CUMHURİYET DÖNEMİ EDEBİYATI (1923-1940) Cumhuriyetin ilanından sonrasında edebiyatımız, uygar anlayışlar çerçevesinde gelişmesini başarıyla ...
CUMHURİYET DÖNEMİ EDEBİYATI (1923-1940)
Cumhuriyetin ilanından sonrasında edebiyatımız, uygar anlayışlar çerçevesinde gelişmesini başarıyla sürdürmüştür. Cumhuriyetin ilk yıllarında âBeş Hececilerâ olarak adlandırılan şairler topluluğu, en parlak dönemlerini yaşamaktaydı. Gene bu yıllarda Kurtuluş Savaşı’nın etkisiyle edebiyatta genel olarak Anadolu’ya bir yönelim başlar. Cumhuriyet Periyodu Edebiyatının Özellikleri
1- Yazı diliyle konuşma dili arasındaki fark ortadan kalkmış dildeki sadeleşme çama.arı durmaksızın olarak sürmüştür.
2- Edebiyatımız bu zamanda toplumcu bir karakter kazanmış gerçekçi bir anlayış güdülmüştür.
3- Aruz ölçüsünün yerini hece ölçüsü almış, şiirlerde de günlük konuşma dili kullanılmıştır. Gene bu zamanda şiirin biçimce daha da serbestleşmesi sağlanmıştır.
4- Şiir, roman, öykü ve tiyatro şeklinde türlerde mühim gelişmeler olmuştur.
5- Cumhuriyetin kuruluşuyla 1940 (İkinci Dünya Savaşı) yılları içinde yapıt veren ozan ve yazarlar çoğu zaman daha önceki Ulusal Edebiyat akımının tesirinde tam anlamıyla âyerliâ ve âhalka doğruâ ; ya da Garp’nın, bilhassa Fransız edebiyatının tesirinde şahsi yollarında yürümüşlerdir.Yedi Meşaleciler
Gene bu zamanda (1928) ortaya çıkan âYedi Meşalecilerâ, âBeş Hececilerâ gerçeklere dayanmayan âmemleket edebiyatıâ anlayışına haiz olmakla suçlamışlardır. Gayeleri âdiri, samimim ve gerçekçi olmakâ şeklinde açıklamışlardır. âYedi Meşalecilerâ ismini almalarının sebebi ise âYedi Meşaleâ adlı derginin çevresinde toplanmış olmaları ve bu adla ortak bir yapıt yayınlamalarıdır. Yedi Meşaleciler Kimlerdir
MUAMMER LÜFTİ BAHŞİ
VASVİ MAHİR KOCATÜRK
ZİYA OSMAN SABA
SABRİ ESAT SİYAVUŞGİL
CEVDET KUDRET SOLOK
YAŞAR NABİ NAYIR
KENAN HULUSİ KORAY 1940 Sonrası Edebiyatı
İkinci Dünya Savaşı sonrasında âinsanâ, âyaşamâ ve âdünyaâ içinde güvenilir olmayı gerektirir; yeni ortaya çıkan dünya görüşleri; sanat anlayışımızda köklü değişikliklere neden olur.
Öykü, roman ve tiyatro eserlerinde âyurtâ ve âköyâ problemlerine yönelim başladı. 1. Yeni Şiir Hareketi
1940 senesinde Orhan Veli Kanık, Melik Cevdet Anday, Oktay Rıfat Horozcu, âGaripâ adlı bir şiir kitabı yayınlayarak yeni bir hareketi başlattılar. Buna âI. YENİ ŞİİR HAREKETİâ ismi verildi. Gayeleri, şiirde iç ahengi yakalamtır. Dış uyum ögesi olan ölçü ve uyağa ehemmiyet vermezler. Söz sanatların şiir için zararı olan bulmuşlar ve şiirin kaynağının bilinçaltı olması icap ettiğini savunmuşlardır. âŞiir halka seslenmelidirâ anlayışıyla günlük hayatta olan her şeyi şiire mevzu olarak almışlardır. İkinci Yeniler
Daha sonraları ortaya çıkan ve âİKİNCİ YENİLERâ ismi verilen şairler ise âşiir için sanat â anlayışına dayanan, sürrealizmden daha çok fazla bir soyutlama anlayışını sürdürmüşlerdir. Bu sanatçılardan bazıları şunlardır: İlhan Berk, Turgut Uyar, Edip Cansever, Cemal Süreya, Ece Ayhan. Toplumsal Gerçekçiler
1940’tan Sonraki Türk Edebiyatında Roman ve Hikayede Toplumsal (toplumsal) Gerçekçiler:
Bu akım ; bir meseleyi, bir derdi ortaya koyarak, topluma yararlı olmak istiyordu. İlk ürünleri, Anadolu köy romancılığıdır. Mevzuları: işçi-ırgat yaşamı,derslik çatışmaları,grev-lokavt şeklinde durumlar, toprak-su kavgaları...
