takvin.
yaratılış ingilizcesi
- Genesis
Türk Destanları - Altay Yaratılış Destanı
İnsanın yaratılış mucizesi hakkında bilgi verir misiniz?
Kur'an-ı Kerim'e bakılırsa Yaratılış
YORUMLAR