Tdk tanımına gore kişi: 1- Kendine özgü nitelikleri yitirmeden bölünemeyen tek varlık, fert; 2- Tabiat bilgisinde türü oluşturan tek varlıkl...
Tdk tanımına gore kişi:
1- Kendine özgü nitelikleri yitirmeden bölünemeyen tek varlık, fert;
2- Tabiat bilgisinde türü oluşturan tek varlıklardan her birisi;
3- Mantık - Bir türün kapsamı içine giren somut varlık;
4- Psikoloji - İnsan topluluklarını oluşturan, insanların benzer yanlarını kendinde taşımakla beraber, kendine özgü ayırıcı özellikleri de bulunan tek can, fert;
5- Sosyoloji - Toplumları oluşturan ve düşünsel, duygusal, iradeyle ilgili nitelikleri cemiyet içinde belirlenen insanların her birisi, fert. Kişi terimi bir tek yüklendiği pek çok tanımdan değildir, ideolojik planda meydana getirilen değişik yorumlarıyla da mühim bir terim olmuştur. Bilhassa 19. yüzyıldan bu yana gelişen felsefi, ekonomik ve ideolojik doktrinlerde çok mühim bir yer kaplamış, ara sıra bir takım ideolojilerin merkezi olmuştur.
Kişi terimi bir tek yüklendiği pek çok tanımdan değildir, ideolojik planda meydana getirilen değişik yorumlarıyla da mühim bir terim olmuştur. Bilhassa 19. yüzyıldan bu yana gelişen felsefi, ekonomik ve ideolojik doktrinlerde çok mühim bir yer kaplamış, ara sıra bir takım ideolojilerin merkezi olmuştur. bundan ötürü Bknz : BireycilikKişi Nedir ? (Özet)
Kendine özgü nitelikleri yitirmeden bölünemeyen tek varlık, °fert. Bir türün kapsamı içine giren somut varlık. Tabiat bilgisinde türü oluşturan tek varlıklardan her birisi. Toplumları oluşturan ve düşünsel, duygusal, istençsel nitelikleri cemiyet içinde belirlenen insanların her birisi, °fert. İnsan topluluklarını oluşturan, insanların benzer yanlarını kendinde taşımakla beraber, kendine özgü ayırıcı özellikleri de bulunan tek can, °fert. Kişi Nedir ? (Detay)
Kişi idrak,his,akıl ve inanç olgularını oluşturan nas,ins-nastır.Kim olduğumuz,ne olduğumuz akıl sahibi her insan tarafınca düşünülmüştür.Düşünsel bağlamda iki ana temel yol üstünde açıklamaya gidilmiştir.Bu tür durumlar Tümevarım ve tümdenvarım.Tümdenvarım maddeci düşünceyi Tümevarım ise doğa ötesi düşünceyi oluşturmuştur.İnsan algıları yardımıyla mi biliçlenir yoksa aslına bakarsan mevcud biliçle mi algılarını yönlendirir.Maddeci aristo Usçu Platon,Maddeci ibn-i arabi usçu imam-ı gazali,Maddeci Karl,Engel,Hegel Usçu Wilhelm Reich.Bireylerin bu düşünüş seçimi soyunun gelişmesiyle kültüre de yansımıştır.Şöyleki;dil yapısında dilbilgisi olarak maddenin kelime başlangıcında ya da sonunda kullanılması şeklinde.Türk dil yapısınde madde eylemden ilkin gelir,buda türk kültünün özeti mayetinde tenkitdir.Farsi ve arabi dilleri tamamen Usçu maddeci olmayan düşünsele haiz kişinin ürünüdür.Bu varsılların peşinden bireyi meydana getirenin ne olduğu hakkında tezi açıklamaya geçiyim.
His ve İnanç insanoğlunun kimlik bilinci olmadan onunla doğan,aslına bakarsan varolan kavramlardır.Akıl ve his ise zaman içinde edinilen geliştirile malum kavramalardır.His ve inanç her insanda aynıdır göreli değildir değişmez.Akıl ve idrak insandan insana farklılık gösterir,görecelidir.Bireye adını veren akıl ve algılardır.Ferdin toplumsal hayatta statüsü ve buna bağlı olarak rolünü aklı ve algılarının meziyeti yardımıyla üstlenir.mesela,Ahmet işçidir.Sabah 8 de eşi işe gitmesi için kaldırır.Çocuklarını öptükten sonrasında aksaray-topkapı hattıyla işine gider.İyi bir mümin olan Ahmet zaman namazlarını kaçırmaz.Yazıda Ahmet algılarının oluşturduğu becerisi yaseinde işçi olmuştur.Sabah 8 de kalkması patronun işçisi olması gerektiği içindir.Aksaray ve Topkapı hattını kullanımı aklının emridir.Çocuklarını öpmesi ve dinine bağlılığı inanç ve duygusuyla alakalıdır.Ahmet acıktığını söylemiş oldu çok sevilmiş olduğu bamya yemiğini doyana kadar yedi ve tanrıya bundan ötürü du etti.Bu örnekte sırasıyla his acıkması,bamyayı sevip doyana kadar yemesi akıl,ve şükür de inancı temsil eder.
Kişi algıyla kendi varlığının farkına varır. Bu dönem ilk 7 yaşı,Duyguları yardımıyla karşı cinsin farkına varır bununla beraber ikinci 7 inci yaş periyodu,Aklı yardımıyla ise bir ailesi,mesleği,devleti,ülkesi,ırkı bulunduğunun farkına varır üçüncü 7 inci yaş periyodu.Son olarak olgun insan periyodu son 7 lik yaş dönemlerinde ise haiz olduklarını yitirme korkusu,elde tutma uğraşı ve hepsi için şükür hissiyle olgunlaşır.Unsurlar arasındaki tamamlanamazlık yada eksiklik başka unsurları etkisinde bırakır.Başka bireylerden ayrıştıran özellikte bununla alakalıdır.
Nesnas insandan sonrasında evrimini tamamlamış ademinoğulları değişikliklere devam etmektedir.
İnsanlar her felakette dayanışma içine girmiş her dayanışma ve beraberlik yeni kaos ve kültürleri meydana getirmiştir.Buzul çağlarında avcı-toplayıcı insan Nuh tufanıyla tarıma geçmiş ihtimaller içinde felaketlede robotların üreteceği insanların bir tek katiplik ve teknikerlik yapacağı periyodu beklemektedir.Her yıkım sonrasında dağınık yaşayan insanoğlu dayanışma ve akıl birliğiyle herzaman heryerde olan tanrıyı simgeleştirmiş son dönemde de yoketmeye çalışmıştır
YORUMLAR