Erdem TDK Vikipedi isim 1 . Ahlakın övdüğü iyi olma, alçak gönüllülük, yiğitlik, doğruluk vb. niteliklerin genel adı, erdem: ...
Erdem
TDK Vikipedi
isim
1 . Ahlakın övdüğü iyi olma, alçak gönüllülük, yiğitlik, doğruluk vb. niteliklerin genel adı, erdem:
2 . (felsefe) İnsanın ruhsal olgunluğu.
Erdem terimi, felsefe tarihinin başlangıcından beri yer alır. İnsanın ve yaşamın anlamı nedir sorularına verilen felsefi yanıt başlangıçta "erdemli olmak" olarak belirtilmiştir. Mesela mutluluk yaşamın temel amacıdır ve mutluluğa ulaşmanın yolu erdemli olmaktan geçer. Erdemli olmaksa sadece bilgi sahibi olmakla mümkündür bu düşünceye nazaran.
Antik Çağ'da Erdem
Sokrates, Platon, Aristotales felsefi etkinliklerinin mühim bir bölümünü erdem okonusu üstüne yürütürler. Mutluluk ve erdem birbirleriyle ilintili mühim iki kavram olarak ele alınır. Sokrates yaşamın ve dolayısıyla ahlaksal eylemlerin amacının mutluluk bulunduğunu belirtirken, bunun bilgi ile mümkün bulunduğunu ileri sürer. Dolayısıyla erdemli olmak bilgi sahibi olmakla olanaklıdır ve bu da mutluluk elde edecektir. Kıbrıslı Zenon, mutluluk için erdemli olmayı yeter koşul olarak ileri sürdüğünde bu düşünceyi açıkca belirtir. Benzer şekilde yaşamın temeline acıdan sakınmayı ve mutlu olmayı koyan Epikurosculuk da, başka bir açıdan bu şekilde bir temel ilkeye dayanır; "komşun farkına vardığında utanacağın bir şey yapma". Bu yaklaşım, erdemli olmayı, mutluluğun temeline bu şekilde yerleştirir. Bilgi insanı erdemli yapar buna nazaran, şu sebeple etik anlamda doğru davranmayı sağlayacak olan şey bilgidir.
Daha sonraları giderek terbiye felsefesinin kavramlarından biri olarak yer edinmiştir. Buna nazaran, erdem, hangi davranışların insanca ya da kabul edilir bulunduğunu belirten bir kavramdır. Etik doğruluk erdemli olmakla bir anlamda tutulur bu anlamda. Bu genel tanımın ötesinde terbiye felsefeleri değişik şekillerde bir erdem anlayışı geliştirmişlerdir. İyi-kötü, doğru-yanlış kavramlarında görülen topluma, yere, zamana nazaran farklılıklar erdem teriminin da değişik şekillerde düşünülüp anlaşılmasını getirmiştir bununla beraber. Birçok felsefeci erdemi bu anlamda felsefenin merkezine yerleştirmiştir; buna nazaran istenç ya da iradenin ahlaksal iyiye yönelmesidir erdem.
TDK Vikipedi
isim
1 . Ahlakın övdüğü iyi olma, alçak gönüllülük, yiğitlik, doğruluk vb. niteliklerin genel adı, erdem:
"Spor, alçak gönüllülük benzer biçimde bir erdem aşılar sporcuya."- N. Cumalı.
2 . (felsefe) İnsanın ruhsal olgunluğu.
Erdem terimi, felsefe tarihinin başlangıcından beri yer alır. İnsanın ve yaşamın anlamı nedir sorularına verilen felsefi yanıt başlangıçta "erdemli olmak" olarak belirtilmiştir. Mesela mutluluk yaşamın temel amacıdır ve mutluluğa ulaşmanın yolu erdemli olmaktan geçer. Erdemli olmaksa sadece bilgi sahibi olmakla mümkündür bu düşünceye nazaran.
Antik Çağ'da Erdem
Sokrates, Platon, Aristotales felsefi etkinliklerinin mühim bir bölümünü erdem okonusu üstüne yürütürler. Mutluluk ve erdem birbirleriyle ilintili mühim iki kavram olarak ele alınır. Sokrates yaşamın ve dolayısıyla ahlaksal eylemlerin amacının mutluluk bulunduğunu belirtirken, bunun bilgi ile mümkün bulunduğunu ileri sürer. Dolayısıyla erdemli olmak bilgi sahibi olmakla olanaklıdır ve bu da mutluluk elde edecektir. Kıbrıslı Zenon, mutluluk için erdemli olmayı yeter koşul olarak ileri sürdüğünde bu düşünceyi açıkca belirtir. Benzer şekilde yaşamın temeline acıdan sakınmayı ve mutlu olmayı koyan Epikurosculuk da, başka bir açıdan bu şekilde bir temel ilkeye dayanır; "komşun farkına vardığında utanacağın bir şey yapma". Bu yaklaşım, erdemli olmayı, mutluluğun temeline bu şekilde yerleştirir. Bilgi insanı erdemli yapar buna nazaran, şu sebeple etik anlamda doğru davranmayı sağlayacak olan şey bilgidir.
Daha sonraları giderek terbiye felsefesinin kavramlarından biri olarak yer edinmiştir. Buna nazaran, erdem, hangi davranışların insanca ya da kabul edilir bulunduğunu belirten bir kavramdır. Etik doğruluk erdemli olmakla bir anlamda tutulur bu anlamda. Bu genel tanımın ötesinde terbiye felsefeleri değişik şekillerde bir erdem anlayışı geliştirmişlerdir. İyi-kötü, doğru-yanlış kavramlarında görülen topluma, yere, zamana nazaran farklılıklar erdem teriminin da değişik şekillerde düşünülüp anlaşılmasını getirmiştir bununla beraber. Birçok felsefeci erdemi bu anlamda felsefenin merkezine yerleştirmiştir; buna nazaran istenç ya da iradenin ahlaksal iyiye yönelmesidir erdem.
YORUMLAR