Mühim Temsilcileri:
Kemal Tahir: Mevzularını cezaevi yaşantılarından , Kurtuluş Savaşı’ndan, eşkıya menkıbelerinden aldı. Gerçek bir Anadolu romanı oluşturdu.
Eserleri: Roman:Bitkin Savaşçı,Devlet Ana ...
Orhan Kemal: Hayatına girmiş yüzlerce kişinin alınyazısı ve direnişlerini yazdı. Sürükleyicilik,tabiilik, gerçeklik eserlerinin özelliğidir.
Eserleri : Roman: Murtaza, Hanımın Çiftliği...Tiyatro:72.Koğuş...
Yaşar Kemal: Çoğu zaman Çukurova insanının yaşam savaşlarını şiirli bir üslupla yazdı. Tezli romanı savunur. Folklor unsurları ve kuvvetli tabiat tasvirleri görülür.
Eserleri: Roman:İnce Memet, Yer Demir Gök Bakır, Teneke...
Yoksul Baykurt: İçinde doğup yetiştiği köylülerin yaşamını yazmıştır.
Eserleri: Roman: Yılanların Öcü, Tırpan, Kara Ahmet Destanı...Öykü: Can Parası. Bağımsız Yazarlar
Halikarnas Balıkçısı(Cevdet Şakir Kabaağaçlı): Mevzularını daima Ege ve Akdeniz kıyılarından çıkardı.; balıkçıları, sünger avcilarını...işledi.
Eserleri: Öykü: Merhaba Akdeniz...Roman :Deniz Gurbetçileri..
Haldun Taner: Enerjisini gözlem, gülmece ve yergiden alan hikayeleriyle tanındı. Epik tiyatro türünde eserler verdi.
Eserleri: Öykü: Şişhane’ye Yağmur yağıyordu, On İkiye Bir Var...Tiyatro:Keşanlı Ali Destanı, Sersem Kocanın Kurnaz Kocası...
Tarık Buğra: Tek insanın dengesiz, kimi zaman alaycı, kimi zaman acılı tedirginliğini ele alır.
Eserleri: Roman:Ufak Ağa , İbişin Rüyası...
Başka Bağımsız Yazarlar:
Samet Ağaoğlu, Oktay Akbal, Selim İleri , Cengiz Dağcı, Füruzan, Orhan Pamuk. Tiyatro
Vedat Nedim Tör (kör), Turgut Özakman (duvarların ötesi, Sarı Pınar), Güngör Dilmen (Midas’ın Kulakları ) , Sermet Çağan (Ayak Bacak Fabrikası) , Cevat Fehmi Başkut (Paydos, Buzlar Çözülmeden, Harputta Bir Amerikalı) Tecrübe etme ve Eleştiri
Nurullah Ataç : Tecrübe etme, eleştiri yazdı. Çeviriler yapmış oldu. Türkçe’nin özleşmesi için yılmadan savaştı. Yeni bir dil ve ifade şekli yarattı.
Eserleri: Günlerin Getirmiş olduğu, Okuruma Mektuplar...
Suut Kemal Yetkin: Edebiyatın türlü mevzularında özlü ve açık bir anlatımla yazdı.
Eserleri: Denemeler, Edebiyat Konuşmaları...
YORUMLAR