MATAFORA a. Denize. 1. Bordadan dışarı uzatılarak, filika, borda iskelesi, vapur demiri vb. benzer biçimde donanımları asmada, bunl...
MATAFORA a. Denize.
1. Bordadan dışarı uzatılarak, filika, borda iskelesi, vapur demiri vb. benzer biçimde donanımları asmada, bunların mayna ve viralarını rahatlıkla yapmada kullanılan vapur öğesi. (Mataforalar bulundukları bölgelere bakılırsa adlandırılır: yan matafora, kafa ve kıç matafora.)
2. Matafora kilidi, yan mataforaların vapur tarafında kalan cundalarını bordaya bağlamak için demirden yapılmış fırdöndülü kilit. || Matafora uskundurası, mataforalarda asılı bulunan filikaların mataforalara çarparak küpeştelerinin zedelenmemesi için, mataforalar arasına, filika küpeşteleri düzeyine yerleştirilen ve üzerlerinde balon usturmaçalar bulunan serenler. || Mataforayı açmak, kapalı olarak istiflenmiş bir yan mataforayı, gönderi, dik vento ile su yüzeyine koşut, kafa ve kıç ventolar ile vapur bordasına dik olacak şekilde açrıjak.
|| Borda mataforası, geminin dışına, vapur teknesine dikey olarak yerleştirilen ve minik tekneleri bağlamaya yarayan yatay gönder. (Kafi uzunlukta bir gönder ile bu gönderin donanımlarından oluşur. Gönder bir kazboynu topuk menteşesiyle gemiye bağlıdır. Borda mataforası baş-kıç ventolarla açılır kapanır, dik ventoyla da su düzeyine koşutluğu sağlanır. Mataforanın cundasında ise geceleri yakılan ak ışıklı bir fener bulunmaktadır.) || Filika mataforası, gemilerde, filikaları toka etmede ya da denize indirmede kullanılan kaldırma aygıtı. (Bk. ansikl. böl.) || Filika matafora ventosu, filika mataforalarını ayarlamak ya da istenilen konumda tutmak için, filika mataforalarının cundalarından başa ve kıça doğru alınan halat donanımı. |[ Halat mataforası, halatın kolayca akmasını sağlamak için bir geminin kafa bodoslaması üstüne ya da kıç üzerine yerleştirilen hareketli matafora.
*-*ANSİKL. Yolcu gemilerinde en fazlaca kullanılan filika mataforası, güverteye 35° eğimli bir ray üstünde kayan ağırlıklı filika mataforasıdır. Bu rayın ucunda, bir tamponla durduruma tadorlan filika mataforası yatay bir eksen çevresinde döner ve bu şekilde filika kendiliğinden mayna edilmiş olur. Aynı çıkrık, mataforaları ve filikayı toka etmeye yarar. Bu sistem, vapur bir yana yatıkken dahi kullanılabilir. Harp gemilerinde ise, filikaların maynası ve tokası hususi vinçlerle gerçekleştirilir.
1. Bordadan dışarı uzatılarak, filika, borda iskelesi, vapur demiri vb. benzer biçimde donanımları asmada, bunların mayna ve viralarını rahatlıkla yapmada kullanılan vapur öğesi. (Mataforalar bulundukları bölgelere bakılırsa adlandırılır: yan matafora, kafa ve kıç matafora.)
2. Matafora kilidi, yan mataforaların vapur tarafında kalan cundalarını bordaya bağlamak için demirden yapılmış fırdöndülü kilit. || Matafora uskundurası, mataforalarda asılı bulunan filikaların mataforalara çarparak küpeştelerinin zedelenmemesi için, mataforalar arasına, filika küpeşteleri düzeyine yerleştirilen ve üzerlerinde balon usturmaçalar bulunan serenler. || Mataforayı açmak, kapalı olarak istiflenmiş bir yan mataforayı, gönderi, dik vento ile su yüzeyine koşut, kafa ve kıç ventolar ile vapur bordasına dik olacak şekilde açrıjak.
|| Borda mataforası, geminin dışına, vapur teknesine dikey olarak yerleştirilen ve minik tekneleri bağlamaya yarayan yatay gönder. (Kafi uzunlukta bir gönder ile bu gönderin donanımlarından oluşur. Gönder bir kazboynu topuk menteşesiyle gemiye bağlıdır. Borda mataforası baş-kıç ventolarla açılır kapanır, dik ventoyla da su düzeyine koşutluğu sağlanır. Mataforanın cundasında ise geceleri yakılan ak ışıklı bir fener bulunmaktadır.) || Filika mataforası, gemilerde, filikaları toka etmede ya da denize indirmede kullanılan kaldırma aygıtı. (Bk. ansikl. böl.) || Filika matafora ventosu, filika mataforalarını ayarlamak ya da istenilen konumda tutmak için, filika mataforalarının cundalarından başa ve kıça doğru alınan halat donanımı. |[ Halat mataforası, halatın kolayca akmasını sağlamak için bir geminin kafa bodoslaması üstüne ya da kıç üzerine yerleştirilen hareketli matafora.
*-*ANSİKL. Yolcu gemilerinde en fazlaca kullanılan filika mataforası, güverteye 35° eğimli bir ray üstünde kayan ağırlıklı filika mataforasıdır. Bu rayın ucunda, bir tamponla durduruma tadorlan filika mataforası yatay bir eksen çevresinde döner ve bu şekilde filika kendiliğinden mayna edilmiş olur. Aynı çıkrık, mataforaları ve filikayı toka etmeye yarar. Bu sistem, vapur bir yana yatıkken dahi kullanılabilir. Harp gemilerinde ise, filikaların maynası ve tokası hususi vinçlerle gerçekleştirilir.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR